Nysom brothers, Hans Hein and Bengt Wilhelm

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj15488
Sted: Sverige

Nysom brothers, Hans Hein and Bengt Wilhelm

Legg inn av gj15488 » 10. januar 2012 kl. 21.26

I'm trying to find out whether any of these brothers:
Hans Hein Nysom, born September 2. 1877 in Christiania (Oslo) Norway and/or
Bengt Wilhelm Nysom, born 1890, Christiania, Norway have any descendants in the States or Canada.

The Nysom brothers were sons of the Norwegian politician Hans Hein Theodor Nysom and his wife Wilhelmine Sissenere.

The eldest, Hans Hein Nysom, emigrated to America aged 18, arriving June 13. 1896 in New York

The younger, Bengt Wilhelm Nysom, emigrated to America aged 16, arriving in New York August 20. 1906

As far as we know, Hans Nysom was a sailor and travelled extensively around the world, but lived and died in the States (most probably Kings, New York), whereas his younger brother Bengt lived in Montreal, Canada for some years working at the Montreal Daily Star, before returning to New York, where he worked at the New York Times.
Another query I posted in a different forum on this site yielded this information:

Author: Carsten Henrik Schanche

Ble registrert: 09 Des 2004 06:49:14
Skrevet: 09 Jan 2012 16:01:22 Tittel: Re: direkte etterkommere etter Hans Hein Theodor Nysom?

--------------------------------------------------------------------------------

Aftenposten 15-2-1944:

DØDSFALL

Bent Nysom, sønn av forlengst avdøde generaldirektør for statsbanene, statsråd H. Nysom, er avgått ved døden i New York. Som ganske ung kom Nysom til Montreal, Canada, hvor han arbeidet som reporter ved Montreal Daily Star. Senere var han en årrekke ansatt i New York Times, og var i 1937 dette blads korrespondent i Berlin. Avdøde som hadde mange venner var meget av en kunstner. Han var en ypperlig pianist og som karikaturtegner hadde han et stort ry i New Yorks avisverden. Bent Nysom ble 51 år gammel.
----------------------------------------------------------------------

It says that Bengt died in New York in 1944, aged 51 - which is slightly odd, as we know for a fact that he was born in 1890 (thus he should have been 53 years old at the time of his death), that he had many friends and was quite the artist: being an accomplished pianist and a caricaturist of great renown within the New York newspaper environment.

However, does anyone know whether either Hans or Bengt got married and had children? If so, would anyone happen to know any further details about their lives and the life of their children and other descendants?

Would be most grateful for any replies

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Nysom brothers, Hans Hein and Bengt Wilhelm

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. januar 2012 kl. 22.19

Hei

Tror du ikke at omtalen i Aftenposten i 1944 om Bent Nysoms dødsfall ville hatt med noe om kone og barn dersom han hadde vært gift og hadde etterkommere?

Mvh
Vigdis

gj15488

Legg inn av gj15488 » 10. januar 2012 kl. 22.23

Jo, jeg tror egentlig det ville stått noe om evt. familie i Aftenposten....men man vet jo aldri, og når det gjelder den andre broren vet vi omtrent ingenting.
Dessuten kan det jo hende noen har litt mer info om livet til Bengt eller Hans i alle fall.
mvh Ayla

Vigdis Jøsang

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. januar 2012 kl. 22.26

Finner en del om Hans Nysom i USA:

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918
about Hans Nysom Name: Hans Nysom
City: Brooklyn
County: Kings
State: New York
Birth Date: 2 Sep 1877
Race: White
FHL Roll Number: 1754224
DraftBoard: 28

Han er "Sailor".

Mvh
Vigdis

Vigdis Jøsang

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. januar 2012 kl. 22.29

New South Wales, Australia, Unassisted Immigrant Passenger Lists, 1826-1922
Estimated Birth Year: abt 1878
Port of Departure: New York Via Melbourne
Port of Arrival: Sydney, New South Wales
Voyage Arrival Date: 3 Feb 1902
Vessel Name: St Dunstan

Ser at han er oppgitt med stilling "AB" på fartøyet på de ankomstlistene jeg har funnet

Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 10. januar 2012 kl. 22.33, redigert 1 gang totalt.

Vigdis Jøsang

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. januar 2012 kl. 22.31

Oregon Passenger and Crew Lists, 1888-1957
Arrival Date: 2 Jul 1915
Birthdate: abt 1878
Race/Nationality: Norwegian
Ship Name: Kilmalie
Port of Departure: New Castle, Nsw, Australia
Port of Arrival: Astoria, Oregon
Microfilm Roll Number: M1777_9

Mvh
Vigdis

gj15488

Legg inn av gj15488 » 10. januar 2012 kl. 22.36

Ja, har värt borti noe av dette du skriver, men kan ikke finne ut mer detaljert om Hans da jeg ikke er abonnent på Ancestry.com (synes det er dyrt, og ikke verdt å betale for om ikke vi vet at det finnes direkte etterkommere av Hans eller Bengt i USA eller et annet sted)
Men takk for svar :)
mvh Ayla

Vigdis Jøsang

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. januar 2012 kl. 22.54

Det er tydelig at han Hans Nysom har fartet en del på sjøen ja. Finner enda flere shipslister med hans navn på:

New York Passenger Lists, 1820-1957
about Hans Nysum Name: Hans Nysum
Arrival Date: 13 Jun 1896
Birth Year: abt 1878
Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian
Port of Departure: Christiania
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Thingvalla
(han er "Sailor" og reiser til Amarika "For steerage")

Name: Hans Nyson
Birth: abt 1877
Departure: Greytown,Nic
Arrival: 16 Jul 1918 - New York, New York
Ship Name: Matowac

Name: Hans Nysem
Departure: Pulh Ambay
Arrival: 13 Aug 1924 - New York, New York
Ship Name: Vaarli

PreviewName: Hans Nysam
Birth Date: abt 1877
Arrival Date: 4 Sep 1924
Port of Arrival: New York
Ship Name: Calgarolite (Står Vaarlie på kortet)

Name: Hans Nyssen
Departure: Bergen
Arrival: 4 Sep 1924 - Perth Amboy, New Jersey

Name: Hans Nyson
Departure: Curacao, Dutch West Indies
Arrival: 29 Sep 1924 - New York, New York
Ship Name: Vaarli
Han mønstrer av her.

Det var det foreløpig fant på ham

Mvh
Vigdis

gj15488

Legg inn av gj15488 » 11. januar 2012 kl. 19.03

Jajamen! Så fant jeg ut at Bengt Nysom faktisk giftet seg! Han gikk under flere navn, deriblant Benedict W Nyson og Bill Nyson.
Fant först dette på familysearch (han var på dette tidspunkt på besök i New York, men bodde fortsatt i Canada:

Name: Benedict W Nyson

Event: Census

Event Date: 1930

Event Place: Manhattan (Districts 0251-0500), New York, New York

Marital Status: Married

Race: White

Birthplace: Norway

Estimated Birth Year: 1891

Immigration Year: 1906

Relationship to Head of Household: Guest

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Enumeration District Number: 0271

Family Number: 71

Sheet Number and Letter: 14A

Line Number: 7

NARA Publication: T626, roll 1559

Film Number: 2341294

Digital Folder Number: 4638845

Image Number: 00048

Så fant jeg dette på
http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse. ... recoff=6+8

Name: Benedict W. Nyson

Publication Date: 3 Jan 1942

Publication Place: New York, N. Y.

Death Date: Abt 1942

URL: http://db.thebookplace.org/sea...

(Dette stemmer jo bedre med det som var oppgitt i dödsannonsen i Aftenposten om at han var rundt 51 da han döde - jeg tror at det har värt så dårlige båt- og postforbindelser pga 2. verdenskrig at de ikke fikk beskjed om dödsfallet i Norge för 1944)

og til slutt fant jeg dette på denne webadressen om forfatteren Germaine Guèvremont
http://www2.athabascau.ca/cll/writers/f ... remont.php:

Utdrag av teksten:
'In 1914, Germaine met Bill Nyson, a journalist from Montreal who was the son of a Norwegian minister and who had studied in China. He had been sent to cover a legal trial that her father was involved in. Although Bill eventually ended up marrying Germaine’s sister, Jeanne, he remained an important literary influence and helped her career as a journalist. It is also believed that Bill became the inspiration for her fictional character "le Survenant".

In 1916, Germaine married Hyacinthe Guèvremont and moved to Sorel. She took 10 years off from writing in order to raise a family. But when one of her daughters died in 1926, she slipped into a deep depression. Bill Nyson encouraged her to take a job writing for The Gazette in Montreal. She eventually took over as Editor-in-Chief of the local newspaper Courrier de Sorel. She began to look at her surroundings in a new light, paying particular attention to both the natural surroundings and the social conditions of the region where she lived'

....og for de av dere som lurer litt på hvorfor jeg er så sikker på at Benedict William Nyson og Bill Nyson er samme person, utdrag av et stykke om forfatteren Germaine Guèvremont på fransk
http://www.revue-analyses.org/index.php?id=1576

Sans apparemment avoir pu bénéficier comme sa sœur cadette d’un séjour d’un an à Loretto Abbey, à Toronto, Jeanne dut elle aussi apprendre un peu d’anglais. On comprendrait alors mieux pourquoi elle épousa, en novembre 1915, Benedict W. (Bill) Nyson, journaliste d’origine norvégienne dont la famille Grignon avait fait la connaissance l’année précédente, lors d’un séjour qu’il fit à Sainte-Scholastique afin d’y couvrir une affaire judiciaire pour le Montreal Star. Les Grignon l’avaient pris en affection et les deux filles s’étaient toutes deux entichées de ce beau «Survenant» polyglotte. Son choix se porta sur Jeanne, qui avait le même âge que lui et qui devait lui sembler moins romanesque que sa jeune sœur, laquelle avait déjà commencé, à cette époque, à publier, dans un petit journal étudiant, des billets sentimentaux signés «Janrhêve».

Quelques mois après le mariage de Jeanne et Bill Nyson, Germaine épousait un Sorelois, Hyacinthe Guèvremont, fonctionnaire au Service des douanes à Ottawa. Le jeune couple vécut quatre ans dans la capitale fédérale, avant de s’installer à Sorel. Les îles du lac Saint-Pierre, le Chenal du Moine et la paroisse Sainte-Anne-de-Sorel devaient inspirer à Germaine Guèvremont les personnages d’En pleine terre, du Survenant et de Marie-Didace, après lui avoir fourni l’occasion de devenir journaliste: au Courrier de Sorel, d'abord, puis grâce à l’intermédiaire de son beau-frère, Bill Nyson, et à sa connaissance de l’anglais, comme correspondante régionale du Montreal Gazette.

.......nå skal jeg se om jeg klarer å finne noe etterslekt til 'Bill Nyson' og hans kone Jeanne Nyson, née Grignon :)

Vigdis Jøsang

Legg inn av Vigdis Jøsang » 11. januar 2012 kl. 19.47

Heisann

Jeg fant denne Benedict jeg også og lurte på om det samme som deg, at det kunne være samme person. Jeg lurte også på det med dødsfallet egentlig kunne være kommet til Norge et par år for seint. Men så slo jeg det fra meg, da jeg ikke hadde noen holdepunkter for at det kunne være ham.

Det var derfor flott at du fant enda mer informasjon som bekrefter dine mistanker.

Mvh
Vigdis

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»