Skattelister

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Erling Sandø
Sted: MOSBY

Skattelister

Legg inn av Erling Sandø » 13. oktober 2011 kl. 12.36

I forbindelse med min slektshistorie skulle jeg gjerne studert noen skatte og inntekstoppgaver så seint som på slutten av 1940-og 1950 tallet. Hvor kan jeg finne disse - via aviser eller offentlige arkiver?
mvh
Erling

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Skattelister

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 13. oktober 2011 kl. 13.22

Skattelister har jeg sett i gamle aviser, og jeg fant min oldefar i skatteliste på Helgeland i 1923 i "Helgelands Blad". Dette var på mikrofilm fra skapet på biblioteket i Sandnessjøen på Helgeland. Aviser på mikrofilm finnes også på biblioteket her i Stjørdal, og når det finnes på disse stedene finnes det sikkert også på andre bibliotek. Du kan også fjernlåne mikrofilmer gjennom ditt lokale bibliotek, hvis det skulle være behov for å se noe som er utenfor området du bor.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 13. oktober 2011 kl. 13.23

Glemte å si at jeg har sett at det finnes aviser på mikrofilm nesten frem til i dag.

Erling Sandø
Sted: MOSBY

Legg inn av Erling Sandø » 13. oktober 2011 kl. 22.53

Takk for tipset. Jo jeg har også funnet en del opplysninger på mikrofilm i sværte gamle aviser, også ved fjernlån men aldri ofret skattelistene noen oppmerksomhet. En tålmodighetsprøve med å saumfare lenge lister, men det gjelder forsåvidt all søking i kildene innen slektsgransking. :!:

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»