Ole Hartvig Larsen
Moderator: MOD_Oslo
Ole Hartvig Larsen
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 815#457815
Plasserer denne tråden i "Oslo" skesjonen. Sjå lenke over for tidligere diskutert og detaljer.
Er det noen som klarer å finne ut noe meir om hva som skjedde med Ole Hartig Larsen etter at han skilte seg fra Martha Pauline?
Er kjennt med at han flytta til Oslo. Han var snekker av yrke opprinnelig, men skal vistnok vært arkitekt i Oslo. Han skal etter sigende ha gifta seg på nytt og fått fleire barn. Han skal ha levd ett langt liv, men veit ikkje når han døde. Forsøkte å søke på gravminner, men fann ingenting.
Plasserer denne tråden i "Oslo" skesjonen. Sjå lenke over for tidligere diskutert og detaljer.
Er det noen som klarer å finne ut noe meir om hva som skjedde med Ole Hartig Larsen etter at han skilte seg fra Martha Pauline?
Er kjennt med at han flytta til Oslo. Han var snekker av yrke opprinnelig, men skal vistnok vært arkitekt i Oslo. Han skal etter sigende ha gifta seg på nytt og fått fleire barn. Han skal ha levd ett langt liv, men veit ikkje når han døde. Forsøkte å søke på gravminner, men fann ingenting.
Re: Ole Hartvig Larsen
Ole H. Larsen ble begravet på Vestre Gravlund i 1979.
Fant ikke familie der, men...........;
http://www.begravdeioslo.no/resultat/na ... year_of_de ath_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1
mvh
Svein Egil
Fant ikke familie der, men...........;
http://www.begravdeioslo.no/resultat/na ... year_of_de ath_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1
mvh
Svein Egil
Hei
Du kan finne dette ut på følgende måte.
1. I Oslo adressebok, dvs. den gamle telefonkatalogen, burde han være listet. Det finnes en Arnt Larsen i OA 1955, bygningsarb., bosatt i Bergensgate 1, 3. etasje (Bjølsen). Kanskje han er den Arnt som er sønn til din Ole H.
2. Oslo byarkiv har kommunale tellinger (i papirform) for årene 1899-1950, liggende i sine arkiver. Her sporer man opp adresser og så personer. Det er en rubrikk for "Hvor bodde De året før". Slik jobber man seg bakover og til han bodde hjemme sammen med sine foreldre.
Lykke til.
mvh Kjersti
Du kan finne dette ut på følgende måte.
1. I Oslo adressebok, dvs. den gamle telefonkatalogen, burde han være listet. Det finnes en Arnt Larsen i OA 1955, bygningsarb., bosatt i Bergensgate 1, 3. etasje (Bjølsen). Kanskje han er den Arnt som er sønn til din Ole H.
2. Oslo byarkiv har kommunale tellinger (i papirform) for årene 1899-1950, liggende i sine arkiver. Her sporer man opp adresser og så personer. Det er en rubrikk for "Hvor bodde De året før". Slik jobber man seg bakover og til han bodde hjemme sammen med sine foreldre.
Lykke til.
mvh Kjersti
Hei!
Takk for tips. Nei, den Arnt Larsen som er min morfar bodde aldri i Oslo med sin far. Min bestefar blei født i 1921 og var ett lite barn da han såg sin far Ole Hartvig Larsen siste gang. Til tross for at Ole Hartvig Larsen døde så seint som i 1979 93 år gammal.
Eg har fått tips om at graven etter min oldefar var festa av Elise Larsen. Desverre finnes det mange med det navnet, men ingen i Oslo. Det kan ha vært hans andre hustru.
Graven etter min oldefar blei sletta i 1999.
Takk for tips. Nei, den Arnt Larsen som er min morfar bodde aldri i Oslo med sin far. Min bestefar blei født i 1921 og var ett lite barn da han såg sin far Ole Hartvig Larsen siste gang. Til tross for at Ole Hartvig Larsen døde så seint som i 1979 93 år gammal.
Eg har fått tips om at graven etter min oldefar var festa av Elise Larsen. Desverre finnes det mange med det navnet, men ingen i Oslo. Det kan ha vært hans andre hustru.
Graven etter min oldefar blei sletta i 1999.
Eg har funnet ut at Ole Hartvig Larsen's andre hustru var Elise Larsen født 23.12.1905 i Oslo.
Ole hadde følgande søsken; Lars, Arnt, Hanna, Torvald og Mary (som omtalt tidlegare).
Foruten de to barna som Ole fekk med første hustru (Arnt og Perry) så fekk han ytterligere 10 barn til:
Mary, Ole Johan, Torleif, Bjørn, Arnt, Åse, Inger Lise, Lars Anton, Per og Erik.
Ole hadde følgande søsken; Lars, Arnt, Hanna, Torvald og Mary (som omtalt tidlegare).
Foruten de to barna som Ole fekk med første hustru (Arnt og Perry) så fekk han ytterligere 10 barn til:
Mary, Ole Johan, Torleif, Bjørn, Arnt, Åse, Inger Lise, Lars Anton, Per og Erik.
Ole hartiv Larsen vart fødd 23.10.1896. Elise Larsen angivelig 23.10.1905 og sannsynligvis i Oslo. Det siste har eg ikkje 100% bekreftelse på.
Ole Hartivg Larsen og Elise Larsen blei gift i 1958.
Noen som kan hjelpe meg med dokumentasjon som viser meir om denne familien? Sjå forøvrig over.
Ole Hartivg Larsen og Elise Larsen blei gift i 1958.
Noen som kan hjelpe meg med dokumentasjon som viser meir om denne familien? Sjå forøvrig over.
Du har to datoer for Elises fødsel; 23/10 og 23/12, begge 1905.
Jeg fant ei Bertha Elise Larsen født 23/12, men i 1904.
Kan det være "din" Elise?
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/143623
Vennlig hilsen Tove
Giftet de seg i 1958, 62 og 53 år gamle og fikk 10 barn? Samboere?
Hvordan henger det sammen

Hvordan henger det sammen

Vennlig hilsen Tove
Tove skrev:Giftet de seg i 1958, 62 og 53 år gamle og fikk 10 barn? Samboere?
Hvordan henger det sammen![]()
Enig i det, men det står i papirene i samband med Ole's død som eg fekk fra Oslo. Det er mykje eg ikkje veit, og det er sikkert feil i opplysninger. Det er derfor eg treng litt hjlep til å nøste dei løse trådane.
Papirene fra skiftet sei 5 barn, men de navnene som er lista der stemmer ikkje med muntlige beretninger. Muntlig fortelling sei at det er 5 til.

Tove skrev:Du har to datoer for Elises fødsel; 23/10 og 23/12, begge 1905.
Ja,, den har eg også studert på om det kan være henne. Mulig at det er en skrivefeil fra skifteretten. I offentlig papirer fra Ole's død står det 23.12.1905 som fødselsår på Elise. Har ikkje dødsår, og en eventuell nøsting der kan gi svar. men hun levde i 1979 da Ole døde.
Ole Hartvig Larsen må ha vært gift tre ganger.
Den føste hustrua, mi oldemor, var Martha Pauline Larsen (født Ås). Vigde 11. desember 1920 i Ålesund. De fekk barna Arnt (min morfar) og Perry. Når Ole og Martha var skild veit eg ikkje, men det var mens Arnt og Perry fortsatt var små barn. Så vart Martha og barna værande att i Ålesund. Martha vart ikkje gift igjen.
Hustru nummer 2 er foreløbig ukjent.
Hustru nummer 3 er Elise Larsen. De vart vigde i Oslo i 1958. De hadde barna Bjørg Larsen, Thorleif Larsen, Åse Svendsen (født Larsen) pluss 2 barn til.
De barna som etter muntlig beretning var Oles Barn og som ikkje er lista over er:
Mary (d)
Ole Johan
Bjørn
Arnt (skal ha reist til Malmø)
Inger Lise
Lars Anton
Per
Erik (d)
En av sønene skal ha omkomt i England under 2. verdenskrig.
Så langt er eg komen i "etterforskinga" av slekta mi, men ikkje lenger
Den føste hustrua, mi oldemor, var Martha Pauline Larsen (født Ås). Vigde 11. desember 1920 i Ålesund. De fekk barna Arnt (min morfar) og Perry. Når Ole og Martha var skild veit eg ikkje, men det var mens Arnt og Perry fortsatt var små barn. Så vart Martha og barna værande att i Ålesund. Martha vart ikkje gift igjen.
Hustru nummer 2 er foreløbig ukjent.
Hustru nummer 3 er Elise Larsen. De vart vigde i Oslo i 1958. De hadde barna Bjørg Larsen, Thorleif Larsen, Åse Svendsen (født Larsen) pluss 2 barn til.
De barna som etter muntlig beretning var Oles Barn og som ikkje er lista over er:
Mary (d)
Ole Johan
Bjørn
Arnt (skal ha reist til Malmø)
Inger Lise
Lars Anton
Per
Erik (d)
En av sønene skal ha omkomt i England under 2. verdenskrig.
Så langt er eg komen i "etterforskinga" av slekta mi, men ikkje lenger

Hei!
Papirene fra skifteretten etter min oldefar ga meg ikkje meir enn felire spørsmål. Det er enklere å nøste i ting som er fra 1910 og eldre fordi det finnes så mange elektroniske arkiv som er åpne og lett tilgjengelig.
No er riktignok min utfording litt større enn den trenger å være i og med at min oldefar hadde ett så vanlig navn som Larsen, og endog budde i Oslo.
Eg er overbevist om at han har vært gift tre ganger og hadde mange barn. Hvordan finne ut av hvem han har vært gift med (mangler hustru mellom Martha Pauline Larsen (1920) og Elise Larsen (1958).
Eg er heilt sikker på hvilke barn han hadde med første hustru (som er min oldemor). Eg veit imidlertid lite om nummer to annet enn mange navn som eg ikkje klarer å plassere.
Hvordan grve videre i dette?
Papirene fra skifteretten etter min oldefar ga meg ikkje meir enn felire spørsmål. Det er enklere å nøste i ting som er fra 1910 og eldre fordi det finnes så mange elektroniske arkiv som er åpne og lett tilgjengelig.
No er riktignok min utfording litt større enn den trenger å være i og med at min oldefar hadde ett så vanlig navn som Larsen, og endog budde i Oslo.
Eg er overbevist om at han har vært gift tre ganger og hadde mange barn. Hvordan finne ut av hvem han har vært gift med (mangler hustru mellom Martha Pauline Larsen (1920) og Elise Larsen (1958).
Eg er heilt sikker på hvilke barn han hadde med første hustru (som er min oldemor). Eg veit imidlertid lite om nummer to annet enn mange navn som eg ikkje klarer å plassere.
Hvordan grve videre i dette?
Eg mangler fortsatt mykje informasjon om min oldefar og hans familie. Er mykje enklare å finne ut av og nøste opp familie som bur på små plasser, da har man i alle fall Ættesoge og bygdebøker å støtte seg til. Følgande veit eg om Ole Hartvig Larsen og den nærmeste familie:
Ole Hartvig Larsen
yrke: Arkitekt
Født: October 23, 1896
Hemnes, Nordland
Død: August 21, 1979 (82)
Oslo, Norway
Nærmeste familie:
Son of Lars Abrahamsen og Antonette Abrahamsen
Husband of Elisa Larsen
Father of Arnt Larsen; Perry Larsen; Arnt Martin Lars Larsen; Bjørn Larsen; Thorleif Larsen og Åse Svendsen
Brother of Lars Larsen; Torvald Abrahamsen; Hanna Abrahamsen og Mary Snerlebakken
Vielse Ole Hartvig født 1896 Hemnes og Martha Pauline født 1897 Kristiansund : 11. desember 1920 : Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ålesund, Klokkerbok nr. 529C10 (1918-1941), Ekteviede 1920, side 35. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=39479&u id=ny&idx_side=-37
http://www.begravdeioslo.no/resultat/na ... rt_order/1
----------------------------------------------------------------
Korrekt gravnr. er: 20.040.23.004 (Felt 40, rad 23, grav 4)
Graven ble slettet i 1999, så monumentet er nok tatt bort for lengst.
Gravlagtdato står ikke på vår data, men han døde 21.08.1979, så han ble nok begravet like etter det!
Mvh gfk vest -----------------------------------------------------------------
Ole Hartvig Larsen
yrke: Arkitekt
Født: October 23, 1896
Hemnes, Nordland
Død: August 21, 1979 (82)
Oslo, Norway
Nærmeste familie:
Son of Lars Abrahamsen og Antonette Abrahamsen
Husband of Elisa Larsen
Father of Arnt Larsen; Perry Larsen; Arnt Martin Lars Larsen; Bjørn Larsen; Thorleif Larsen og Åse Svendsen
Brother of Lars Larsen; Torvald Abrahamsen; Hanna Abrahamsen og Mary Snerlebakken
Vielse Ole Hartvig født 1896 Hemnes og Martha Pauline født 1897 Kristiansund : 11. desember 1920 : Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ålesund, Klokkerbok nr. 529C10 (1918-1941), Ekteviede 1920, side 35. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=39479&u id=ny&idx_side=-37
http://www.begravdeioslo.no/resultat/na ... rt_order/1
----------------------------------------------------------------
Korrekt gravnr. er: 20.040.23.004 (Felt 40, rad 23, grav 4)
Graven ble slettet i 1999, så monumentet er nok tatt bort for lengst.
Gravlagtdato står ikke på vår data, men han døde 21.08.1979, så han ble nok begravet like etter det!
Mvh gfk vest -----------------------------------------------------------------