Hanna Pauline Larsdtr. g.m. Christian Christensen f. ca 1800

Moderator: MOD_Nordland

Svar
58522
Sted: FAUSKE

Hanna Pauline Larsdtr. g.m. Christian Christensen f. ca 1800

Legg inn av 58522 » 9. november 2011 kl. 0.01

Er det noen som har opplysninger om Hanna Pauline?

Er usikker på når hun ble født, men hun var gift med Christian Christiansen som var født ca 1800.

Hanna`s foreldre skal være Lars Pedersen og Karen Gabrielsdatter, har heller ikke fødselsår på noen dem. Er det noen som kjenner til disse personene. :D

Mvh Anne

Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Re: Hanna Pauline Larsdatter

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 9. november 2011 kl. 10.08

Gård- og slektsbok for Buksnes og Hol ligger ute på nettet i digital form. Ut fra denne var Karen Gabrielsdatter gift med Lars Pedersen og de hadde 6 barn.
http://home.no/bygdebok/

Det er skifte etter Karen Gabrielsdatter åpnet 29/9 1834. Karen bodde i Bergsdalen i Hol. Boet har ikke overskudd. Det er bare ført opp 1 etterkommer. Det er Hanna Pauline. Hanna Pauline er gift med Christian Christensen. De bor på Kroglien. Dette er Kråklia eller Kråklien som ligger i gamle Hol kommune. Det at bare 1 etterkommer er ført opp er litt rart all den tid Lars Pedersen iht gårdshistoria gifter seg om igjen. Det at bare 1 etterkommer (arving) er ført opp kan kanskje bero på at boet i utgangspunktet hadde lite midler og at det ikke var noe overskudd.

Karen Gabrielsdatter og Lars Pedersen er beskrevet under Holsdalen og Bergsdalen. Hanna Pauline og Christian er beskrevet under Kråklien.

Jarl Christensen

20665
Sted: BALLSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 9. november 2011 kl. 20.27

Hei!
Ifølge Hol bygdebok var Christian født i 1803 og døde i 1863. Hans kone Hanna var født i 1799 og døde i 1862. De hadde 6 barn som er nevnt i boka.
Hol BB side 109.

58522

Legg inn av 58522 » 9. november 2011 kl. 21.42

Tusen takk :D
Hva skulle man gjort uten gode hjelpere her på Dis.
Anne :D

Terje Strømsnes
Sted: KOLBOTN

Legg inn av Terje Strømsnes » 10. november 2011 kl. 20.20

Karen Gabrielsdatters død: (nr. 19)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040024.jpg

Lars Pedersens død: (nr. 14)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040025.jpg

En kilde til forvirring er at Karen Gabrielsdatter er gitt navnet Karen Nilsdatter ved folketellingen 1801. Ser ingen åpenbar grunn til det.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=529#ovre

Karen Gabrielsdatter og Lars Pedersen giftet seg 23. mai 1782 i Buksnes kirke.
Hvem var Karen Gabrielsdatter? Har ingen kandidat som hennes far. Og hvem var Lars Pedersen? De var begge bosatt på Berg da de giftet seg, mer vet jeg ikke.

Bygdeboka angir 6 barn etter dem; de hadde minst 8: Udøpt gutt 1782, Pernilla 1783, Helvig Sofie 1785, Johanna 1783-1790, Guren Sofia 1790, Johanna Ursin 1793, Abelona ca 1796 og Hanna Pauline ca 1799.

Hanna Pauline Larsdatter (ca 1799-1862) og Christian Christensen(ca 1802-1863) hadde (minst) følgende barn: Karen johanna Graa, Lars Petter, Kristen Elisen, Peder Andreas Schjønning, Karoline Anna og Leonard Harken. Alle vokste opp og giftet seg. De etterlater seg stor etterslekt.

Er usikker på hvor Christian Christensen kom fra og hvem foreldrene var. Vi finner ham død i 1863: (no 40)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021147.jpg

Hanna Pauline Larsdatters død: (nr. 35)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021145.jpg

Lars Pedersens død (nr. 40)

Som dere ser så er det to personer i Buksnes/Hol som har samme farsnavn som Karen i 1801:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =f18011860

Ole Gabrielsen bosatt på Berg og Andreas på Leknes. Er disse to søsken av Karen? Ser at Andreas var bosatt på Berg ved konfirmasjonen, i 1785. Det tyder jo på samme opphav som Karen ettersom hun bodde på samme gård da hun giftet seg med Lars. Andreas døde i 1831, bosatt på Leknes. Om Ole Gabrielsen har jeg ikke stort mer på enn det som står i folketellingen.
Håper noe av dette kommer til nytte :)

58522

Legg inn av 58522 » 12. november 2011 kl. 0.06

Hei Terje
og Tusen, tusen, takk. :D
Blir så imponert og takknemmelig av all hjelp man klarer å få her.

Men det er et par ting jeg lurer på :?:

Hvis Karen var 88 år ved sin død i 1834 var hun født i 1746.
Etter folketellingen 1801 skulle hun vært født ca 1751.

Hanna Pauline skal være født ca 1799, og da var Karen enten 53 år eller 48 år. :!:

Synes egentlig det er en høg alder å få barn på, men det har jo skjedd...før.

Vet du om det var nøye føring av alder i kirkebøkene? har nå mest tro på folketellinga her :!:

Igjen må jeg få takke for hjelpen, skulle du finne noen spor av Lars og Karen`s foreldre så vær så snill å ta kontakt.

Hilsen Anne :D :D

20665
Sted: BALLSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 15. november 2011 kl. 21.44

Jeg har erfaring etter mange år på det motsatte, Anne, - at kirkebøkene er sikrere enn folketellingene - i de fleste tilfellene!

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 18. november 2011 kl. 10.31

Hei igjen Anne!
Beklager at jeg svarer så sent. Det er flott at du er kildekritisk! Gjeldende unøyaktigheter i kirkebøker og folketellinger så er min erfaring også at de er mange. Spesielt folketellingen 1801 og i klokker/ministerialbøkene rundt denne tid, og tidligere. Når det gjelder fruktbarhetsalder så er jeg på tynn grunn, men vil anta at den var omtrent som i dag...

Hol bygdebok, som ligger på nettet, angir Peder Paulsen som far til Lars Pedersen. Lars var født på Øvre Vold, Buksnes, i 1693, sønn av Paul Danielsen. Peder Paulsen ble gift med Maren Kristensdatter og var først bosatt på Farstad i Buksnes, flyttet seinere til Bergsdalen/Holsdalen i Hol. Jeg har anført i mitt materiale at Maren Kristensdatter var datter av lensmann Kristen Sørensen og Mille Eriksdatter Sparboe på Sund i Buksnes. Kilden er uklar. Noen som har noe her?

Peder Paulsen og Maren Kristensdatters første barn, som jeg har registrert, var Paul Pedersen, døpt 19. juli 1733. Lars Pedersen var født ca 1760, det kan jo virke usannsynlig at Paul og Lars hadde samme mor ettersom det skiller ca 27 år mellom dem... Mellom disse to har jeg 6 søsken. Har ikke Maren Kristensdatters død.

Eller mener jeg det ligger en felle i Hol bygdebok; Det skrives der at Lars Pedersen giftet seg med Anne Kristine Kristoffersdatter etter at Karen Gabrielsdatter var død. Dette mener jeg er feil. Den Lars som giftet seg med Anne Kristine Kristoffersdatter var en annen person, med Pettersen/Petersen som etternavn. Du finner både Lars Pedersen og Lars Pettersen som døde på samme side, i 1835, nr. 7 og 14:

Lars Pettersen og Anne Kristine Kristoffersdatter giftet seg i 1833:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040038.jpg

De fikk sønnen Kristoffer Olai Rist i 1834, konfirmert 1852, nr. 18:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020808.jpg

Når det gjelder Karen Gabrielsdatter, og hvem hun var datter av så er jeg foreløpig blank..
Lykke til med dine søk videre!

dn11335
Sted: HORTEN

Legg inn av dn11335 » 18. november 2011 kl. 11.12

Maren kan vel ikke være en datter til Christen Sørensen når hun ikke er nevnt i skiftet etter Christen Michelsen den 3/8 1779.

Der nevnes følgende søskenbarn: (kun farsiden nevnt)

Anders Giertsen 40 år
Lars Giertsen 28 år
Hans Christensen klokker (farbror min anm.)
Jonas Christensen 48 år (farbror min anm.)
Søvren Christensen (farbror min anm.) død etterlater seg 3 sønner og en datter;
Christen 24 år, Niels 14 år, Rasmus 12 år og Mille Maria Søvrensdatter ugift.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25000 ... ull&mode=0

Mvh Michael

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 18. november 2011 kl. 16.58

Hei Michael!
Du har sikkert rett. Jeg sliter litt med å finne koblingene mellom personene du nevner ettersom jeg ikke hadde Christen Michelsen i mitt materiale. Vi snakker vel her om en sønn av personen som jeg skriver som Mikkel Kristensen, Sund, gift med Anne Hansdatter? Hadde bare barna Hans (1739), Hans (1740) og Erik (1743) etter dette paret. Forstår nå at de også hadde sønnen Christen, død 9. april 1779, 31 år gammel?

Så hvem kan Maren Kristensdatter være? Finner en med dette navnet, bosatt på Vold, som fadder til datter av klokker Erik Kristensen og Dortea Katrine Lindved på Hag. Datoen er 27. april 1732. Kan Maren være søster av Erik? Og hvem er i så fall faren/foreldrene?

Ser at Erik Kristensen døde i 1741. Fins det noe skifte etter ham?
Hva tror du?

58522

Legg inn av 58522 » 18. november 2011 kl. 20.06

Hei Terje og Michael

Nå er jeg litt forvirret her..
Jeg har Anne Jensdatter (eller kanskje Gjertsdatter) oppført som mor og Peder Paulsen som far til Lars Pedersen og Søren. Klarer ikke å finne frem til hvor jeg fant henne, men det dukker vel opp etter hvert. Foruten at Anne var gift med Peder har jeg også oppført at hun var gift første gang med Christen Herdagsen som hun hadde 2 barn med: Johan og Hans Christensen. Og 3 gang med Friedrich Ringkjøb dette var visst et barnløst ekteskap.

Utdrag fra Buksnes og Hol bygdebok: Gården Bergsdahl,

Christen Herdagsen er død før 1745. Dette år finner vi hans enke, Ane Jensdatter, her på gården. Hun bruker 1 våg 1 pund, og sønnen Johan 1 våg 12 mark. I en fortegnelse over odelsbønder i 1745 ser vi at enken Ane har fått odel på sin gård i 1743. Men samme år flytter Peder Paulsen hit til enkens gård, og i 1745 får han odel på gården. Kanskje har han giftet seg med enken. I 1748 har Holsdalen med Bergsdalen fått en husmann, nemlig Even Larsen. Peder Paulsen ble værende på sin gård i nokså mange år. I 1765 ser vi at han er blitt lensmann i Buksnes og Hol.

Peder har jeg også oppført som gift med Helvig Eliasdatter, de hadde 2 barn Christian Sejer Pedersen og Anne Maria Pedersdatter.

Peders foreldre har jeg som Paul Danielsen 1661-1723 og Guri Andersdatter 1665-1742. De har jeg funnet 4 barn til på foruten Peder. Anders, Anne , Lisbeth og Maren.

Peders far har jeg som Daniel Gregersen, og Greger Danielsen som bestefar.

dn11335

Legg inn av dn11335 » 19. november 2011 kl. 0.32

Hei!

Anne Gjertsdatter hadde bare sønnen Johan eller Jan med Christen Herdagsen. Hans Christensen sin mor var Birgitte Pedersdatter.

Johan Christensen var gift med Riborg Pedersdatter. Hun giftet seg etter Johans død med Søren Pedersen. Søren giftet seg opp igjen med Malene Andersdatter. Hvis søren var sønn til Peder Paulsen ville han giftet seg med sitt søskenbarn. Da Peder Paulsen og Malenes far Anders Paulsen var rette søsken.

I 1762 hadde Peder Poulsen en svigermor som het Johanna Larsdatter, hun var en gl. enke.

Nå vet jeg ikke om alle arvinger er tatt med i dette skiftet etter Christen Michelsen.

Erich Christensen sin eldste datter het Rachel og så hadde han Helle Marie (skifte 1799), Berith Sparboe, Mille, Mille og Maren. Skifte etter Erich finnes nok ikke. Det tyder nok at han var en sønn til Christen og Mille. Men hvorfor han ikke er tatt med vet jeg ikke. Ingen av Erich's barn var bosatt i Buksnes. Kanskje det er grunnen.

Grunnen til at Maren Christensdatter ikke er med kan være at ingen av hennes barn levde opp. Hvis vi utelukker Søren Pedersen på Holsdal som sønn til lensm. Peder Paulsen.

Mvh Michael
Sist redigert av dn11335 den 21. november 2011 kl. 6.21, redigert 1 gang totalt.

58522

Legg inn av 58522 » 19. november 2011 kl. 3.01

Hei Michael

Skal ta meg selv godt i nakken i morra, og prøve å sette opp denne slekta på ny. Har nå blitt en del navn, årstall og inngifte her nå.
Tusen takk for hjelpa.
Ja det gjelder dere alle her.

Mvh Anne :D

dn11335

Legg inn av dn11335 » 19. november 2011 kl. 9.06

Ekstra manntallet 1762 finner du her https://picasaweb.google.com/1118277694 ... 7375353746

På websiden til Börje Jonsson http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidav/h___fsqv.htm kan du finne mere om Peder Paulsen/Povelsen.

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 19. november 2011 kl. 18.23

Hei Michael og Anne.

Med referanse til Michaels nest siste innlegg er jeg stort sett helt på linje med hans opplysninger. Den eneste personen som henger i luften for meg er Rachel Erichsdatter. Henne har jeg intet på, og lurer svært på hvordan hun knytter seg til klokker Erich, samt hvor hun ble av. Fødselsår og evt. ektemake? Michael skriver videre at alle barna etter Erich endte opp utenfor Buksnes, noen hint her? Tolker jeg det, dessuten, sånn at det er tenkbart at Maren Maren Christensdatter virkelig er en søster av Erich Christensen Hag?

Mvh Terje

58522

Legg inn av 58522 » 19. november 2011 kl. 18.49

Hei igjen..

Kan det være rett at Paul Pedersen døpt 1733, er sønn av Peder Paulsen og Maren Christensdatter?
Peder var jo gift med Anne Gjertsdatter på det tidspunktet og fikk sønnen Søren i 1733.
Eller kan det være at Paul er Peder og Anne`s sønn og at Søren og Paul er tvillinger.

Michael du skriver:
I 1762 hadde Peder Poulsen en svigermor som het Johanna Larsdatter, hun var enke etter Hans Hansen.
Hvem skulle Johanna være mor til?
Og en ting til jeg lurer på her hvem er Eric Christensen og hvor kommer han inn i bildet?

Når det gjelder Karen Gabriellsdatter, har jeg nå via et slektsprogram funnet frem til henne.

Far: Gabriel Danielsen Kasset Født: May 16, 1758 Hasselvika, Sør-Trøndelag, Norge
Død:1816 (58) Hasselvika, Sor-Trondelag, Norway
Son of Daniel Sørvik og Karen Evensdatter
Husband of Ingeborg Vatngaard
Father of Karen Gabrielsdatter; Daniel Gabrielsen; Andreas Gabrielsen; Ole Gabrielsen; Jon Sørvig; Mallene Sørvig; Ebbe Sørvig; Anthon Sørvig; Lovise Gabrielsdatter og Fridericca Louisa Gabrielsdatter

Anne. :D

dn11335

Legg inn av dn11335 » 20. november 2011 kl. 8.23

Terje skrev:Hei Michael og Anne.

Med referanse til Michaels nest siste innlegg er jeg stort sett helt på linje med hans opplysninger. Den eneste personen som henger i luften for meg er Rachel Erichsdatter. Henne har jeg intet på, og lurer svært på hvordan hun knytter seg til klokker Erich, samt hvor hun ble av. Fødselsår og evt. ektemake? Michael skriver videre at alle barna etter Erich endte opp utenfor Buksnes, noen hint her? Tolker jeg det, dessuten, sånn at det er tenkbart at Maren Maren Christensdatter virkelig er en søster av Erich Christensen Hag?

Mvh Terje

På tinget 7/12 1744 som ble avholdt på gården Berg ble det publisert et skiftebrev av Lars Larsen Apnes etter hans Sal. formand af gangne Erich Christensen klocker til Buxness og Hoels Menigheder paa 2 pund fiskes Landskyld i gaarden Skibfiorden i Hoels fierding beligende, som er Encken Dorthea Chatrine udlagt i arfv for 16 rd 4 sk, og dend eldste Datter Rachel Erichs Datter er udlagt 1 pund fiskes Landskyld i dito gaard med odel og Eiendom for 8 rd 2 sk. http://arkivverket.no/URN:rg_read/31298 ... ull&mode=0

Rachel var gift med Povel Jacobsen Ørsvåg
Helle Marie var gift med Hans Pedersen Festvåg
Berith Sparboe gift med 1) Christopher Clausen Årsten 2) Eskild Olsen Årsten http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=823#ovre
Maren Ursin var gift med Claus Clausen Henningsvær

Lars Larsen barn; Steen, Lars, Anna (nevnt i ekstraskatten 1762)

Den eneste Søren Pedersen jeg finner f. ca 1730-40 er på Flakstad.

name: Søren Pedersen
baptism/christening date: 08 Nov 1733
baptism/christening place: FLAKSTAD, NORDLAND, NORWAY
father's name: Peder Sørensen Hofden
mother's name: Synnefve Persdattr Hofden
indexing project (batch) number: C42725-1
system origin: Norway-VR
source film number: 125081
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234

Samme mann på trekilen.com http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidag/h___fwpg.htm

Om dette er rett mann vet jeg ikke. Ingen Søren Pedersen bor på Flakstad i 1762.

Johanna Larsdatter må være Helvig sin mor.

Mvh Michael
Sist redigert av dn11335 den 21. november 2011 kl. 6.23, redigert 1 gang totalt.

58522

Legg inn av 58522 » 20. november 2011 kl. 11.19

Hei Michael

Du er utrolig flink og jeg er kjempeglad for å ha kommet meg videre i anetreet nå.
Det er 2 personer her jeg ikke klarer å koble meg på hvem de er Lars Larsen og Søren Pedersen:?:
Kopi av innlegget ditt.
Lars Larsen barn; Steen, Lars, Anna (nevnt i ekstraskatten 1762)

Den eneste Søren Pedersen jeg finner f. ca 1730-40 er på Flakstad.

name: Søren Pedersen
baptism/christening date: 08 Nov 1733
baptism/christening place: FLAKSTAD, NORDLAND, NORWAY
father's name: Peder Sørensen Hofden
mother's name: Synnefve Persdattr Hofden
indexing project (batch) number: C42725-1
system origin: Norway-VR
source film number: 125081
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234

Samme mann på trekilen.com http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidag/h___fwpg.htm

Om dette er rett mann vet jeg ikke. Ingen Søren Pedersen bor på Flakstad i 1762.

Hilsen Anne

dn11335

Legg inn av dn11335 » 20. november 2011 kl. 12.20

Hei!

Kan det være rett at Paul Pedersen døpt 1733, er sønn av Peder Paulsen og Maren Christensdatter?
Peder var jo gift med Anne Gjertsdatter på det tidspunktet og fikk sønnen Søren i 1733.
Eller kan det være at Paul er Peder og Anne`s sønn og at Søren og Paul er tvillinger.

Ja.

Lensmannen Peder Paulsen/Povelsen har aldri vært gift med Anne Gjertsdatter. Hun var gift med Christen Herdagsen og Fredrik Ringkjøbing. Anne hadde kun sønnen Johan. Johan var gift med Riborg Pedersdatter. Hun giftet seg deretter med Søren Pedersen.

Svaret på er nei. Jeg finner ingen Søren som sønn til lensmann Peder Paulsen/Povelsen døpt i Buksnes. Se mitt forrige innlegg. Søren Pedersen Holsdalen må derfor være en innflytter.

Lars Larsen var gift med enken Dorotha Chatrine Steensdatter Lindved. Hun var enke etter klokkeren Erich Christensen på Hag nedre.

Mvh Michael

58522

Legg inn av 58522 » 20. november 2011 kl. 15.10

Tusen Takk

Da tror jeg nøstet er rullet ut.. :D og at jeg har sånn noenlunde kontroll på saken.
Kommer sikkert flere forespørsler når det stopper opp i anetreet mitt. Stor klem til alle mine kjekke hjelpere. :D :D

dn11335

Legg inn av dn11335 » 21. november 2011 kl. 7.13

anne skrev:
Når det gjelder Karen Gabriellsdatter, har jeg nå via et slektsprogram funnet frem til henne.

Far: Gabriel Danielsen Kasset Født: May 16, 1758 Hasselvika, Sør-Trøndelag, Norge
Død:1816 (58) Hasselvika, Sor-Trondelag, Norway
Son of Daniel Sørvik og Karen Evensdatter
Husband of Ingeborg Vatngaard
Father of Karen Gabrielsdatter; Daniel Gabrielsen; Andreas Gabrielsen; Ole Gabrielsen; Jon Sørvig; Mallene Sørvig; Ebbe Sørvig; Anthon Sørvig; Lovise Gabrielsdatter og Fridericca Louisa Gabrielsdatter

Anne. :D

tror du har sett litt feil der

Denne Karen var dpt 17/5 1787

http://stadsbygd.info/family.php?famid= ... =stadsbygd

Karen Gabrielsdatter var 50 år i ft 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=530#ovre

ved død 88 år 1834 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=821#ovre

Hun kan være en bror av Andreas Gabielsen på Leknes. Han var f. i Vågan

Mvh Michael

58522

Legg inn av 58522 » 21. november 2011 kl. 12.57

Michael
Du er nå utrolig, ble så glad da jeg endelig fikk spor etter henne :)
Men her gjelder det jo å holde tunga rett i munnen og sjekke alle opplysninger, det hadde jeg tydligvis ikke gjort nok bra :shock:

Godt at noen følger med.. :roll: så skjønner at her er det bare å hive seg rundt igjen. :cry:

Anne :?:

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 21. november 2011 kl. 14.33

Michael skrev:"...Hun kan være en bror av Andreas Gabielsen på Leknes. Han var f. i Vågan..."

Ser det nevnes navn som Ole og Anders som mulige brødre til Karen, og fant et skifte som inneholder disse navnene:

Skifte etter Gabriel Isaachsen, Wattenfiorden i Vågan
Enkemann. Internt skiftenr: 1176. Skiftet åpnet: 26/4-1782. Side: 234. Løpenr: 12. Kreditor: Hans Pauli Ursin
Arvinger:
Formue: 20-5-5. Gjeld: 15-5-1.
Film eller link: HF1984
Isach Gabrielsen, Wattenfiorden i Vågan, 19 år
Sønn av avdøde.
Anders Gabrielsen, Wattenfiorden i Vågan, 17 år
Sønn av avdøde.
Ole Gabrielsen, Wattenfiorden i Vågan, 13 år
Sønn av avdøde.
Christopher Gabrielsen, Wattenfiorden i Vågan, 7 år
Sønn av avdøde.
Karen Gabrielsdatter, Wattenfiorden i Vågan.
Datter av avdøde. Tjener Madame Berg.

Kilde: DIS Salten skifteCD : Disse bør du skaffe deg, Anne, så mye slekt som du har i Nordland.
Vennlig hilsen Gry

58522

Legg inn av 58522 » 21. november 2011 kl. 17.07

Hei igjen Michael og Gry

Det ser ut som dere kan være på rett spor her, synd at ikke alderen til Karen stod i skiftet. Men jeg får prøve å lete videre i kirkebøkene under Vågan.

Gry jeg vet jeg har spurt deg tidligere, men kan du som er så flink med skiftene, se om du klarer å finne spor etter Dorthea Andersdatter for meg.

P.S plages med systemet her, får ikke lagt ved link, men Link på Dorthea finnes under henned etterlysning på Vestvågøy.
Hilsen Anne :D

58522

Legg inn av 58522 » 21. november 2011 kl. 17.31

Hei begge to.

Har litt datatrøbbel her.

P.S. har prøvd å legge link ved, får heller ikke oppdatert tidligere innlegg.
Kanskje det er her på Dis feilen ligger. Men uansett så finnes linken , øverst på Dorthea Andersdatter`s etterlysning under Vestvågøy

Hilsen Anne :D

dn11335

Legg inn av dn11335 » 21. november 2011 kl. 21.15

Skifte etter Helvich Eliasdatter, Hoelsdalen i Hol
Enke. Internt skiftenr: 5334. Skiftet åpnet: 27/11-1794. Side: 1512. Løpenr: .
Arvinger:
Formue: 32-0-13. Gjeld: 22-2-8.
Film eller link: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25004 ... ull&mode=0
Povel Pedersen, .
Sønn av avdøde. Myndig.
Lars Pedersen, .
Sønn av avdøde. Myndig.
Anne Maria Pedersdatter, .
Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Hans Pedersen.
Hans Pedersen, .
Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Anna Pedersdatter.
Gurru Pedersdatter, .
Datter av avdøde. Død.
Anders Nielsen, , 7 år
Dattersønn av avdøde.
Kirsten Nielsdatter, , 9 år
Datterdatter av avdøde.

58522

Legg inn av 58522 » 22. november 2011 kl. 0.29

Hei igjen Michael

Kan det tolkes slik at barnebarna som her nevnes er avdøde Gurru Pedersdatter`s barn.
Anders Nielsen, , 7 år

Ellers så må jeg bare som vanlig skryte av hvor utrolig dyktig du er til å finne frem og at du tar deg tid til å hjelpe meg.

Tusen tusen takk.
Anne

dn11335

Legg inn av dn11335 » 22. november 2011 kl. 7.31

anne skrev:Hei igjen Michael

Kan det tolkes slik at barnebarna som her nevnes er avdøde Gurru Pedersdatter`s barn.
Anders Nielsen, , 7 år

Ellers så må jeg bare som vanlig skryte av hvor utrolig dyktig du er til å finne frem og at du tar deg tid til å hjelpe meg.

Tusen tusen takk.
Anne

Guren Sophia Pedersdatter (1761-20/9 1789) var gift med Niels Andersen og bodde på Bergsdalen.
De hadde barna; Kirsten, Helvig, Kirsten, Anders og Peder.

58522

Legg inn av 58522 » 22. november 2011 kl. 15.42

Må bare få takke atter en gang :D :D

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»