Gunhilde Fredriksdotter Melby f 1842
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Gunhilde Fredriksdotter Melby f 1842
Hei
Jeg søker etter min tippoldemor på farsiden som heter Gunhilde Fredriksdotter Melby f 1842. Etter kirkeboka og Smøla Bygdebok var hun født i Trondheim, hun giftet seg med Hans Rasmus Knutsen Falch i 1868. Hun dør en gang på Råkholmen ettter å ha giftet seg påny og tatt navnet Lind. Hennes barn er: Anne Marta Hansdotter som er mor til Johanna Framnes Møyholm gift med Olaf Møyholm (mine beteforeldre)
Faren het Fredrik Kristian Melby som var baker i Trondheim og flyttet til Kristiansun med hele familien.
Hadde en bror Johan Fredriksen Ohr f 1840 i Kristiansun, omkom på sjøen i ung alder.
Er det noen som kan gi meg noen opplysninger som kan føre til oppklaring om hennes aner. Jeg har forsøkt det jeg kan etter å finne hennes aner, uten hell. tror at fødestedet er feil og derfor har jeg ikke funnet noe om henne.
Jeg søker etter min tippoldemor på farsiden som heter Gunhilde Fredriksdotter Melby f 1842. Etter kirkeboka og Smøla Bygdebok var hun født i Trondheim, hun giftet seg med Hans Rasmus Knutsen Falch i 1868. Hun dør en gang på Råkholmen ettter å ha giftet seg påny og tatt navnet Lind. Hennes barn er: Anne Marta Hansdotter som er mor til Johanna Framnes Møyholm gift med Olaf Møyholm (mine beteforeldre)
Faren het Fredrik Kristian Melby som var baker i Trondheim og flyttet til Kristiansun med hele familien.
Hadde en bror Johan Fredriksen Ohr f 1840 i Kristiansun, omkom på sjøen i ung alder.
Er det noen som kan gi meg noen opplysninger som kan føre til oppklaring om hennes aner. Jeg har forsøkt det jeg kan etter å finne hennes aner, uten hell. tror at fødestedet er feil og derfor har jeg ikke funnet noe om henne.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Gunhilde Fredriksdotter Melby f 1842
Det står på side 331 i Smølaboka bind 5 under Indre Råkhomen, Lindstuå at: Enkjemann Johan Peder Fredrikson Lind gifta seg 3. gong 1891 m. enkja Guthilde ("Hilda") Thesen Fredriksdotter Falch f. Melbye i Trondheim 1844 og konfirmert i Øre 1860.
Siden det er lettere å finne fram blant de konfirmerte i Øre enn å bla i 4-5 sogn i Trondhjem, slo jeg opp konfirmasjonen hennes i Øre:
Konfirmert som nr. 51, og hun het Guthilde med t.
Der står foreldrene hennes samt fødselsdatoen, og da er det nok lettere å finne dåpen i Trondhjem.

Siden det er lettere å finne fram blant de konfirmerte i Øre enn å bla i 4-5 sogn i Trondhjem, slo jeg opp konfirmasjonen hennes i Øre:
Konfirmert som nr. 51, og hun het Guthilde med t.

Heisann!
På FS (IGI) finner jeg dette:
Guthilde Thesen Fredriksdatter f. 29. 12. 1844 i Trondheim. Foreldre er Fredrik Christian Melbye og Ingeborg Martha Hammer.
Fredrik Christina Melbye gift 17.10.1839 i Kristiansund med Ingeborg Martha Olsdatter Hammer.
Det har vært mange som har kalt denne damen for Gunhilde her ute, men det står alltid Guthilde i kyrkeboken, så navnet blir altså feil innledningsvis.
Mvh. Kjell
På FS (IGI) finner jeg dette:
Guthilde Thesen Fredriksdatter f. 29. 12. 1844 i Trondheim. Foreldre er Fredrik Christian Melbye og Ingeborg Martha Hammer.
Fredrik Christina Melbye gift 17.10.1839 i Kristiansund med Ingeborg Martha Olsdatter Hammer.
Det har vært mange som har kalt denne damen for Gunhilde her ute, men det står alltid Guthilde i kyrkeboken, så navnet blir altså feil innledningsvis.
Mvh. Kjell
Ved nærmere kikk på vielsen i kirkeboka står det at Fredrik Christian var enkemann og bakermester, født i Trondheim og var 35 år gammel (Far: Lars Melbye) og Ingeborg Martha var 20 år gammel og født i Kristiansund. Hun var altså født der i 1819.
Dette må det vel være en forholdsvis enkel sak å finne ut av vil jeg tro, siden kirkebøkene er scannet og lagt ut her på nettet.
Mvh. Kjell
Dette må det vel være en forholdsvis enkel sak å finne ut av vil jeg tro, siden kirkebøkene er scannet og lagt ut her på nettet.
Mvh. Kjell

Ingeborg Martha f. 19. februar 1819 i Kristiansund. Foreldre matros Ole Olsen Hammer og kona Karen Chirstina Abrahamsdatter.
Folketellingen 1801 Tr.heim: Losjerende i "Munch Hou Veiten" smedsvenn Lars Melbye, 28 år, kona Maria Hauser, 26 år, begge i 1. ekteskap. Sønnen Claus 1 år gammel.
Folketellingen 1801 Tr.heim: Losjerende i "Munch Hou Veiten" smedsvenn Lars Melbye, 28 år, kona Maria Hauser, 26 år, begge i 1. ekteskap. Sønnen Claus 1 år gammel.
Glemte å skrive at Guthilde Thesen Melbye var døpt den 20. mars 1845 i domkirken i Trondheim. Familien losjerte da i "OlafsGaden" og faren Fredrik Christian var "bagermester". 

Tusen takk for hjelpen, burde nok ha lest bind mere nøye enn jeg har gjort. Dette vil nok hjelpe meg til å finne den delen av anene mine.
Tusen takk for hjelpen, muligens derfor jeg ikke har funnet denne damen før. Nå har jeg et godt utgangspunkt til å finne disse anene også.
Hei!
Bare hyggelig!
Lykke til med slektsforskingen!
Mvh. Kjell
Bare hyggelig!

Mvh. Kjell
Regarding Ingeborg Martha, born 19 Feb 1819 in Kristiansund by parents sailor Ole Olsen Hammer & Karen Chirstina Abrahamsdatter.
She had a brother Carl Johan Olsen, born 19 Jun 1834.
Christening: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16
Source: Møre og Romsdal county, Kristiansund, Parish register (official) nr. 572A06 (1832-1842), Birth and baptism records 1834, page 16.
Confirmation: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Source: Møre og Romsdal county, Kristiansund, Parish register (official) nr. 572A07 (1842-1855), Confirmation records 1842-1854, page 30.
The question is; could Carl Johan Olsen be Charles Wilson of Brooklyn, Kings, New York?
Is there any way to find if Carl Johan emigrated about 1862?
See also this topic: http://www.norwayheritage.com/snitz/top ... IC_ID=5405
Jan Peter
She had a brother Carl Johan Olsen, born 19 Jun 1834.
Christening: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16
Source: Møre og Romsdal county, Kristiansund, Parish register (official) nr. 572A06 (1832-1842), Birth and baptism records 1834, page 16.
Confirmation: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Source: Møre og Romsdal county, Kristiansund, Parish register (official) nr. 572A07 (1842-1855), Confirmation records 1842-1854, page 30.
The question is; could Carl Johan Olsen be Charles Wilson of Brooklyn, Kings, New York?
Is there any way to find if Carl Johan emigrated about 1862?
See also this topic: http://www.norwayheritage.com/snitz/top ... IC_ID=5405
Jan Peter