Jørgen Ibsen 1615-1667 rådmann Tønsberg

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn27444
Sted: VENNESLA

Jørgen Ibsen 1615-1667 rådmann Tønsberg

Legg inn av dn27444 » 16. oktober 2011 kl. 12.01

Hei

Jeg leter etter foreldrene og fødested for Jørgen Ibsen, rådmann i Tønsberg født 1615-1667.

Ett av hans barn var Christopher J.Flood 1650-1711.

Først trodde jeg det var en forbindelse fra Jørgen Ibsen og bakover mot Danmark. Men nå er jeg mer i tvil om det er rett Ibsen i Danmark som dukker opp siden Store Norske leksikon sier at Jørgen Ibsens fødested og foreldre er ukjent.

Siden han var rådmann i Tønsberg, så burde det vel være mulig å finne ut noe mer om han.?

På forhånd takk for all hjelp.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Jørgen Ibsen 1615-1667 rådmann Tønsberg

Legg inn av gj00026 » 16. oktober 2011 kl. 13.59

Ørn skrev:Siden han var rådmann i Tønsberg, så burde det vel være mulig å finne ut noe mer om han.?

Så langt tilbake er kildene uansett sparsomme. Tønsbergs rådmenn nevnes først og fremst i kilder der de utfører sine rådmannsverv. I slike kilder er det ikke naturlig at det nevnes noe om deres opphav. Du kan forsøke å analysere jordegodset hans - om han hadde noe - men da kjøpmennene i hovedsak ervervet dette ved kjøp og ikke arv, er det ikke sikkert du kommer noen vei med det.

Det er ikke urimelig at han var dansk, og i så fall kan det pekes på at mange kom fra Haderslev-området til Tønsberg, blant dem den velstående borgermesteren Anders Madsen.

For øvrig vil jeg anta at fødselsåret 1615 ikke er kjent fra noen kilder, men at det beror på gjetting.

dn27444
Sted: VENNESLA

Legg inn av dn27444 » 16. oktober 2011 kl. 14.09

Takk, jo du har rett det er sparsommelig med kilder så langt bak.

Jeg vet også om han at han hadde et skipsrederi i Tønsberg og var også kirkeverge. Kan det være noen mulighet å finne ut noe mer om han den vegen? Jeg er ikke så kjent med Tønsbergs rederi historie eller hvordan jeg kan finne ut noe om det....

Legger merke til i det jeg finner om han at han og hans kone, Anne Christopersdatter Stockman (født 1625 i Stokke i Vestfold, død 1667 i Tønsberg) ser ut til å dø samtidig og helt uventet siden de seks barna de har er umyndige og omsorgen for de overtas av Annes slekt.

Annes farfar vet jeg ingenting om annet en at han er født i Danmark.
Annes far kan også være født i Danmark, men han dør i Norge.

Siden Jørgen både har drevet et skipsrederi, vært kirkeverge og kanskje omkommet helt plutselig med sin kone i 1667, så er det kanskje en mulighet å finne ut noe mer om han?

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 16. oktober 2011 kl. 14.50

Ørn skrev:Legger merke til i det jeg finner om han at han og hans kone, Anne Christopersdatter Stockman (født 1625 i Stokke i Vestfold, død 1667 i Tønsberg) ser ut til å dø samtidig og helt uventet siden de seks barna de har er umyndige og omsorgen for de overtas av Annes slekt.

Annes farfar vet jeg ingenting om annet en at han er født i Danmark.
Annes far kan også være født i Danmark, men han dør i Norge.

Siden Jørgen både har drevet et skipsrederi, vært kirkeverge og kanskje omkommet helt plutselig med sin kone i 1667, så er det kanskje en mulighet å finne ut noe mer om han?

Når vi vet at han var kirkeverge, er det trolig fordi han har signert noen kirkeregnskaper. Det kan vanskelig gi holdepunkter for opphavet.

Det er ikke annet å gjøre enn å gå gjennom skattelister, tingbøker og andre kilder der Jørgen kan være nevnt, og på den måten samle all tilgjengelig informasjon. Så får du se om det kan være noen nyttige opplysninger der. Sjansen er antakelig ikke veldig stor, men det kan absolutt være mulig å finne noe.

Når det gjelder Stockmann-familien, er vel også der opphavet ukjent. Danmark er en mulighet, men familien kan velså gjerne være norsk.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 16. oktober 2011 kl. 21.48

Kristian skrev:Det er ikke annet å gjøre enn å gå gjennom skattelister, tingbøker og andre kilder der Jørgen kan være nevnt, og på den måten samle all tilgjengelig informasjon. Så får du se om det kan være noen nyttige opplysninger der. Sjansen er antakelig ikke veldig stor, men det kan absolutt være mulig å finne noe.

Jeg har, som et bidrag, tatt for meg koppskatten 1645 for Tønsberg by. Denne skatten skulle svares med et fast beløppr person 15 år eller eldre. Her nevnes Jørgen Ibsen ikke blant skatteyterne. Men det er for så vidt ingenting i veien for at han allerede da bodde i Tønsberg, ettersom det bare er skatteyternes navn som nevnes. Han kan for eksempel skjule seg blant de mange drengene som det ble betalt skatt for.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»