Ole Sivertsen Blix???
Moderator: MOD_Emigranter
Ole Sivertsen Blix???
Hei
Trenger igjen hjelp fra dere proffer der ute.
Ole Sivertsen Blix ble født i Steensele i Sverige ca 1830?
Han giftet seg med Oluffa Torbina Marie Sivertsdatter i 1865 i Vardø, nr.14.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020956.jpg
De fikk datteren Elise Marie,født ca 1868 i Sebuska i Russland.
room's name: Oluf Olsen Lønning
groom's birth date: 1870
groom's birthplace: Hammerfest
groom's age:
bride's name: Elise Marie Sivertsen Blix
bride's birth date: 1868
bride's birthplace: Sibuska, Rusland
bride's age:
marriage date: 26 Dec 1890
marriage place: Vardø, Finnmark, Norway
groom's father's name: Ole Olsen Lønning
groom's mother's name:
bride's father's name: Ole Sivertsen Blix
Har letet etter han og han familie i Sverige,
men uten å lykkes.
Har også letet etter dåpen til Elise Marie,og når
de reiste til Sebuska,men har ikke lykkes der heller.
Håper noen kan hjelpe meg og finne hans dåp,
hans foreldre,hans søsken eller forfedre.
De opplysninger jeg har finnes i Tema:
75108 - 73604
På forhånd mange takk!!!
Mvh Jan Samuel
Trenger igjen hjelp fra dere proffer der ute.
Ole Sivertsen Blix ble født i Steensele i Sverige ca 1830?
Han giftet seg med Oluffa Torbina Marie Sivertsdatter i 1865 i Vardø, nr.14.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020956.jpg
De fikk datteren Elise Marie,født ca 1868 i Sebuska i Russland.
room's name: Oluf Olsen Lønning
groom's birth date: 1870
groom's birthplace: Hammerfest
groom's age:
bride's name: Elise Marie Sivertsen Blix
bride's birth date: 1868
bride's birthplace: Sibuska, Rusland
bride's age:
marriage date: 26 Dec 1890
marriage place: Vardø, Finnmark, Norway
groom's father's name: Ole Olsen Lønning
groom's mother's name:
bride's father's name: Ole Sivertsen Blix
Har letet etter han og han familie i Sverige,
men uten å lykkes.
Har også letet etter dåpen til Elise Marie,og når
de reiste til Sebuska,men har ikke lykkes der heller.
Håper noen kan hjelpe meg og finne hans dåp,
hans foreldre,hans søsken eller forfedre.
De opplysninger jeg har finnes i Tema:
75108 - 73604
På forhånd mange takk!!!
Mvh Jan Samuel
Re: Ole Sivertsen Blix???
Hei
Her har du en kandidat - om det er riktig vet jeg ikke. OBS! moren er farens festekvinne. De giftet seg 8. april 1833.
mvh Kjersti
Her har du en kandidat - om det er riktig vet jeg ikke. OBS! moren er farens festekvinne. De giftet seg 8. april 1833.
mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei igjen
Her fant jeg familien igjen - de dro til Norge i 1839. Kanskje det er de du søker.
og Lisa Cajsas familie i lengden før.
mvh Kjersti
Her fant jeg familien igjen - de dro til Norge i 1839. Kanskje det er de du søker.
- Sivert Olofson - født 1800
Lisa Cajsa Matsdotter - født 1805
Lisa Fredrica - født 1829
Olof - født 1831
og Lisa Cajsas familie i lengden før.
mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mange tusen takk Kjersti!!!!!!!
Ikke umulig at dette er rette personene.
Ole Sivertsen Blix? Hvor kom navnet
Blix fra tro??
Mvh Jan Samuel
Ikke umulig at dette er rette personene.
Ole Sivertsen Blix? Hvor kom navnet
Blix fra tro??
Mvh Jan Samuel
Hei igjen
Vel, for å vite om dette er dine personer må innflyttingsregistreringen til Norge først finnes, alternativt Ole Sivertsen Blix' konfirmasjon/foreldrenes død.
I 1839:
Og navnet Blix - ja han kan ha tatt det selv - f.eks. for å skille seg ut - gjerne ved flytting til et nytt sted/by. Navnelovene den gangen var noe anderledes enn i dag. Og Lisa Cajsas far, hva het han? Mats Bjur eller lignende. Kanskje de skrev det de (Ole/presten) hørte/oppfattet?
Ellers så er det en helt annen familie.
mvh Kjersti
Vel, for å vite om dette er dine personer må innflyttingsregistreringen til Norge først finnes, alternativt Ole Sivertsen Blix' konfirmasjon/foreldrenes død.
I 1839:
- Hvordan dro de til Norge? Jeg antar at folk den gangen gikk mye, alternativt fikk sitte på med noen i en kjerre deler av veien.
- Hvilken vei tok de? Sannsynligvis ikke over fjellet, med mindre de reiste om vinteren og fikk kjøre slede. Vel, jeg vet ikke hvordan forholdene var den gangen. Kanskje de fulgte vannveier vestover. Jeg tror du må til historiebøkene, kanskje til biblioteket i Vilhelmina, for å finne ut av dette.
- Hvorfor reiste de? Var det noe spesielt som trakk i Norge eller var det ikke mulig å leve slik de ville i Stensele/Vilhelmina slik at de bare måtte reise ett eller annet sted? Ole selv blir fisker så de må ha reist til kysten. Hva drev Sivert med?
Og navnet Blix - ja han kan ha tatt det selv - f.eks. for å skille seg ut - gjerne ved flytting til et nytt sted/by. Navnelovene den gangen var noe anderledes enn i dag. Og Lisa Cajsas far, hva het han? Mats Bjur eller lignende. Kanskje de skrev det de (Ole/presten) hørte/oppfattet?
Ellers så er det en helt annen familie.
mvh Kjersti
Mange mange takk Kjersti!!!!!!!
Fant dette.
SIVERT OLOFSSON
Pedigree
Male
Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: LISA CAJSA MATSDR
Family
Marriage:
08 APR 1833 Vilhelmina, Vasterbotten, Sweden
Fant dette.
SIVERT OLOFSSON
Pedigree
Male
Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: LISA CAJSA MATSDR
Family
Marriage:
08 APR 1833 Vilhelmina, Vasterbotten, Sweden
Fant også dette.
Det må være rett familie.
Matsdal
Historik
Tillbaka Från 1817 till idag.
Grundaren och den första nybyggaren, Mattias Hansson-Bjur och hans hustru Elisabeth Andersdotter kom vandrande till denna fjälldal 1817.
Mattias Hansson-Bjur f, 1768, Sörskog i Bjursås socken i Dalarna. Elisabeth Andersdotter f, 1766 i Orsa. De hade tre barn Hans Mattsson f, 1794, Anders Mattsson f, 1797 och Elisabeth Cattarina f 1805.
I åtta år kämpade Mattias att odla upp jorden till dugliga åkrar och land, för korn och potatis. Sedan överlät han kronobygget till sonen Hans g,m Anna Lisa Olofsdotter f, 1803 Dalasjö, och dottern Elisabeth Cattarina (Lisa-Cajsa) g,m, Samen Olov Sivertsson f, 1800 Jämtland. I början på 1830-talet köpte brodern Anders, Lisa-Cajsas del av hemmanet. Lisa-Cajsa och Sivert bröt upp och vandrade mot Norge, första etappen var troligen Unkervattnet.
Av Hans och Anders Duktiga och barnrika familjer växte de lilla hemmanet till en vacker och livfull by.
Det må være rett familie.
Matsdal
Historik
Tillbaka Från 1817 till idag.
Grundaren och den första nybyggaren, Mattias Hansson-Bjur och hans hustru Elisabeth Andersdotter kom vandrande till denna fjälldal 1817.
Mattias Hansson-Bjur f, 1768, Sörskog i Bjursås socken i Dalarna. Elisabeth Andersdotter f, 1766 i Orsa. De hade tre barn Hans Mattsson f, 1794, Anders Mattsson f, 1797 och Elisabeth Cattarina f 1805.
I åtta år kämpade Mattias att odla upp jorden till dugliga åkrar och land, för korn och potatis. Sedan överlät han kronobygget till sonen Hans g,m Anna Lisa Olofsdotter f, 1803 Dalasjö, och dottern Elisabeth Cattarina (Lisa-Cajsa) g,m, Samen Olov Sivertsson f, 1800 Jämtland. I början på 1830-talet köpte brodern Anders, Lisa-Cajsas del av hemmanet. Lisa-Cajsa och Sivert bröt upp och vandrade mot Norge, första etappen var troligen Unkervattnet.
Av Hans och Anders Duktiga och barnrika familjer växte de lilla hemmanet till en vacker och livfull by.
Hei
Dette er spennende. Du har nok funnet samme familie som jeg fant i Sverige. Likevel gjenstår koplingen til brudgommen i Vardø. Ser at Hattfjelldal hvor Unkervatnet ligger var en del av Vefsn før 1862 så kanskje de finnes der ...
Hva med å kontakte
http://www.vefsnslektshistorielag.com/b ... n_bygd.htm
mvh Kjersti
Dette er spennende. Du har nok funnet samme familie som jeg fant i Sverige. Likevel gjenstår koplingen til brudgommen i Vardø. Ser at Hattfjelldal hvor Unkervatnet ligger var en del av Vefsn før 1862 så kanskje de finnes der ...
Hva med å kontakte
http://www.vefsnslektshistorielag.com/b ... n_bygd.htm
mvh Kjersti
Ja,dette er spennende!!!
Tusen hjertelig takk Kjersti!!!!
Leter etter innflyttinga så jeg er helt
firkanta i øynene:0)
Mvh Jan Samuel
Tusen hjertelig takk Kjersti!!!!
Leter etter innflyttinga så jeg er helt
firkanta i øynene:0)
Mvh Jan Samuel
Hei
Hyggelig å kunne hjelpe. Fant disse hos http://www.familysearch.org.
Sivert Olsen
birth: 1796
death: 11 Jun 1869 Hadsel, Nordland, Norway
burial: 15 Aug 1869
residence: 1869 Fiskefjord
Sivert Olsen
burial: 06 Apr 1863 Lodingden, Nordland, Norway
Sivert A. Olsen (tvilsomt om han er "din")
death: 10 Oct 1859 Nesna, Nordland, Norway
burial: 23 Oct 1859
Ole Sivertsen Blix fikk en attest 12. mai 1859 av en Westerlund. Kanskje Westerlund var prest og da kan det gi et spor om du klarer å finne ut hvor han hadde sitt arbeid. Westerlund høres jo noe svensk ut. En tanke er at familien reiste tilbake over svenskegrensen noen år etter at de kom til Norge.
mvh Kjersti
Hyggelig å kunne hjelpe. Fant disse hos http://www.familysearch.org.
Sivert Olsen
death: 11 Jun 1869 Hadsel, Nordland, Norway
burial: 15 Aug 1869
residence: 1869 Fiskefjord
Sivert Olsen
burial: 06 Apr 1863 Lodingden, Nordland, Norway
Sivert A. Olsen (tvilsomt om han er "din")
death: 10 Oct 1859 Nesna, Nordland, Norway
burial: 23 Oct 1859
Ole Sivertsen Blix fikk en attest 12. mai 1859 av en Westerlund. Kanskje Westerlund var prest og da kan det gi et spor om du klarer å finne ut hvor han hadde sitt arbeid. Westerlund høres jo noe svensk ut. En tanke er at familien reiste tilbake over svenskegrensen noen år etter at de kom til Norge.
mvh Kjersti
God ettermiddag.
Det fantes en prest Gustaf Westerlund i Arvidsjaur på midten av 1800-tallet. Arvidsjaur ligger litt nord for Wilhelmina og Storsele. Kanskje Ole fikk attesten sin fra ham i 1859.
Her står det en helt del om denne presten http://www.gustafwesterlund.se/document ... k_2011.pdf
mvh Kjersti
Det fantes en prest Gustaf Westerlund i Arvidsjaur på midten av 1800-tallet. Arvidsjaur ligger litt nord for Wilhelmina og Storsele. Kanskje Ole fikk attesten sin fra ham i 1859.
Her står det en helt del om denne presten http://www.gustafwesterlund.se/document ... k_2011.pdf
mvh Kjersti
Prästen Hans Gustaf Westerlund jobbade i Tärna och i Stensele från febr 1859-1861 enligt herdaminnet: http://www.solace.se/~blasta/herdamin/index.htm
Det står i länken i inlägg 1 att Ole Siversten Blix var född 1834 10/12.
Har kollat födelseboken i Stensele men hittar honom inte.
Det står i länken i inlägg 1 att Ole Siversten Blix var född 1834 10/12.
Har kollat födelseboken i Stensele men hittar honom inte.
Mange mange takk!!!!!!!!!!!
Jeg leter,men jeg finner ikke navnet hans?
Er vel for ivrig her nå:0)
Mvh Jan Samuel
Jeg leter,men jeg finner ikke navnet hans?
Er vel for ivrig her nå:0)
Mvh Jan Samuel
Noen tanker:
Hvorfor skulle han ha en attest i 1859? Skulle han gifte seg (for første gang), eller trengte han den for arbeide eller for fødselsbevis? Gikk han selv til presten og ba om attesten, dvs. var han da i Sverige eller fikk han tilsendt, pr. post??, en attest til f.eks. Norge?
Jeg skulle tro at dersom han og evt hans foreldre flyttet tilbake til Sverge ville de nok ikke ha bosatt seg i samme kirkedistrikt som Matsdal, for ville de ikke da ha blitt plukket opp i historien om Matsdal - som tilbakevendende - eller hva tror du?
Tenkte først at Sivert Olufsson reiste til Sulitjelma for arbeid i gruvene, men driften der startet jo i 1880-årene.
Kjersti
Hvorfor skulle han ha en attest i 1859? Skulle han gifte seg (for første gang), eller trengte han den for arbeide eller for fødselsbevis? Gikk han selv til presten og ba om attesten, dvs. var han da i Sverige eller fikk han tilsendt, pr. post??, en attest til f.eks. Norge?
Jeg skulle tro at dersom han og evt hans foreldre flyttet tilbake til Sverge ville de nok ikke ha bosatt seg i samme kirkedistrikt som Matsdal, for ville de ikke da ha blitt plukket opp i historien om Matsdal - som tilbakevendende - eller hva tror du?
Tenkte først at Sivert Olufsson reiste til Sulitjelma for arbeid i gruvene, men driften der startet jo i 1880-årene.
Kjersti