Møre og Romsdal, Borgund, Giske i Borgund, Klokkerbok 1820

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn25857
Sted: SØVIK

Møre og Romsdal, Borgund, Giske i Borgund, Klokkerbok 1820

Legg inn av dn25857 » 16. mars 2012 kl. 23.25

Hei,

trenger hjelp til å tyde hvem som er faren til tipptippoldemor Karen Johanne, øverst på høyre side.

"Dreng Lars...", men hva er etternavnet og hjemsted? Eventuelt kan det hjelpe om fadderene kan tydes.

Dåpen til Karen Johanne

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Møre og Romsdal fylke, Borgund, Giske i Borgund, Klokker

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2012 kl. 0.33

Her er jeg på gyngende grunn (fordi jeg har tydeproblemer, så jeg prøvde noen omveier)

Faren heter Lars Pedersen Gamblem, moren Martha Pedersdatter ifølge konfirmasjonen til Karen Johanne, nr 25 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-172

Jeg lurte på om de kunne ha giftet seg siden de er ført på Gamblem der, men fant en vielse mellom en Lars Pedersen Sydeland og en enke Ragnild Olsdtr i 1822, høyre side, nr 10: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146

Det slo meg da at det _kan_ stå Syneland på far til Karen ved dåpen, altså samme gård som på han som gifter seg. Jeg fant Syndeland i Haram og en Lars Pedersen 8 år gammel der i 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 44737#ovre

Det ser ut som Martha har to fornavn ved dåpen til Karen Johanne.. Martha Astrie Pedersdr Gamblem? Litt usikker på den der.

Det som gjenstår, er å sjekke om denne Lars er blitt enkemann og senere har giftet seg med Martha på Gamblem siden han bor der når Karen Johanne konfirmeres.

Og kanskje noen andre her tar en ekstra titt på dåpsinnførselen og ser om de er enige/uenige :)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. mars 2012 kl. 8.24

Jeg er enig med Linda i tydingen.
Når det gjelder om Lars senere er blitt gift med Martha, så er jo det mulig. Det kan også være at Maren vokste opp hos moren og at presten ikke var oppmerksom på at foreldrene ikke var gift.
Som du sier, bør man lete etter et eventuelt ekteskap mellom Lars og Martha, (samt et eventuelt dødsfall for Ragnild).

Mvh Paul

dn25857
Sted: SØVIK

Legg inn av dn25857 » 17. mars 2012 kl. 9.23

Hei,

og takk til begge to.

Det er nok Synderland som står der, og denne Lars Synderland som var synderen.
Da faller mange brikker på plass.

Men han var tydeligvis ikke bra, for til tross for denne fadesen giftet moren Marthe på Gamlem seg med Ingebrigt istedet allerede året etter i 1821, mens altså Lars måtte ta til takke med denne enken Ragnhild i Søvika.

Men det var tydeligvis likevel opplest og vedtatt at det var Lars som var faren, siden han også er oppgitt som faren ved konfirmasjonen dere fant, og min tipptippoldemor også het Larsdatter hele livet (oppgitt i FT og ved barna). Men som du sier skulle han ikke ha hett Gamlem ved konfirmasjonen, men det tok seg vel bedre ut der og da.
Mvh

Kenneth Gamlem

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»