Dataprogram i bygdebokarbeid

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
7210
Sted: FRESVIK
Kontakt:

Dataprogram i bygdebokarbeid

Legg inn av 7210 » 11. februar 2012 kl. 16.51

Jeg bor i ei lita bygd med ca 250 sjeler. Vi er med i en bygdebok som vart avsluttet ca 1950. Historielaget i bygda vil gjerne lage en forsettelse opp til våre dager og har samlet inn mye informasjon fra bygdefolk. For å systematisere dette og for å lette senere oppdatering, vil vi bruke et eller annet dataprogram.
Privat har jeg brukt TMG, men tror ikke det egner seg. Kjøpte Embla før jul da det reklamerte med gårdshistorie. Men rapportene der er rotete og det er umulig å komme i kontakt med firmaet for å få hjelp. Mistenker det også for å ikke egne seg.
Har noen erfaringer fra slikt arbeid og kan anbefale dataprogram som egner seg?

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Dataprogram i bygdebokarbeid

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 11. februar 2012 kl. 21.30

Jeg er veldig langt fra noen ekspert, og jeg har heller ikke noen løsning for deg.

Men jeg har samme ønske selv, å kunne følge en gård gjennom historien.
Har ikke gjort så mye med det ennå, men har et par problemstillinger:

En gård starter som en helhet - gjerne nr.løs, eller med et matrikkelnr
Så blir den delt opp i mindre enheter, som igjen kanskje splittes opp.
Noen ganger blir flere mindre deler smeltet sammen igjen, osv.
Ofte eies gårdene av andre enn brukerne.
Fryktelig mye å holde styr på fram og tilbake.
Og matrikkelnr blir løpenr, gårdsnr, bruksnr - og så endres alle hovednr igjen etter kommunesammenslåinger eller andre

I Legacy begynte jeg med å lage custom events, g.nr og br.nr,
men fant ut at dette ville uansett bli vanskelig å holde styr på. Og det måtte mange events inn i bildet for å holde styr på det når skjøtet ble overført/solgt - gjerne ut av en familie og inn i en annen, når nr ble endret, bruk splittet/slått sammen osv.

Er foreløpig i tenkeboksen, men kan se for meg at med gårds-ID i form av gnr/brnr eller noe ville være en god hjelp for å sortere ut alle som bodde på en bestemt gård i en periode. Men kanskje er det vel så bra å bruke 'bopel'-event, og så skrive gnr/brnr i teksten?
Med SQL ville man kunne plukke ut masse ting, men akkurat hvordan det skulle organiseres har jeg ikke helt løsningen på.

Det jeg har kommet til er at jeg vil ta dette opp igjen etter at jeg har fått overført disse tingene til TNG. Jeg tror TNG er løsningen for meg ihvertfall. og der er det helt suveren support direkte fra utvikleren - nesten døgnet rundt :)
I TNG har man også mer direkte tilgang til databasen, for ikke å snakke om at selve programmet kan skreddersyes på helt andre måter enn f.eks. Legacy og andre vanlige programmer, siden det er ren php-kode. Men det forutsetter jo at man kan noe om php og SQL.
I TNG opererer man f.eks. med historier, hvor man ganske fritt kan skrive f.eks. historien til en gård, koble inn de relevante personene og tidspunktene osv.

Dessuten har jo TNG en stor fordel for folk som samarbeider om prosjekter, fordi det er en online-løsning (som også kan kjøres lokalt).

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 11. februar 2012 kl. 21.48

Her er opptil fleire bygdebok forfattere her på forumet, kanskje nokon av desse kan hjelpe :?:

Eg lurer på om ikkje dei som sto bak Sulasoga og dagens Voldasoge bruker eit slikt program.

Eit lite søk på nettet og så eit søk her vil gje dåkke navnet på forfatteren :shock:

Lykke til.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 11. februar 2012 kl. 23.14

Du kan jo se på dette her:

Busetnadssoge
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
7210
Kontakt:

Legg inn av 7210 » 12. februar 2012 kl. 18.12

Takk skal du ha! Har sett innom BBS og ser at det er min lærer fra studiet Slektsgransking i Volda som er med på det. Det virker veldig komplisert :-). Men det må det vel være.. Har noen vært med på å bruke programmet Busetnadssoge?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. februar 2012 kl. 21.29

Et annet spørsmål er om du trenger et dataprogram. Jeg får inntrykk av at mengden her ikke blir uoverkommelig. Da kan det være aktuelt å bruke Word og seinere lage pdf-filer som kan leveres til et trykkeri.

I tillegg (det blir selvfølgelig noe ekstraarbeid) kan dataene legges i et vanlig slektsforskningsprogram slik at man får bedre oversikt, og kan skrive ut slektsrapporter for de som ønsker det, eller lage alfabetisk liste over alle som er med i boka (hvis det skal lages bok).
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
7210
Kontakt:

Legg inn av 7210 » 12. februar 2012 kl. 22.06

Du har sikkert rett :-). Men siden jeg har jobba med IT er det også interessant og litt av motivasjonen er nok å øke kompetansen der også.... Hadde håpet at Embla kunne gjøre jobben, men da må det lages en bedre rapport....

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 13. februar 2012 kl. 1.27

Hvis du jobber i IT-bransjen så er det kanskje ikke noen umulighet å lage rapporter selv?
Aner ikke hvilken database Embla bruker, men andre programmer, som Legacy (Jet/Access), TMG (FoxPro), BrothersKeeper(Btrieve) og TNG(MySQL) har jo database-tabeller som kan benytte som man vil selv, med SQL?
Jeg har mine tvil om et program kan lage trykkeklare bøker rett fra databasen. Det må i tilfelle bli en veldig mekanisk, og lite levende bok om man bare ramser opp alt som har skjedd her og der?

Brukeravatar
7210
Kontakt:

Legg inn av 7210 » 13. februar 2012 kl. 11.49

Kompetansen ligger nok ikke tungt på programmering :-(.
Jeg er heller ikke ut etter en slags "kjøkkenmaskin" som produserer ferdige manus, men et program som kan lage et skjellett av hvem som har bodd på gårdene noenlunde kronologisk i en rapport som kan bearbeides videre i f.eks. Word. Embla har mange av de fasilitetene, rapportene er arbeidskrevende å endre i Word slik de foreligger nå..

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 13. februar 2012 kl. 12.53

Etter som eg kan mistenkjast for å drive reklame, skal eg ikkje argumentere for noko i denne tråden. Men viss de går inn på den heimesida for BSS det er vist til ovafor, pkt 19 i menyen til venstre, ser de kva for prosjekt som er i gang med programmet.

BSS har faktisk funksjon for å lage manus som kan gå rett til trykking. Behovet for å "mjuke opp" reine utlistingar er m.a. avhjelpt ved at det er knytt teksteditor til kvar person, familie og bustad, slik at det er råd å skrive inn "forteljingar" i betydeleg omfang på desse nivåa.

Det å lage "påbygging" på eldre, men brukbare bøker er ein litt spesiell måte å gjere det på. Det driv Herøy sogelag: http://www.heroysogelag.no/ og Ullensvang på med: http://www.ullensvang.herad.no/bb/

Det går jo an å ta direkte kontakt med dei for å høyre erfaringane deira og om dei trur programmet kan vere eigna for formålet.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»