Denne informasjonen har jeg funnet om henne:
1865-telling for Lødingen.
Navn på bosted: Sommersæth Langnæs.
Nils Andersen, logerende for tiden, Yrke: Desuden omflyttende, f 1826 i Folden, etnisitet lap.
Synøve Larsdatter, hans kone, f 1836, fødested Sverige, etnisitet lap.
1875-telling for Tysfjord:
Bustad Hellandssommerseth
Nils Andersen, m, hf, Hugger Favnved Husmand uden Jord, fødd 1805 Jokmok S. Sverige, reinsdyr 4.
Synev Larsdatter, k, h.kone, fødd 1824, Lødingens S. og Præsteg.
Peder Nilsen, sønn, f 1861
Bolette Nilsdatter, datter, f 1855
Marie Nilsdatter, datter, f 1858
Katrine Nilsdatter, datter f 1868
1900-tellinga for Tysfjord viser at:
Synøve Larsen, fam.stilling fl, Husmandsenke forsg. af gbr, f 1820 (Ikke oppgitt fødested).
-bor på Storelv gård sammen med dattera Katrine og hennes familie.
I kirkeboka ved Synnøves død er det notert at hun er født i 1830 i Sverige:
Nordland fylke, Tysfjord i Tysfjord, Klokkerbok nr. 861C03 (1903-1919), Døde og begravede 1905, side 248, nr 5 under kvinner
Bygdebok for Tysfjord, under Helland østre:
Under Helland og Hellandsberg, gnr 58 og 59.
Nr 37: Nils Andersen ca 1805 (Jockmokk i S.) g.m. Synnes Larsdtr ca 1824 (Lød)
Et annet sted i bygdebok for Tysfjord navngitt som Synnøve Larsdtr. (Guvsam). Jeg antar at Guvsam kan være et samisk etternavn.
Jeg har altså funnet fire ulike fødselsår på Synnøve; 1820, 1824, 1830 og 1836. I tillegg til at fødested er oppgitt til å være Sverige og Lødingen sogn og prestegjeld.
Så nå er jeg mildest talt forvirret og veldig usikker på hvordan jeg skal gripe dette ann videre.
Jeg har prøvd å søke i emiweb for å se om jeg kunne finne henne der under emigranter, uten at det foreløbig har gitt resultater (dette er jo et navn som kan ha vært skrevet på et utall måter, så jeg kan ha misset noe).
Er det noen som har tips til meg om hvordan jeg skal gripe ann saken videre, eller noen som har noen informasjon om Synnøve som kan være til hjelp så blir jeg veldig takknemlig

Monica