Anne Thonette Birgitte Fredriksdatter/Andersen Stavern
Moderator: MOD_Vestfold
Anne Thonette Birgitte Fredriksdatter/Andersen Stavern
Hei
Har i lengre tid forsøkt å finne familien til Anne Thonette Birgitte Torbjørnsen født Fredriksdatter/Andersen. Hun skal visstnok være født i Fredriksvern i 1818, har lest igjennom skannede dåpsbøker men kvaliteten har vært litt dårlig så jeg har ikke funnet noen treff der.
Hun har flyttet til Oppegård Tjøme og giftet seg med Hans Hanssøn Torbjørnsen, og døpte sitt første barn i 1840. Hun har vekslet mellom Andersen og Fredriksdatter som fødselsetternavn ved barnedåp, noe som har ført til at jeg har lett etter Fredrik Andersen i Stavern uten resultat.
Det nærmeste jeg har kommet av indisier er at hun kan være barnebarn av:
Anders Nalum hus nr 29 strandstredet i Stavern , fisker og fragtemann født i Brunlanes 1756, gift med johanne tegersdatter født 1751, barn johannes 1776, anne thonette 1785, henrich 1788, birgitta 1792, john, 1794, trine 1794
Da navnene Anne Thonette og Birgitta går igjen.
Er det noen som kjenner anenen til Anne Thonette Birgitte Fredriksdatter/Andersen ?
Mvh
Odd R. Olsen
Har i lengre tid forsøkt å finne familien til Anne Thonette Birgitte Torbjørnsen født Fredriksdatter/Andersen. Hun skal visstnok være født i Fredriksvern i 1818, har lest igjennom skannede dåpsbøker men kvaliteten har vært litt dårlig så jeg har ikke funnet noen treff der.
Hun har flyttet til Oppegård Tjøme og giftet seg med Hans Hanssøn Torbjørnsen, og døpte sitt første barn i 1840. Hun har vekslet mellom Andersen og Fredriksdatter som fødselsetternavn ved barnedåp, noe som har ført til at jeg har lett etter Fredrik Andersen i Stavern uten resultat.
Det nærmeste jeg har kommet av indisier er at hun kan være barnebarn av:
Anders Nalum hus nr 29 strandstredet i Stavern , fisker og fragtemann født i Brunlanes 1756, gift med johanne tegersdatter født 1751, barn johannes 1776, anne thonette 1785, henrich 1788, birgitta 1792, john, 1794, trine 1794
Da navnene Anne Thonette og Birgitta går igjen.
Er det noen som kjenner anenen til Anne Thonette Birgitte Fredriksdatter/Andersen ?
Mvh
Odd R. Olsen
Re: Anne Thonette Birgitte Fredriksdatter/Andersen Stavern
Odd skrev:Er det noen som kjenner anenen til Anne Thonette Birgitte Fredriksdatter/Andersen ?
Kan du vise til de kildene du har - vielse, barnas dåper, folketellinger, begravelse? Det vil være et greit utgangspunkt for de somønsker å hjelpe.
Det jeg har om Anne Thonette og barnas dåper er:
Hans Fredrik Torbjørnsen 02.03.1840, døpt i Nøtterøy 22.03.1840
Barbro Maria f.14.08.1842, døpt i Nøtterøy 15.07.1842
Edvard Torbjørnsen f. 21.04 1844, døpt i Nøtterøy 17.07.1844
Mathilde Alberta f. 10.08.1846, døpt i Nøtterøy 16.10.1846
Herman August Torbjørnsen f. 07.07.1851, døpt i Nøtterøy 14.09.1851
Josephine 12 år ved 1865 telling
Christian 6 år ved 1865 telling
Ved 1865 telling i Nøtterøy er hun oppgitt til å være 48 år og fødested Fredriksvern
Hun skal ha godt ut av tiden på Oppegård , Tjøme 23/4-1900
Har desverre ikke funnet giftemålet m/Hans Hanssøn Torbjørnsen som antageligvis fanst sted i 1839.
Mvh
Odd R. Olsen
Hans Fredrik Torbjørnsen 02.03.1840, døpt i Nøtterøy 22.03.1840
Barbro Maria f.14.08.1842, døpt i Nøtterøy 15.07.1842
Edvard Torbjørnsen f. 21.04 1844, døpt i Nøtterøy 17.07.1844
Mathilde Alberta f. 10.08.1846, døpt i Nøtterøy 16.10.1846
Herman August Torbjørnsen f. 07.07.1851, døpt i Nøtterøy 14.09.1851
Josephine 12 år ved 1865 telling
Christian 6 år ved 1865 telling
Ved 1865 telling i Nøtterøy er hun oppgitt til å være 48 år og fødested Fredriksvern
Hun skal ha godt ut av tiden på Oppegård , Tjøme 23/4-1900
Har desverre ikke funnet giftemålet m/Hans Hanssøn Torbjørnsen som antageligvis fanst sted i 1839.
Mvh
Odd R. Olsen
Vielsen høyre side nummer 10 mellom Antonette Birgitte Andersen og Hans Hanssøn Torbjørnsen.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 6 (1816-1839), Ekteviede 1839, side 211.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Men ingen opplysninger om foreldre her...
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 6 (1816-1839), Ekteviede 1839, side 211.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Men ingen opplysninger om foreldre her...

Ja så fant jeg hennes konfirmasjon her nummer 8 høyre side.Og her får du foreldrenes navn også.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 6 (1816-1839), Konfirmerte 1834, side 270.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-182
Fredrik Andersen og Magdalene Endresen.
Mange takk
, da her jeg ihvertfall giftemålet. Sliter med å tyde navnene på forloverne, han ene ser ut til å hete Abraham. Der kom konfirmasjonen også
Fantastisk Lisbeth, og tusen takk, da har jeg fått noe å jobbe med.

Fantastisk Lisbeth, og tusen takk, da har jeg fått noe å jobbe med.
Hei
Jeg fant at Antonette hadde ihvertfall 6 søsken:)
Hvis opplysningene er riktige bodde hennes foreldre først i Østfold(Moss)Så i Akershus og til slutt i Stavern.Da er de opprinnelig ikke fra Vestfold...men jeg skal ta en titt å se hva jeg finner først
Tror kanskje det jeg opplyste var feil,men finner ingen av disse barnas fødsel i kirkebøkene.Veldig underlig at ingen av dem er å finne...
Jeg fant at Antonette hadde ihvertfall 6 søsken:)
Hvis opplysningene er riktige bodde hennes foreldre først i Østfold(Moss)Så i Akershus og til slutt i Stavern.Da er de opprinnelig ikke fra Vestfold...men jeg skal ta en titt å se hva jeg finner først

Tror kanskje det jeg opplyste var feil,men finner ingen av disse barnas fødsel i kirkebøkene.Veldig underlig at ingen av dem er å finne...
Hei igjen. Fant en Magdalene Endresen i 1801 tellingen for Fredriksvern hun var da 10 år gammel og kan passe som mor til Antonette. Hvis det er riktig person er hun født på Krugeholmen på Tjøme (hvor også Antonette havnet) av Endre Olsen og Bergitte Sophia Jahnsdatter.
Leser av Lorens Berg bygdebok fra Tjøme, at Berthe Sofia Jahnsdatter ektet Endre Olssøn Sandø og flyttet til Stavern ca 1800.
Leser av Lorens Berg bygdebok fra Tjøme, at Berthe Sofia Jahnsdatter ektet Endre Olssøn Sandø og flyttet til Stavern ca 1800.
Hei.
Her er dåpen til Antonette Birgitte i Moss nr 17: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Faren Fredrik Andersen er styrmann og de er oppført med bosted? Fuglevik som jo ligger i Brunlanes. Jeg har også vært på jakt etter hennes aner, dermed er det dere har funnet så langt til god hjelp.
Hun døde på Oppegård, Hvasser, Tjøme: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Vigsel og konfirmasjon er nevnt over.
Her er dåpen til Antonette Birgitte i Moss nr 17: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Faren Fredrik Andersen er styrmann og de er oppført med bosted? Fuglevik som jo ligger i Brunlanes. Jeg har også vært på jakt etter hennes aner, dermed er det dere har funnet så langt til god hjelp.
Hun døde på Oppegård, Hvasser, Tjøme: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Vigsel og konfirmasjon er nevnt over.
Her er vigsel til foreldrene Fredrik Andersen og Magdalene Endresen i Moss nr 5: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-203 .
Jeg sliter med å tyde alt som står om Fredrik. Bosted Tronvig?
Jeg sliter med å tyde alt som står om Fredrik. Bosted Tronvig?
-
- Sted: HORTEN
Tronvig= Tronvika på Jeløya.
Fuglevig = sør for Moss - nå i Rygge.
Fuglevig = sør for Moss - nå i Rygge.
Hei.
Takk for avklaringen. Lokalkunnskap er viktig.
Takk for avklaringen. Lokalkunnskap er viktig.