Skifteprotokoll, Akershus fylke, Follo, 1758
Moderator: MOD_tydehjelp
Skifteprotokoll, Akershus fylke, Follo, 1758
Etterlyser hjelp til å få tydet et lite avsnitt i en skifteprotokoll fra 1758. Vet noen om en person som behersker gotisk skrift fra den tiden?
Solveig Lund
Solveig Lund
Re: tyding av et avsnitt i skifteprotokoll
Velkommen til slektsforum!
Hvis du legger inn en lenke til protokollen (der det aktuelle er innført) og gir beskrivelse av hvor det står det du ønsker lest, er det sikkert noen i dette forumet som mer enn gjerne trår til.
Hvis du legger inn en lenke til protokollen (der det aktuelle er innført) og gir beskrivelse av hvor det står det du ønsker lest, er det sikkert noen i dette forumet som mer enn gjerne trår til.
Venleg helsing Kjetil
Takk for tipset!
Jeg er nok ikke så dreven i PC-bruk at jeg kan legge en lenke til den aktuelle skifteprotokollen, men referansen kan jeg skrive! Skifteprotokoll nr 6 for Follo Sorenskriveri i Akershus fylke for året 1758, s. 277b til 280a. Det aktuelle avsnittet står på s. 277b, 2. spalte fra underoverskriften "indtægter" - innledningen + pkt. 1 - og s. 278a 1. spalte fra toppen - pkt. 2 fram til "og". Avsnittet omhandler en lånetransaksjon mellom byfogd Michael Ermandinger i Christiania og en Lars Jensen fra Røyken. Pkt. 2 dreier seg antagelig om videreformidling av denne lånetransaksjonen - en overføring til Johan Nikolai Ermandinger. Får jeg en oppklaring på hvem som lånte penger av hvem, kan jeg finne ut av en noe uforklaring eiendomsoverdragelse på midten av 1700-tallet av eiendommen vår!
Dersom noen kan hjelpe med oversettelsen, er jeg svært takknemlig!
Solveig Lund
Jeg er nok ikke så dreven i PC-bruk at jeg kan legge en lenke til den aktuelle skifteprotokollen, men referansen kan jeg skrive! Skifteprotokoll nr 6 for Follo Sorenskriveri i Akershus fylke for året 1758, s. 277b til 280a. Det aktuelle avsnittet står på s. 277b, 2. spalte fra underoverskriften "indtægter" - innledningen + pkt. 1 - og s. 278a 1. spalte fra toppen - pkt. 2 fram til "og". Avsnittet omhandler en lånetransaksjon mellom byfogd Michael Ermandinger i Christiania og en Lars Jensen fra Røyken. Pkt. 2 dreier seg antagelig om videreformidling av denne lånetransaksjonen - en overføring til Johan Nikolai Ermandinger. Får jeg en oppklaring på hvem som lånte penger av hvem, kan jeg finne ut av en noe uforklaring eiendomsoverdragelse på midten av 1700-tallet av eiendommen vår!
Dersom noen kan hjelpe med oversettelsen, er jeg svært takknemlig!
Solveig Lund
- Else Berit Rustad
Det er vel denne, tenker jeg:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 , 1753-1763, oppb: Statsarkivet i Oslo.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23844/289/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660289.jpg
Mvh
Else B.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 , 1753-1763, oppb: Statsarkivet i Oslo.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23844/289/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660289.jpg
Mvh
Else B.
Takk for lenkene! Ja, det er riktig side, nederst i 2. spalte. Trodde overskriften var Indtægter, men ser at det ikke stemmer. Avsnittet over heter "kreaturer". Strever fremdeles med kråketærne anno 1758. Det er spesielt pkt 1.
Tolker det som "Har ? Foged Michael Ermandinger ? til sin Broders søn Nikolai Ermandinger paa ? ? Dateret 9de November 1731
og
2. ? Nicokai Ermandinger transport dito til afdøde Lars jensen ? dato 6te february 1744 og Til ? lagt den 21de Juli samme Aar ? ? , ? ? ? som følger:"
Kan noen hjelpe?
Hilsen Solveig Lund
Tolker det som "Har ? Foged Michael Ermandinger ? til sin Broders søn Nikolai Ermandinger paa ? ? Dateret 9de November 1731
og
2. ? Nicokai Ermandinger transport dito til afdøde Lars jensen ? dato 6te february 1744 og Til ? lagt den 21de Juli samme Aar ? ? , ? ? ? som følger:"
Kan noen hjelpe?
Hilsen Solveig Lund
- Else Berit Rustad
Overskriften til avsnittet er: Jordegods.
Så til teksten du nevner:
1. Hr. Bye Foged Michael Ermandingers Skiøde til sin Brodersøn Nicolai Ermandinger paa denne Eiendom dateret 9de Novembr. 1731 og tinglyst den 31 Martij 1734.
Og
2. Bemelte Nicolaij Ermandinger Transport Dito til afdøede Lars Jensen under dato 6te Februarij 1744(?), og til Tinge læst den 21de Julij samme Aar; Hvilke Begge, efter hinanden lyder som følger: For disse Eiendomme Lovlig at Taxere, blev af Skifteretten, foruden de tvende forhen benefnte Vurderingsmænd.....osv.
Jeg vet ikke hvor langt dette avsnittet er av interesse for deg?
Mvh
Else B.
Så til teksten du nevner:
1. Hr. Bye Foged Michael Ermandingers Skiøde til sin Brodersøn Nicolai Ermandinger paa denne Eiendom dateret 9de Novembr. 1731 og tinglyst den 31 Martij 1734.
Og
2. Bemelte Nicolaij Ermandinger Transport Dito til afdøede Lars Jensen under dato 6te Februarij 1744(?), og til Tinge læst den 21de Julij samme Aar; Hvilke Begge, efter hinanden lyder som følger: For disse Eiendomme Lovlig at Taxere, blev af Skifteretten, foruden de tvende forhen benefnte Vurderingsmænd.....osv.
Jeg vet ikke hvor langt dette avsnittet er av interesse for deg?
Mvh
Else B.
Tusen takk!! Da har jeg fått avklart at det ikke dreier seg om en pantobligasjon, men salg av eiendommen Haslum først til Nikolai Ermandinger og så til Lars Jensen. Da får jeg bare spekulere videre på hvorfor Lars Jensen, som bodde i Røyken og hadde odelsrett på en gård der, selger sin odelsrett og kjøper en gård I Frogn. For ikke å snakke om hvordan salget kom istand. Var forbindelsen mellom en bonde i Røyken og borgerskapet i Christiania så stor, da?!
Tusen takk for hjelpen!
Hilsen Solveig L.
Tusen takk for hjelpen!
Hilsen Solveig L.
Solveig skrev:For ikke å snakke om hvordan salget kom istand. Var forbindelsen mellom en bonde i Røyken og borgerskapet i Christiania så stor, da?!
Byborgeren kan for eksempel ha kunngjort på tinget, at han ønsket å selge eiendommen sin.
Takk for innspill! At det kan ha foregått sånn, er en interessant tanke. Michael Ermandinger, onkelen til Nikolai, var svigersønn til Tøger Eriksen Grøn som var svigersønn til Mogens Laursen på Linderud. Grøn kjøpte Haslum i 1709, men hadde ingen bruker. Gården tilfalt hans datter Kristina ved hans død. Michael Ermandinger (som Kristina giftet seg med) selger til sin nevø, som så overdrar til Lars Jensen. For pengene han får fra overdragelsen, kjøper Nikolai nabogården til Haslum og setter den i stand. Hvorfor beholdt han ikke Haslum, som var en mer lettdrevet gård med lang strandlinje? Merkelig! Men, men, en får bare spekulere videre! Takk for all hjelp!
Solveig L.
Solveig L.