Jo Gjende slekt
Moderator: MOD_Oppland
Jo Gjende slekt
Hei:)
Er det noen som vet noe om Jo Gjende kan slekte til Knud Olsen Ødegaarden (1881-?) sin ætt ?? Knud var gift med ei Rannei Olsdatter (1881-?)
Det hetes at gjenom Knud sin ætt skal min slekt være skyld attende til Kleppe i Vågå.Jo gjende var født på Kleppe
Anne Marie
Er det noen som vet noe om Jo Gjende kan slekte til Knud Olsen Ødegaarden (1881-?) sin ætt ?? Knud var gift med ei Rannei Olsdatter (1881-?)
Det hetes at gjenom Knud sin ætt skal min slekt være skyld attende til Kleppe i Vågå.Jo gjende var født på Kleppe
Anne Marie
Re: Jo Gjende slekt
Hei Anne Marie. Akkurat nå mandag kveld er Digitalarkivet med folketellinger og kirkebøker ute av drift. Hvor i bygdene var han født ?
Kleppeslekta er vidfaren. Selv kommer jeg innpå generasjonen før Jo Gjende. Hilsen Helge H.
Kleppeslekta er vidfaren. Selv kommer jeg innpå generasjonen før Jo Gjende. Hilsen Helge H.
Det vet jeg ikke helt..har gått ut i fra at det er på Kleppe gården i Vågå (sjårdalen),at Jo Gjende var født
Ja, han var født der. Etter at far hans drukna da han var 6 år, vart han uppfostra på Horgje
Uff ty ty : På Heringstad !!
Og senere bodde han vel en tid på Øy.
Hei Anne Marie.
Litt om det som du spør om:
1 Knud Olsen Ødegaard 01.01.1882
2 Ole knudsen 18.01.1844
3 Barbara Olsdatter Ødegaarden/Sandboeie
4 Knud Eriksen Walberg (Vaberg ?) 3. leiemål
5 Imbjør Olsen Heldeneie 1. leiemål
6 Ole Olsen
7 Kjersti Larsdatter
Litt om det som du spør om:
1 Knud Olsen Ødegaard 01.01.1882
2 Ole knudsen 18.01.1844
3 Barbara Olsdatter Ødegaarden/Sandboeie
4 Knud Eriksen Walberg (Vaberg ?) 3. leiemål
5 Imbjør Olsen Heldeneie 1. leiemål
6 Ole Olsen
7 Kjersti Larsdatter
Hei,
Jeg kan jo utdype noe til, men som vi ser, finst det dyktige innfødte. Helge H.
Jeg kan jo utdype noe til, men som vi ser, finst det dyktige innfødte. Helge H.
Hei, ja det er fint at du vil utdype noe,jeg er glad for alle opplysninger som kan føre til at jeg finner ut mere om dette med Jo gjende og slekta mi:)
Beklager tregheta mi,men tiden går så fort:))
Anne Marie
Beklager tregheta mi,men tiden går så fort:))
Anne Marie
Jeg kommer ikke videre,men vet du mere om dette du nevnte sist?
Det kan hende du finner noe i:
Slekter i Vågå og Lom av Pål Øystein Kvarberg, Vågå 1997 eller i Tryggve B. Steen, Jo Gjende og hans Samtid. Johan Grundt Tanum Forlag, oslo 1959.
Slekter i Vågå og Lom av Pål Øystein Kvarberg, Vågå 1997 eller i Tryggve B. Steen, Jo Gjende og hans Samtid. Johan Grundt Tanum Forlag, oslo 1959.
Ellers vil jeg fremheve artikkel i Årbok for Gudbrandsdal 1994 av Mathias Øvsteng. Ellers i "I gamle Daagaa" av Iver Kleiven bl. 219-223 og flere steder der. I den boken også spesielt om Kleppe (far) og Heringstad (mor) -slektene p.s.: Det er i tillegg 3 andre artikler i Årbøkene