Halvor Rasmusen f ca 1770

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Sted: HALDEN

Halvor Rasmusen f ca 1770

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 27. april 2011 kl. 22.45

Jeg har tidligere søkt på Østfold og Drammendistriktet - etter min tipp-tipp-oldefar Halvor Rasmussen Hofgaard, født Halvor Rasmussen, ca. 1770. I folketellingen for 1801 for Fredrikshald står det at han er 30 år gammel. Jeg har vært åpen for feil her, men hvis jeg går ut fra at det er riktig, finner jeg en Halvor Rasmusen, døpt 24. okt. 1771, Ministerial bok for Strandebarm/Strandebarm, Hordaland : 1750-1787, s. 114. Er ikke i stand til å tyde alt her, og jeg lurer også på om noen kan si noe om hvor han har blitt av, kan det være han som har kommet til Halden?

Takknemlig for svar
Anne Marie Thoreløkken

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Halvor Rasmusen

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 28. april 2011 kl. 16.40

Hei Anne Marie

Regner med det er denne familien i 1801 du mener.
Fødselsår og alder i tellingene kan svinge med flere år.

Finner en uektefødt Halvor Rasmussen døpt 26/9-1769 i Fredrikstad.

Kan dette være den Halvor du leter etter?
Han blir konfirmert i 1884.

Mvh
Marit

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 28. april 2011 kl. 18.18

Ja, det er akkurat den famlilien jeg stammer fra, men uvisst hvor Halvor kommer fra.
Hvis du kan se alle mine innlegg her på dis, ser du sikkert at jeg har fått tips om han fra Fredrikstad også. Det er nærliggende å tro at det kan være han, men jeg finner ikke ekteskapet med Grethe Jørgensdatter, de fikk jo en sønn Andreas i 1797, og Grethe er født i Berg, så muligens er de gift der også. Har sjekket faddere til alle barna, men ikke funnet slektninger blant dem.
Kanskje kan det finnes skattelister i Fredrikstad hvor han kan være med eller utflytning fra Fredrikstad, jeg har ikke funnet slike lister, og muligens kan statsarkivet ha råstuprotokoller som kan fortelle noe, han var jo høker og borger av Halden i 1799, da datteren Maren ble født.
Han jeg fant i Hordaland, stemte nøyaktig med alderen og jeg fant han på Family Search, men da jeg søkte på folketellingene i 1801 får jeg bare opp en eneste, jeg vet at det er han, men synd det ikke står noe om hvor han er født så jeg kunne komme et hakk bakover.

Takk for svaret :-)

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 28. april 2011 kl. 18.28

Hei igjen Marit!

Er konfirmasjonen i Fredrikstad?

Mvh

Anne Marie.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. april 2011 kl. 18.31

Anne Marie:

Du har større sjanse til å "treffe på" lokalkjente folk dersom du legger etterlysningen(e) dine på forum for etterlysninger, og ikke her under "Informasjon om Slektsforum"

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 28. april 2011 kl. 18.38

Ja Else, jeg er egentlig klar over det, men vet ikke helt hvordan jeg kan få flyttet dette.

Mvh

Anne Marie.

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 28. april 2011 kl. 23.59

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 29. april 2011 kl. 1.05

Det er denne "Halvor" du mener döpt 24/10-1771 i "Strandebarm", v. side dåp nr.3 överst, foreldre er "Rasmus Mortensen" og "Anne Halversdtr. Solberg" : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44

Her er "Halvor Rasmussen" på "Solberg" i FT 1801 "Strandebarm" : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=586#ovre

Så vi kan vel ta bort denne "Halvor" som kandidat.

Mvh,Svehn. 8)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 29. april 2011 kl. 8.13

Hei

Ja, Halvors konfirmasjon er i Fredrikstad, hvis du trykker på lenken som jeg har feilskrevet til 1884 kommer du inn i kirkeboka. :)

Jeg vil holde en knapp på denne Halvor jeg i og med at den du fant i Strandebarm fortsatt er der i 1801.

Marit

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 29. april 2011 kl. 20.10

Hei Svehn!
Så flott at du fant han, ja da utelukker jeg han og det er jo også et skritt videre :-)
Mvh Anne Marie.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 29. april 2011 kl. 20.16

Hei Marit!
Ja det gjør meg mer sikker, men ikke helt....men da vet jeg at han bodde i Fredrikstad ved konfirmasjonen. Synd at det er så få opplysninger rundt konfirmasjon, men sånn er det jo, man kan bare ønske...men ellers så tror jeg at jeg mer kan konsentrere meg om Halvor fra Fredrikstad nå. Veien videre fra Fredrikstad til Halden er jo ikke lang, men vanskelig å konstatere.
Takk til deg for hjelpen!
Mvh Anne Marie.

gj13833
Sted: gml. fredrikstad

Legg inn av gj13833 » 2. mai 2011 kl. 7.19

Hei
Hvis du går inn på mantallet for Fredrikstad her i 1803, finner jeg ikke Halvor lenger i byen da. Så enten er han flyttet, eller død. Kan ha oversett han, men tror det ikke. http://www.historielaget.org/meny.htm Gå inn på transkribering og så mandal for Fredrikstad 1803.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 3. mai 2011 kl. 2.49

Hei Jan!
Tusen takk for linken til Fredrikstad Historielag. Det som er lagret i works kommer jeg ikke inn på der, men manntallet for 1803 gikk fint. Jeg fant heller ingen Halvor Rasmusen der.
Hvis min Halvor kommer fra Fredrikstad stemmer jo dette godt, for han finnes i Folketellingen for Friedrichshald 1801 sammen med hustru og barn. Har også funnet han som fadder i Berg i 1797 og da er også eldste sønnen født.
Hvis han er sønn av Rasmus Halvorsen og Maren Andersdatter, lurer jeg også på hvor de har blitt av. De var foreldre men ikke gift, da Halvor er oppført som uækte barn, men de kan jo ha giftet seg senere og fått flere barn. Det er mange ubesvarte spørsmål, men føler at jeg er på rett vei her.

Mvh
Anne Marie.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 1. februar 2012 kl. 21.21

Hei!
Det er lenge siden jeg har vært inne her nå, men fint at tidligere innlegg fortsatt finnes her.
Gåten med Halvor er fortsatt uløst, men jeg har hørt at det finnes folketelling i Fredrikstad for 1769, og det er jo det året han er født - er det noen som har tilgang til denne folketellingen som kan gjøre oppslag for meg, om foreldrene Rasmus Halvorsen og Maren Andersdatter og kanskje lille Halvor også er med?

Takknemlig for svar.
Anne Marie Thoreløkken

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»