Hvem eier skapet?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj10947
Sted: Slattum

Hvem eier skapet?

Legg inn av gj10947 » 27. mars 2012 kl. 15.52

I min farmors stue står et gammeldags grønt skap med inskripsjonen G.O.S.B og så årstallet 1802. Nå har ikke jeg noe bilde av dette skapet for øyeblikket, men det kan skaffes i påskeferien hvis det blir nødvendig.

Det har alltid vært et stort spørsmål i familien om hvem G.O.S.B var. Min farmor husker at det har stått i huset til hennes bestemor og stebestefar, som er nr.2 på denne siden

Hun mener også at det kommer fra hennes bestemors side av familien, men det vet vi ikke helt sikkert.

Else Marie kom fra Hedrum : Lenke til fødselen her men mer enn det vet vi ikke og Ingebret har vi ingen info om.

På forhånd takk, hvis noen finner ut noe mer :)

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Hvem eier skapet?

Legg inn av gj00026 » 27. mars 2012 kl. 21.00

Det må være et fornavn på G og et farsnavn på O. Personen må være en mann, da S sikkert står for -sen (-sønn). B er antakelig et gårdsnavn.

En kandidat er Gullik Olsen på Bergan i Styrvoll i FT1801. Ved å ta for seg ham og hans etterkommere i bygdeboka for Lardal, bør det kunne avdekkes om han var forfar til Else Marie Olsdatter, hennes første mann Peder Kristian Holtan, eller hennes andre mann Ingebret Sjulsen.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

gj10947
Sted: Slattum

Legg inn av gj10947 » 27. mars 2012 kl. 22.25

Tusen takk for svar.
Er den bygdeboka digitalisert, eller må den lånes på biblioteket? Eller kanskje noen her på forumet har et eksemplar de kan slå opp i? :wink:

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 27. mars 2012 kl. 23.32

Gullik Olsen var sønn av Anne Gulliksdatter og Ole Nielsen Gavelstad. Da Ole døde (1793), giftet Anne seg med Hans Halvorsen på Bergan. Under gården Skobba under Bergan, bygdeboka for Lardal s. 920, er bare barna fra det andre ekteskapet nevnt. Jeg finner Gullik nevnt bare under Gavelstad, s. 561 i bygdeboka. Folketellingen viser at han fulgte sin mor over til Bergan, men bygdeboka har dessverre ingen informasjoner om hans etterslekt.
mvh
Kåre

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 27. mars 2012 kl. 23.43

Kåre skrev:Gullik Olsen var sønn av Anne Gulliksdatter og Ole Nielsen Gavelstad. Da Ole døde (1793), giftet Anne seg med Hans Halvorsen på Bergan. Under gården Skobba under Bergan, bygdeboka for Lardal s. 920, er bare barna fra det andre ekteskapet nevnt. Jeg finner Gullik nevnt bare under Gavelstad, s. 561 i bygdeboka. Folketellingen viser at han fulgte sin mor over til Bergan, men bygdeboka har dessverre ingen informasjoner om hans etterslekt.

I så fall er det nok en bedre strategi systematisk å nøste opp forfedrene til Else Marie Olsdatter, Peder Kristian Holtan og Ingebret Sjulsen - med håp omå finne en GOSB.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»