Vurdering av slektsprogrammer på nett.

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Vurdering av slektsprogrammer på nett.

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 20. august 2010 kl. 16.12

Jeg har lest gjennom innleggene her om nett-baserte slektsprogrammer.
Jeg kan ikke se at noen har gjordt en samlet test av disse programmen.
Her er programmene jeg har registrert men det finnes sikkert flere.

TNG (The Next Generation of Genealogy Sitebuilding)
dinSlekt.no
myheritage.no
PhpGedView News
geni.com

Mine spørsmål er.

Hvem er mest brukervenlnig?
Hvem passer best til "norske" forhold?
Hva koster det enkelte program?

dn24975
Sted: OSLO

Re: Vurdering av slektsprogrammer på nett.

Legg inn av dn24975 » 20. august 2010 kl. 17.26

Jeg skal ikke påberobe meg noen særlig kjennskap til noen av disse, men vil nevne at du her lister opp programmer fra to relativt forskjellige kategorier. Myheritage, geni og dinslekt har som hovedformål å være samarbeidsplattformer for slektsgranskere med sammenfallende slektslinjer. Hvis din hensikt ikke er samarbeid så så er det ingen fordeler med å jobbe "på nett", da bør du heller bruke et lokalt installert program.

De to øvrige er primært plattformer for presentasjon av egen slektsgransking på nett. Disse installeres også på en helt annen måte en de øvrige.

Min subjektive holdning til geni og myheritage er at jeg er dypt skeptisk til begge to. Dinslekt kjenner jeg overhode ikke til.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 20. august 2010 kl. 19.12

Geni er under sterke diskusjon Her på BF

Eg for min del holder meg langt unna slike program, her er alt lagra lokalt på mine egne PC'er.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 21. august 2010 kl. 0.00

Igjen er det snakk om forskjellige formål og det er kanskje den viktigste informasjonsbiten som mangler i forhold til for eksempel Geni.

Jeg ville aldri funnet på å benytte Geni som mitt slektsforskningsprogram og det bør etter min mening ingen heller gjøre.

Det at man har slekta lagret på egen PC utelukker jo ikke at man diskuterer den i et diskusjonsforum, presenterer den med egnet programvare på Internett eller samarbeider med andre om deler av slekta enten ved bruk av brev, epost eller programvare laget for samarbeid.

Problemet (eller i hvert fall ett problem) oppstår når man benytter et verktøy utfra andre forutsetninger enn det rammeverket er tiltenkt.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 21. august 2010 kl. 0.18

Da er vel kanskje noe av hensikten med mitt innlegg oppnådd.
Å starte en diskusjon om slike programmer.

Jeg skulle kanskje også stilt spørsmålet.

Er slike programmer å anbefale?

Noen har svart allerede men vær så snill fortsett med innlegg.

(Jeg forstår at diskusjonen allerede har pågått en stund på DIS-brukerforum)

gj11284
Sted: Vestby

Legg inn av gj11284 » 26. september 2010 kl. 15.31

En opplysning ifht. Geni.com & "egnethet for norske forhold";

Det har foregått en oversettelsesdugnad på geni.com de siste månedene og det meste av brukergrensesnittet forligger nå på Norsk (bokmål). Dersom noen føler seg kallet til å koordinere nynorsk eller samisk så kan dere svare på denne meldingen for å etablere kontakt.

Det har også tilkommet betydelig bedre støtte for å dokumentere kilder (noe som har vært et viktig ankepunkt mot Geni.com frem til nå).

Ettersom man kan bruke Geni.com kostnadsfritt, så er min anbefaling å ta en titt selv.

Man får endel ekstra funksjonalitet ved å ta et såkalt Geni Pro abonnement.

Prisen for ett-års Geni Pro-abonnement er $4.95/mnd=$59.40/år (prisen pr. måned går ned om man bestiller for en lengre periode enn ett år).

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 26. september 2010 kl. 20.56

Etter debatten på brukerforum åpnet jeg konto på geni for å få bedre underlag for eventuelle diskusjoner om hvordan det fungerer. Min konklusjon så langt er att det, bortsett fra noen få seriøse brukere, så fungerer det ikke. Familier som er godt dokumentert, både i slektsbøker og på Internet er helt feilaktig registrert. For min egen familie, olde- og tippoldeforeldre fant jag flere feil, kontaktet ansvarlige og fikk rettet noe, men for det meste ingen respons.

Alle klager på Mormonernes database, men min mening er att geni er flere ganger verre. Grensesnitt med bokmål eller andre språk kan dessverre ikke hjelpe på dette faktum.

De andre systemene (som TNG og PhpGedWiew) som Leif nevner i sitt åpning her er forskjellige. Det er web-databaser hvor en person, eller en fast gruppe er ansvarlig for det som legges inn og er jo enklere å administrere, endre om det blir feil. De krever også att noen tar kostnaden for å ha en Internettadresse og web hotell.

Som alltid, gratis er ikke alltid best ;-)

dn24960
Sted: SPYDEBERG

Legg inn av dn24960 » 27. september 2010 kl. 22.39

Hei!

Selv har jeg brukt myheritage.no(com) i en lengre periode og er svært fornøyd med denne.
Den har utrolig mye detaljer og mye tillegg som f,eks en ferdigskrevet slektsbok. Du får beskjed om du oppretter like personer, du kan lenke deg direkte til sleksledd, du får beskjed om andre har samme personer i sine trær og kan sammeligne, osv.. Den er billig å være medlem av og har mye god sikkerthet rundt backup. Den har noen 'bugs' men de er raske til å rette de opp. De har også en god brukerservice og svarer raskt på henvendelser enten man tar de på norsk eller engelsk. Jeg har lagt inn over 1700 personer og dette funker helt supert. Med et så enkelt program er det inspirerende å legge inn ny familie og inspirende å fortsette jakten.

Så, for min del, tommelen opp for dette programmet og ser ikke helt årsaken til at det ikke en gang er nevnt her på dis sine sider.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 18. oktober 2010 kl. 13.41

Jeg har også prøvd MyHeritage en tid, og kan anbefale det. Det egner seg godt der flere jobber på samme slektstreet, og GEDCOM-filer kan både lastes opp og ned. Det er iflg. leverandøren ca. 190.000 registrerte brukere i Norge, og ganske raskt får du match med andre brukeres slektstre slik at du kan ta kontakt for evt. å klatre i deres slektstre.

Men jeg ville aldri bruke et nettbasert program som mitt eneste slektsprogram, den "store" databasen velger jeg fortsatt å kjøre med Reunion på Mac.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 18. oktober 2010 kl. 15.33

Det er sikkert bra, men kvaliteten er ikke bedre der enn andre steder. :D

Hva med de treff du også kan oppnå i DISTREFF :?:

Der jo også en kontaktflate som alle som i det minste legger sine data ut på nettet bør bruke. :wink:

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 20. oktober 2010 kl. 3.05

...... ca. 190.000 registrerte brukere i Norge ..... er ikke dette omtrent tusen ganger mer enn det faktiske. Kanskje er punktumet brukt som desimaltegn.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 20. oktober 2010 kl. 8.22

Jeg syntes også det er et høyt tall, så det må nok tas med en klype salt. Pr. nå viser telleren for Norge 196.663 http://www.myheritage.no/myheritage-medlemskart

Veldig mange av disse er helt sikkert ikke aktive medlemmer, men de teller vel med alle som har prøvd systemet og opprettet en brukerkonto. Dessuten kan hver bruker administrere flere familietrær, og kanskje disse også telles med.

Jeg for min del fikk i alle fall mange treff mot norske brukere etter bare å ha registrert et par hundre personer.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 20. oktober 2010 kl. 8.43

Sikkert ei veldig stor klype med salt :lol:

Utan at eg har sett så mykje på det så vil eg heller tippe at det er lagt inn 196663 personer med tilknytning til Norge i databasene.

Mvh
Ingmar 8)

dn24975

Legg inn av dn24975 » 20. oktober 2010 kl. 12.02

Disse medlemstallene er åpenbart bare løgn for å blåse opp egen markedsverdi. Jeg synes slik uredelighet i seg selv er et argument mot å benytte slike tjenester.

dn24960
Sted: SPYDEBERG

Legg inn av dn24960 » 21. oktober 2010 kl. 0.20

Nå er vi i alle fall to brukere her som faktisk mener myheritage er et godt og brukervennlig program. Og som Jan Olav har jeg på svært kort tid opplevd utrolig mange andre norske som jobber med samme slekt. Programmet er svært enkelt og raskt. Det har også mye utenlandske slektsforskere som man enkelt for beskjed om at jobber med samme aner. Det er gode søkemotorer i selve programmet og man kan ha både en nettbasert og en stasjonær utgave. Brukerstøtten er også veldig effektiv og tar sjeldent mer enn en dag før svar på noe man lurer på. Programmet er også på norsk.

Når det kommer til brukerantallet er det slettes ikke umulig, fordi det teller antall medlemmer, altså samtlige med epost adresser som er linket til treet ditt. Dvs, alle i din slekt som er oppegående og har epost kan du invitere inn til treet med et enkelt tastetrykk og dermed et nytt medlem. Det blir raskt svært mange medlemmer!

Så kanskje man skal bruke mere tid på å sette seg inn i en programvare enn å bruke mye tid på å rakke ned på noe som er uprøvd og evt heller skrive om noe man selv liker og brukerverdien rundt dette.

dn25936
Sted: SIGGERUD

Legg inn av dn25936 » 18. desember 2010 kl. 18.34

Jeg lurer på om noen har erfaringer mht. myheritage.no contra ancestry.com. Jeg har frem til nå holdt meg på myheritage, men "sjekket inn" på ancestry i går. La inn treet mitt. Ved første gjennomgang der ser det ut som om jeg får flere matcher kontra det jeg får på myheritage - og matcher liker jeg :) Men spørsmålet er om dete alene er verd pengene? ancestry.com er relativt dyr i forhold til myheritage...

Så derfor: Noen som vil komme med en anbefaling for den ene eller den andre?

Erlend Leidulf Kvalvaag
Sted: BØ I TELEMARK

Legg inn av Erlend Leidulf Kvalvaag » 21. desember 2010 kl. 1.29

Heisann,

nå har jeg brukt MyHeritage ca. 4 måneder :D . Har prestert å legge inn ca. 2000 personer, og har fått såkalt "SmartMatch" på nærmere 300 (noen SmartMatch er helt på viddene :roll: , andre er OK).

En "svakhet" her, er at det er en liten brøkdel av de som man får SmartMatch hos, som gidder å svare på henvendelser/spørsmål. Dette tar bort mye av vitsen med å ha slektstreet online synes jeg. Kunne vært greit å vite f.eks hvilke kilder som er brukt "rundt om kring".

Gedcom filene som MyHeritage kan generere, er greie nok iallefall for de gratisprogrammene jeg har lastet ned for å se på disse.

Har også prøvd gratisprogrammer for å generere HTML av gedcom-filene, og det ser greit ut. (Fikk iallefall luket ut en håndfull personer som ikke hadde noen forbindelser, dvs. hang i "løse luften". Burde ikke MyHeritage meldt fra om slikt???).

Det jeg oppdager som en slags svakhet, er at man burde hatt farsnavn som et eget attributt til hver person. Slik det er nå, må man velge om man skal putte farsnavnet inn som en del av fornavnet eller som en del av etternavnet. Jeg valgte mer eller mindre bevisst å legge farsnavnet inn som en del av etternavnet (syntes dette var naturlig). Dvs. at f.eks Erlend Sverreson Kvalvaag ville bli registrert i mitt tre med Sverreson Kvalvaag som etternavn. I ettertid viser dette seg å være et litt uheldig valg, synes jeg. Man får et "Surname index" der man må lete en hel del for å finne fram. (Vurderer å lage er Perl-script eller et C-program som putter farsnavnet i gedcom-fila sammen med fornavnet...)

Finnes det slektprogrammer som håndterer fornavn, farsnavn og etternavn hver for seg?

Er Norge spesielt med hensyn til farsnavn? F.eks Russland har jo også farsnavn (Leser man en russisk roman av Dostojevski 8) , må man lære seg både fornavn, farsnavn, etternavn og kallenavn for å henge med i handlingen).

MyHeritage er ellers et stabilt og OK program (har aldri opplevd kræsj). Er man på nett, får man umiddelbart bekreftet om man har SmartMatch på den personen man akkurat har registrert. Rapportene synes jeg er helt OK (uten erfaring om hva andre programmer kan generere). Kontakter man support (man bør skrive henvendelsen på engelsk), får man svar ganske umiddelbart. Når man registrer f.eks barn i en familie, får man vettuge forslag til etternavn, fødested etc.

Vet ikke hvordan prisen er i forhold til tilsvarende programmer. Jeg har snart nådd en grense for programmet (2500 personer), og må ta standpunkt til om jeg skal oppgradere til en utvidet versjon, eller gå over til noe annet.

Noen som er i tilsvarende situasjon?

Hva bruker de "proffe", som f.eks har flere ti-tusener personer i slektreet de jobber med? (ikke det at jeg har slike ambisjoner).

mvh
Erlend Kvalvaag

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 21. desember 2010 kl. 9.28

Erlend Kvalvaag skrev:...
Finnes det slektprogrammer som håndterer fornavn, farsnavn og etternavn hver for seg?
......

Slektsprogrammet TMG (The Master Genealogist) kan registrere en persons navn i opptil 9 forskjellige felt.

Disse er:
Tittel,
Prefiks,
Fornavn,
Fars-/Mellomnavn,
Etternavn,
Suffiks,
Annet navn,
SorteringsEtternavn,
SorteringsFornavn.

Vanligvis brukes kun feltene fornavn og etternavn.

Forøvrig kan stedsnavn registereres i opptil 10 felt, vanligstvis bare disse 4:
Gard/Plass, Bygd/Bydel, Kommune, Fylke.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
24119
Sted: HUSØYSUND
Kontakt:

Legg inn av 24119 » 1. februar 2011 kl. 6.57

Erlend Kvalvaag skrev:Heisann,
En "svakhet" her, er at det er en liten brøkdel av de som man får SmartMatch hos, som gidder å svare på henvendelser/spørsmål. Dette tar bort mye av vitsen med å ha slektstreet online synes jeg. Kunne vært greit å vite f.eks hvilke kilder som er brukt "rundt om kring".

Her tror jeg at jeg vet svaret. Jeg har også konto på MH, men jeg bruker den knapt lenger fordi jeg fant ut at dersom man skulle bevege seg utenfor allfarvei - dvs. f.eks. legge inn flere personer enn X, så måtte man ha en såkalt premium-konto; noe som selvsagt koster. Dette opplyses det ingenting om på registreringssiden - det er faktisk slik at "alt er gratis". Det er det ikke.

Jeg får likevel masse smartmatcher, og beskjed om å verifisere. Jeg vil gjerne verifisere jeg, men da må man også ha premium-konto.

Synes MH virker for å være svært bra til sitt bruk, men de må begynne å opplyse om at det faktisk koster å bruke - ja nærmest fra første stund. Det er mitt argument for IKKE å bruke det mer.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. februar 2011 kl. 9.33

En annen "svakhet" med My Heritage er som jeg også nevnte i en annen tråd her, deres vilkor. Sakset fra deres Svenske side med mine markeringer:

"Genom att lägga upp innehåll på Webbplatsen, beviljar du oss en royaltyfri, världsomfattande, ständig och icke-exklusiv licens att vara värd för, kopiera, skicka och distribuera sådant innehåll.

Allt innehåll som läggs upp på Webbplatsen, utom sådant som skickats in av användare, ägs av oss eller av tredje part som beviljat oss begränsad licens avseende sådant innehåll. Innehåll som skickats in till släktplatser ägs av den person som skapade innehållet och kontrolleras av den som är Webbmaster för den släktplats det skickats till och som vi står som värd för enligt Villkoren i detta Avtal".

Jeg kan ikke forstå att noen vill gi bort retten til sine egne data. Om en oppdager en feil har man ikke engang rett til å endre om en skall sette det på spissen.

dn24975

Legg inn av dn24975 » 1. februar 2011 kl. 10.12

MyHeritage har forøvrig den tvilsomme ære å være "Worst Genealogy Product" to år på rad hos tamurajones.net.

http://www.tamurajones.net/GeneAwards2010.xhtml

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. februar 2011 kl. 10.37

Og her er et skremmende eksempel på hvordan folk mister herredømmet over sine data og bilder på nettbaserte "slektsprogram":
"En 15-åring opplevde at gamle bilder av ham plutselig dukket opp på nett – og en hobbyslektsforsker fikk plutselig ikke fjernet informasjon han hadde lagt ut om sin sønn."
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7479521

Det hadde vært på sin plass med mer omfattende kommentarer til disse systemene (tjenestene) på DIS sine programsider http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html

T. Haugødegård

Tormod Engebu
Sted: KRISTIANSAND S
Kontakt:

Legg inn av Tormod Engebu » 1. februar 2011 kl. 12.26

Hei Niels Hegge:

Vil bare få understreke (Fra de norske vikårene) :

Opphavsrett
Når du posterer på websiden, gir du oss vederlagsfritt, en verdensomfattende ubegrenset og uten enerett, lov til å bruke, kopiere, postere og distribuere innholdet.

Alt innhold som blir publisert på websiden - untatt innhold som blir levert inn av brukere - tilhører oss eller en eller tredje part som har gitt oss lisens begrenset til bruk av innholdet. Innhold som blir publisert på familiesider tilhører personen som opprettet innholdet, og kontrolleres av webmasteren til familiesiden der det ble sendt inn
...

Ser at første linjen med tekst kan virke skummel med tanke på fri bruk, men uten denne linjen hadde ikke MyHeritage, eller andre nettsider som har tilsvarende tekster i sine vilkår, hatt mulighet til å publisere noe av det innsendte materialet på internett.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. februar 2011 kl. 12.35

Jeg er fullt klar over att data fortsatt "tilhører" den som har lagt det ut. Men My Heritage har retten till å distribuere det helt fritt. Når du første har lagt det der, så kan de bruke det som de vill. Du har altså mistet en vesentlig del av din rett.

Det er klart opp til en hver å gjøre som de vil med det de finner om slekta, men med alle historier om hvor vanskelig det er å få rettelse når noe er galt, vil jeg gjerne att nybegynnere tenker seg litt ekstra om før de legger ut informasjon om nålevende mennesker.

Tormod Engebu
Kontakt:

Legg inn av Tormod Engebu » 1. februar 2011 kl. 12.43

Ja for all del! Sunn skepsis er veldig bra.

Vær varsom med hva som legges ut på nett!
Det er jo i grunn det det bunner ut i..

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. februar 2011 kl. 13.02

Det er jo en sak til som ingen, ikke jeg heller, har diskutert nærmere her. Hva med å få ut data fra de forskjellige nett løsningene? En rask overfladisk kontroll viser ikke på noen GECOM eksport. Har jeg feil?

Hva med det store fine samarbeidsprosjektet om man bestemmer seg for å flytte? :?.

Tormod Engebu
Kontakt:

Legg inn av Tormod Engebu » 1. februar 2011 kl. 13.19

Myheritage lar deg "flytte" ut når som helst. Treet man har lagt inn kan slettes med tre tastetrykk og er slettet i løpet av få sekunder.

Hos MH er det ingen koblinger til andres trær som blir brutt. MH har også mulighet til å få ut fullverdig GEDCOM av treet.

Geni lar deg IKKE slette treet ditt uten videre. Har man først lagt inn data og blitt knyttet til samarbeidsprosjektet ("The Big Tree" som det så fint kalles) kan man ikke uten videre fjerne sine bidrag, og slette sin profil for å "forsvinne". Dette er ett av de største problemene med Geni synes jeg, i tillegg til mye rare data som automatisk blir "en del av min slektsforskning" når jeg kobler meg til hovedtreet.

Geni har mulighet til å hente ut GEDCOM av forskjellige grener og deler. Har ikke kontrollert riktigheten av formatet på denne.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. februar 2011 kl. 13.26

Det har gått en parallell diskusjon om My Heritage, jeg velger å svare på siste innlegg i den her fordi det gjeller gennerelt og ikke bare My heritage. Først Tormods inlegg:

Til Niels:

Nei det er selvfølgelig ikke noe krav om at man benytter nettbasert løsning for å samarbeide om slekten, men det gjør arbeidet VELDIG mye enklere i mange tilfeller. Dette både på godt og vondt.

En veldig positiv side er at man kan få med seg onkler og tanter og andre slektninger til å være med å bidra, og dermed få sitt eget lille eierskap til treet som mange kanskje ellers er litt skeptiske til at blir laget OM dem. Det er ikke alltid man har mulighet til å kontakte disse i tide og utide, sitte sammen med dem, diskutere på telefon eller utveksle slektsdatafiler fra slektsprogrammer (som veldig mange ikke har..)

Terskelen for å bidra og samarbeide blir med andre ord lagt så lavt at selv de minst erfarne data/internett-brukere kan delta. Dette skaper liv rundt slekten og gir (i mange tilfeller) positiv innvirkning på kontakten man har med slekten sin.

Jeg er også tilhenger av å ha klare adskilte data, og har selvfølgelig alle mine data i eget program på pc, men bruker likevel MyHeritage (og har vært innom Geni en del ganger) både for å få innspill fra slekt, og for å få litt tips til hvor jeg kan lete videre etter slektninger jeg har problemer med å finne noe om. I veldig mange tilfeller gir treff i andres trær viktige innspill på navn og årstall og eventuelt også steder jeg kan lete på i kirkebøker etc. Finner jeg ikke dataene, og har ikke vedkommende jeg har fått treff hos noe kilde, bruker jeg selvfølgelig heller ikke denne informasjonen i mine egne data.

Sunn skepsis er alltid bra, men tanken om ha en veldig lav terskel for et system for samhandling er veldig ønskelig i allefall i mitt hode.

mvh
Tormod Engebu

Min erfarenhet om dette er:
En uerfaren PC-bruker går ikke (og bør heller ikke få gå inn) inn i webb-programmene og legger til eller endrer. Og om de gjør det og det blir feil, hvordan få det rettet uten masse ekstra arbeid?

Tormod vil ha innspill fra nære slektninger om hva de husker om slekta. Altså om noe som har skjedd ikke altfor lang tid tilbake. Jeg har valgt å sette meg ned i ro og mak å snakket med dem, på telefon om jeg ikke kan besøke dem. Da får man med bakgrunn og kanskje noen anekdoter som er fine å få med.

Det er klart att slekta gjerne vil se hva som står om dem, men på Internet,? Nei heller en PDF fil om de har og kan bruke PC. Om ikke, på papir.

Om en velger en webb-løsning med eget program og domene blir det jo mye enklere. Men det krever jo litt mer av den som administrerer og er kanskje noe dyrere, men ikke så dyrt att det burde avskrekke.

mvh
Niels

Tormod Engebu
Kontakt:

Legg inn av Tormod Engebu » 1. februar 2011 kl. 13.48

Jeg er helt enig i at den "gode gamle analoge måten" er den beste for å få med seg den informasjonen og anekdotene man ellers ikke får tilgang til.

Men i enkelte tilfeller blir det vanskelig å få til nettopp slike besøk eller prater over telefon. Og svært mange (jeg er selv veldig overrasket over nettopp hvor mange) a slektningene man kontakter er veldig villige til å komme mer utfyllende informasjon om seg selv og sine nærmeste. Dette sparer ikke bare meg for ekstraarbeide (selv om det blir noe opprydding her og der) men det gjør også at informasjonen ofte blir mer riktig, da noe informasjon kan forsvinne på veien fra kilde, via meg, til programm og internett.

Jeg er veldig for å øke eierskapsfølelsen til slektninger til slektstreet slik at de føler at de bidrar til noe positivt, og stort sett alle jeg er i kontakt med er ute etter et mest mulig korrekt tre, og derfor er de også villige til å delta, og kontrollere sin egen og sine nærmestes informasjon.

Mulig jeg har for liten kontakt med resten av familien min i forhold til alle dere andre som driver med slektsforskning (og jeg er absolutt ikke noen profesjonell forsker av noe slag), men jeg ser i allefall stor nytte i at slekten bidrar til fellesskapet, og har fått overraskende mange positive kommentarer fra fjern og nær angående dette initiativet.

mvh
Tormod

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. februar 2011 kl. 15.25

Erfaringen min både fra konas slekt og min egen og også fra flere som er brukere av seniosenter, er generelt skepsis til å "putte" tingen på data.

Erfaringenn har også vist at dialog med aktuelle bidragsytre har gitt bedre resultater. Men det går ikke like fort alltid.

Man må også skape godm relasjon til bidragsyterne. Gjerne kontakt veldig ofte og benytte alle muligheter. Ofte vil dette å la vedkommende prate løst om slekten gi mer enn bare faste opplegg med spørsmål.

De faste data knyttet til begivenheter, får man ofte tak i den ene eller andre måten, men alt det som ikke står skrevet, er vel så viktig.

En annen erfaring når jeg har laget noe skriftlig og sendt berørte parter, er bevisst å legge inn noen feil. Mottakeren er ofte veldig obs på at det som står skal være riktig og da kan du også av og til få noe mer.

De "yngre generasjone" + en del andre er flinke med PC og data, men vi må akseptere at de vi trenger mest opplysninger fra, nødvendigvis føler det som det viktigste i verden. Mange føler at den menneskelig kontakten er viktiger og da får du også "gullkornene" som ingen i familien vet om.
Skape relasjoner til slekten er ikke noe du gjør på noen få timer :D

Kenneth Staurset Fåne
Sted: MOLDE

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 8. februar 2011 kl. 12.59

Jeg bruker Myheritage og er kjempefornøyd. Har kjøpt abonnement.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. februar 2011 kl. 13.10

Jeg har en kjenning som ønsker å ta ut sin slekt fra Myheritage.

Jeg bruker ikke selv programmet, så jeg har ikke peiling. Men jeg lovet å spørre om det er noen måte han kan gjøre dette direkte og hvor finnes forklaringen på metoden for å få en GEDCOMfil ut av sin slekt som han har lagt inn og nå vil ta ut og etterpå slette det som ligger i selve programmet??

Tar mot alle gode henvisninger til stoff om dette. Hjemesiden synes ikke å gi han forklaring.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 9. februar 2011 kl. 10.41

Klikk på fanen "Slektstre"
Klikk på "Administrere trær"
Til høyere i 1. seksjon "Håndtere slektstrær" finner du under overskriften Alternativ valget "-Eksporter til GEDCOM" (skrevet med blått)

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. februar 2011 kl. 10.48

Jan Olav Skaug skrev:Jeg syntes også det er et høyt tall, så det må nok tas med en klype salt. Pr. nå viser telleren for Norge 196.663 http://www.myheritage.no/myheritage-medlemskart

Veldig mange av disse er helt sikkert ikke aktive medlemmer, men de teller vel med alle som har prøvd systemet og opprettet en brukerkonto. Dessuten kan hver bruker administrere flere familietrær, og kanskje disse også telles med.

Jeg for min del fikk i alle fall mange treff mot norske brukere etter bare å ha registrert et par hundre personer.

Som med gjestekonti her, så er det vel også snakk om at en del, kanskje mange registrerer seg mange ganger, f.eks. glemt passord eller av andre årsaker heller oppretter ny konto i stedet for å ta seg arbeidet med å lete frem igjen brukerinfo man fikk når man definerte seg som bruker første gang.

Brukeravatar
dn26382

Legg inn av dn26382 » 19. februar 2011 kl. 18.07

Hei!

Både MH og Geni opererer etter min mening uærlig. De opplyser ikke om at de egentlig er betalingstjenester, før man har kommet et stykket i arbeidet.

Det er helt greit at disse vil ha betalt for tjenestene sine, men det får de opplyse om fra starten av. Vel, MH opplyser vel om at man må betale etter 250 medlemmer, men Geni gjør ikke dette, derfor ble jeg skikkelig sur da jeg etter bare 20 medlemmer fikk sperre og de ville ha betaling.

Ble fakstisk så irritert at jeg har sent mail til forbrukerombudet om feilaktig reklame. Det hjelper sikkert ikke, men jeg fikk i alle fall tilfredsstillt min egen irritasjon! - I tillegg til å lese her :?

Mvh en litt sur og sikkert veldig naiv,
Marie :evil:

Brukeravatar
24119
Sted: HUSØYSUND
Kontakt:

Legg inn av 24119 » 24. februar 2011 kl. 8.59

Jeg har også oppdaget dette, men ved forsøk på å få sletta seg som bruker blir en spammet ganske kraftig med "SmartMatches" - faktisk hender det jeg får flerfoldige mails om dagen med match mot de samme personene gang på gang (greit nok det, de er vel "kjendiser" - men 1 mail en gang i blant burde vært tilstrekelig). Denne aktiviteten har tatt seg opp etter at jeg sendte første mail om sletting.

Jeg ønsker altså å slette meg fullstendig som bruker + alle data jeg har lastet opp. Hittill har jeg bedt om dette 2 ganger og gitt rimelig tid til sletting - men intet skjer! Det står på deres sider at sletting blir gjort 1-2 dager etter anmodning. Nå har det vel ikke bare gått dager, men også uker.

Tips til hvordan jeg kan sette "kraft" bak kravet?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 28. april 2011 kl. 13.50

Det er helt greit at disse vil ha betalt for tjenestene sine, men det får de opplyse om fra starten av. Vel, MH opplyser vel om at man må betale etter 250 medlemmer, men Geni gjør ikke dette, derfor ble jeg skikkelig sur da jeg etter bare 20 medlemmer fikk sperre og de ville ha betaling.

Ja nå har jeg også registrert meg gratis på Geni. Jeg har lagt inn 70 forfedre, så da kommer det vel snart et krav om betaling da?

Og jeg ble medlem nr 999.999 og skulle få være med i trekning av en I-phone. Mot å sende inn data med epostadresse etc til en kommersiell operatør selvfølgelig.
Der kom seriøsiteten :)
Lurer på hvordan det gikk med personen som kom like etter meg og ble nr 1.000.000, noen har vel sett han presentert på Geni og hva han skulle få bli med i trekning om?

Så var det å se litt på forskjellige slektstre da. Da kom hakesleppet :!:

Du verden hvor mye fintfolk mine kjente aner fra 1600-1700 tallet hadde fått knytt til seg. Ja at det renner mye blått blod i mine årer vet jeg nå :D

Og så fikk jeg "match" med en Ole Olsen. Det var jo ikke så verst, det er jo ikke så mange av dem.

Når det legges inn nålevende brødre og søstre med bilder og greier så burde vel ikke dette være åpent for alle, men slik er det altså. Dette burde da vel være forbeholdt den innerste krets?

Nå sto det jo noen sider om vilkår på engelsk (selvsagt) som jeg ikke tok meg tid til å lese så veldig grundig. Så vi får se hvordan dette går.

dn20482
Sted: FREDRIKSTAD

Legg inn av dn20482 » 22. juni 2011 kl. 19.45

Smart Matchene var en av grunnene til at jeg registrerte meg på My Heritage. "Så morsomt, kanskje det dukker opp andre i slekta?" Etter over 700 Smart Matches, de fleste av dem på den samme greina av slektstreet mitt, slo jeg av hele greia. Jeg har ikke fått gått gjennom alle, og skal jeg gjøre det, må jeg slå funksjonen på igjen, for så å få enda flere treff... Jeg holdt på å bli sprø. Kommer du innpå en lokal kjendis som folk syns det er stas å være i slekt med, så er det vel slikt som skjer. (Noe jeg alltid har alltid undret meg over: Hva med alle de andre som levde på den tida? Hvor ble det av etterkommerne deres? Døde de ut alle sammen?)

Ser nesten ut til at jeg kommer til å gå tilbake til mormonernes PAF eller muligens beholde Family Tree Builder og droppe My Heritage. Og jada, jeg endte opp med å oppgradere og betale.

Av en eller annen grunn hadde jeg glemt DISTreff, jeg får heller prøve det og se om det finnes noen andre etterkommere av Knut Mørk/Schive-prestene eller helst Faafeng'er. :wink:

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 22. juni 2011 kl. 22.00

Anne skrev:Av en eller annen grunn hadde jeg glemt DISTreff, jeg får heller prøve det og se om det finnes noen andre etterkommere av Knut Mørk/Schive-prestene eller helst Faafeng'er. :wink:

ca. 800 Schive i DIStreff, 17 Knut Mørk, tydeligvis flere forskjellige, 5 Knut Mørch og 1 Faafeng (Ole)

Så det er nok å lete i.

Og kanskje andre vil finne mye nytt når du bidrar ??

dn20482
Sted: FREDRIKSTAD

Legg inn av dn20482 » 23. juni 2011 kl. 21.44

Dette har litt med hovedtemaet for tråden å gjøre, og: Hvilken plattform ønsker en å jobbe på? Hvor vil en opprette kontakt med andre? Og hva vil en egentlig dele? My Heritage er veldig åpent, DISTreff er veldig lukka. For eksempel.

Jeg har ikke bestemt meg for programmet eller løsninger, men lander nok på en variant av hovedprogram for redigering på min egen maskin og en deling av info med interesserte slektninger på en nett-side de og jeg i større grad kan kontrollere sjøl.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. juni 2011 kl. 22.00

Anne skrev:Dette har litt med hovedtemaet for tråden å gjøre, og: Hvilken plattform ønsker en å jobbe på? Hvor vil en opprette kontakt med andre? Og hva vil en egentlig dele? My Heritage er veldig åpent, DISTreff er veldig lukka. For eksempel.

DIStreff er dog ikke noe slektsforskingsprogram :-)

Fordelen med DIStreff når det gjelder å "publisere" slekta si som er en av fordelene i dagens system er at du vet at de som får tilgang er seriøse i mer eller mindre grad og viktigst, vi filtrerer dine data for masse som til syvende og sist kan være sensitiv informasjon, f.eks. hvilke nålevende personer du bruker som kilder, mens databaser på nett eksponerer alt og du har ingen, overhodet ingen kontroll med hvordan dine data brukes av andre, ei heller om du legger ut ditt slektstre på din egen hjemmeside til skue for alle og enhver, også nigerianske svindlere som da kan bruke informasjon om nylig bortgagne mennesker som utgangspunkt for arvesvindel.

Og, kopler noen andre seg til dine data kan du bare glemme å angre.

I DIStreffbasen bare går du inn i riktig side og angir at du ønsker å stryke ditt/dine bidrag og ved neste oppdatering er de fjernet.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. juni 2011 kl. 22.02

Du skal også være klar over at i DIStreff kan du når som helst velge å publisere dine data for all verden også ved å gå inn på vedkommende side og velge Z-status for bidraget ditt.

Flere bruker dette ved å ha to datasett, ett fullstendig og et begrenset datasett rundt sin næreste slekt og sette tilgang til dette materialet til Z.

Da kan man når som helst fortelle slekt og venner at man kan klatre i nærmeste slekt, selv om de ikke er medlemmer.

dn23353
Sted: FUSA
Kontakt:

Legg inn av dn23353 » 7. juli 2011 kl. 21.19

Jeg vil gjerne anbefale TNG The Next generation.

Jeg bruker både det og Reunion, som er for Mac. Min egen og min manns slekt har jeg på TNG og det er noe helt annet enn f.eks. Geni, for alle opplysningene mine ligger på mitt domene og webhotell og jeg har 100% kontroll på det.

Adgang til data reguleres med brukernavn og pasosord og jeg bestemmer hvem som får se hva.

Her er min slekt: http://www.loslekt.com/slekt/

Min mors data: http://www.loslekt.com/slekt/getperson. ... 6&tree=LIO
Nålevende er ikke tilgjengelig uten passord, så mine egne data ser dere ikke.
Legg merke til bilder og dokumenter. Veldig greit, når man skal dele med familie i flere land. Mange språk er tilgjengelig og den som leser siden kan skifte språk etter behov.

Har brukt programmet siden 2007 og har ikke noe å utsette på det. Det eneste må være at det kanskje for enkelte kan virke vanskelig å komme igang med, siden man må opprette ett domene og ha et webhotell. Dyrt er det ikke. Programmet koster $30, domenet 100 kr./ år og webhotellet 10 kr. måneden. Kan anbefale denne leverandøren: http://www.one.com

Ofte følger det domene med internettabonnementet og da koster det jo ikke ekstra.
Hilsen Litta
Medlem Dis-Norge og Dis-Danmark

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 31. juli 2011 kl. 2.56

Jeg har også registrert meg og lagt inn en mindre fil for å prøve. Fant jo fort ut at dette ikke var noe jeg ønsket. Med tanke på alle de private data, hendelser i livene deres, som jeg noterer, og sperrer for deling i rapporter o.l.. Så det vil jo gå på personvernet løst å legge ut på nettet. Man har jo gitt tillatelse til 2. og evt. 3.part om bruk. Her får jeg en sterk følelse av at 'noen' henter ned våre data og lagrer, kanskje noe redigert (etter matcher med andre) oppretter databaser som vil selge disse data som søkbare om noen år - (men da er de ikke gjenkjennelig som våre). Jeg kan ikke se der er mulighet for oss å ha kontroll over våre data.

Brudd på personvern er alvorlig - og kanskje det bør sterkere betones av oss.

Det er kanskje kjekt med 'matcher', men foretrekker å finne dem via graving og kontakt i DA eller her i SF og få personlig kontakt, og selv ha kontroll over mine data.

Ser at MH bryter markedsføringsloven (men den gjelder kanskje ikke på internett), 'verdens beste slektsprogram'. Jeg kan ikke se noen spesielle funksjoner i MH som ikke andre gode slektsprogram har også. Det koster noen kroner, men det gjør MH også.

Jeg fikk en veldig bremse på i DIS sin spede barndom da jeg gladelig (og naiv) delte mye data med et annet medlem og oppdaget at vedkommende hadde solgt mine data (med mine feil i) som A4-anebok for 500 lettjente kroner. MH får til og med betalt for alt arbeidet vi har gjort.

Jeg tilrår sterkt å ha et uavhengig slektsprogram på egen maskin. For å legge på nettet - lag en strippet utgave av slektstre og legg ut - kun årstall, (gjelder spesielt data siste 100 år). Viktig med etikk i slektsforskning også.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 22. oktober 2011 kl. 23.07

Jan Olav Skaug skriver den 20, oktober 2010 blandt annet følgende:
Pr. nå viser telleren for Norge 196.663 http://www.myheritage.no/myheritage-medlemskart

Det er jo litt interessant å se hva dagens tall er: 292.947 "medlemmer". Altså skal det ha tilkommet nesten 100.000 "nye" slektsgranskere på et år. Kan dette tallet stemme? At det er så mange som holder på med denne hobbyen i Norge er jo hyggelig. Spesielt interessant er det i og med den "spesielle gaven fra Slekt & Data" som fulgte med bladet. :?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
dn27765
Sted: SYLLING

Legg inn av dn27765 » 20. november 2011 kl. 12.03

Er forholdsvis ny på dette og har derfor i følge anbefalingene prøvd flere løsninger. Det er ikke mange anbefalinger å finne i "seriøse" fora på nettbaserte løsninger som i utgangspunktet var/er mitt førstevalg. Disse vil ofte ha fordeler som backup, lagring, samarbeid, og ikke minst redigering uavhengig av lokal maskin.

Myheritage.no Månedlig: $9,95 med rabattordninger. Det holder med 1 sponsor i et slektsfellesskap. Til dels skjulte kostnader. Aggressiv markedsføring (Har blitt oppringt av salgsavdelingen i UK) og tullete lokke-funksjoner som celebrity collage og en løpsk astronomisk medlemsteller. Tilbyr tjenester som ubegrenset lagring og automatisk backup i fullstendig norsk språkdrakt. Egen passordbeskyttet side med medlemsinvitasjon, som kan skjules for fellesskapet. GEDCOM import/eksport. Du bestemmer selv hvor mye du vil vise og la andre tukle med "dine" data. Automatisk Smart Match når du legger til en person i treet (viser ikke kildebruk). Gir ørten unyttige treff, kan deaktiveres helt eller for enkeltpersoner. Unik bildebehandlig med ansiktgjenkjenning. Det en derimot skal passe seg for er personvern. Det er mange brukere som har fullstendig åpne trær og som ikke privatiserer sine bildegallerier (Standardverdi når en oppretter bildegalleri er offentlig.) Offentlige gallerier indekseres av Google. Personlig informasjon i treet på levende personer vises selvsagt ikke.

Family Tree Builder: Gratis, funksjoner oppgraderes i forhold til abonnement på myheritage (nevnt over). Brukes derfor fortrinnsvis for publisering til myheritage.com (da kan ikke slektstreet redigeres "online"). I forhold til online Family Site åpner FTB for flere avanserte funksjoner, rapporter og raskere generering av diagram. Søk og erstatt, treintegritetssjekker som sjekker evt. feilstaving og kan benyttes til for eksempel standardisering av skrivemåte for navn.

Ancestry.com World Membership Månedlig: $34.95 Med rabattordninger. Meget nyttig ved amerikanske innslag i slektstreet. Har også andre "verdensdatabaser". Gir mange hint til diverse kilder, som folketellinger osv, som kan kobles direkte til treet. Gir også mange tildels distraherende hint om personer som ikke har noe med USA eller emigranter å gjøre. Har slått abonnementet på/av ved behov. Har egen software Family Tree Maker 2011 med TreeSync til ekstrakostnad $39.99. Har ikke prøvd men, ut fra skjermbilder på hjemmesiden ser FTM 2011 ut som det programmet med desidert penest brukergrensesnitt, dersom det skulle bety noe.. Ulempe er mangel på norsk språkdrakt.

Geni.com: Månedlig: $9,95 Med rabattordninger. Geni bortimot svindlet meg for årsabonnement. "Prøv gratis pro-versjon i 14 dager.." Dersom du ikke følger med og avbestiller, belastes du for et årlig beløp. Tilsynelatende gratis, med skjulte kostnader før registrering. Fant det særdeles merkverdig og uakseptabelt at totalt ukjente personer plutselig skulle være administrator for mine nærmeste. Når du først har lagt inn data der, er det vankelig å få slettet det igjen, spesielt viss du kobler deg på verdenstreet og hvor andre fantasiforskere herjer. Støtter IKKE GEDCOM og har bare delvis norsk språkdrakt.

Legacy 7.5 Deluxe: Nedlasting: $29.95 Egen Norsk versjon, og norsk brukerforum. Ikke det enkleste brukergrensesnittet, og krever noe datakunnskap i forhold til arkivering, mappestrukturer og sikkerhetskopiering. Mange konfigurasjonsmuligheter og innebygget opplastingsfunksjon til Ancestry.com (ikke sømløs synkronisering men via en GEDCOM eksport/import-hjelper.) Har også egen funksjon for å lage hjemmesider, og vil anta i mangel på egen utprøving av BK, Gramps, m.m., at dette er et av de mest brukte og beste programmene.

TNG - The Next Generation $29.99 og PhpGedView. Disse to kan benyttes selvstendig men det anbefales egen programvare som tilbehør. Krever publisering til "egen" webserver og en bør dermed ha kunnskap om både server og sikkerhet, merkostnader påløper.

Innsamling av gamle slektsbilder er en vesentlig del av mitt arbeid, derfor må jeg vurdere løsninger som ivaretar arbeidsflyten i forhold til dette (som å la andre kunne merke personer i et bilde). På det punktet ligger myheritage fremst etter min mening.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 20. november 2011 kl. 12.27

Takk for en fin oversikt. Den viser det jag også har kjent, att de kommersielle sidene som alle har tilgang til kan bli både dyre og medføre andre ulemper. TNG og PhpGedView koster ikke så mye, selv med kostnad for egen webplass blir de billigere enn de kommersielle. Det krever litt teknisk arbeid med å få igang, men med så mange villige hjelpere som står klar med å svare på spørsmål bør ikke det være noe problem.

Det jeg ikke riktig forstår og stiller meg tvilene til er å benytte slektforskerprogrammet som bildebehandlingsprogram. Det er litt som å bruke saksa på en lommekniv istedet for en skreddersaks når en skall sy :) . Det går, men resultatet blir kanskje ikke så bra. Jeg velger å bruke Picasa (som er gratis) der man enkelt kan velge de beste bildene eller utsnitt for å få portretter. Om bildene behøver mer retusjering får en jo likevel gå til andre program, f. eks GIMP.

Vennlig hilsen
Niels

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 20. november 2011 kl. 15.38

TMG (The Master Genealogist) er et program for registrering og oppdatering av egne slektsdata på egen PC, uten å miste herredømmet/styringa over disse som på enkelte internettbaserte registreringssystem.
Med tilleggsprogrammet Second Site er det få tastetrykk som trengs for å produsere/oppdatere komplett hjemmeside basert på data direkte fra TMGdatabasen.

Eksempler her (kongeslekta og folketelling 1900):
http://www.tha.no/?page_id=36
(inkl. oppskrift m/eksempel på produksjon av interaktiv slektsbok på CD/USBbrikke).

Torleif Haugødegård
Hamar

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»