Jens Carlsen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj08631
Sted: SKI

Jens Carlsen

Legg inn av gj08631 » 29. september 2009 kl. 23.58

Jens Carlsen er min 3xtippoldefar, kommer fra Hitra er født 1725 Var først gift med enken Marit Augustiniusdatter, de fikk 2 sønner, Jørgen og Carl. Marit døde i 1759. Han giftet seg igjen med Marit Mikkelsdatter f 1733 , de fikk 11 barn, den ene var Michel f 1768, han ble gift på Glasøya i Nordigarden med Gunhild, og der kommer min slekt fra. Men er det noen som vet hvor Jens Carlsen stammer fra. Har lurt på dette lenge, har hørt mange teorier, at han var svensk bl.a. Kanskje noen vet noe om dette.

Hilsen
Berit Johanne Jenssen Kristiansen

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Jens Carlsen

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 30. september 2009 kl. 11.40

Det er fristende å knytte noen kommentarer til dette, selv om jeg ikke kan gi noe konkret svar. Jens Carlsen og Marit Augustinusdatter bodde på Edøya, i Bispøyan, gamle Kvenvær kommune ( gikk inn i Hitra i 1964 ). Marit Augustinusdatter var enke da hun ca 1756 ble gift med Jens Carlsen. Jeg nedstammer ( gjennom min Ulvanslekt ) fra hennes svigerinne i første ekteskap, Marit Svendsdatter ( ca 1717 - 1784 ). I tillegg til det du nevner om Jens Carlsen har jeg bare notert at han døde i 1784.

Jens kan ha kommet utenfra, til og med fra annet land som du nevner. Manntallet 1701 gir disse med fornavn Carl på Hitra og Frøya: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... n=hitr1701
De 4 første fra Hitra, og de 2 yngste er Carl ( Andersen ) Øyeholm og Carl ( Olsen ) Eidsøy, begge fra Barmfjorden. Begge kan være aktuelle som fedre til Jens Carlsen. Det hadde vært greiere om en av dem hadde hatt farsnavnet Jens - men Jens kan jo også være fra morsslekta til Jens Carlsen.

Det kunne hjelpe litt om enten Carl Øyeholm eller Carl Eidsøy eller begge kunne utelukkes som gift på annet hold, men likevel ikke gi noe sikkert svar. Far til Jens Carlsen kan være født etter 1701; og som nevnt, være innvandret til Hitra. Jeg har ikke kommet over noen teori om at Jens Carlsen skulle være svensk ?

Vennlig hilsen
Knut

gj08631

Legg inn av gj08631 » 30. september 2009 kl. 21.56

Hei
Takk for at du svarte likevel, Marit Augustinusdatter var først gift med Jørgen Edøen, hun hadde en bror som hette Ole. Jens Carlsen hadde en bror som hette Anders, han var gårdmann på Dragsnes. Dette står i bygdebok for Hitra, s 344. Jeg venter og er spent på om noen vet noe mer om Jens Carlsen.
Hilsen Berit

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. oktober 2009 kl. 23.58

Hei,
leste ditt siste innlegg på nytt idag, og oppdaget noe som jeg ikke merket meg første gang: At Jens Carlsen hadde en bror Anders Carlsen som var gårdmann på Dragsnes.
Maurits Fugelsøy, som har skrevet om Edøya i Hitraboka, har også skrevet om Dragsnes, i Frøyaboka. Det har vist seg at det er en del feil i begge disse gamle bygdebøkene. Men han nevner Anders Carlsen slik :

"På andre gården levde Anders Andersen til 1759. Enka etter ham het Tore Svendsdatter, og de hadde tre barn: Andreas f. 1752, Mikkel f. 1754, og Beret f. 1755. En slektning som het Mikkel Mikkelsen tok over driften av gården sammen med sin kone Anna Larsdatter. De fikk bare en datter innen han døde i 1778, Margrethe, f. 1775. De som tok over gården var Anders Carlsen og kone Johanna Gundersdatter. De var barnløse folk. Ved skiftet etter ham i 1796 var det barna etter broren Jens Carlsen Edøen, Kvenvær, og tre søsterdøtre som arvet. Disse søsterdøtrene til Anders Carlsen var: Else Carstensdatter, gift med Jakob Jakobsen Heien, Titran, Anne Carstensdatter, gift med Ole Sandvik, og Beret Carstensdatter, gift med Jens Simonsen Bondenget."

Dette gir litt mer stoff rundt Anders og dermed Jens Carlsen, men dessverre ingenting om deres foreldre eller hvor de kom fra. Men merk at far til Carl Øyeholm ( nevnt i mitt forrige innlegg ) het Anders. Sånn sett er Carl Øyeholm blitt mer aktuell som mulig far til Anders og Jens.

Du kan åpne eller laste ned Frøyaboka:
http://www.froya.kommune.no/Modules/art ... ory.ID=663

Vennlig hilsen
Knut

dn21758
Sted: SMØLA

Legg inn av dn21758 » 13. oktober 2009 kl. 10.10

Og foreldrene til disse Carstensdøtre var Maria Carlsdatter og Carsten Ingebrigtsen Dragsnes. De ble gift på Hitra i 1753.

Mvh. Kjell

dn21758

Legg inn av dn21758 » 13. oktober 2009 kl. 10.31

Og siden Anders Carlsen gifter seg i 1756, kan det vel være han som blir konfirmert i 1753 i Dolm under navnet "Anders Carlsøn Dolmøe".

Mvh. Kjell

dn21758

Legg inn av dn21758 » 13. oktober 2009 kl. 10.42

Glemte å ta med at når Carsten Dragsnes har datteren Ane til dåpen i Sula kirke i 1754 så er Jens Carlsen Tvervaag fadder. Det er nok den senere Jens Carlsen Edøen.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. oktober 2009 kl. 23.22

Maria bor som enke på Dragsnes i 1762:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... stnr=11#a0

I 1801 bor det forøvrig en enke Maria Carlsdatter på Hestnes, Hitra, f. ca 1726, som etter hva som fremkommer ellers ikke kan være identisk med Maria Carlsdatter på Dragsnes. ( Hennes sønn er også bosatt der på Hestnes, og han har hverken riktig farsnavn eller er arving etter Anders Carlsen ).

3 søsken, Jens, Anders og Maria, med farsnavn Carl, befant seg på Hitra/Frøya på 1700-tallet. Dermed virker det kanskje mest sannsynlig at også foreldrene bodde i området. Om foreldrene eller en av dem opprinnelig kom annetsteds fra, gjenstår å finne ut.

Knut

gj08631

Legg inn av gj08631 » 14. oktober 2009 kl. 12.32

Hei
Takk for alle opplysningene, jeg skal undersøke om de kommer fra Frøya.
Hilsen Berit

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 14. oktober 2009 kl. 23.23

Litt mer:
Anders Carlsen ble trolovet med Johanna Gundersdatter Kløven i 1756, og viet ble de tidlig i 1757. Forlovere: Anders ( Christophersen ? ) Kløven, og svogeren til brudgommen, Carsten Dragsnes.
Jens Carlsen og Marit Augustinusdatter Edøen ble trolovet 12 søndag e. Trefoldighet i 1756, og viet samme år. Her er forlovelsen innført:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15
Forlovere: Joen Giertøen ? ( = Hjertøya ? ) og Steen Edøen.

Knut

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. oktober 2009 kl. 11.45

En kommentar ang. Marit Augustinusd. på Edøya:

Hun er ifølge Hitra II søster av Ole Augustinussen Håvik (i Kvenvær, ikke å forveksle med Håvik på Frøya). Navnet Augustinus er ikke særlig vanlig her, og siden nærliggende Strøm bebos av ætlinger av lensmann Augustinus Jonsen i Halsa (Daniel Danielsen og muligens også Ole Gabrielsen og Gabriel Olsen), vil jeg anta at drengen Augustinus Jonsen på nabogården Asmundvåg, 18 år i 1701 og født i Nordmøres fogderi, er av samme folket. Sistnevnte er en meget sannsynlig kandidat til å være far til Ole Augustinussen Håvik og Marit Augustinusd. Edøy, men det fremgår ikke av den rotete Hitraboka.

Enkelte av Karl-ætlingene i Barmfjorden og ved Dolmøya har nok opphav i Aspaslekten via Guri Audensd. på Vikstrøm (Fosens største jordeier i 1624). Muligens kan Karl-navnet hos disse komme fra kannik Ole Karlsen, som er Hitras sokneprest før og etter reformasjonen (eller en nær slektning av ham), men om disse har noen forbindelse til de Karl-ætlingene som bruker navnene Anders og Jens etc. vet jeg ikke. De sistnevnte er vel neppe av Aspa-slekten i nære ledd, men et felles opphav fra en Karl i området er likevel en liten mulighet. (Tar med at navnet Åge brukes flere steder i samme strøket på begge sider av Frøyfjorden, og ser ut til å ha en felles kilde i lensmannsslekten i Inderøy, som antagelig ætter fra Berdora Ivarsd. Aspa, erkebispens niese.)

Ovennevnte Augustinus Jonsen er dreng hos Jens Torsteinsen Asmundvåg (44 år i 1701), og patronymet til sistnevnte tyder på at også han ætter fra Nordmøre og muligens Aspa (kfr. Torstein Eriksen, som er farfar til Guri Audensd. Vikstrøm, som bl.a. er svigermor til kapellan Helge Karlsen Honnes ved Dolmøya).

Det kan altså være verd å studere de eldste leddene her litt grundig, siden det ikke er godt å vite hva som kan dukke opp. Har en "klaff", kan ættetavlen forlenges bakover i middelalderen.

gj08631

Legg inn av gj08631 » 28. oktober 2009 kl. 22.59

Hei
Og takk for alle opplysningene, men jeg kommer ikke videre nå. Får håpe det dukker opp noe som kan være til hjelp.
Hilsen Berit

dn21758

Legg inn av dn21758 » 29. oktober 2009 kl. 9.03

Hei Berit!

Nå er mange skifteprotokoller skannet og lagt ut på digitalarkivet, så nå har du mye å lete i :D

God jakt!

Mvh. Kjell

dn21758

Legg inn av dn21758 » 29. oktober 2009 kl. 10.59

Jeg har sett litt på skiftet etter Carsten Dragsnes den 14. aug. 1761 for å se hvem som var formyndere på barna, og fant dette:

Marias datter fra første ekteskap med Ole Olsen, Else, 12 år gammel. Som ny formynder istedet for hennes farfar Ole Jonsen, som var formynder for henne ved skiftet etter faren, ble nå hennes fastermann, Nils Andersen Svellingen oppnevnt.

Som formynder for Anne, 7 år gammel, var Hans Andersen Sølen/Solen/Solem?

Og for Beret, 5 år gammel, var Jørgen Jacobsen Indtien formynder.

Vil tro at dette er formyndere fra deres nærmeste slekt.

Mvh. Kjell

gj08631

Legg inn av gj08631 » 27. november 2011 kl. 2.37

Jeg har ikke sett på dette på en stund, men skal ta det opp igjen. Tusen takk skal du ha.
Hilsen Berit Kristiansen

Svar

Gå tilbake til «Hitra»