Hei.
Er litt opptatt av hvem Jan Lindstad kan være, siden han her framstilles som en mulig halvbror. Leting etter fødested og dato i kirkebøkene har ikke vært lett, selv med en fødselsdato oppgitt på gravsstedet (2785680 Jan Lindstad 2305 1928 1404 1989 2004 1989 F 04 001 Årnes Nes). De fleste kirkebøker gir ikke innsyn i fødsler fra 1930 og senere.
Har lest kirkebøker i aktuelle sogn for 1927, 1928 og 1929, for Nes og de nærmeste på Øvre Romeike og Odal, og for Oslo og andre steder der Lindstad kan være et aktuelt navn. Jeg fant en Jan som i kirkebøkene som samtidig har en tilknytning til navnet Lindstad. Jan er i utgangspunktet et skjeldent navn på den tid spesielt i landbruksdistriktene, men litt mer vanlig i bydistriktene.
I kirkeboka for sognet Gjøvik i Vardal fødes 7.2.1928, Jan Egil av foreldrene Møbelsnekker John Østby og Hustru Klara Kirkebybakken(Bakken) og som bodde på gården Lindstad, hvor muligens også en Jørgen Lindstad bodde sammen med sin hustru:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010918.jpg
For sikkerhets skyld er den samme fødsel også oppgitt for sognet Hunn i Vardal for 9.12 1927 men så rettet til 7.2.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020325.jpg
Dersom datoen oppgitt fra familie, er feil med mer enn et år er dette arbeid bortkastet. Ellers fant jeg av interesser:
Lindstad Konfeksjonsfabrikk, Lena
"Lindstad Konfeksjonsfabrikk startet 1934 som spesialfabrikk arbeidsklær (dongeri). Tallet på arbeidere var på 1950-tallet 15, hvorav 12 kvinner som arbeidet på akkord. Produksjonen var ca. 1000 plagg pr. uke, og klærne ble i hovedsak levert til grosserere i Oslo. Eier og driftsleder var Torbjørn Lindstad.
I 1986 hadde bedriften 66 ansatte, med en omsetning på 20,6 m"
Navnet Lindstad synes å ha vært i bruk i langt flere området på Østlandet på slutten av 1800 tallet og fremover, noe som kan skyldes de mange frikjøp av mindre bruk med nye navn om ble etablert på den tid og økt grad av mobilitet hos befolkningen. Det første gjelder for min fars navn Lindstad fra Årnes.
Oslo, 16.januar
Jørn Lindstad