Hans Oluf Matias Pedersen Olsen frå Ålesund
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Hans Oluf Matias Pedersen Olsen frå Ålesund
Fødd 29.12.1869 på Buholmstranda i Ålesund. Foreldre Marte Olsdatter Valgermo og Ole Pedersen Skridebakken - ugifte. Dåp i Borgund kirke 3/4-1870. Mor og sønn bosatt i Ålesund der han blir konfirmert 22/2-1885 med namnet Hans Oluf Martin Pedersen. Karakter Meget God.
I folketeljinga 1875 er mor og son busett i Frølandsbakken, men her har han namnet Hans Oluf Olsen. Marte gifter seg 17/6-1880 i Ålesund med Jakob Iver Henriksen Vadsæter frå Sunnfjord.
Dei får ei dotter som dør knapt eitt år gammal.
Kvar vart det av Hans Oluf Matias Martin Pedersen Olsen?
Mora marte hadde tre barn som vaks opp - med tre ulike menn i tillegg til ektemannen.
Hans Oluf hadde kontakt med halvsøstra Johanne - han takka for tilsendt saltfisk. Då brukte han visstnok namnet Oluf, og det vert sagt at han heldt til i Oslo (ikkje stadfesta).
Eg har leita og leita, men ikkje funne spor. Etterlysning er lagt ut under Oslo, men det er like sannsynleg at han er å finne andre stader i landet. Eller han kan ha emigrert - ikkje funne han i emigrantlister. Er svært takksam for opplysningar.
I folketeljinga 1875 er mor og son busett i Frølandsbakken, men her har han namnet Hans Oluf Olsen. Marte gifter seg 17/6-1880 i Ålesund med Jakob Iver Henriksen Vadsæter frå Sunnfjord.
Dei får ei dotter som dør knapt eitt år gammal.
Kvar vart det av Hans Oluf Matias Martin Pedersen Olsen?
Mora marte hadde tre barn som vaks opp - med tre ulike menn i tillegg til ektemannen.
Hans Oluf hadde kontakt med halvsøstra Johanne - han takka for tilsendt saltfisk. Då brukte han visstnok namnet Oluf, og det vert sagt at han heldt til i Oslo (ikkje stadfesta).
Eg har leita og leita, men ikkje funne spor. Etterlysning er lagt ut under Oslo, men det er like sannsynleg at han er å finne andre stader i landet. Eller han kan ha emigrert - ikkje funne han i emigrantlister. Er svært takksam for opplysningar.
Re: Hans Oluf Matias Pedersen Olsen frå Ålesund
Eg har ikkje funne det du ber om, men eg meiner å ha funne foreldra til barnefaren i si tid, Ole Pedersen Skredebakken i FT 1875:
Informasjon om bosted
Forrige bosted Neste bosted
Informasjon om bostedet:
Tellingsår: 1875
Kommune: Sør-Fron
Kommunenummer: 0519
Navn på bosted: Skredebakken
Antall personer registrert på bostedet: 5
--------------------------------------------------------------------------------
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Peder Olsen hf g Husmand og Skifferstenbryder 1818 Søndre Fron
Marit Hansdatter Hans Kone g 1825 Søndre Fron
Marit Pedersdatter Deres Datter ug Hjælper sine Forældre 1851 Søndre Fron
Matias Petersen Hendes Søn ug Forsørges af Bedstefaderen 1873 Søndre Fron
Hans Pedersen Deres Søn ug Hjælper Faderen 1853 Søndre Fron
Mvh
Wenche
Informasjon om bosted
Forrige bosted Neste bosted
Informasjon om bostedet:
Tellingsår: 1875
Kommune: Sør-Fron
Kommunenummer: 0519
Navn på bosted: Skredebakken
Antall personer registrert på bostedet: 5
--------------------------------------------------------------------------------
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Peder Olsen hf g Husmand og Skifferstenbryder 1818 Søndre Fron
Marit Hansdatter Hans Kone g 1825 Søndre Fron
Marit Pedersdatter Deres Datter ug Hjælper sine Forældre 1851 Søndre Fron
Matias Petersen Hendes Søn ug Forsørges af Bedstefaderen 1873 Søndre Fron
Hans Pedersen Deres Søn ug Hjælper Faderen 1853 Søndre Fron
Mvh
Wenche
Men på FS fann eg dåpen for Hans Oluf:
Norway, Baptisms, 1634-1927 for Hans Oluf Olsen
Name:
Hans Oluf Olsen
Baptism/Christening Date:
03 Apr 1870
Baptism/Christening Place:
BORGUND,MORE OG ROMSDAL,NORWAY
Birth Date:
29 Dec 1869
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name:
Ole Pedersen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name:
Marthe Olsdr
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number:
Norway, Baptisms, 1634-1927 for Hans Oluf Olsen
Name:
Hans Oluf Olsen
Baptism/Christening Date:
03 Apr 1870
Baptism/Christening Place:
BORGUND,MORE OG ROMSDAL,NORWAY
Birth Date:
29 Dec 1869
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name:
Ole Pedersen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name:
Marthe Olsdr
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number:
Tusen takk! Du har nok rett i at det farfar og farmor til Hans Oluf du har funne. Livshistoria til Ole Pedersen Skredebakken var broket, og det er det dyktige folk som held på med.
Det er kva som hende med Hans Oluf som er ukjent (forsåvidt også mora Marte).
Hans Oluf står oppført i FamilySearch med namnet Hans Oluf Olsen ved dåpen. Kvifor?
Har dei som har registrert brukt Olsen som patronym? Det er naturleg. Kvifor er ikkje alle namna gitt i dåpen tatt med? Med dei ulike både for- og etternamn som er brukt på guten kan vi ikkje vite kva namn han brukte i livet. Har eg flaks kjem eg borti nokon som har han blant anene sine.
Det er kva som hende med Hans Oluf som er ukjent (forsåvidt også mora Marte).
Hans Oluf står oppført i FamilySearch med namnet Hans Oluf Olsen ved dåpen. Kvifor?
Har dei som har registrert brukt Olsen som patronym? Det er naturleg. Kvifor er ikkje alle namna gitt i dåpen tatt med? Med dei ulike både for- og etternamn som er brukt på guten kan vi ikkje vite kva namn han brukte i livet. Har eg flaks kjem eg borti nokon som har han blant anene sine.
- Else Berit Rustad
Gunnar skrev:Hans Oluf står oppført i FamilySearch med namnet Hans Oluf Olsen ved dåpen. Kvifor?
Har dei som har registrert brukt Olsen som patronym? Det er naturleg. Kvifor er ikkje alle namna gitt i dåpen tatt med?
Alle opplysninger fra FS må sjekkes mot kirkebøkene

Ved å se på dåpen i kirkeboka, ser vi hans fulle døpenavn. At FS har "gitt" ham navnet Olsen, er vel utledet av at hans far het Ole.
Dåpen er her:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund, Ministerialbok nr. 528A10 (1864-1879), Fødte og døpte 1870, side 116.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640142.jpg
Mvh
Else B.
Det er nok ikkje Hans Sjøvik eg er på leit etter. Takk for tipset.
- Else Berit Rustad
Gunnar skrev:Det er nok ikkje Hans Sjøvik eg er på leit etter. Takk for tipset.
Hvor kommer denne Hans Sjøvik inn i bildet? Jeg har ikke nevnt ham eller henvist til ham, og ikke Wenche heller, såvidt jeg kan se?
Mvh
Else B.
Hei Else!
Samme Hans Oluf er jo etterlyst under Oslo, Kristiania og Aker fra 1814 og det er der Hans Sjøvik kommer inn. Kanskje ikke så lurt å ha to etterlysninger etter samme person gående samtididg.
Mvh Lisbeth
Samme Hans Oluf er jo etterlyst under Oslo, Kristiania og Aker fra 1814 og det er der Hans Sjøvik kommer inn. Kanskje ikke så lurt å ha to etterlysninger etter samme person gående samtididg.
Mvh Lisbeth
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Lisbeth skrev:Hei Else!
Mvh Lisbeth
Ser ikke noe stort problem i at samme etterlysning er lagt ut på to steder, men da må det jo i klartekst sies at opplysninga også er postet en annen plass. Som en generell opplysning kan vi jo vise til denne:
Posting av innlegg
Å bruke masse tid på å finne opplysninger for så å oppdage at samme arbeidet allerede er gjort av andre er jo ikke så kjekt

Hei Helge!
Det står vel ikke noen steder i denne etterlysningen at det er en tilsvarende lagt ut under Oslo, Kristiania og Aker.
Da kan det fort oppstå problemer. Slik som at denne Hans Sjøvik er nevnt i den andre etterlysningen, men ikke under denne.
Jeg har selv sittet og leita etter personer og brukt mye tid for deretter å finne ut at alt har vært forgjeves, grunnet at det har vært lagt ut et annet sted. Ikke alltid man er så lur at man dobbelsjekker.
Mvh Lisbeth
Det står vel ikke noen steder i denne etterlysningen at det er en tilsvarende lagt ut under Oslo, Kristiania og Aker.
Da kan det fort oppstå problemer. Slik som at denne Hans Sjøvik er nevnt i den andre etterlysningen, men ikke under denne.
Jeg har selv sittet og leita etter personer og brukt mye tid for deretter å finne ut at alt har vært forgjeves, grunnet at det har vært lagt ut et annet sted. Ikke alltid man er så lur at man dobbelsjekker.
Mvh Lisbeth
-
- Sted: RASTA
Det står i etterlysningen at den også er lagt inn under Oslo,se nest siste linje etterlysningen.
Lenke til etterlysningen i Oslo
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=104987
Lenke til etterlysningen i Oslo
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=104987
Hei Solveig!
Jeg så det nå, ble vel litt sent i går. Allikevel synes jeg man burde legge inn en etterlysning,og deretter hvis det ikke gir resultater begynne en ny tråd et annet sted.
Mvh Lisbeth
Jeg så det nå, ble vel litt sent i går. Allikevel synes jeg man burde legge inn en etterlysning,og deretter hvis det ikke gir resultater begynne en ny tråd et annet sted.
Mvh Lisbeth
Takk for innsatsen!
Hans Oluf er funnen i Oslo.
Gift 17/11- 1895 i Grønland kyrkjelyd, begravd i Paulus menighet 19/10-1897.
Hans Oluf er funnen i Oslo.
Gift 17/11- 1895 i Grønland kyrkjelyd, begravd i Paulus menighet 19/10-1897.