Berta Maria Svendsdatter født 3. juni 1810 "i Norrige

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Berta Maria Svendsdatter født 3. juni 1810 "i Norrige

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 9. mai 2012 kl. 14.26

Hei, ovennevnte Berta Maria Svendsdatter ble gift (hvor?) med Engebregt Hansson fra Näsinge i Bohuslän.

Fødselsdatoen 3. juni 1810 går igjen i alle husforhørene i Näsinge, og stemmer på dagen med oppgitt alder ved død. Ingen vielsesdato er oppgitt i noen av husforhørene, heller ikke hvor Berthe Maria kom fra, eller når hun kom til Sverige. Berthe Marie er stort sett nevnt med navnet "Maria" i de fleste kildene, untatt i det første barnets dåp, da er hun Berta Maria.

Engebregt og (Berthe) Maria fikk mange barn, det første i 1829 på Boråsgården i Näsinge, foreldrene er da benevnt mann og hustru, og de bodde på Boråsgården fram til (Berthe) Maria dør i en brann i 1867. Da flytter Engebregt og noen av ungene til Lommeland.

Mitt spørsmål er ikke om familien i Sverige, men hvor i all verden kom Berthe Maria fra?

Det finnes ikke innflytterlister som passer i Näsinge for årene før første barns dåp.
De er ikke viet i Nasinge etter det jeg kan se.
Engebregt er ikke listet i innflyttede svensker til Østfold (tenkte kanskje hun var derfra og de ble gift der).

Jeg har lest det jeg kunne finne via Google om familien, kan ikke se at det er mer der å hente. Jeg har også sett på det som er lagt ut om etterkommere her på Slektsforum.
Jeg har også søkt alle vridninger på Familysearch (hvor barna er funnet døpt).
Jeg har også brukt slaktdata.org for å se om de ble viet i andre nærliggende svenske kirker uten hell.

Noen som tilfeldigvis kjenner damen? Premie til den som kommer med en løsning!

Mvh Laila Christiansen

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Berta Maria Svendsdatter født 3. juni 1810 "i Norri

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 9. mai 2012 kl. 16.11

Det navnet hørtes veldig Høllandsk ut, så jeg har leita litt rundt i kirkebøkene, men finner ingen som passer med fødselsdatoen. :(

Kan barnas navn gi oss noe mer info tro?

Mvh BrØ :)

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Berta Maria Svendsdatter født 3. juni 1810 "i Norri

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 9. mai 2012 kl. 21.00

Har allerede sjekka Høland, - og ingen barn er oppkalt etter morfar i hvertfall, men jeg skal se om jeg får lagt ut ungene senere. Takk for innspill!

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»