Forsøker å finne eksakt fødselstidspunkt, sted og navnene til foreldrene til Helene Andersdatter.
Jeg vet at hun må være gift med Tørris Olsen Hakkarainen, for den ene sønnen (og min tipp-tipp oldefar) Anders Tørris Gravbergsmoen er ektefødt i 1823:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
De andre barna til Tørris og Helene er: Christian, Olia, Mathis og Hellene (f. 1826).
Opptegnelsen av giftemålet kan jeg ikke finne.
Tørris og Helene er også nevnt gift og bosatt på Gravbergsmoen i C. A. Gottlunds «Folkmängden på finnskogarne» i 1821. Gottlund kaller henne riktignok Lena Andersdatter, og at hun er av Käiväräinen slekt.
Helene finner jeg igjen i folketellingen i 1865. Da bor hun på Sandmoen på Gravberget og er oppgitt å være 85 år (person 3962). Tørris er ikke nevnt og er sannsynligvis død ved denne tellingen.
Helene dør 11. oktober 1876 og alder er oppgitt til å være ca 95 år:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-300
Jeg finner ingen gode kandidater som kan være Hellene i 1801 tellingen. (Har søkt på diverse tenkelige skrivemåter av navnet som Hel(l)ene, Hel(l)ena, Elena osv.).
Hun kan selvfølgelig vært født i Sverige og fremdeles bodd der under denne tellingen.
Hvis noen skulle sitte på noen flere opplysninger om Helene taes dette i mot med takk.
Helene Andersdatter f. ca 1780
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Helene Andersdatter f. ca 1780
Sønn Ole døpt 1809 i Hof, venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Datter Marte døpt juni 1812, Hof, nederst venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Olia født 16 okt 1817, døpt i Hof, høyre side nr 69: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Ifølge FS skal de ha giftet seg 18. okt 1807, Hof, Hedmark (kirkebokavskrift), men jeg har ikke funnet vielsen. Boka er temmelig rotete ført i 1806 og 1807 på kronologisk liste og med henvisninger øverst på sidene.. "fortsettes side..etc", så den må finleses i sakte tempo
Men vielsen skal være der et sted.
Jeg brukte den gamle FS, jeg kopierer og limer inn her så du kan ha det som foreløpig kilde til vielsen blir funnet i den kirkeboka:
HELENE ANDERSDR Pedigree
Female Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: TORES OLSEN Family
Marriage:
18 OCT 1807 Hof, Hedmark, Norway
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
M423402 1750 - 1822 0124288 Film NONE
Sheet: 00
Det er 6 stk Hellena Andersdøtre i Hof 1801, noen faller bort pga alder/sivilstand. Du bør uansett ikke henge deg for mye opp i folks alder i folketellinger og ved dødsfall i kirkebøker, for det er veldig mye feil ute og går.
De mest aktuelle er da følgende:
Hoffs Hoved Sætere Øvre Hellena Andersd Tienestefolk 24
Aasnes Smørbøll Hellena Andersd Tienestepiger 14 Begge ugifte
Findmarken Posaasen Hellena Andersd Hendes børn 11
Det hadde vært greit med vielsen og et gårdsnavn på henne. Men du kan også prøve å eliminere noen av Hellena`ene..de som giftet seg med andre eller døde på "feil tidspunkt", faller bort. Det er også en 19årig tjenestepike Helene Andersdtr på Tønsager, Stange i 1801tellingen,- om du må utenfor Hof. Vet ikke om det er så langt unna at det er uaktuelt.
Mvh
Linda
Datter Marte døpt juni 1812, Hof, nederst venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Olia født 16 okt 1817, døpt i Hof, høyre side nr 69: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Ifølge FS skal de ha giftet seg 18. okt 1807, Hof, Hedmark (kirkebokavskrift), men jeg har ikke funnet vielsen. Boka er temmelig rotete ført i 1806 og 1807 på kronologisk liste og med henvisninger øverst på sidene.. "fortsettes side..etc", så den må finleses i sakte tempo

Jeg brukte den gamle FS, jeg kopierer og limer inn her så du kan ha det som foreløpig kilde til vielsen blir funnet i den kirkeboka:
HELENE ANDERSDR Pedigree
Female Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: TORES OLSEN Family
Marriage:
18 OCT 1807 Hof, Hedmark, Norway
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
M423402 1750 - 1822 0124288 Film NONE
Sheet: 00
Det er 6 stk Hellena Andersdøtre i Hof 1801, noen faller bort pga alder/sivilstand. Du bør uansett ikke henge deg for mye opp i folks alder i folketellinger og ved dødsfall i kirkebøker, for det er veldig mye feil ute og går.
De mest aktuelle er da følgende:
Hoffs Hoved Sætere Øvre Hellena Andersd Tienestefolk 24
Aasnes Smørbøll Hellena Andersd Tienestepiger 14 Begge ugifte
Findmarken Posaasen Hellena Andersd Hendes børn 11
Det hadde vært greit med vielsen og et gårdsnavn på henne. Men du kan også prøve å eliminere noen av Hellena`ene..de som giftet seg med andre eller døde på "feil tidspunkt", faller bort. Det er også en 19årig tjenestepike Helene Andersdtr på Tønsager, Stange i 1801tellingen,- om du må utenfor Hof. Vet ikke om det er så langt unna at det er uaktuelt.
Mvh
Linda
Da blir det vel disse da.10ende linje fra toppen side 316.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Det er vanskelig å si noe sikkert om denne Helena, opplysningene spriker noe.
Det som uroer litt her er alderen. Ofte må man ta aldersangivelser med en klype salt, særlig hvis forskjellige kilder er uenige. Men her er 1865, 1875 og død nærmest samstemte om at hun skal være født ca. 1780.
Samtidig skal hun ifølge folketellingene være født i Våler, men det er ingen kandidat i Våler (Hof) født ca. 1780. Og født tidligere enn 1780 kan hun neppe være fordi hun får et barn i 1826.
Videre er hun på Gravberget ved vielsen, men det hindrer selvfølgelig ikke at hun kan være fra Sverige. Men hun er ikke døpt i Dalby.
Hun som er på Smørbøl 1801 kan være hun som blir født i Gravberget 1787. Som hypotese er hun en mulighet. Helena født 1787 finner jeg ikke død eller annet giftermål på.
Noe som også taler for at hun kan være den rette er at også hennes søsken kaller seg Käväräinen. Men, som sagt, aldersangivelsene skaper tvil.
Helena
Det som uroer litt her er alderen. Ofte må man ta aldersangivelser med en klype salt, særlig hvis forskjellige kilder er uenige. Men her er 1865, 1875 og død nærmest samstemte om at hun skal være født ca. 1780.
Samtidig skal hun ifølge folketellingene være født i Våler, men det er ingen kandidat i Våler (Hof) født ca. 1780. Og født tidligere enn 1780 kan hun neppe være fordi hun får et barn i 1826.
Videre er hun på Gravberget ved vielsen, men det hindrer selvfølgelig ikke at hun kan være fra Sverige. Men hun er ikke døpt i Dalby.
Hun som er på Smørbøl 1801 kan være hun som blir født i Gravberget 1787. Som hypotese er hun en mulighet. Helena født 1787 finner jeg ikke død eller annet giftermål på.
Noe som også taler for at hun kan være den rette er at også hennes søsken kaller seg Käväräinen. Men, som sagt, aldersangivelsene skaper tvil.
Helena
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Dette med aldersangivelser er vanskelig. Noen ganger finner vi forskjellige alder på en i forskjellige kilder, og andre ganger dukker den samme feilen opp i flere kilder, og da kan en spørre seg - viste alle der ute på Finnskogen egentlig hvor gammel en var? Jeg har funnet 4 slike saker der samme feil dukker konsekvent opp i flere kilder.
Men siden navnet "Käiväräinen" navnet ble brukt på Helene av Gottlund, må han ha blitt fortalt hvem hennes foreldre var av noen (Helene fortalte det ikke, for Gottlund var ikke i Gravberget) - for han tok ikke ting bare ut av lufta. Selvsagt har Gottlund feil, men mye tyder da på at han fikk feil opplysninger av folk.
Om vi kaller henne Helene Andersdatter Käiväräinen så burde det ha stått Liitiäinen etter dagens navnelov, men en del av etterkommerne av Anders Mortensen Liitiäinen (Tippoldefaren) skrev seg som Käiväräinen, og etterkommere av hans 2. ekteskap skrev seg som Liitiäinen. Dette finner vi i flere familier med finsk bakgrunn. Siden dette Käiväräinen navnet kommer inn, så heller jeg mest i den rettning at Helene var ei datter av Anders Mortensen Käiväräinen/Liitiäinen født 1744 i Gravberget (sønn av Morten Mortensen Käiväräinen/Liitiäinen og Marit Pedersdatter Kuosmainen Tørberget) som ble gift 21.10.1771 med Anne Mathisdatter Manninen Nermoa født 1747 på Gravbergsmoen (datter av Mathis Olsen Manninen Nermoa og Kari Andersdatter Kuosmainen Tørberget).
Mvh, Morten Nasch Sandvold
Men siden navnet "Käiväräinen" navnet ble brukt på Helene av Gottlund, må han ha blitt fortalt hvem hennes foreldre var av noen (Helene fortalte det ikke, for Gottlund var ikke i Gravberget) - for han tok ikke ting bare ut av lufta. Selvsagt har Gottlund feil, men mye tyder da på at han fikk feil opplysninger av folk.
Om vi kaller henne Helene Andersdatter Käiväräinen så burde det ha stått Liitiäinen etter dagens navnelov, men en del av etterkommerne av Anders Mortensen Liitiäinen (Tippoldefaren) skrev seg som Käiväräinen, og etterkommere av hans 2. ekteskap skrev seg som Liitiäinen. Dette finner vi i flere familier med finsk bakgrunn. Siden dette Käiväräinen navnet kommer inn, så heller jeg mest i den rettning at Helene var ei datter av Anders Mortensen Käiväräinen/Liitiäinen født 1744 i Gravberget (sønn av Morten Mortensen Käiväräinen/Liitiäinen og Marit Pedersdatter Kuosmainen Tørberget) som ble gift 21.10.1771 med Anne Mathisdatter Manninen Nermoa født 1747 på Gravbergsmoen (datter av Mathis Olsen Manninen Nermoa og Kari Andersdatter Kuosmainen Tørberget).
Ole Roger,
Kan du sende meg en Pm. for jeg har et dokkumet som er for stort til å legge ut her.
[email protected]
Kan du sende meg en Pm. for jeg har et dokkumet som er for stort til å legge ut her.
[email protected]
Takker for mye hjelp her.
Det er nok Helene døpt ca februar 1787 som er "min" Helene her. Indisiene er i hvertfall veldig sterke, og det har ikke dukket opp noe i min granskning som motbeviser det så langt.

Det er nok Helene døpt ca februar 1787 som er "min" Helene her. Indisiene er i hvertfall veldig sterke, og det har ikke dukket opp noe i min granskning som motbeviser det så langt.