Hans Larsen Haga.
Moderator: MOD_Emigranter
Hans Larsen Haga.
Søker etter opplysninger om Hans Larsen Haga født 24 januar 1865 Ullensaker Akershus.Emigrerte fra Norge,usikker på år.Trolig først til Canada.Finner ingen opplysninger under emigranter i Digitalarkivet.Har hørt at Canada noterte opplysninger om immigranter,hvilke båt de kom med,hvor de jobbet osv.Han reiste senere til USA først Minnesota ,senere Idaho (muligens Washington).Tok navnet Hagen senere.Hans oldebarn i USA er interessert i opplysninger.
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Sted: ULEFOSS
- Kontakt:
Re: Hans Larsen Haga.
Konen til Hans. Vet vedkommende noe om henne? Barn?
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
Legger inn litt opplysninger for deg. Er alltid lurt å legge ut det man har
FT 1865:
Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr.
10 1 1ste Hovind og Ullensager Ullensager Haga 39a
Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Svin Rug Bygg Havre Erter Poteter
76 1 1 Lars Hansen hp Gaardbruger selveier g 27 m Ullensaker 2 6 9 2 1/2 2 9 1/2 3/4 4
77 2 Gurine Eriksdatter Kone til nr. 1 g 28 k Ullensaker
78 3 Elen M. Larsdatter Datter av nr. 1 og nr. 2 ug 3 k Ullensaker
79 4 Hans Larsen Søn av nr. 1 og nr. 2 ug 1 m Ullensaker
80 5 Ingeborg Olsdatter Tjenestepige ug 17 k Ullensaker
81 6 Anne M. Davidsdatter Tjenestepige ug 16 k Ullensaker
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 79&merk=79
FT 1875:
Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr
22 1 Ullensaker 22 Haga 39a
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Hestar Kyr Sauer Svin Rug Bygg Havre Erter Poteter
179 1 1 Lars Hansen Haga m hf g Gaardbruger og eier 1839 Ullensaker H b 2 7 6 2 1/2 2 10 3/4 3
180 2 Inga Gurine Haga k Kone g 1838 Ullensaker H b
181 3 Marie Larsdatter k d 1863 Ullensaker H b
182 4 Lina Larsdatter k d 1866 Ullensaker H b
183 5 Karen Marthea Larsdatter k d 1868 Ullensaker H b
184 6 Gina Alete Larsdatter k d 1872 Ullensaker H b
185 7 Hans Larsen m s 1865 Ullensaker H b
186 8 August Hansen m Broder ug Tjener 1846 Ullensaker H b
187 9 Netta Johannesdatter k Tjener ug Tjener 1857 Ullensaker H b
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 5&merk=185

FT 1865:
Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr.
10 1 1ste Hovind og Ullensager Ullensager Haga 39a
Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Svin Rug Bygg Havre Erter Poteter
76 1 1 Lars Hansen hp Gaardbruger selveier g 27 m Ullensaker 2 6 9 2 1/2 2 9 1/2 3/4 4
77 2 Gurine Eriksdatter Kone til nr. 1 g 28 k Ullensaker
78 3 Elen M. Larsdatter Datter av nr. 1 og nr. 2 ug 3 k Ullensaker
79 4 Hans Larsen Søn av nr. 1 og nr. 2 ug 1 m Ullensaker
80 5 Ingeborg Olsdatter Tjenestepige ug 17 k Ullensaker
81 6 Anne M. Davidsdatter Tjenestepige ug 16 k Ullensaker
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 79&merk=79
FT 1875:
Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr
22 1 Ullensaker 22 Haga 39a
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Hestar Kyr Sauer Svin Rug Bygg Havre Erter Poteter
179 1 1 Lars Hansen Haga m hf g Gaardbruger og eier 1839 Ullensaker H b 2 7 6 2 1/2 2 10 3/4 3
180 2 Inga Gurine Haga k Kone g 1838 Ullensaker H b
181 3 Marie Larsdatter k d 1863 Ullensaker H b
182 4 Lina Larsdatter k d 1866 Ullensaker H b
183 5 Karen Marthea Larsdatter k d 1868 Ullensaker H b
184 6 Gina Alete Larsdatter k d 1872 Ullensaker H b
185 7 Hans Larsen m s 1865 Ullensaker H b
186 8 August Hansen m Broder ug Tjener 1846 Ullensaker H b
187 9 Netta Johannesdatter k Tjener ug Tjener 1857 Ullensaker H b
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 5&merk=185
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
Konfirmert i 1880, se nr.10:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Ministerialbok nr. I 19 (1878-1891), Konfirmerte 1880, side 98.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030102.jpg
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker i Ullensaker, Ministerialbok nr. I 19 (1878-1891), Konfirmerte 1880, side 98.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030102.jpg
Takk.Hans ble gift med Bertha Lundeby fra Oslo i USA.Det er opplysninger om når han emigrerte,hvordan og hvor han gikk i land oldebarnet ønsker opplysninger om.Også hans første år i Amerika.Noen mener han reiste fra Norge i 1890,mens andre mener han kom til USA i 1885.Trolig innom Canada først.Må vel ha tilgang til arkiv i USA/Canada for å finne ut av dette.Håper noen her inne kan hjelpe.Jeg finner ikke ut når han emigrerte.Har prøvd Digitalarkivet.
-
- Sted: BLAKER
Vet ikke om dette er rett person. I tellingen for 1930 er immigrasjonsår oppgitt til 1885, mens i tellingen for 1900 står det 1886.
1940 United States Federal Census
Name: Hans L Hagen
Respondent: Yes
Estimated Birth Year: abt 1865
Race: White
Birthplace: Norway
Marital Status: Married
Relation to Head of House: Head
Home in 1940: White Bird, Idaho, Idaho
View Map
Farm: Yes
Inferred Residence in 1935: White Bird, Idaho, Idaho
Residence in 1935: Same House
Citizenship: Naturalized
Sheet Number: 3B
Number of Household in Order of Visitation: 79
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Hans L Hagen 75
Bertha M Hagen 65
Bernice Mc Pherson 37
Alexander Mc Pherson 35
Alexander Mc Pherson 13
Wilson Vigneron 22
1930 United States Federal Census
Birth Year: abt 1865
Home in 1930: White Bird, Idaho, Idaho
View Map
Immigration Year: 1885
Spouse's Name: Bertha M Hagen
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Hans L Hagen 65
Bertha M Hagen 54
Harry M Hagen 32
Merlie E Hagen 28
Richard Hagen 3
1900 United States Federal Census
Name: Hans Hagen
Birth Date: Jan 1865
Home in 1900: Florence, Idaho, Idaho
[Idaho]
Immigration Year: 1886
Spouse's Name: Bertha Hagen
Marriage Year: 1896
Years Married: 4
Occupation: View on Image
Hans Hagen 35
Bertha Hagen 24
Harry Hagen 3
John Rosebaugh 57
Ole Olsen 44
Hilsen Arne Einar
1940 United States Federal Census
Respondent: Yes
Estimated Birth Year: abt 1865
Home in 1940: White Bird, Idaho, Idaho
View Map
Farm: Yes
Inferred Residence in 1935: White Bird, Idaho, Idaho
Residence in 1935: Same House
Citizenship: Naturalized
Sheet Number: 3B
Number of Household in Order of Visitation: 79
Hans L Hagen 75
Bertha M Hagen 65
Bernice Mc Pherson 37
Alexander Mc Pherson 35
Alexander Mc Pherson 13
Wilson Vigneron 22
1930 United States Federal Census
Birth Year: abt 1865
Home in 1930: White Bird, Idaho, Idaho
View Map
Immigration Year: 1885
Spouse's Name: Bertha M Hagen
Hans L Hagen 65
Bertha M Hagen 54
Harry M Hagen 32
Merlie E Hagen 28
Richard Hagen 3
[Idaho]
Hans Hagen 35
Bertha Hagen 24
Harry Hagen 3
John Rosebaugh 57
Ole Olsen 44
Hilsen Arne Einar
Takk.Dette er riktig.Oldebarnet har fortalt meg noe av dette.Men problemet er:når reiste han fra Norge?Først til Canada eller rett til Usa?Hvilke båt reiste han med?.Når og hvis han reiste til Canada hvor lenge var han der?Finner han ikke under emigranter i digitalarkivet.Kan han ha reist fra Sverige?Noen som har tilgang på immigrationspapir i Usa/Canada?Håper noen kan hjelpe.
-
Du har jo en indikasjon på når han reiste, folketellingene oppgir 1885/1886.
Så langt har jeg ikke funnet ham i canadisk eller amerikansk imigrasjon, men før jeg leter mer ville jeg vite om det jeg fant stemte.
Har du noen flere opplysninger om Bertha?
Arne Einar
Så langt har jeg ikke funnet ham i canadisk eller amerikansk imigrasjon, men før jeg leter mer ville jeg vite om det jeg fant stemte.
Har du noen flere opplysninger om Bertha?
Arne Einar
Hei,
Jeg har bare gratis abonnementet på ancestry så jeg får ikke sett dokumentet men det er en Hans Larsen Hagen ankomst Quebec i listen: Canadian passenger lists, 1865-1935
Vet ikke om denne linken vil funke, på resultat listen jeg fikk så er det en Lars Hagen registrert på Boarder crossings: from Canada to US 1895-1956
http://search.ancestry.ca/cgi-bin/sse.dll?gsfn=hans%20&gsln=hagen&x=0&y=0&gl=allgs
Jeg har bare gratis abonnementet på ancestry så jeg får ikke sett dokumentet men det er en Hans Larsen Hagen ankomst Quebec i listen: Canadian passenger lists, 1865-1935
Vet ikke om denne linken vil funke, på resultat listen jeg fikk så er det en Lars Hagen registrert på Boarder crossings: from Canada to US 1895-1956
http://search.ancestry.ca/cgi-bin/sse.dll?gsfn=hans%20&gsln=hagen&x=0&y=0&gl=allgs
De opplysningene som du la ut er riktige.Sønnen til Hans som heter Harry er bestefar til den personen jeg søker opplysninger for.Han var selv på besøk på gården i Idaho som lite barn.Gården ble senere solgt ut av slekten.I følge oldebarnet møtte Hans kona Bertha i USA,og giftet seg der.Hun kom fra Oslo.Folketellingene i USA sier han ankom 1885/1886.Men når reiste han fra Norge?(hvis han var i Canada først),og hvorfor finner jeg ham ikke under emigranter i digitalarkivet?Kan han ha jobbet på båt og bare hoppet av?Eller emigret fra Sverige /Danmark?Og hvor gikk han i land?Hvilken båt reiste han med?Det som er nytt er tallene 1885/1886.Oldebarnet mener å ha hørt at han emigrerte fra Norge i 1890.Det viser seg nå ikke stemmer.Hans skiftet etternavn fra Haga til Hagen.Vet ikke når.Er ikke enkel denne saken.Takker for all hjelp jeg får.
-
- Sted: JESSHEIM
Ullensaker bygdebok under Haga:
Lars Hansen, gift med Gurine Eriksdtr. overtok gården efter sin far i første halvdel av 1860-årene og hadde den til omkring 1885, da hans bror August overtok den. Lars bodde senere på Lyshaug i Nannestad.
Dette kan være "din" Hans som reiste i 1887:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 91257#ovre
Jeg finner han ikke i utflytningslistene for Nannestad.
Lars Hansen, gift med Gurine Eriksdtr. overtok gården efter sin far i første halvdel av 1860-årene og hadde den til omkring 1885, da hans bror August overtok den. Lars bodde senere på Lyshaug i Nannestad.
Dette kan være "din" Hans som reiste i 1887:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 91257#ovre
Jeg finner han ikke i utflytningslistene for Nannestad.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Bare en kommentar til hvorfor du ikke finner ham i Digitalarkivets emigrantlister:
Det er nok mange som ikke er registrert der. Enkelte har jeg funnet hverken der eller i imm.lister i USA, men allikevel funnet dem senere i folketellinger. Amerikanske lister har ofte rare transkriberinger slik at navnene fort blir ugjenkjennelige. I tillegg er fødselsår o.l. bare "about" ! Ikke så enkelt å finne frem i de listene.
Det er nok mange som ikke er registrert der. Enkelte har jeg funnet hverken der eller i imm.lister i USA, men allikevel funnet dem senere i folketellinger. Amerikanske lister har ofte rare transkriberinger slik at navnene fort blir ugjenkjennelige. I tillegg er fødselsår o.l. bare "about" ! Ikke så enkelt å finne frem i de listene.
Sist redigert av Kari Sandberg den 5. august 2012 kl. 18.28, redigert 1 gang totalt.
Takk Arna.I følge oldebarnet mener han å ha hørt at oldefaren var i Canada først.Kanskje er det han som ankom Quebec.Skulle gjerne sett det dokumentet.Kanskje noen andre her inne som har tilgang til det.Når det gjelder boarder crossing fra Canada 1895-1956 til Usa får jeg det ikke til å stemme.
Takk til Carsten.Dette blir mer og mer innviklet.Mulig dette er personen.Men hvorfor står han som immigrant i Usa allerede i 1885?Og hvorfor bruker han Larsen som etternavn ved utreise og Hagen i Usa?I følge oldebarnet byttet han fra Haga til Hagen.Skulle gjerne sett et dokument fra Canada.En Hans Larsen Hagen ankom Quebec 1865-1935.Oldebarnet mener Hans dro til Canada først.I følge dine opplysninger gikk han i land i New York.Kan han ha reist derifra til Canada og da brukt etternavnet Hagen?Olde barnet mener å huske stedsnavnet Hans reiste fra.Moreppen.Nannestad kommune?
-
Hvis det er den samme Hans Larsen Hagen som jeg finner med ankomst til Quebec så tror jeg det er feil person. Ankomst er oppgitt til 1868 og fødselsår ca. 1840 (Litt i tvil - vanskelig å tide siste siffer i alder på skjemaet).
Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name: Hans Larsen Hagen
Estimated Birth Year: abt 1840
Date of Arrival: 1868
Vessel: Benedicte
Search Ship Database: View the 'Benedicte' in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: Quebec
Roll: C-4523
Arne Einar
Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name: Hans Larsen Hagen
Estimated Birth Year: abt 1840
Date of Arrival: 1868
Vessel: Benedicte
Search Ship Database: View the 'Benedicte' in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: Quebec
Roll: C-4523
Arne Einar
91257 1887 485 28 1 22.04.1887 23.04.1887 Hans Lars. Arb m 22 Nannestad New York Andersen Kristiania 75 00 .Tror dette må være rett person.Syns bare det er rart at eternavnet Haga er borte og at Larsen er forkortet til Lars.Alderen stemmer.22 år da han emigrerte i 1887 og han kom fra Nannestadområdet.Noen som har tilgang til immigrasjonsdokument i New york?.Skrev han da Hans Lars eller Hans Larsen Haga/Hagen?Kan han ha reist derfra til Canada og senere tilbake til Usa?Har de boarderpass opplysninger fra den tiden for folk som reiste fra Usa til Canada?Tusen takk for all hjelp hittil.For de som er drevne er det kanskje mulig å finne opplysinger fra Ellis island?
- Kari Sandberg
Problemet er at ved ankomst NY står det bare f.eks. Hans Larsen, about 22, Norway - så det er vanskelig å vite om det er rett person. Jeg har så langt ikke funnet noen som man med sikkerhet kan vite er ham. Det er "ørten" stykker som heter Hans Larsen.
Han reiste nok til for tidlig til å være registrert på Ellis Island - som åpnet i 1892.
Det er ganske vanlig at etternavn blir forkortet til Lars., Ols. etc.
Ser at mange bruker patronymikon ved emigrasjon, men at de etterhvert tar etternavn fra hjemstedet.
Han reiste nok til for tidlig til å være registrert på Ellis Island - som åpnet i 1892.
Det er ganske vanlig at etternavn blir forkortet til Lars., Ols. etc.
Ser at mange bruker patronymikon ved emigrasjon, men at de etterhvert tar etternavn fra hjemstedet.
Takk Kari.Hvor leter man i New york når man ikke kan bruke Ellis island? Hvor får man tak i passasjerlister fra skipene de emigrerte med? Hans reiste sannsynligvis med skipet Kristiania/Christiania i 1887.Flott at du nevnte det med forkortelser av etternavn.
- Kari Sandberg
Castle Garden kan jo være en mullighet. (DIS - genealogiske ressurser.)
De reiste ofte til England og derfra med et nytt skip, så det kan bli vanskelig å følge en person på hele reisen.
De reiste ofte til England og derfra med et nytt skip, så det kan bli vanskelig å følge en person på hele reisen.
- Kari Sandberg
Kanskje muligheter til å finne skipet her :
Norway Heritage
Norway Heritage
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
Grunnen til at jeg la ut linker fra kirkebøker osv, er at det er veldig viktig å få med alt av opplysninger.
En annen ting er at det finnes mange med navnet Hans Larsen. Jeg har søkt på Ancestry og jeg har tilgang til USA, men ikke Canada. Veldig mange dro via Canada, det betydde ikke at de bosatte seg der
Skal ta et søk igjen snart
En annen ting er at det finnes mange med navnet Hans Larsen. Jeg har søkt på Ancestry og jeg har tilgang til USA, men ikke Canada. Veldig mange dro via Canada, det betydde ikke at de bosatte seg der

Skal ta et søk igjen snart

-
- Sted: HAUGESUND
Kari skrev:Problemet er at ved ankomst NY står det bare f.eks. Hans Larsen, about 22, Norway - så det er vanskelig å vite om det er rett person. Jeg har så langt ikke funnet noen som man med sikkerhet kan vite er ham. Det er "ørten" stykker som heter Hans Larsen.
Hei
En måte å avgjøre om man har funnet riktig person ved ankomst Amerika, er å sammenligne andre personer på den norske emigrantlisten og ankomstlisten i Amerika. Dersom samme personer står begge steder, kan man med stor grad av sikkerhet si at det er riktig person.
Ved å benytte denne framgangsmåten har jeg jeg klart å finne mange utvandrede som ikke har vært så lett å finne, blant annet pga omskriving eller feilindeksering av navner etc. Jeg søker da på andre personer (gjerne personer med lett gjenkjennlige, særegne navner) som står på samme emmigrasjonsliste, og sjekker manuelt om den jeg leter etter står på samme ankomstlisten ved å bla litt i listene.
Men jeg har flere ganger opplevd at jeg ikke finner personer hverken i emmigrasjonslister eller ankomstlister. Særlig fra Stavanger er det store mangler i listene, er min erfaring. Jeg merker også at visse perioder også har store mangler i listene.
Mvh
Vigdis
Hei,
På denne siden er det mulig å søke i ulike databaser i Canada…
http://www.collectionscanada.gc.ca/genealogy/index-e.html
På denne siden er det mulig å søke i ulike databaser i Canada…
http://www.collectionscanada.gc.ca/genealogy/index-e.html
Takk til alle så langt.Hans reiste fra Kristiania 23 april 1887 med skipet Kristiania.Skrives med Ch på Norway heritage.Hvor lang tid ca.brukte man over?.Skrev immigrasjonsmyndighetene i Usa navnet på Skipet nordmennene ankom med?Vanskelig å vite Om Hans brukte forkortelen Hans Lars (ved utreise) da han kom til Usa eller om han la til Haga/Hagen.Tror skipet først gikk til Amsterdam.Syns dette er komplisert.Hans skulle også ha vært noen år i Minnesota før han endte opp i Idaho.Må være i tidsrommet 1887-1896 en gang.Kan det finnes opplysninger om han I Minnesota?
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
Jeg har søkt på flere av dem Hans reiser med, men får ikke treff på emigrasjon på Ancestry.com.
Sist redigert av Gunhild-Juliane Kåsene den 6. august 2012 kl. 14.34, redigert 1 gang totalt.
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
elisabeth skrev:Takk til alle så langt.Hans reiste fra Kristiania 23 april 1887 med skipet Kristiania.Skrives med Ch på Norway heritage.Hvor lang tid ca.brukte man over?.Skrev immigrasjonsmyndighetene i Usa navnet på Skipet nordmennene ankom med?Vanskelig å vite Om Hans brukte forkortelen Hans Lars (ved utreise) da han kom til Usa eller om han la til Haga/Hagen.Tror skipet først gikk til Amsterdam.Syns dette er komplisert.Hans skulle også ha vært noen år i Minnesota før han endte opp i Idaho.Må være i tidsrommet 1887-1896 en gang.Kan det finnes opplysninger om han I Minnesota?
Tiden reisen tar avhenger av om de dro direkte eller ikke. Dro de direkte brukte de fort vekk 10-14 dager tror jeg...er litt usikker på tiden.
Skipene tror jeg alltid er registrert, for vi kan gå inn å søke på år, mnd, dato og da kommer liste over skipene opp. Og jeg har sett igjennom ankomst New York. Ingen skip som heter Kristiania i mai 1887.
Opplysningene om At Hans reiste 23 april 1887 med Kristiania til New york er fra digitalarkivet.Men på New Heritage går skipet til Amsterdam(er ikke sikkert jeg forstår dette rett).Kan Hans byttet skip her og også reisemål (Canada).Han betalte kr.75 for å reise fra Kristiania til New York i følge digitalarkivet.
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
elisabeth skrev:Opplysningene om At Hans reiste 23 april 1887 med Kristiania til New york er fra digitalarkivet.Men på New Heritage går skipet til Amsterdam(er ikke sikkert jeg forstår dette rett).Kan Hans byttet skip her og også reisemål (Canada).Han betalte kr.75 for å reise fra Kristiania til New York i følge digitalarkivet.
Det skjønte jeg

Jeg tror nok han ankom New York om det står det.
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
*slettet pga helt feil census*
Sist redigert av Gunhild-Juliane Kåsene den 6. august 2012 kl. 14.16, redigert 1 gang totalt.
- Kari Sandberg
Selv om det står NY som reisemål, betyr nok ikke det at skipet fra Oslo/Kristiania gikk direkte dit. De fleste emigrantskipene gikk til England.
Det mest sannsynlige er at skipet Kristiania gikk til England (eller Amsterdam som du nevner) og så byttet man skip der.
Og det gjør det ikke akkurat lettere !
Med mitt Ancestry-abonnement kan jeg kun sjekke i USA, og der har jeg så langt ikke funnet Hans´ankomst.
Det mest sannsynlige er at skipet Kristiania gikk til England (eller Amsterdam som du nevner) og så byttet man skip der.
Og det gjør det ikke akkurat lettere !
Med mitt Ancestry-abonnement kan jeg kun sjekke i USA, og der har jeg så langt ikke funnet Hans´ankomst.
Sist redigert av Kari Sandberg den 6. august 2012 kl. 14.13, redigert 1 gang totalt.
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
*slettet pga feil census, Hans var ikke i USA på den tiden*
Dette er vanskelig ja.Uansett takk for all hjelp.Er kanskje tilbake til utgangspunktet.Oldebarnet mener Hans først var i Canada.Selv om billetten var til New york kan han ha skiftet mening å reist til Canda istedet.ekempelvis fra Amsterdam/England.Har ihvertfall fått bekreftet at han reiste 23 april fra Kristiania med skipet Christiania målet var New York.Bekreftelse på hvor han gikk i land blir nok verre å finne.
-
En teori:
Den 16. mai 1887 ankom skipet "Edam" New York fra Amsterdam, Netherlands og Boulogne Sur Mer, France.
Store deler av passasjerlista er ødelagt, men jeg har funnet noen personer på denne som også ser ut til å ha vært med "Kristiania" fra Christiania den 23. april.
En av disse er Hans Torkildsen (Transkribert til Therkelsen), som også skulle til New York. Andre er Erik Berggren, Jens Nordby og Karoline Nordby. Min teori er at "vår" Hans var med samme skip.
Arne Einar
Den 16. mai 1887 ankom skipet "Edam" New York fra Amsterdam, Netherlands og Boulogne Sur Mer, France.
Store deler av passasjerlista er ødelagt, men jeg har funnet noen personer på denne som også ser ut til å ha vært med "Kristiania" fra Christiania den 23. april.
En av disse er Hans Torkildsen (Transkribert til Therkelsen), som også skulle til New York. Andre er Erik Berggren, Jens Nordby og Karoline Nordby. Min teori er at "vår" Hans var med samme skip.
Arne Einar
Sist redigert av Arne Einar Berg den 7. august 2012 kl. 18.36, redigert 1 gang totalt.
Tusen takk.Dette hørtes logisk ut.Men selv om passasjerlisten er ødelagt må der vel være immigrationslister i New York.Når reiste skipet Edam fra Amsterdam?Har du funnet de andre personene ved ankomst New York?
-
Det er fra passasjerlisten som kapteinen presenterte for immigrasjonsmyndighetene.
Har ikke funnet når den gikk fra Amsterdam. Det har i alt vært fire skip med dette navnet, det aktuelle må være Edam 2. Hvis du søker på "nettet" finner du mye om dette skipet, både bilder og historie. Et eksempel: http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?4968
Arne Einar
Har ikke funnet når den gikk fra Amsterdam. Det har i alt vært fire skip med dette navnet, det aktuelle må være Edam 2. Hvis du søker på "nettet" finner du mye om dette skipet, både bilder og historie. Et eksempel: http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?4968
Arne Einar
Takk for all hjelp.
[Idaho]
Hans Hagen 35
Bertha Hagen 24
Harry Hagen 3
John Rosebaugh 57
Ole Olsen 44
[Idaho]
Hans Hagen 35
Bertha Hagen 24
Harry Hagen 3
John Rosebaugh 57
Ole Olsen 44
Name: Bertha Hagen
Birth Date: Sep 1875
[Idaho]
Immigration Year: 1888
Relation to Head of House: Wife
Spouse's Name: Hans Hagen
Mother: number of living children: 1
Mother: How many children: 1
Name: Bertha Hagen
Birth Date: Sep 1875
[Idaho]
Immigration Year: 1888
Relation to Head of House: Wife
Spouse's Name: Hans Hagen
Mother: number of living children: 1
Mother: How many children: 1
about Harry Hagen Name: Harry Hagen
Birth Date: Feb 1897
Birthplace: Idaho
[Idaho]
Relation to Head of House: Son
Marital Status: Single
Father's Name: Hans Hagen
Mother's Name: Bertha Hagen
about Harry Hagen Name: Harry Hagen
Birth Date: Feb 1897
Birthplace: Idaho
[Idaho]
Relation to Head of House: Son
Marital Status: Single
Father's Name: Hans Hagen
Mother's Name: Bertha Hagen
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
1920 United States Federal Census about Hans L Hagan
Name: Hans L Hagan
Birth Year: abt 1866
Home in 1920: White Bird, Idaho, Idaho
[Black]
Spouse's Name: Bertha Hagan
Home Owned: Own
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Household Members:
Name Age
Hans L Hagan 54
Bertha Hagan 44
Harry Hagan 22
Helen B Hagan 16
Prairie View Cemetery Inscriptions, Grangeville, Idaho about Hans L. Hagen
Given Name: Hans L.
Surname: Hagen
Birth: 1865
Death: 1962
Block: 11
Lot: 13
Plot: S 1/2
Notes: (Born Norway) Double stone with Bertha M. HAGEN
Name: Hans L Hagan
Birth Year: abt 1866
Home in 1920: White Bird, Idaho, Idaho
[Black]
Spouse's Name: Bertha Hagan
Home Owned: Own
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Household Members:
Name Age
Hans L Hagan 54
Bertha Hagan 44
Harry Hagan 22
Helen B Hagan 16
Prairie View Cemetery Inscriptions, Grangeville, Idaho about Hans L. Hagen
Given Name: Hans L.
Surname: Hagen
Birth: 1865
Death: 1962
Block: 11
Lot: 13
Plot: S 1/2
Notes: (Born Norway) Double stone with Bertha M. HAGEN
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
I FT 1900 står det at de har vært gift i 4 år. Har han vært i Minnesota har det vært før det. Det betyr at han kan finnes i FT 1895 i Minnesota.
Jeg har søkt litt, men har ikke funnet noen som passer enda.
Jeg har søkt litt, men har ikke funnet noen som passer enda.
Sist redigert av Gunhild-Juliane Kåsene den 10. november 2012 kl. 3.05, redigert 2 ganger totalt.
- Gunhild-Juliane Kåsene
- Kontakt:
Her står det også at de har fått 3 barn, men bare 2 lever. I FT 1900 står det at de har fått 1 barn og at 1 lever, det er Harry. Det betyr at de har fått barn nr. 2 i mellom 1900 og 1902, muligens starten av 1903, kommer an på når Bernice er født på året. Bernice er født i 1903.
1910 United States Federal Census about H L Hogen
Name: H L Hogen
Age in 1910: 45
Birth Year: 1865
Home in 1910: White Bird, Idaho, Idaho
Immigration Year: 1890
Spouse's Name: Bertha Hogen