Los Ulabrand, Anders Jacob Johanssøn
Moderator: MOD_Vestfold
Los Ulabrand, Anders Jacob Johanssøn
Min farmor mente en gang at denne dyktig, uvøren og snarrådig losen skulle være i familie/slekt med oss.
Jeg finner ikke fødsels datoen hans men året han er født er 1815 (14 ), er det noen som har noe kjennskap til han eller vil dobbeltskjekke for meg??
Skulle gjerne vist om det var noe i farmor sine ord...
Foreldre: Småbruker og fisker Johan Torgersen (1784–1821) og Ragne Andersdatter (f. 1787).
Gift 27.3.1841 med Maren Katrine Thorsdatter Bjønnes (10.6.1820–11.4.1886), datter av gårdbruker Thor Paulsen Bjønnes (1794–1873) og Anne Maria Zachariasdatter Kjær (1794–1870).
Jeg finner ikke fødsels datoen hans men året han er født er 1815 (14 ), er det noen som har noe kjennskap til han eller vil dobbeltskjekke for meg??
Skulle gjerne vist om det var noe i farmor sine ord...
Foreldre: Småbruker og fisker Johan Torgersen (1784–1821) og Ragne Andersdatter (f. 1787).
Gift 27.3.1841 med Maren Katrine Thorsdatter Bjønnes (10.6.1820–11.4.1886), datter av gårdbruker Thor Paulsen Bjønnes (1794–1873) og Anne Maria Zachariasdatter Kjær (1794–1870).
Re: Los Ulabrand, Anders Jacob Johanssøn
Han er nok født på slutten av 1815, for han er døpt 1. januar 1816 i Tjølling. venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-206
Mvh
Linda
Mvh
Linda
- Arne Sigmund Thobru
- Sted: VÅLER I SOLØR
- Kontakt:
Etter mine opplysninger skal det være reist en statue av Ulabrand på ULA. Personen skal være Anders Jacobsen, født 1817 på Eftang Søndre - døde i 1902.
Eide gården Eftang bnr 1 fra 1889 til 1896.
Ved folketelingen 1900 levde han av oppspart kapital på Hopøien.
Den Anders jeg har informasjon om var gift med Anne Elisabeth Petersdottir, 1820 - 1910, født i Stavern.
Foreldrene til Anders het Jacob Torgersen og Maria Olsdatter.
Kan dette være rett spor for deg?
mvh
Arne Thobru
Eide gården Eftang bnr 1 fra 1889 til 1896.
Ved folketelingen 1900 levde han av oppspart kapital på Hopøien.
Den Anders jeg har informasjon om var gift med Anne Elisabeth Petersdottir, 1820 - 1910, født i Stavern.
Foreldrene til Anders het Jacob Torgersen og Maria Olsdatter.
Kan dette være rett spor for deg?
mvh
Arne Thobru

Det ser da ut som det er den Anders Lillian nevner som er den rette Ulabrand, og han døde 1881, ikke 1902:
http://snl.no/.nbl_biografi/Anders_Joha ... /utdypning
http://no.wikipedia.org/wiki/Ulabrand
Mvh
Linda
http://snl.no/.nbl_biografi/Anders_Joha ... /utdypning
http://no.wikipedia.org/wiki/Ulabrand
Mvh
Linda
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Det er lenge siden jeg har vært inne her å ser jo nå at jeg har fått noen som har hjulpet meg med svar.
Var inne på den siste linken å så, å har funnet ut at det er ikke helt umulig at dette som farmoren min sa kan stemme, for barna til Anders ( ulabrand) heter jo Andersen til etternavn.
Men jeg kommer meg ikke videre, for jeg finner ingen an barna i kirkebøkene, delvis fordi jeg er fersk og litt dårlig til å lese slik gammel skrift.
Lurer så på om en av sønnene til Anders kan være forelder til min olderfar elle lignende...
Noen som har interesse for å hjelpe meg videre?
Var inne på den siste linken å så, å har funnet ut at det er ikke helt umulig at dette som farmoren min sa kan stemme, for barna til Anders ( ulabrand) heter jo Andersen til etternavn.
Men jeg kommer meg ikke videre, for jeg finner ingen an barna i kirkebøkene, delvis fordi jeg er fersk og litt dårlig til å lese slik gammel skrift.
Lurer så på om en av sønnene til Anders kan være forelder til min olderfar elle lignende...
Lillan skrev:Det er lenge siden jeg har vært inne her å ser jo nå at jeg har fått noen som har hjulpet meg med svar.
Det jeg vet er at Nils Theodor Andersen far til Henry Albert Andersen hadde en gård i tjølling.
Nils Theodor var sjømann før han ble gård eier, der både han og en ene sønnen hans Henry startet som steinhuggere i ett skur og har bla annet laget ett kjent krigsminnesmerke.
-
- Sted: LARVIK
Hei
Bind III av bygdebok fraTjølling sier at Ulabrand, Anders Jacob Jacobsen 1815-1881' ble gift 1841 med Maren Katrine Thorsdatter og fikk barnene Johanne Marie 1841 (gift med Hans Henrik Hansen, Larvik), Thor 1843 (gift 1866 med Kristine Magdalene Songdalsen, Larvik) , Ragne 1846 (gift med Hans Anton Hansen, Hvasser) og Lars 1852 (gift med Anne Marie Nilsdatter,Tjølling)
Jeg finner videre at Nils Theodor Andersen 1888-1953 kom fra Idd i Østfold til Bergan Ytre i Tjølling; han giftet seg med Olga Nilsine Karlsen 1890-1958 fra Skjeberg i Østfold
De hadde barnene Asbjørn 1912, Henry 1914, Signe 1918, Arne Reidar 1921 og Ingrid Gudrun 1924.
Håper dette kan være til hjelp.
Mvh
Einar Knutsen, Larvik
Bind III av bygdebok fraTjølling sier at Ulabrand, Anders Jacob Jacobsen 1815-1881' ble gift 1841 med Maren Katrine Thorsdatter og fikk barnene Johanne Marie 1841 (gift med Hans Henrik Hansen, Larvik), Thor 1843 (gift 1866 med Kristine Magdalene Songdalsen, Larvik) , Ragne 1846 (gift med Hans Anton Hansen, Hvasser) og Lars 1852 (gift med Anne Marie Nilsdatter,Tjølling)
Jeg finner videre at Nils Theodor Andersen 1888-1953 kom fra Idd i Østfold til Bergan Ytre i Tjølling; han giftet seg med Olga Nilsine Karlsen 1890-1958 fra Skjeberg i Østfold
De hadde barnene Asbjørn 1912, Henry 1914, Signe 1918, Arne Reidar 1921 og Ingrid Gudrun 1924.
Håper dette kan være til hjelp.
Mvh
Einar Knutsen, Larvik
Hjertlig takk.
Da har jeg litt mer å gå etter.
Da min far ble født skulle han egentlig bli oppkaldt etter hans onkel som døde under krigen Arne, men besteforeldrene nektet det. Det som var litt morro å se nå da er at min far allikevel er oppkaldt etter han for det er ingen som lever nå som viste at han hadde dobbelt navn. =)
Så det var morro.
Vil du skrive inn her om det sto noe mer om fam. til Nils Theodor og Olga?
Tusen takk =)
Da har jeg litt mer å gå etter.
Da min far ble født skulle han egentlig bli oppkaldt etter hans onkel som døde under krigen Arne, men besteforeldrene nektet det. Det som var litt morro å se nå da er at min far allikevel er oppkaldt etter han for det er ingen som lever nå som viste at han hadde dobbelt navn. =)
Så det var morro.
Vil du skrive inn her om det sto noe mer om fam. til Nils Theodor og Olga?
Tusen takk =)
-
- Sted: LARVIK
Hei,
Asbjørn bosatt på Hvaler, Henry bosatt i Larvik, Signe bosatt i Halden, Arne Reidar død i 1942, Ingrid Gudrun gift med Einar Bergan
Einar
Asbjørn bosatt på Hvaler, Henry bosatt i Larvik, Signe bosatt i Halden, Arne Reidar død i 1942, Ingrid Gudrun gift med Einar Bergan
Einar