Hvor ble det av Jacob Jørgen Karlsen, f.1865?
Moderator: MOD_Nordland
Hvor ble det av Jacob Jørgen Karlsen, f.1865?
Prøver i dette forum å lete videre etter min oldemors halvbror. Jeg har lett for lenge siden på det gamle "brukarforum" i Digitalarkivet. Dessverre har jeg notert bare en del av svar/opplysninger. Det ble imidlertid ikke noe svar på hvor Jacob ble av.
Min tippoldemor Berith Johanne Jensdatter (Alvestad, Borge) f 30-11-1824, ble 27-12-1851 gift med min tippoldefar Jørgen Mathiesen fra Limstrand, Borge.
I 1852 får de min oldemor Marie Olea og 17-6-1854 får de Jørgine Nicoline.
Jørgen dør på sjøen i 1865 og veslejenta dør tidlig (jeg husker ikke når,-jeg minnes omstendighetene som "tragisk")
På et eller annet tidspunkt blir oldemor Marie satt i fostring på gården Malnes. Der finnes hun i 1865-tellingen.
I samme telling er hennes mor, enken Berit logerende på gården Alvestad (nå kalles hun
Bernette) og hun bor med sin "uekte" sønn Jacob Jørgen Carlsen, f.24-2-1865 med far nevnt Carl Nielsen,-Stene af Buxnes. Ved sin konfirmasjon i 1880 bor Jacob på en av gårdene Horn i Buksnes.
Man har funnet en Hanna Jensdatter 50 år død i 1873. Om det er Berith Johanne, så ble jo unge Jacob morløs tidlig. Jeg ønsker å finne ut hvor Jakob Jørgen tok vegen videre i livet sitt. HAR LETT OVER ALT! Jeg blir svært glad om noen finner ham!
mvh Birgith
Min tippoldemor Berith Johanne Jensdatter (Alvestad, Borge) f 30-11-1824, ble 27-12-1851 gift med min tippoldefar Jørgen Mathiesen fra Limstrand, Borge.
I 1852 får de min oldemor Marie Olea og 17-6-1854 får de Jørgine Nicoline.
Jørgen dør på sjøen i 1865 og veslejenta dør tidlig (jeg husker ikke når,-jeg minnes omstendighetene som "tragisk")
På et eller annet tidspunkt blir oldemor Marie satt i fostring på gården Malnes. Der finnes hun i 1865-tellingen.
I samme telling er hennes mor, enken Berit logerende på gården Alvestad (nå kalles hun
Bernette) og hun bor med sin "uekte" sønn Jacob Jørgen Carlsen, f.24-2-1865 med far nevnt Carl Nielsen,-Stene af Buxnes. Ved sin konfirmasjon i 1880 bor Jacob på en av gårdene Horn i Buksnes.
Man har funnet en Hanna Jensdatter 50 år død i 1873. Om det er Berith Johanne, så ble jo unge Jacob morløs tidlig. Jeg ønsker å finne ut hvor Jakob Jørgen tok vegen videre i livet sitt. HAR LETT OVER ALT! Jeg blir svært glad om noen finner ham!
mvh Birgith
Re: hvor ble det av Jacob Jørgen Karlsen, f.1865?
Du bør legge inn lenker til ALLE funnene dine! Gjerne til tidligere leting også.
Det kan ligge mye info gjemt der som er nyttig for de som leter.
(Og vi kan unngå dobbeltarbeid med at flere leter det opp på nytt.)
Det kan ligge mye info gjemt der som er nyttig for de som leter.

(Og vi kan unngå dobbeltarbeid med at flere leter det opp på nytt.)
Vennlig hilsen Tove
Dette med lenker er litt "dypt" for meg. Jeg noterte nå bare fra et kladdark jeg hadde laget i sin tid.
Jeg forstår det slik at man ikke lenger har tilgang til det gamle Brukarforum hos Digitalarkivet. Jeg tok ikke vare på temaet, fordi Jakob på en måte "sto i kø" Hadde jo ment å fortsette... Jeg har skrevet ned det jeg vet! Jeg husker bare at mange strevde mye med å finne Berith Johanne død. Nevnte Hanna var det nærmeste man kom.
Flere opplysninger om Jacob kan jeg ikke huske å ha funnet. Jeg greide aldri å finne denne
hans far på noen av folketellingene, ei heller i/på Horn. Han kan jo ha vært en luring som
forsvant over stokk og stein...
Jeg forstår det slik at man ikke lenger har tilgang til det gamle Brukarforum hos Digitalarkivet. Jeg tok ikke vare på temaet, fordi Jakob på en måte "sto i kø" Hadde jo ment å fortsette... Jeg har skrevet ned det jeg vet! Jeg husker bare at mange strevde mye med å finne Berith Johanne død. Nevnte Hanna var det nærmeste man kom.
Flere opplysninger om Jacob kan jeg ikke huske å ha funnet. Jeg greide aldri å finne denne
hans far på noen av folketellingene, ei heller i/på Horn. Han kan jo ha vært en luring som
forsvant over stokk og stein...
Hallo igjen!
Her ser du ei enkel oppskrift på å lage lenker fra kirkebøkene;
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Ellers kan du stort sett kopiere adresselinje til f. eks. folketellinger osv.
Jeg tror du må prøve å finne opplysningene dine først.
Eller du kan fortelle oss så nøyaktig som mulig hvilke kirkebøker/folketellinger det står i.
Når og hvor er viktig her. Prøv først, så skal vi nok se om vi kan hjelpe deg.
Snakkes!
Her ser du ei enkel oppskrift på å lage lenker fra kirkebøkene;
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Ellers kan du stort sett kopiere adresselinje til f. eks. folketellinger osv.
Jeg tror du må prøve å finne opplysningene dine først.
Eller du kan fortelle oss så nøyaktig som mulig hvilke kirkebøker/folketellinger det står i.
Når og hvor er viktig her. Prøv først, så skal vi nok se om vi kan hjelpe deg.

Snakkes!
Vennlig hilsen Tove
- Gry Onarheim Dahlmo
Birgith skrev:.......Jeg har lett for lenge siden på det gamle "brukarforum" i Digitalarkivet. Desverre har jeg notert bare en del av svar/opplysninger. Det ble imidlertid ikke noe svar på hvor Jacob ble av.....
Her er ditt emne på DA sitt gamle BF:
http://forum.arkivverket.no/index.php?/ ... try1187373
Vennlig hilsen Gry
Så flott,-tusen takk- Håper noen kan få noe ut av denne informasjonen.
Jeg har prøvd å lete på 1910-tellingen og har da kalt gutten både Jakob og Jørgen, og både Karlsen og Carlsen. Har også prøvd Family search. Fantasien stopper visst her...
Jeg tror jeg også i 08 lette under "døde" uten å finne ham.
Jeg har prøvd å lete på 1910-tellingen og har da kalt gutten både Jakob og Jørgen, og både Karlsen og Carlsen. Har også prøvd Family search. Fantasien stopper visst her...
Jeg tror jeg også i 08 lette under "døde" uten å finne ham.
Jeg blir framdeles veldig glad om noen finner ham!
mvh Birgith
mvh Birgith
Heisann!
Jeg blir litt usikker på om noen har prøvd å hjelpe meg med letingen...
Etterspurte opplysninger ble jo gitt og så ble det veldig stille......
Jeg blir litt usikker på om noen har prøvd å hjelpe meg med letingen...
Etterspurte opplysninger ble jo gitt og så ble det veldig stille......
Finner ham ikke utvandret heller, men garanterer ikke at jeg har sett godt nok.
Er vanskelig denne her.
Er vanskelig denne her.

Vennlig hilsen Tove
Takk for at du prøver!. Ja,-han har gjømt seg godt denne karen! Han skiftet jo etternavn,
så det er ikke godt å si hva han til slutt kalte seg. Jeg har slått inn bare fødselsdato på de siste folketellingene også, men ingen slags Jacob dukket opp.
Barnebarn av hans halvsøster(min oldemor Marie Olea) har aldri hørt snakk om noen Jakob,eller Jørgen. Jeg vet jo ikke om søskenene hadde kontakt.
Jeg er glad for hjelp framdeles....
mvh Birgith
så det er ikke godt å si hva han til slutt kalte seg. Jeg har slått inn bare fødselsdato på de siste folketellingene også, men ingen slags Jacob dukket opp.
Barnebarn av hans halvsøster(min oldemor Marie Olea) har aldri hørt snakk om noen Jakob,eller Jørgen. Jeg vet jo ikke om søskenene hadde kontakt.
Jeg er glad for hjelp framdeles....
mvh Birgith
-
- Sted: STAMSUND
Hei, og takk for sist.
Du husker meg kanskje ikke, men jeg hjalp deg med slekten i Myklevik for noen år siden. I sommer var du innom biblioteket på Leknes, men jeg skjønte ikke før etterpå, hvem du var.
Stedet Horn der Jacob Jørgen ble konfirmert, ligger ikke i Buksnes, men i Valberg. Har sett i bygdeboka for Valberg, men kan ikke finne noe om han der.
Du skriver han byttet etternavn, i så fall til hva?
Mvh.
Ann Britt Pilegaard-Simonsen
Du husker meg kanskje ikke, men jeg hjalp deg med slekten i Myklevik for noen år siden. I sommer var du innom biblioteket på Leknes, men jeg skjønte ikke før etterpå, hvem du var.
Stedet Horn der Jacob Jørgen ble konfirmert, ligger ikke i Buksnes, men i Valberg. Har sett i bygdeboka for Valberg, men kan ikke finne noe om han der.
Du skriver han byttet etternavn, i så fall til hva?
Mvh.
Ann Britt Pilegaard-Simonsen

Hei Birgith!
Vil du og gjerne flere andre se på denne Jakob Nilsson nederst på denne siden?
Han er død 30/8 1881 på Horn, men jeg er veldig usikker på fødselsåret.
Står det 1835 eller 1865
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Valberg i Borge, Klokkerbok nr. 884C02 (1860-1887), Døde og begravede 1882, side 269.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
Vil du og gjerne flere andre se på denne Jakob Nilsson nederst på denne siden?
Han er død 30/8 1881 på Horn, men jeg er veldig usikker på fødselsåret.
Står det 1835 eller 1865

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Valberg i Borge, Klokkerbok nr. 884C02 (1860-1887), Døde og begravede 1882, side 269.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-126
Vennlig hilsen Tove
- Paul Johan Hals
Jeg vil si at det står 1835.
Mvh Paul
Mvh Paul
Tusen takk til alle som prøver!
Joda, Ann Britt,-kan skjønne vi husker deg! Vi glemmer aldri hvor hjelpsom, varmhjerta og ikke minst gjestfri du var på vår første reise til Lofoten. Vi besøker framdeles slekt i Sennesvik hver sommer,-mennesker som du hjalp oss å finne. Beklager at jeg ikke så deg i sommer!
Hva angår han der Jakob Jørgen og hans "bytte av navn!, så var det vel bare det at mora kalte ham Jørgensen i 1865-telling Borge. Han har nok sikkert het Karlsen/Carlsen som voksen. (om han ble voksen)
Hvor kan han ha gjort av seg? Hendte det at de bare "slengte seg på" en båt til utlandet
og ble der uten å melde fra til myndighetene?
Jeg har en viss Helmer Hansen jeg har lett etter i årevis også. Noen mener han kan ha "blitt med en båt"...
Gjorde man denslags???
Joda, Ann Britt,-kan skjønne vi husker deg! Vi glemmer aldri hvor hjelpsom, varmhjerta og ikke minst gjestfri du var på vår første reise til Lofoten. Vi besøker framdeles slekt i Sennesvik hver sommer,-mennesker som du hjalp oss å finne. Beklager at jeg ikke så deg i sommer!
Hva angår han der Jakob Jørgen og hans "bytte av navn!, så var det vel bare det at mora kalte ham Jørgensen i 1865-telling Borge. Han har nok sikkert het Karlsen/Carlsen som voksen. (om han ble voksen)
Hvor kan han ha gjort av seg? Hendte det at de bare "slengte seg på" en båt til utlandet
og ble der uten å melde fra til myndighetene?
Jeg har en viss Helmer Hansen jeg har lett etter i årevis også. Noen mener han kan ha "blitt med en båt"...
Gjorde man denslags???
-
Hei Birgith!
Du får spørre etter meg på biblioteket, neste gang du er i Lofoten. Jeg jobber som vikar der, og jeg snakket med dere i sommer. Men som sagt, så skjønte jeg ikke før etterpå, at det var dere.
Når skal denne Helmer Hansen være født, og hvor? Finner en Helmer Hansen Ure f. i Buksnes 14.4.1856. Ved folketellingen 1910 er han Verksarbeider i Furulund Fauske (Sulitjelma).
Det kunne vel hende at det var noen som søkte hyre på båter, som var i havn, men hvordan man kan finne ut av sånt, vet jeg ikke.
Mvh.
Ann Britt
Du får spørre etter meg på biblioteket, neste gang du er i Lofoten. Jeg jobber som vikar der, og jeg snakket med dere i sommer. Men som sagt, så skjønte jeg ikke før etterpå, at det var dere.
Når skal denne Helmer Hansen være født, og hvor? Finner en Helmer Hansen Ure f. i Buksnes 14.4.1856. Ved folketellingen 1910 er han Verksarbeider i Furulund Fauske (Sulitjelma).
Det kunne vel hende at det var noen som søkte hyre på båter, som var i havn, men hvordan man kan finne ut av sånt, vet jeg ikke.
Mvh.
Ann Britt

Tror sikkert vi skal til sommeren,-og jeg skal spørre etter deg.
Han salig Helmer skal jeg ikke belemre deg med. Du skjønner jeg har søkt han utallige ganger i flere fora og "halve landet" har hjulpet meg å lete. Jeg vet ikke engang hvilke linker jeg skulle ha leda deg inn på. Jeg lette lenge etter både han og broren Jørgen, men sistnevnte fant jeg i 1910. Om du ser på mitt navn på dette forum og på gamle Digitalarkivet, så finner du "Helmer-masinga" i flere fasonger og flere år.
"De beste av de beste" har gitt opp....
Jeg får konsentrere meg om Jacob nå.
mvh. Birgith
Han salig Helmer skal jeg ikke belemre deg med. Du skjønner jeg har søkt han utallige ganger i flere fora og "halve landet" har hjulpet meg å lete. Jeg vet ikke engang hvilke linker jeg skulle ha leda deg inn på. Jeg lette lenge etter både han og broren Jørgen, men sistnevnte fant jeg i 1910. Om du ser på mitt navn på dette forum og på gamle Digitalarkivet, så finner du "Helmer-masinga" i flere fasonger og flere år.
"De beste av de beste" har gitt opp....
Jeg får konsentrere meg om Jacob nå.
mvh. Birgith
-
Hei igjen!
Jakob Jørgen Karlsen ble gift på Gimsøy 24.9.1888 med Oluffa Elise Christine Olsdatter f. 7.4.1868, Gimsøy. De bodde på gården Gjendalselven, og fikk barna Amanda Johanna Jørgine f. 3.8.1889 og Arnolda Eleonora Elofosine f. 22.6.1891.
Jakob Jørgen Karlsen døde 25.1.1893. Han var fisker.
Hvor det blir av Oluffa har jeg ikke funnet enda, men barna er hos Ole Nilsen og hustru Karoline Olsdatter, Gjendalselva i 1900. Ole og Karoline er begge født i Borge.
Finner ikke Amanda eller Arnolda i folketellingen 1910.
Mvh.
Ann Britt
Jakob Jørgen Karlsen ble gift på Gimsøy 24.9.1888 med Oluffa Elise Christine Olsdatter f. 7.4.1868, Gimsøy. De bodde på gården Gjendalselven, og fikk barna Amanda Johanna Jørgine f. 3.8.1889 og Arnolda Eleonora Elofosine f. 22.6.1891.
Jakob Jørgen Karlsen døde 25.1.1893. Han var fisker.
Hvor det blir av Oluffa har jeg ikke funnet enda, men barna er hos Ole Nilsen og hustru Karoline Olsdatter, Gjendalselva i 1900. Ole og Karoline er begge født i Borge.
Finner ikke Amanda eller Arnolda i folketellingen 1910.
Mvh.
Ann Britt

-
Amanda dør ugift 3.12.1907.
Arnolde "Lovise" finner jeg i Bodø i 1910. da er hun tjenestepike hos Oluf M. Olsen, Økonom ved Amtsygehuset, og hustru Kaia antonie Reitan. De bodde i Storgata 48.
Det er stor sannsynlighet for at det er Arnolde(a) Leonora jeg finner på gravminner i Trondheim, Gravsted Tilfredshet. Hun døde 2.6.1948, men ikke gravlagt før 30.10.1951. Hun er gift Berg, og det kanskje en datter av henne som står på gravstøtten. Hun heter Kirsten og er født i 1918.
Ann Britt
Arnolde "Lovise" finner jeg i Bodø i 1910. da er hun tjenestepike hos Oluf M. Olsen, Økonom ved Amtsygehuset, og hustru Kaia antonie Reitan. De bodde i Storgata 48.
Det er stor sannsynlighet for at det er Arnolde(a) Leonora jeg finner på gravminner i Trondheim, Gravsted Tilfredshet. Hun døde 2.6.1948, men ikke gravlagt før 30.10.1951. Hun er gift Berg, og det kanskje en datter av henne som står på gravstøtten. Hun heter Kirsten og er født i 1918.
Ann Britt

-
Her er foråpentligvis lenkene til de ulike stedene i kirkebøkene. Som det går frem av kirkebøkene, kalte han seg for Jørgen.
Giftemål til Jakob og Oluffa:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690604.jpg
Amandas dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690545.jpg
Arnoldes dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690556.jpg
Jakob Jørgen død:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690072.jpg
Amanda død:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660462.jpg
Mvh.
Ann Britt
Giftemål til Jakob og Oluffa:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690604.jpg
Amandas dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690545.jpg
Arnoldes dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690556.jpg
Jakob Jørgen død:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690072.jpg
Amanda død:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660462.jpg
Mvh.
Ann Britt
Nei du Ann Britt,-du er makalaus!!!
Jeg har nettopp sett dine svar og jeg må "fordøye dem" litt. Foreløpig TUSEN TAKK!!!
mvh Birgith
Jeg har nettopp sett dine svar og jeg må "fordøye dem" litt. Foreløpig TUSEN TAKK!!!
mvh Birgith
Sånn med det samme,-Hvor er Gimsøy? Når jeg leser lenker til diverse kirkelige handlinger, så står det ikke (eller jeg forstår ikke) hvor i verden kirkeboka hører hjemme.
Dro han sørover, guten? Når jeg slår opp gårdsnavnet på "finn gardar", så står det"Vinje..."
Dro han sørover, guten? Når jeg slår opp gårdsnavnet på "finn gardar", så står det"Vinje..."
- Gry Onarheim Dahlmo
Gimsøy under Vågan:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... s%F8y&js=j
Smart å legge inn lenker slik Tove gjør det i et innlegg her, da ser man også hvilken kirkebok det gjelder
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... s%F8y&js=j
Smart å legge inn lenker slik Tove gjør det i et innlegg her, da ser man også hvilken kirkebok det gjelder

Vennlig hilsen Gry
Legger inn lenke til gravstedet til Arnolda;
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1052601
Jeg ville kontaktet kirkeverge og spurt om å få navn på fester av grava.
Det er ofte nær slekt, og er du så heldig kan du få mange opplysninger den veien.
Lykke til!
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1052601
Jeg ville kontaktet kirkeverge og spurt om å få navn på fester av grava.
Det er ofte nær slekt, og er du så heldig kan du få mange opplysninger den veien.
Lykke til!

Vennlig hilsen Tove
Tusen takk for tips, men dette er faktisk det tipset som jeg bruker å gi på net.
Det er slik jeg har funnet slekt som jeg besøker over hele landet. Enkelte (Bergen)
kirkeverger erhelt håpløse når det gjelder å oppgi navn, men her i Trondheim er det greit.
Jeg har alledrede funnet en masse folk nå etter Jørgen, men siste fester på Arnoldas grav døde i 1910. Det var hennes ene sønn. Nå skal jeg lete opp de andre barna.
Jeg fant dem på den kommunale folketelling 1925 i Trondheim.
Det er slik jeg har funnet slekt som jeg besøker over hele landet. Enkelte (Bergen)
kirkeverger erhelt håpløse når det gjelder å oppgi navn, men her i Trondheim er det greit.
Jeg har alledrede funnet en masse folk nå etter Jørgen, men siste fester på Arnoldas grav døde i 1910. Det var hennes ene sønn. Nå skal jeg lete opp de andre barna.
Jeg fant dem på den kommunale folketelling 1925 i Trondheim.
Feil,-Siste fester døde ikke i 1910, men i 2010 naturligvis...
Da håper jeg du finner andre som vet litt gjennom de andre barna!
Er så moro å se at du fikk hjelp til slutt.

Er så moro å se at du fikk hjelp til slutt.

Vennlig hilsen Tove
Takk for det!
Ja, jeg har funnet firmenninger i Romsdal nå, og en av dem har et stort bilde av sine oldeforeldre på hytta. I beste fall er det Jørgen! Det blir spennende å se/høre.
Nå tenker jeg Marie Oleas barnebarn i Lofoten blir overrasket når jeg forteller at deres bestemors bror Jørgen er funnet!
Ja, jeg har funnet firmenninger i Romsdal nå, og en av dem har et stort bilde av sine oldeforeldre på hytta. I beste fall er det Jørgen! Det blir spennende å se/høre.
Nå tenker jeg Marie Oleas barnebarn i Lofoten blir overrasket når jeg forteller at deres bestemors bror Jørgen er funnet!
Det er slike resultater som gjør det så morsomt å drive med slektsforsking!
Og å hjelpe folk.
Ser ut som du har funnet "skatten"!
Og å hjelpe folk.
Ser ut som du har funnet "skatten"!

Vennlig hilsen Tove