Lovise Maria Pettersdatter Kobberdal, f. 1859
Moderator: MOD_Troms
Lovise Maria Pettersdatter Kobberdal, f. 1859
Jeg er på utkikk etter når og hvor min tipp tipp oldemor, Lovise Maria Pettersadatter Kobberdal døde.
Dette er det jeg vet om henne:
Lovise Maria Pettersdatter Kobberdal, født: 13.04.1859 på Nesna i Nordland.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Dønna i Nesna, Klokkerbok nr. 835C02 (1842-1865), Fødte og døpte 1859, side 81-82.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Hun giftet seg 11.1.1885 på Nesna med enkemann Johan Mikal Olsen Sjonbotne.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Klokkerbok nr. 838C03 (1861-1893), Ekteviede 1885, side 418.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-428
Johan Mikal Olsen Sjonbotne, født: 16.7.1849 på Nesna i Nordland.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A07 (1840-1854), Fødte og døpte 1849, side 113.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116
Død: 25.6.1900
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A11 (1880-1910), Døde og begravede 1900, side 182.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Etter det så skal Lovise Maria ha møtt finsk/svenske Johan Berghell og giftet seg med han og var bosatt i Lyngen.
Folketellingen i 1910: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 093&lnr=00
Jeg vet ikke når hun giftet seg med Johan Berghell. Etter det stopper alle spor for meg og vet ikke når og hvor hun døde, men regner med hun døde i lyngen?
Så hvis noen vet noe om henne så setter jeg stor pris på all informasjon.
Dette er det jeg vet om henne:
Lovise Maria Pettersdatter Kobberdal, født: 13.04.1859 på Nesna i Nordland.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Dønna i Nesna, Klokkerbok nr. 835C02 (1842-1865), Fødte og døpte 1859, side 81-82.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Hun giftet seg 11.1.1885 på Nesna med enkemann Johan Mikal Olsen Sjonbotne.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Klokkerbok nr. 838C03 (1861-1893), Ekteviede 1885, side 418.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-428
Johan Mikal Olsen Sjonbotne, født: 16.7.1849 på Nesna i Nordland.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A07 (1840-1854), Fødte og døpte 1849, side 113.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116
Død: 25.6.1900
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A11 (1880-1910), Døde og begravede 1900, side 182.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Etter det så skal Lovise Maria ha møtt finsk/svenske Johan Berghell og giftet seg med han og var bosatt i Lyngen.
Folketellingen i 1910: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 093&lnr=00
Jeg vet ikke når hun giftet seg med Johan Berghell. Etter det stopper alle spor for meg og vet ikke når og hvor hun døde, men regner med hun døde i lyngen?
Så hvis noen vet noe om henne så setter jeg stor pris på all informasjon.
-
- Sted: VOSS
Re: Lovise Maria Pettersdatter Kobberdal, f. 1859
Ved Ankerlia var det gruvedrift som tok slutt ca 1919, er ikke helt sikker på årstallet. De fleste som jobbet i gruvene reiste bort da det ikke var mer arbeide å få. Det samme kan ha skjedd med de du etterlyser.
Hei,
Siden det står at Johan Berghell er fra Finland, vil det da si at de to giftet seg i Finland? Eller ble de gift oppe i Lyngen?
Har ikke klart å finne giftermålet deres. Hvis noen vet noe om det setter jeg pris på tilbakemelding
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Siden det står at Johan Berghell er fra Finland, vil det da si at de to giftet seg i Finland? Eller ble de gift oppe i Lyngen?
Har ikke klart å finne giftermålet deres. Hvis noen vet noe om det setter jeg pris på tilbakemelding
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Her ser det ut som Johan er ugift og bor i Kvænangen i Nord-Troms ved 1900 tellingen.
www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1943&kenr=004&bnr=0048&lnr=00
Mvh
Øyvind
www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1943&kenr=004&bnr=0048&lnr=00
Mvh
Øyvind
Har prøvd å bla litt i utflyttede fra Lyngen, men den går bare opp til 1916. Hvis de var der til gruvene stengte i 1919, så har de sikkert flyttet på seg, men til hvor er ikke godt å si?.
For har sendt mail til Lyngen kirkekontor, og de kunne ikke finnen de i kirkebøkerne sine over døde der oppe.
Rune Bendix Kjølstad
For har sendt mail til Lyngen kirkekontor, og de kunne ikke finnen de i kirkebøkerne sine over døde der oppe.
Rune Bendix Kjølstad
Hei Rune.
Lovise Maria Pettersdatter f. 13.april 1859 var barnebarn til min tipp tipp oldefar Johan Peter Andersen Ulven fra Dønna.
Jeg har forsket mye på denne slekta.
Lovise bodde en stund på Løkta som er i nesna kommune. Hun fikk 5 barn.
Paul Olai Andreas Lund Johansen
Laura Petrine Emilia Johanna
Edvard George Kristian
Sofie Antonette Jøger
Berhard Olai Zahl
Alle disse ble født på Hadnesøya i Nesna.
Kjenner du til noen av barna til Lovise?
Christina Roso
Lovise Maria Pettersdatter f. 13.april 1859 var barnebarn til min tipp tipp oldefar Johan Peter Andersen Ulven fra Dønna.
Jeg har forsket mye på denne slekta.
Lovise bodde en stund på Løkta som er i nesna kommune. Hun fikk 5 barn.
Paul Olai Andreas Lund Johansen
Laura Petrine Emilia Johanna
Edvard George Kristian
Sofie Antonette Jøger
Berhard Olai Zahl
Alle disse ble født på Hadnesøya i Nesna.
Kjenner du til noen av barna til Lovise?
Christina Roso
Hei Christina,
Jeg vet om min tipp oldefar Paul Olai Andreas Lund Johansen
.
Hvis du magler noe info om han og nedover så kan du få av meg
Du vet vel ikke når Lovise døde du? Har prøvd å finne dette ut lenge, men finner henne ikke
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Jeg vet om min tipp oldefar Paul Olai Andreas Lund Johansen

Hvis du magler noe info om han og nedover så kan du få av meg

Du vet vel ikke når Lovise døde du? Har prøvd å finne dette ut lenge, men finner henne ikke

Mvh
Rune Bendix Kjølstad
God kveld Rune:-)
Jeg ble helt hektet på slektforskning for par år siden og forsket mye på slekta til min bestefar fra Dønna. Hans forfedre er fra Dønna, Nesna.
Hvis du er tippoldebarnet til Paul Olai, så er du også etterslekten til Johan peter Andersen ulven. Han var far til Elen Cathrina Johansdatter som var mor til Lovise:-)
Det betyr igjen at du og jeg er i slekt:-)
Jeg er ikke sikker på hvor Lovise døde. Vet bare at hun bodde noen år på øya som heter løkta.
Hva vet du om hennes barn? Hvor bosatte dem seg?
Jeg vet bare at Berhard døde i Stokkmarknes. Jeg har ikke funnet noe etter han. Tror ikke han fikk barn.
Ønsker deg en fin fredag.
Christina Roso
Jeg ble helt hektet på slektforskning for par år siden og forsket mye på slekta til min bestefar fra Dønna. Hans forfedre er fra Dønna, Nesna.
Hvis du er tippoldebarnet til Paul Olai, så er du også etterslekten til Johan peter Andersen ulven. Han var far til Elen Cathrina Johansdatter som var mor til Lovise:-)
Det betyr igjen at du og jeg er i slekt:-)
Jeg er ikke sikker på hvor Lovise døde. Vet bare at hun bodde noen år på øya som heter løkta.
Hva vet du om hennes barn? Hvor bosatte dem seg?
Jeg vet bare at Berhard døde i Stokkmarknes. Jeg har ikke funnet noe etter han. Tror ikke han fikk barn.
Ønsker deg en fin fredag.
Christina Roso
Hei igjen Christiana,
Jeg holder på å lage et komplett 8 generasjons slekttre. Fra generasjon 1-5 har jeg alt komplett, mens mangler bare når Lovise døde i 6 generasjon.
Du har vel ikke årstall på når/hvor Peter Andersen Ulven ble født og når/hvor han døde? Og når/hvor kona hans Pernille Eliasdotter (kanskje du vet etternavnet hennes også?) ble født og hvor/når hun døde?
På Petter Tobias Rasmusson Kobberdal og kona hans, Ellen Kathrine Johansdotter Ulven, har jeg årtallene
.
Min tipp oldefar Paul Olai Andreas Lund Johansen (f. 24.10.1883 i Nesna, d. 2.3.1923 på Stord) ble gift med min tipp oldemor Petra Marie Andreasdotter Braaten (f. 20.9.1878 i Avaldsnes, d. 1.4.1971 i Mo i Rana) 22.6.1904 i Mo i Rana.
Ett av deres barn (min oldefar), Reidar Arnfinn Paulson Johansen (f. 23.2.1906 i Mo i Rana, d. 13.4.1978 på Orkdal sykehus i Sør-Trøndelag). Giftet seg med min oldemor, Jensine Gunvei Olsdatter Garte (f. 13.4.1915 i Surnadal i Møre og Romsdal, d. 5.10.1992 på Orkdal sykehus).
Tror du Lovise flyttet til Lyngen i Troms og giftet seg igjen med med en finsk/svensk, Johan Berghell, etter ektemannen hennes, Johan Michal Olson Sjonbotne, døde 25.6.1900 i Nesna? Er en slektsforsker som sa det til meg, men jeg har ikke klart å finne henne død der, heller ikke ekteskapet mellom de.
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Jeg holder på å lage et komplett 8 generasjons slekttre. Fra generasjon 1-5 har jeg alt komplett, mens mangler bare når Lovise døde i 6 generasjon.
Du har vel ikke årstall på når/hvor Peter Andersen Ulven ble født og når/hvor han døde? Og når/hvor kona hans Pernille Eliasdotter (kanskje du vet etternavnet hennes også?) ble født og hvor/når hun døde?
På Petter Tobias Rasmusson Kobberdal og kona hans, Ellen Kathrine Johansdotter Ulven, har jeg årtallene

Min tipp oldefar Paul Olai Andreas Lund Johansen (f. 24.10.1883 i Nesna, d. 2.3.1923 på Stord) ble gift med min tipp oldemor Petra Marie Andreasdotter Braaten (f. 20.9.1878 i Avaldsnes, d. 1.4.1971 i Mo i Rana) 22.6.1904 i Mo i Rana.
Ett av deres barn (min oldefar), Reidar Arnfinn Paulson Johansen (f. 23.2.1906 i Mo i Rana, d. 13.4.1978 på Orkdal sykehus i Sør-Trøndelag). Giftet seg med min oldemor, Jensine Gunvei Olsdatter Garte (f. 13.4.1915 i Surnadal i Møre og Romsdal, d. 5.10.1992 på Orkdal sykehus).
Tror du Lovise flyttet til Lyngen i Troms og giftet seg igjen med med en finsk/svensk, Johan Berghell, etter ektemannen hennes, Johan Michal Olson Sjonbotne, døde 25.6.1900 i Nesna? Er en slektsforsker som sa det til meg, men jeg har ikke klart å finne henne død der, heller ikke ekteskapet mellom de.
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Hei igjen Rune:-)
Johan Peter Andersen Ulven f 7.juni 1800. Trolig på et lite sted som heter ulven i nord trøndelag. Jeg er ikke 100 % sikker, men tror hans foreldre het Anders Jonsson og Elisabeth Jorgensdatter.
Johan Peter hadde tre barn med to forskjellige damer.
Hvis du går inn på Frodes slektstre og søker på Johan Peter Andersen Ulven, så får du noe mer informasjon:-)
Jeg vet ikke noe mer om Lovise dessverre.
Vet du noe mer om barna til Lovise?
Christina Roso
Johan Peter Andersen Ulven f 7.juni 1800. Trolig på et lite sted som heter ulven i nord trøndelag. Jeg er ikke 100 % sikker, men tror hans foreldre het Anders Jonsson og Elisabeth Jorgensdatter.
Johan Peter hadde tre barn med to forskjellige damer.
Hvis du går inn på Frodes slektstre og søker på Johan Peter Andersen Ulven, så får du noe mer informasjon:-)
Jeg vet ikke noe mer om Lovise dessverre.
Vet du noe mer om barna til Lovise?
Christina Roso
Hei,
Jeg vet desverre ikke noe mer om barna til Lovise, har bare konsentrert meg om å få et komplett 8 generasjonstre.
Dumt det ikke står når og hvor Pernille Eliasdotter ble født/døde og hva etternavnet hennes var på Frode sin hjemmeside. Også dumt at det ikke star når/hvor Johan Peter Andersen Ulven døde
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Jeg vet desverre ikke noe mer om barna til Lovise, har bare konsentrert meg om å få et komplett 8 generasjonstre.
Dumt det ikke står når og hvor Pernille Eliasdotter ble født/døde og hva etternavnet hennes var på Frode sin hjemmeside. Også dumt at det ikke star når/hvor Johan Peter Andersen Ulven døde

Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Hei,
Har også postet under Nesna sine sider her på DIS, kanskje det kan være til hjelp også?
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 222#508222
Håper noen kan hjelpe meg å finne de jeg leter etter
Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Har også postet under Nesna sine sider her på DIS, kanskje det kan være til hjelp også?
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 222#508222
Håper noen kan hjelpe meg å finne de jeg leter etter

Mvh
Rune Bendix Kjølstad
Hei Rune:-)
Jeg leste at du hadde lagt det ut på Nesna også:-)
Hun siste som har skrevet der har funnet de samme foreldrene til Johan Peter som jeg. Anders Jonson og Elisabeth Jorgensdatter. Jeg lurer veldig på om det stemmer.
Han flyttet på et tidspunkt til Dønna. Jeg har lett etter innflytting, men ikke vært heldig.
Lurer på om Anders og Jorgensdatter kom fra Ulven.
Jeg kjørte nordover sist sommer og så et skilt det sto Ulven på ved Levanger. Finner det ikke på gulesider kartet.
Christina Roso
Jeg leste at du hadde lagt det ut på Nesna også:-)
Hun siste som har skrevet der har funnet de samme foreldrene til Johan Peter som jeg. Anders Jonson og Elisabeth Jorgensdatter. Jeg lurer veldig på om det stemmer.
Han flyttet på et tidspunkt til Dønna. Jeg har lett etter innflytting, men ikke vært heldig.
Lurer på om Anders og Jorgensdatter kom fra Ulven.
Jeg kjørte nordover sist sommer og så et skilt det sto Ulven på ved Levanger. Finner det ikke på gulesider kartet.
Christina Roso
Hei igjen Christina,
Hvis du søker på Ulve i Levanger på google får du opp, jeg satt nettopp å så på det selv nå
Jeg ville jo tro at foreldrene hans kom derifra siden han ble født der?
Jeg tror nok det stemmer at det er han som både du og Marit har funnet
Rune Bendix Kjølstad
Hvis du søker på Ulve i Levanger på google får du opp, jeg satt nettopp å så på det selv nå

Jeg ville jo tro at foreldrene hans kom derifra siden han ble født der?
Jeg tror nok det stemmer at det er han som både du og Marit har funnet

Rune Bendix Kjølstad
Hei igjen Christina,
Marit fant noe interessant her (fra etterlysninga jeg har postet under Steinkjer);
"I 2. rubrikk på høyre side her finner du lysing til ekteskap, den 24. mai 1800
for ungkarl og dragon Anders Jonssøn og pige Elisabeth Jørgensdatter
med vielse 10. juni 1800.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Lysninger 1800, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
Så kan en jo lure på hvordan det ble med den vielsen, dersom det ble født en sønn den 7. juni........"
Så foreldrene hans var også fra Nord-Trøndelag.
MVh
Rune Bendix Kjølstad
Marit fant noe interessant her (fra etterlysninga jeg har postet under Steinkjer);
"I 2. rubrikk på høyre side her finner du lysing til ekteskap, den 24. mai 1800
for ungkarl og dragon Anders Jonssøn og pige Elisabeth Jørgensdatter
med vielse 10. juni 1800.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Lysninger 1800, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
Så kan en jo lure på hvordan det ble med den vielsen, dersom det ble født en sønn den 7. juni........"
Så foreldrene hans var også fra Nord-Trøndelag.
MVh
Rune Bendix Kjølstad
Det er så morsomt at du er så ivrig. Like ivrig som meg.
Jeg er spent på når Johan Peter Andersen Ulven flyttet opp til Dønna/Nesna.
Rart å tenke på at han er min tipp tipp oldefar og din tipp tipp tipp tipp oldefar.
Min bestefar vokste opp med Johan Peter andersen sin sønn. Han het Peder Henrik og var min bestefar sin bestefar. Han bodde hjemme hos bestefar på norøen gård på Dønna.
Gårdden lå på nordøya.
Lurer på hva Johan Peter Andersen Ulven levde av. Trolig fiske. Ser ut som begge damene han har barn med fikk barn nesten samtidig. Kanskje han hadde et lite sidesprang.
Christina Roso
Rart å tenke på at han er min tipp tipp oldefar og din tipp tipp tipp tipp oldefar.
Min bestefar vokste opp med Johan Peter andersen sin sønn. Han het Peder Henrik og var min bestefar sin bestefar. Han bodde hjemme hos bestefar på norøen gård på Dønna.
Gårdden lå på nordøya.
Lurer på hva Johan Peter Andersen Ulven levde av. Trolig fiske. Ser ut som begge damene han har barn med fikk barn nesten samtidig. Kanskje han hadde et lite sidesprang.
Christina Roso
Gårdden lå på nordøya.
Christina Roso
Gårdden lå på nordøya.
Christina Roso