Overformynderiets ruller/protokoller/regnskaper

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj12185
Sted: OSLO

Overformynderiets ruller/protokoller/regnskaper

Legg inn av gj12185 » 30. desember 2011 kl. 6.03

Jeg har bråstopp i et slektsledd ved en kvinne som døde i Hovind i Ullensaker i 1838, Anne Hansdtr. på Dahlseie, og og som etterlot seg flere umyndige barn, den yngste bare 14 dager gammel. Jeg har forstått det var lovpålagt at det skulle skiftes i slike situasjoner, og ettersom hun ikke er å finne i registrene til de ordinære skifteprotokollene, bør hun vel derfor finnes i Overformynderiets ruller. Jeg er ukjent med materialet, bortsett fra det som står i infosiden til arkivverket som det er linket til nedenfor, og søker derfor bistand fra kloke hoder:
  • Vet noen om det finnes en samlet oversikt over Overformynderiets ruller/protokoller/regnskaper?
  • Er noen kjent med om det arbeides med en slik oversikt, evt. med skanning/digitalisering av kildematerialet?
  • Finnes det andre referanser til barn som ble satt bort?
  • Hvordan fant man fosterforeldre?
  • Det var vel en betalt oppgave - isåfall hvor mye fikk de i f.eks. 1838?
  • Ble fosterbarn vanligvis nevnt i ordinære skifter?

Jeg har lest denne linken til arkivverkets infoside om Overformynderiet: http://www.arkivverket.no/felleskatalogen/arkivserier/overformynderiruller.html, og det synes som om kildene er spredt på flere arkiver. Vet noen om tilgjengeligheten til arkivene?

Hvis noen har jobbet konkret med Overformynderiet på Øvre Romrike - Ullensaker før 1859, er jeg spesielt interessert i opplysninger om det, og hvor de finnes.

Mvh, Olaf

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Re: Overformynderiets ruller/protokoller/regnskaper

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 30. desember 2011 kl. 20.02

Hei.

Overformynderiruller kan som du nevner finnes i flere arkiv. De aller fleste steder så er disse bevart i sorenskriverarkivet. Amtsarkivet har i noen tilfeller ekstrakter innsendt årlig.
I dette arkivet finner du skifteekstrakter og overformynderiregnskaper fra ca 1790-1810:
http://www.arkivportalen.no/arkivportal ... ning=fullt
I perioden videre finner du slikt i dette arkivet: http://www.arkivportalen.no/arkivportal ... 0000007446

Ser på arkivportalen at det er lite overformynderisaker i arkivet etter øvre Romerike sorenskriveri.
Hvis du ikke finner skiftet etter den du leter etter i protokollen, så kan det hende at det ikke var noe igjen å fordele. Men for å vite det så har det nok vært et skifte, dette kan det være du finner i serien "sluttede skifter" http://arkivportalen.no/arkivportalen-w ... 0000002115

Info om barn som ble satt bort kan du være heldig å finne i arkivet etter fattigvesenet. Disse arkivene ligger veldig spredt, men er som regel å finne i prestearkivet eller kommunearkivet.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 31. desember 2011 kl. 5.11

Takk for svaret Erlend. Jeg trodde det var påbudt med et tvungent skifte når det var mindreårige barn etter avdøde, selv om boet ikke innholdt verdier og til tross for at det fantes en gjenværende ektefelle. Uten mindreårige barn ville vel normalt ektefellen bli sittende i et uskiftet bo.

Jeg ser at arkivportalen du linket til har mange klausulerte arkiver p.g.a. fysisk tilstand, men det har ihvertfall dødsmeldinger for Øvre Romerike 1818-1844. Vet du om skifteforvaltningens dødsmeldinger skal følge noen form for standard, med detaljer om gjenværende familiemedlemmer o.s.v., eller var det mere avhengig av registrantens dagsform?

Mvh, Olaf

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 31. desember 2011 kl. 10.27

Disse dødsmeldingene er sikkert sendt inn fra lensmannen eller prest. De fra lensmennene kan inneholde opplysninger om arvinger, men her er det som du er inne på store forskjeller på hva den enkelte tok med av opplysninger.
Du kan se eksempler på digitalarkivet under scannede skiftemateriale, der ligger det noen dødsfallmeldinger.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 7. januar 2012 kl. 2.23

Takk for hjelpen, Erlend.

Godt nytt år!

Mvh, Olaf

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»