Oversikt over soldater

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
4931
Sted: BEKKESTUA

Oversikt over soldater

Legg inn av 4931 » 26. februar 2012 kl. 17.57

Finnes det egne register hvor man kan finne opplysninger om soldater?
Jeg har bl.a flere tilfeller hvor far til uekte barn er soldat (antagelig ikke helt uvanlig), og skulle gjerne funnet ut litt mer om disse fedrene. Det gjelder Vinger og Halden på begynnelsen av 1800-tallet, og jeg har regiment, compagnie og i ett tilfelle nr. på soldaten.

Anne-Marit

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Oversikt over soldater

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 1. mars 2012 kl. 11.56

Hei.

Statsarkivene sitter på soldatlister over alle soldater innenfor sitt område, så lenge de er innlevert. Her i Kongsberg er de også mikrofilmet.

Så du får sjekke på statsarkivet på Hamar for Vinger, og i Oslo for Halden.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

4931
Sted: BEKKESTUA

Legg inn av 4931 » 1. mars 2012 kl. 17.53

Takk for tipset :)

Anne-Marit

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 6. april 2012 kl. 21.56

Du bør også ta kontakt med Forsvarsmuseet på Akershus Festning, de har mye interessant som ikke legges ut på nett, det samme har Marinemuseet i Horten.

Du vil neppe finne navnene til militært personell, herunder aktive deltagere i siste krig, på nett. Etter samtaler med militært arkivpersonell, forsto jeg det slik at det fortsatt er 'hevngjerrige' personer der ute som samler på navn på deltagere i visse slag hvor en slektning kanskje ble drept, derfor ligger ikke slik info på nett. Det utleveres info etter direkte henvendelse. Jeg har selv fått info med velvillig bistand fra Marinemuseet i Horten, etter å ha tatt direkte kontakt. Vær også så spesifikk som mulig om hva som ønskes av opplysninger, det er mange arkiver å lete i...

mvh Olaf

Edit: Dette inlegget havnet desverre på feil plass, ettersom jeg hadde flere vinduer oppe samtidig, beklager så mye. Olaf

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»