Andreas Larsen Vensethval, 15 1/4
Schjevelaasval
Ungkarl Lars Johnsen og gift Kone Ane Hansdatter
temmelig god / tildels god / godt
v.eft. Hajems Attest af 24 Sept 1827
Ok og takk.Finner denne Lars Johnsen ved flere oppføringer i dåpsregistrene som far.Ved 2 andre anledninger er han oppført som ungkar og med forskjellige kvinner.Forutsatt at det er samme mann.Alle vanskelige og tyde selvfølgelig ikke enkelt dette....
Lars og Jon var ganske vanlege namn, så det kan godt ha vore fleire Lars Jonsøner ut på frifot...
Ved dåpen av Andreas er faren kalla Brenmaal, og ved konf. er Andreas ført opp med etternamn Vensethval. Det siste kan anten vere opphaldsstad for Andreas, eller så er det etternamnet faren Lars brukar på denne tida.
Etter 1886-matrikkelen er Venset og Skjevelås i Markabygda sokn (Skogn prg.) og Brennmål i Alstahaug sokn (Skogn prg.).
Takk for all tilbakemelding.Jeg er nok å regne for en nybegynner i denne sammenheng.Er jeg da i riktig kirkebok?
Har funnet en annen Lars,der jeg mener faren heter Jon.
Legg innav Helge Bjerkevoll » 5. april 2012 kl. 20.37
Et lite tips.
Dersom det er mer en tyding av vanskelige ord en vil frem til så vil jeg anbefale å legge inn en etterlysning i det området personene hører hjemme.
Det kan være lokalkjente som sitter med opplysninger og som aldri er innom tydeforumet.
Det er også mulig å flytte dette tema om en er ute etter flere opplysninger.