Storgaten - Strømsø eller Bragernes?
Moderator: MOD_Buskerud
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Storgaten - Strømsø eller Bragernes?
Her trenger jeg nok lokalkunnskap.
Det er fra FT 1801 for Bragernes.
Den viser en familie som bodde i "Stor Gaden Neden Kirken" og da så jeg for meg en gate nedenfor Bragernes kirke.
Men så ser jeg at bydel er oppgitt som Strømsø?
Kan deler av Bragernes-siden av elva tidligere ha tilhørt Strømsø?
Det er fra FT 1801 for Bragernes.
Den viser en familie som bodde i "Stor Gaden Neden Kirken" og da så jeg for meg en gate nedenfor Bragernes kirke.
Men så ser jeg at bydel er oppgitt som Strømsø?
Kan deler av Bragernes-siden av elva tidligere ha tilhørt Strømsø?
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Re: Storgaten - Strømsø eller Bragernes?
Her er kart fra 1850 over Strømsø med Storgaten, den delen som hørte til under Bragernes.
http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1160
Det er nok Strømsø kirke det er snakk om
Mvh.G.A.K.
http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1160
Det er nok Strømsø kirke det er snakk om
Mvh.G.A.K.
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Hei og takk for svar!
Så det vil si at deler av nåværende Strømsø lå under Bragernes tidligere?
Jeg greide ikke å lokalisere Storgaten på kartet
Hvis det er dette området som menes i folketellinga så skjønner jeg at det er Strømsø kirke det er snakk om...
Men hva som menes med "nedenfor kirken" lurer jeg på - siden den kirken og området rundt ligger på helt flat mark

Så det vil si at deler av nåværende Strømsø lå under Bragernes tidligere?
Jeg greide ikke å lokalisere Storgaten på kartet

Hvis det er dette området som menes i folketellinga så skjønner jeg at det er Strømsø kirke det er snakk om...
Men hva som menes med "nedenfor kirken" lurer jeg på - siden den kirken og området rundt ligger på helt flat mark

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
-
- Sted: HØNEFOSS
Jeg vil tro det er Strømsø kirke og da er det mest trolig Tordenskiolds gate.
Dette er sjøfolk og det bodde det mange av på Strømsø.
Av kartet ser du at det fremkommer et navn, Baggaden, som skrår in på veien foran kirken.
Gaten foran kirken i dag er Tordenskiolds gate.
Stor Gaden Neden Kirken, er vel fortsettelsen av gaten mot Gyldenløves plass.
Dette er sjøfolk og det bodde det mange av på Strømsø.
Av kartet ser du at det fremkommer et navn, Baggaden, som skrår in på veien foran kirken.
Gaten foran kirken i dag er Tordenskiolds gate.
Stor Gaden Neden Kirken, er vel fortsettelsen av gaten mot Gyldenløves plass.
Hei
I FT 1801 er det tre gater med relativt like navn i Drammen.
"Storgaten" som hører til Bragernes. Det er den som nå er delt i Nedre og Øvre Storgate.
"Stor gaden over kirken" og "Stor gaden neden kirken" som hører til Bragernes prestegjel, men Strømsø bydel.
Strømsø prestegjel var et anneks til Bragernes prestegjel fram til 1845 da Strømsø ble eget prestegjel (ifølge Drammen Byleksikon).
Dette var ikke noe svar på ditt spørsmål, bare noen opplysninger.
Vivi
I FT 1801 er det tre gater med relativt like navn i Drammen.
"Storgaten" som hører til Bragernes. Det er den som nå er delt i Nedre og Øvre Storgate.
"Stor gaden over kirken" og "Stor gaden neden kirken" som hører til Bragernes prestegjel, men Strømsø bydel.
Strømsø prestegjel var et anneks til Bragernes prestegjel fram til 1845 da Strømsø ble eget prestegjel (ifølge Drammen Byleksikon).
Dette var ikke noe svar på ditt spørsmål, bare noen opplysninger.
Vivi
Hei
Jeg bladde litt i Drammen Byleksikon og slo opp ulike gater på Strømsø.
Da finner jeg i omtalen av Tollbodgaten at den opprinnelig ble kalt Storgaten eller Strømsø Storgate fram til 1866.
Over kirken og neden kirken behøver ikke ha med høyde å gjøre, men kan ha med elva å gjøre.
Over kirken vil da si oppstrøms og neden kirken vil si nedstrøms.
Vivi
Jeg bladde litt i Drammen Byleksikon og slo opp ulike gater på Strømsø.
Da finner jeg i omtalen av Tollbodgaten at den opprinnelig ble kalt Storgaten eller Strømsø Storgate fram til 1866.
Over kirken og neden kirken behøver ikke ha med høyde å gjøre, men kan ha med elva å gjøre.
Over kirken vil da si oppstrøms og neden kirken vil si nedstrøms.
Vivi
Hei igjen.
I venstre ytterkant av området på kartet, på grensen mot Skoger ligger Storgaten langs grensen, vestenfor ekserserplassen, nedenfor kirken er den delen av gaten som lå på sydvestre side av kirken. Ovenfor og nedenfor kirken har som Vivi forklarer med hvilken vei elva renner, og nødvendigvis ikke så stor høydeforskjell. Den gata som går på langs midt i bebyggelsen er Baggaten, det er litt vanskelig å se fordi bokstavene er noe utydelige og står noe langt ifra hverandre.
Mvh.G.A.K.
I venstre ytterkant av området på kartet, på grensen mot Skoger ligger Storgaten langs grensen, vestenfor ekserserplassen, nedenfor kirken er den delen av gaten som lå på sydvestre side av kirken. Ovenfor og nedenfor kirken har som Vivi forklarer med hvilken vei elva renner, og nødvendigvis ikke så stor høydeforskjell. Den gata som går på langs midt i bebyggelsen er Baggaten, det er litt vanskelig å se fordi bokstavene er noe utydelige og står noe langt ifra hverandre.
Mvh.G.A.K.
Hei
Det står ikke Storgaten der. Det står Storgraven. Lite sannsynlig at det gikk en storgate der i 1801.
Det virker mer sannsynlig at det dreier seg om det tidligere navnet på Tollbugata som altså ble kalt Storgaten eller Strømsø storgate.
Vivi
Det står ikke Storgaten der. Det står Storgraven. Lite sannsynlig at det gikk en storgate der i 1801.
Det virker mer sannsynlig at det dreier seg om det tidligere navnet på Tollbugata som altså ble kalt Storgaten eller Strømsø storgate.
Vivi
- Paul Johan Hals
Dette har egentlig lite med problemet å gjøre, men jeg finner ikke Baggaden. Der hvor den etter beskrivelsen skulle være finner jeg Bakkegaden.
Ellers er jeg enig i at "over" og "neden" kan vise til opp- respektiv nedstrøms såfremt Storegaden gikk langs elva. Dersom den gikk på tvers (lite sannsynlig), vil "neden" si mot elva.
Mvh Paul
Ellers er jeg enig i at "over" og "neden" kan vise til opp- respektiv nedstrøms såfremt Storegaden gikk langs elva. Dersom den gikk på tvers (lite sannsynlig), vil "neden" si mot elva.
Mvh Paul
Det hører vel også med her at Drammen "ikke fantes" i 1801. Byen Drammen ble til da de to kjøpstedene (opprinnelig ladestedene) Bragernes og Strømsø ble slått sammen i 1811, altså ti år etter den folketellingen det er referert til her. At Strømsø da ble regnet som en bydel under Bragernes i 1801, var nytt for meg. Men det kan jo også bare ha vært en kirkelig ordning, for det var kirken som var "folkeregister" dengang. (Korriger meg gjerne hvis dette blir for upresist.)
Hei
Det var Strømsø prestegjeld som var et anneks under Bragernes fram til 1845 da Strømsø ble opprettet som eget prestegjeld.
Litt mer Drammenshistorie: Storgraven var en kanal som var bygrensa mot Skoger i 1811.
Strømsø var opprinnelig en øy og ble skilt fra fastlandet med denne kanalen. (ø'en på slutten av Strømsø står for -øy).
Vivi
Det var Strømsø prestegjeld som var et anneks under Bragernes fram til 1845 da Strømsø ble opprettet som eget prestegjeld.
Litt mer Drammenshistorie: Storgraven var en kanal som var bygrensa mot Skoger i 1811.
Strømsø var opprinnelig en øy og ble skilt fra fastlandet med denne kanalen. (ø'en på slutten av Strømsø står for -øy).
Vivi
- Else Berit Rustad
Vivi skrev:Det var Strømsø prestegjeld som var et anneks under Bragernes fram til 1845 da Strømsø ble opprettet som eget prestegjeld.
Dette stemmer vel ikke helt?
Fra soknehistorikken på DA finner vi følgende vedr. Strømsø:
"Strømsø og Tangen. Bragernes og Strømsø ble skilt ut fra Lier prestegjeld ved kgl. åpent brev 17.12.1723. Ved kgl. res. 06.03. ble Tangen skilt ut fra Skoger og slått sammen med Strømsø som nå ble eget sokneprestembete." (min utheving)
Mvh
Else B.
Hei
Jeg har opplysningene fra Drammen byleksikon. Der står det under Strømsø prestegjeld:
Strømsø var oppr. en del av Lier prestegjeld og innbyggerene sognet til Frogner kirke. Da Bragernes i 1628 fikk egen kirke, søkte innbyggerene dit og fikk egne stoler i kirken, egne graver under kirkegulvet og på kirkegården. Etter at Strømsø i 1667 fikk egen kirke, ble denne anneks til Frogner og betjent av presten på Bragernes. Først etter at Bragernes var blitt utskilt fra Lier prestegjeld i 1723 ble Strømsø anneks til Bragernes, dette fortsatte til 1845 da Strømsø endelig ble eget prestegjeld. Samtidig ble Tangen, tidligere anneks til Skoger i Sande prestegjeld, lagt til Strømsø prestegjeld, en tilstand som varte helt til 1966 da Tangen ble utskilt fra Strømsø som eget prestegjeld. I 1984 ble prestegjeldets annen kirke, Fjell innviet.
Vivi
Jeg har opplysningene fra Drammen byleksikon. Der står det under Strømsø prestegjeld:
Strømsø var oppr. en del av Lier prestegjeld og innbyggerene sognet til Frogner kirke. Da Bragernes i 1628 fikk egen kirke, søkte innbyggerene dit og fikk egne stoler i kirken, egne graver under kirkegulvet og på kirkegården. Etter at Strømsø i 1667 fikk egen kirke, ble denne anneks til Frogner og betjent av presten på Bragernes. Først etter at Bragernes var blitt utskilt fra Lier prestegjeld i 1723 ble Strømsø anneks til Bragernes, dette fortsatte til 1845 da Strømsø endelig ble eget prestegjeld. Samtidig ble Tangen, tidligere anneks til Skoger i Sande prestegjeld, lagt til Strømsø prestegjeld, en tilstand som varte helt til 1966 da Tangen ble utskilt fra Strømsø som eget prestegjeld. I 1984 ble prestegjeldets annen kirke, Fjell innviet.
Vivi
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Heisan!
Her fikk jeg visst satt i gang litt av en diskusjon!
Men det er bare bra, her var det endel nyttig å lese. For meg er Drammens-området vrient å jobbe med, det har vært mange ulike grenser opp igjennom tidene.
Selv har jeg masse slekt i Skoger, endel på Strømsø men også noe på Bragernes. Og på Tangen selvfølgelig.
Ikke bare har det vært ulike sogn - men det har skifta mellom Vestfold og Buskerud fylker og! Jeg tenker da spesielt på Skoger, som er et av mine primærområder innen slekta.
Så var det det med "oven" og "neden" da som slett ikke er geografisk viser det seg - men har med elva å gjøre! Ja man lærer stadig noe nytt skjønner jeg
Det blir vel det samme som med Øvre og Nedre Eiker kanskje, som heller ikke har noe med geografisk plassering å gjøre?
Takk for alle kommentarer - dette var nyttig!
Her fikk jeg visst satt i gang litt av en diskusjon!
Men det er bare bra, her var det endel nyttig å lese. For meg er Drammens-området vrient å jobbe med, det har vært mange ulike grenser opp igjennom tidene.
Selv har jeg masse slekt i Skoger, endel på Strømsø men også noe på Bragernes. Og på Tangen selvfølgelig.
Ikke bare har det vært ulike sogn - men det har skifta mellom Vestfold og Buskerud fylker og! Jeg tenker da spesielt på Skoger, som er et av mine primærområder innen slekta.
Så var det det med "oven" og "neden" da som slett ikke er geografisk viser det seg - men har med elva å gjøre! Ja man lærer stadig noe nytt skjønner jeg

Det blir vel det samme som med Øvre og Nedre Eiker kanskje, som heller ikke har noe med geografisk plassering å gjøre?
Takk for alle kommentarer - dette var nyttig!
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
- Else Berit Rustad
Else skrev:"Strømsø og Tangen. Bragernes og Strømsø ble skilt ut fra Lier prestegjeld ved kgl. åpent brev 17.12.1723. Ved kgl. res. 06.03. ble Tangen skilt ut fra Skoger og slått sammen med Strømsø som nå ble eget sokneprestembete."
Jeg må bare moderere meg litt:
Teksten over er misvisende! Det står at Tangen ble skilt ut... osv. ved kgl. res.06.03, men noe årstall er ikke nevnt i forbindelse med denne resolusjonen:?:

Ellers er jeg enig i at det er et vrient område dette her

Mvh
Else B.
- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
Else skrev:"Strømsø og Tangen. Det står at Tangen ble skilt ut... osv. ved kgl. res.06.03, men noe [i]årstall er ikke nevnt i forbindelse med denne resolusjonen:?: .
Tangen ble skilt ut fra Skoger og lagt til Strømsø i 1845. Kilde: Terra Buskerud- Historieboka.no

Vennlig hilsen Anne-Grethe 

- Anne-Grethe Syvertsen
Om jeg forstår det riktig så ble folka på Bragernes og Strømsø telt sammen i 1801, fordi Strømsø var anneks til Bragernes og betjent av samme prest.
Men er det ikke merkelig at gatene som ligger under Bydel: Strømsøe er registrert med Sokn: Bragernæs? Det burde vel være Sokn: Strømsøe. De hadde jo egen kirke.
Men er det ikke merkelig at gatene som ligger under Bydel: Strømsøe er registrert med Sokn: Bragernæs? Det burde vel være Sokn: Strømsøe. De hadde jo egen kirke.

Anne-Grethe skrev:Om jeg forstår det riktig så ble folka på Bragernes og Strømsø telt sammen i 1801, fordi Strømsø var anneks til Bragernes og betjent av samme prest.
Hei !
Akkurat den delen der er litt merkelig syns jeg også,men den delen kan jo diskuteres i uendelig hehe,viktigste er vel at vi finner bevis på hva som er riktig i den saken og prøver forstå og tyde det klart

Kan si det enkelt, ting er ikke enkelt når man går tilbake i tidenes år før i tiden.
Vi er fra vestfold:Sandefjord,Stokke,Andebu,Hedrum,Tjølling,Larvik.
Buskerud:Flesberg,Lier,Modum.
Shlomo Rotem - Fræna kommune
Mail: [email protected]
Buskerud:Flesberg,Lier,Modum.
Shlomo Rotem - Fræna kommune
Mail: [email protected]
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Anne-Grethe skrev:
Om jeg forstår det riktig så ble folka på Bragernes og Strømsø telt sammen i 1801, fordi Strømsø var anneks til Bragernes og betjent av samme prest.
Pluss at Strømsøe også finnes under Vestfold i 1801...
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
- Liv Ofsdal
- Kontakt:
...men den tellinga er visst kun for Skoger og Tangen så jeg nå...
Ergo: forsker man i Drammen må man være kreativ i søkinga!
Ergo: forsker man i Drammen må man være kreativ i søkinga!

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
- Anne-Grethe Syvertsen
Det skal ikke være lett, Liv. Gjelder å holde tunga rett i munnen
Kanskje alt blir bedre når det nye systemet med Finn kilde er helt på plass i Digitalarkivet

Kanskje alt blir bedre når det nye systemet med Finn kilde er helt på plass i Digitalarkivet

- Liv Ofsdal
- Kontakt:
Ja det er jeg veldig spent på hvordan blir, Anne-Grethe! 

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal