Har en forfar, Johannes Johannesen, som jeg ikke klarer å finne fødselsstedet til. Han er oppført i bygdebøkene for Lom ifm gården Nistugu Slålii der han drev gården sammen med Åse Olsdotter fra 1757-ca 1777. De giftet seg i 1746. Det står ingenting mer om hvor han kom fra, og jeg finner han ikke i Lom ellers.
Det kan se ut som om at han har forbindelse til Øy i Vågå, da vitner til deres forlovelse kom derfra.
Dessverre går ikke kirkebøkene fra Vågå så langt tilbake som 1716 så jeg får ikke bekreftet dette.
Er det noen som har tilgang til bygdebøker fra Vågå som kan hjelpe meg med å se om han dukker opp der i noen forbindelse?
På forhånd takk!
Johannes Johannesen f. 1716 Øy/Vågå?
Moderator: MOD_Oppland
Re: Johannes Johannesen f. 1716 Øy/Vågå?
Dessverre ikke familie-bygdabøker for Vågå. Men vi har Norddalsarkiver, 2680 Vågå
Takk for tipset - skal se hva jeg finner der. 

- Anne Guri Dragseth Brekke
- Sted: FISKÅ
Helge skrev:Dessverre ikke familie-bygdabøker for Vågå. Men vi har Norddalsarkiver, 2680 Vågå
Helge.
Finnes Norddalsarkiver på nett?
Det er en av mine forfedre også.
Jeg har bladd i Bygdebøkene for Lom, Skjåk, Dovre og Engebret Hougen I-II-III og det nærmeste jeg kommer er Johannes Jonsson Einarsvoll i Lom. Er ganske sikker på at Heidal kan utelukkes. Magefølelsen sier Dovre.
Jeg har bladd i Bygdebøkene for Lom, Skjåk, Dovre og Engebret Hougen I-II-III og det nærmeste jeg kommer er Johannes Jonsson Einarsvoll i Lom. Er ganske sikker på at Heidal kan utelukkes. Magefølelsen sier Dovre.
Ser at mitt svar kan tolkes litt feil og vil legge til:
Ved skjøte av 4/7 1757, tgl. s.d., selger en Johannes Johannesson gården Søndre Bakkeberg av skyld 10 1/2 sk. til Torkild Antonisson for 183 Rd. I tilknytning til salget ble det satt opp et dokument datert og tinglyst 4/7 1757, der det heter at Johannes Johannesson hadde forbeholdt plassen Slålien "under denne gård" for seg og sin hustru, samt et lite engeland på seteren. Det heter at Johannes selv hadde ryddet denne plass.
(I dokumentet nevnes Johannes som Johannes Johansson).
Jeg har valgt å lete etter alle Johannes med forskjellige variasjoner av Johansson uten å komme frem til noe holdfast. Et sted er det bare slutt.
Ved skjøte av 4/7 1757, tgl. s.d., selger en Johannes Johannesson gården Søndre Bakkeberg av skyld 10 1/2 sk. til Torkild Antonisson for 183 Rd. I tilknytning til salget ble det satt opp et dokument datert og tinglyst 4/7 1757, der det heter at Johannes Johannesson hadde forbeholdt plassen Slålien "under denne gård" for seg og sin hustru, samt et lite engeland på seteren. Det heter at Johannes selv hadde ryddet denne plass.
(I dokumentet nevnes Johannes som Johannes Johansson).
Jeg har valgt å lete etter alle Johannes med forskjellige variasjoner av Johansson uten å komme frem til noe holdfast. Et sted er det bare slutt.
Hei og takk, Kai!
Hadde forsont meg med at sporet stoppet i Lom, men jeg ser at det finnes flere spor likevel. Takk for info - jeg har ikke logget på på lenge og så ikke svaret ditt før nå.
Hadde forsont meg med at sporet stoppet i Lom, men jeg ser at det finnes flere spor likevel. Takk for info - jeg har ikke logget på på lenge og så ikke svaret ditt før nå.

I "Slekter i Vågå og Lom med forgreininger blant annet til Sel, Heidal og Skjåk" av Pål Øystein Kvarberg (utgitt 1997), s. 75, så kan vi lese:
"Aaste Tjøstolvsdtr. f. ca. 1735 d. 1802, gift 1759 med Lars Johannessen Øi (Haugøi), f.ca. 1717 d. 1802, sønn av Johannes Larsen Bolstad og Tora Larsdtr. Øi nedre - Dette var Lars Johannesens tredje ekteskap."
Denne Aaste er forøvrig Aaste Tjøstolvsdtr. Kleppe, datter av Tjøstolv Jonsen Kleppe (1695-1765) og Ingebjørg Jonsdtr. Helle (ca. 1700-før 19.3. 1738).
Kan nevnte Lars Johannessen være en bror av Johannes Johannesen?
"Aaste Tjøstolvsdtr. f. ca. 1735 d. 1802, gift 1759 med Lars Johannessen Øi (Haugøi), f.ca. 1717 d. 1802, sønn av Johannes Larsen Bolstad og Tora Larsdtr. Øi nedre - Dette var Lars Johannesens tredje ekteskap."
Denne Aaste er forøvrig Aaste Tjøstolvsdtr. Kleppe, datter av Tjøstolv Jonsen Kleppe (1695-1765) og Ingebjørg Jonsdtr. Helle (ca. 1700-før 19.3. 1738).
Kan nevnte Lars Johannessen være en bror av Johannes Johannesen?