Kirkebok, Skoger, Vestfold, 1870

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Kirkebok, Skoger, Vestfold, 1870

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 31. august 2011 kl. 22.56

Nr 19, Pige Elen Kirstine Olsdatter, Fattiglem

Under navnet hennes er det skrevet en merknad som jeg ikke forstår.

Denne merknaden kan udmerket godt gjelde neste innførsel, Nicolai Ryen. Hans far var ifølge barnets dåp "Sergeant, Johan Ryen"

Jeg synes det står "Soldat i alm?? Tore ??", og er dermed takknemlig for etthvert forslag....

Kjell

For ordens skyld: Her er barnets dåp

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Mini, Skoger, Vestfold, 1870

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. september 2011 kl. 0.06

Jeg mener fortsatt det begynner med Kaldtes i Almin... (du har jo hatt samme tema oppe tidligere i sommer), men er ikke kommet ne nærmere "fasit".

En annen ting er at denne anmerkningen antakelig gjelder barnet Nicolai, og ikke har noe med Elen Kirstine å gjøre i det hele tatt.

Mvh
Else B.

Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 1. september 2011 kl. 13.03

Du svarer på veldig mange innlegg, men akkurat dette spørsmålet husker du, hehe. Du er en elefant, Else (tolk det i aller beste mening, både som et bilde på din størrelse her inne på forumet, men også med tanke på hukommelse)

Jeg beklager at jeg kanskje maser en smule, men fikk, som du skjønner, ikke noe fullgodt svar den 18.07.

Det nye nå, som du også korrekt bemerker, er at jeg har sett sammenhengen med neste innførsel som mer sannsynlig.

Kjell

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. september 2011 kl. 18.21

Vi får "tygge" videre på denne :P

Jeg begynner nå å tvile på at kommentaren har noe med barnet å gjøre. Det som er helt sikkert, er at kommentaren begynner med ordet kaldtes.

Så derfor: Hvorfor ha kallenavn på et barn som døde allerede 2 måneder gammelt? Det rimer dårlig synes jeg. Hmmm.....

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»