Jeg finner ham i folketellingen for 1910
da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036504004944/
Der er han registrert med fødselsår 1900, og bosatt hos fosterforeldre.
Jeg finner ham også når han skal konfirmeres (3 ganger) 1. gang i Sandefjord Klokkerbok nr. 3 side 237.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25DF
hvor han er skrevet inn under Arthur Vilhelm Larsen, fødselsår fortsatt 1900 og2. gang o Sandefjord Ministerialbok nr. 5 side 185
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25E4
Imidlertid får han ikke konfirmere seg, han har ikke dåpsattest og morens navn er ukjent. Farens navn er Anders Larsen, men det er ikke noe fødselsdata på ham.
Den 3. gangen finner jeg ham i kirkebøkene for Sandar nederst side 85
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... 25CC%25CCA%
Nå er han konfirmert, og fødselsår har blitt retter til 1901. Det ser ut som om dette har blitt rettet når man fikk tilgang til dåpsattesten i 1930 når han giftet seg. Når han giftet seg i 1930 tok han i tillegg navnet Martin, så nå het han Martin Arthur Vilhelm Larsen. (Det burde være en lov mot slikt

Jeg prøver å finne ut når han kom til Norge, med hvem båt, og hvem han var hos når han kom hit. Han var hos en annen familie før han kom til Olaf, smeden.
I merknaden når han skulle konfirmeres 1. gang står det at han er utsatt av Sandeherred fattigvesen. Jeg har kontaktet kommunen for innsyn i papirene, kanskje det står noen viktige opplysninger der, men den prosessen går veldig sakte. Synd arkivene ikke er åpnet for publikum etter over 100 år!
Jeg har også prøvd å søke i nasjonalarkivene i sør afrika etter opplysninger, men kommer ikke noe lenger.
Arthur Larsen sin far og mor heter Anders Larsen og Mathilde født Eriksen. I kirkebøkene står det desverre ikke oppført fødselsdato eller år på de to.
Jeg prøver å finne ut når de dro til Cape Town, og hvordan. Det eneste jeg vet er at Anders Larsen levde resten av sitt liv der nede, og døde der ca 1948. De var bosatt i Western Cape. Han er også mest sannsynlig gravlagt på Maitland cemetary, forteller familiehistorien.
Anders Larsen var også gift minst en gang til. I Cape Town. (muligens to) Han har også sannsynligvis byttet navn til Lawson. Det ble sendt ett brudebilde til Arthur hvor han hadde signert bildet med Andrew Lawson. I en av kirkebøkene står det også at Anders Larsen er svenskfødt. Kanskje han ikke har bodd i Sandefjord i det hele tatt...
Moren Mathilde, tror familien døde i barsel, eller i tidelig barneår, Arthur visste ikke morens navn når han sto til konfirmasjon.
Jeg vet også at Arthur hadde en tante og onkel som var bosatt på Furustad på Jåberg, men vet ikke hva de het.
Så nå er jeg usikker på hvor flere steder jeg kan lete etter opplysninger om disse. Jeg sitter med en følelse av at det kan være slekt igjen i Cape Town, søsken eller halvsøsken til Arthur.
Er det noen av dere som har noe forslag til hvor eller hvordan jeg kan lete videre? Takknemlig for alle bidrag som kan føre til mer spor om både Arthur, Mathilde og Anders.
Mvh Gro