Ajer gaard, Furnaes i Vang
Moderator: MOD_Hedmark
Ajer gaard, Furnaes i Vang
Vil gjerne vite mere om:
Johannes Andersen Bioerge
f. 9 september doept 2. oktober, 1814, Furnes i Vang.
foreldre: Anders Christophersen og Anne Larsdatter Bioerge.
Johannes giftet seg: 20. februar 1837, Furnes i Vang, med Anne Toemmesdtr Ajer.
Hun var 45 aar, han var 22 aar.
Hun doede oktober 1851.
1865 tellingen: Johannes er gift med Johanne Nilsdatter og eier Roennebaek gaard, Naes i Hedemark. Han har to unge soenner, Anders og Nils.
Soennen Anders reiste til Wisconsin, USA, naar han var 18 aar.
Er det noen som har en bygdebok som kan fortelle meg litt on denne mannen ?
Takk for hjelpen!
Patty
Johannes Andersen Bioerge
f. 9 september doept 2. oktober, 1814, Furnes i Vang.
foreldre: Anders Christophersen og Anne Larsdatter Bioerge.
Johannes giftet seg: 20. februar 1837, Furnes i Vang, med Anne Toemmesdtr Ajer.
Hun var 45 aar, han var 22 aar.
Hun doede oktober 1851.
1865 tellingen: Johannes er gift med Johanne Nilsdatter og eier Roennebaek gaard, Naes i Hedemark. Han har to unge soenner, Anders og Nils.
Soennen Anders reiste til Wisconsin, USA, naar han var 18 aar.
Er det noen som har en bygdebok som kan fortelle meg litt on denne mannen ?
Takk for hjelpen!
Patty
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Ajer gaard, Furnaes i Vang
Hei !
Bare dette, noe som det også kan bli greit å ha.
F. T. Næs 1865.
Rønnebæk.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2024#ovre
Mvh. Magne.
Bare dette, noe som det også kan bli greit å ha.
F. T. Næs 1865.
Rønnebæk.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2024#ovre
Mvh. Magne.
Bygdebok på Nes gir ikke noe særlig. Om Anders f. 1863 vites bare at han emigrerte. Er det han du vil vite mer om? Har ikke sjekket hvor det ble av han enda.
Anders Christophersen døpt 10.03.1776 død 13.11.1855 gift 02.11.1804 med Anne Larsdatter døpt 13.02.1780 død 20.02.1868. De fikk 5 barn:Eli 1804, Lars 1809, Christopher 1811, Johannes 1814, Ole 1823. Jeg kan gå flere generasjone tilbake på Anders Christophersen
Anders Christophersen døpt 10.03.1776 død 13.11.1855 gift 02.11.1804 med Anne Larsdatter døpt 13.02.1780 død 20.02.1868. De fikk 5 barn:Eli 1804, Lars 1809, Christopher 1811, Johannes 1814, Ole 1823. Jeg kan gå flere generasjone tilbake på Anders Christophersen
Hei Magne og Hans... dere som sitter oppe halve natten.
Kan jeg spoerre om et par ting?
Naar en ungkar som er 22 gifter seg med en kvinne, en enke, som er 45, og som antakelig ikke kan faa flere barn, er der fordi hun har arvet en fin gaard? eller fordi hun er soet og grei?
Eide Anne Tommesdatter gaarden Ajer?
Ville Johannes "eie" Ajer med en gang han giftet seg med henne?
Ville han arve gaarden etter henne?
Ville han maatte dele med hennes barn hvis hun hadde barn mens hun bodde paa Ajer?
Staar det noenting i bygdeboken om Anne Tommesdatter og hvor hun kom fra og den foerste mannen hennes?
I 1865 ser det ut som om Ajer er en svaer gaard.
Naar det gjelder unge Johannes Bioerge... eide han Bioerge gaard foer han traff Anne Tommesdatter, eller var han en husmann?
Kunne Johannes har vaert gift etter at den foerste kone doede og foer han giftet seg med Johanne Nielsdatter? Jeg syntes at det er rart at han ventet i nesten 12 aar aa gifte seg etter at den foerste kone doede.
Jeg ville sette veldig pris om du klarte aa gaa bak i tiden og finde ut mere om familien til Johannes!!
Masse hilsener fra Patty i Colorado
Kan jeg spoerre om et par ting?
Naar en ungkar som er 22 gifter seg med en kvinne, en enke, som er 45, og som antakelig ikke kan faa flere barn, er der fordi hun har arvet en fin gaard? eller fordi hun er soet og grei?
Eide Anne Tommesdatter gaarden Ajer?
Ville Johannes "eie" Ajer med en gang han giftet seg med henne?
Ville han arve gaarden etter henne?
Ville han maatte dele med hennes barn hvis hun hadde barn mens hun bodde paa Ajer?
Staar det noenting i bygdeboken om Anne Tommesdatter og hvor hun kom fra og den foerste mannen hennes?
I 1865 ser det ut som om Ajer er en svaer gaard.
Naar det gjelder unge Johannes Bioerge... eide han Bioerge gaard foer han traff Anne Tommesdatter, eller var han en husmann?
Kunne Johannes har vaert gift etter at den foerste kone doede og foer han giftet seg med Johanne Nielsdatter? Jeg syntes at det er rart at han ventet i nesten 12 aar aa gifte seg etter at den foerste kone doede.
Jeg ville sette veldig pris om du klarte aa gaa bak i tiden og finde ut mere om familien til Johannes!!
Masse hilsener fra Patty i Colorado
Det er et stort skifte over flere sider etter Anne på Ajer, og enkemannen kom godt ut av det ekteskapet selv om hennes barn fra første ekteskap også skulle ha sitt.
Skiftet er på side 313b, 315b, 320b, 334b, 343b i følge registeret: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25199/427/
På den siste delen ser man at boets inntekt er ca 4298 Spd. , utgifter 2225 spd. Av det som var igjen, ca 2072 Spd, skulle enkemannen ha halvparten, resten ble fordelt i broderlod og søsterlod på hennes barn. (Sønner fikk dobbelt så mye som døtre) : http://arkivverket.no/URN:sk_read/25199/350/
Mvh
Linda
Skiftet er på side 313b, 315b, 320b, 334b, 343b i følge registeret: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25199/427/
På den siste delen ser man at boets inntekt er ca 4298 Spd. , utgifter 2225 spd. Av det som var igjen, ca 2072 Spd, skulle enkemannen ha halvparten, resten ble fordelt i broderlod og søsterlod på hennes barn. (Sønner fikk dobbelt så mye som døtre) : http://arkivverket.no/URN:sk_read/25199/350/
Mvh
Linda
Johannes var sønn på garden Bjørge men hadde eldre brødre. Han var jo da Gardmandssønn da han giftet seg men enka på Ajer i 1837. Da hun døde i 1852 fikk han føderaad hos stesønnen på Ajer mot å betale 600 rdl.
Faren døde i 1855 og han arvet nok noe for i 1866 fikk han skjøte fra sakfører Petersen på garden Røhnebæk på Nes.
Faren døde i 1855 og han arvet nok noe for i 1866 fikk han skjøte fra sakfører Petersen på garden Røhnebæk på Nes.
Takk Linda og Hans!
Linda, jeg visste ikke at det fantes slike opplysninger om skifte og arv paa nettet.
Meget interessant. Dette maa jeg undersoeke videre.
Og Hans, naar du sier at Johannes fikk skjoete paa garden Roehnebaek paa Nes i 1866, ville det si at han bodde der i noen aar uten aa eie garden? Naar han fikk skjoete fra sakfoerer Petersen i 1866, villde det si at han hadde da betalt laanet paa gaarden og eide den "free and clear"? Gardene Ajer og Roehnebaek, eksisterer de idag som garder?
Den amerikanske familien som nedstammer from Anders Johannesen Roehnebaek (han tok navnet Andrew J. Ajer i USA) visste saa aa si ingenting om familiens roetter i Norge, og jeg syntes at det var artig aa forsoeke aa hjelpe dem. Jeg haaper at de vil en dag ta en tur til Norge for aa oppleve de gardene og stedene som er en del og familiens historie.
Og foer jeg glemmer, vil jeg kondolere.
Saa mye vondt som har skjedd i Norge de siste ukene.
Saa mange amerikanere, og norske amerikanere, som graater sammen med dere.
Det maa dere vite.
Tusen takk for hjelpen!
Masse hilsener fra Patty
Linda, jeg visste ikke at det fantes slike opplysninger om skifte og arv paa nettet.
Meget interessant. Dette maa jeg undersoeke videre.
Og Hans, naar du sier at Johannes fikk skjoete paa garden Roehnebaek paa Nes i 1866, ville det si at han bodde der i noen aar uten aa eie garden? Naar han fikk skjoete fra sakfoerer Petersen i 1866, villde det si at han hadde da betalt laanet paa gaarden og eide den "free and clear"? Gardene Ajer og Roehnebaek, eksisterer de idag som garder?
Den amerikanske familien som nedstammer from Anders Johannesen Roehnebaek (han tok navnet Andrew J. Ajer i USA) visste saa aa si ingenting om familiens roetter i Norge, og jeg syntes at det var artig aa forsoeke aa hjelpe dem. Jeg haaper at de vil en dag ta en tur til Norge for aa oppleve de gardene og stedene som er en del og familiens historie.
Og foer jeg glemmer, vil jeg kondolere.
Saa mye vondt som har skjedd i Norge de siste ukene.
Saa mange amerikanere, og norske amerikanere, som graater sammen med dere.
Det maa dere vite.
Tusen takk for hjelpen!
Masse hilsener fra Patty
De eksisterer i dag.
Han eide ikke Ajer , for da stesønnen overtok betalte han til ham for å kunne være på gaarden som føderaadsmand. Han kjøpte Røhnebæk .
Han eide ikke Ajer , for da stesønnen overtok betalte han til ham for å kunne være på gaarden som føderaadsmand. Han kjøpte Røhnebæk .
Hei Hans,
I gaardsmatrikkelen for 1838 (http://www.rhd.uit.no) staar det at Ajer (Augner) gard i Furnaes Annes, Hedmark, var eid av Johannes Andersen. Var det fordi stesoennen var for ung, dvs ikke myndig enda? Takk for hjelpen. Jeg kan lite om historiske norske lover.
patty
I gaardsmatrikkelen for 1838 (http://www.rhd.uit.no) staar det at Ajer (Augner) gard i Furnaes Annes, Hedmark, var eid av Johannes Andersen. Var det fordi stesoennen var for ung, dvs ikke myndig enda? Takk for hjelpen. Jeg kan lite om historiske norske lover.
patty
Erik Olsen, Narud fra Veldre død 1834 kjøpte Ajer for 2405 speciedaler og fikk skjøtet tinglyst 04.06.1834. Gift 22.06.1820 med Anne Tommesdatter, Bangsberg fra Ringsaker. Barn: Helvig, Syverinde, Ole f. 1828 som ble ved Ajer (tok over etter moren ) Etter at Anne døde fikk Johannes Andersen føderaad hos stesønnen Ole mot å betaler 600 rdl.
Hei Patty Breien.
Min familie kjøpte Ajer gård.
Min tipp, tipp, oldefar er Johannes (Anders Bjørge) Ajer. F. 09.09.1814.
Det er på dagens dato 200 årstiden hans fødsel. Det markerte vi med slekstreff på Ajergård i dag 09.09.1914.
Johannes kom fra Bjørge gården i Furnes. 20 år gammel kom han som gårdsgutt på Ajer gård. Der bodde Erik Olsen Narud og Anne Tomsdatter og deres fem barn. Erik Olsen Narud hadde kjøpt Ajer gård på auksjon i 1833, Erik døde etter 1 år på Ajer i 1834. Anne satt alene med en gård, en av de 12 største gårdene i område, og fem barn under 15 år.
I 1837 giftet Johannes Ajer på 23 år seg med Anne Tomsdatter på 45 år seg.
Anne døde i 1851 som 59 åring.
Når Anne døde ble hennes sønn Ole Ajer fra første ekteskapet med Erik Olsen Narud eier av Ajer gård.
Johannes Ajer var bare 38 år. Stesønnen sa at Johannes kunne ta føderåd på Ajer for 600 sp.daler. Etter dagens penger ca. 600 000 kr. Johannes hadde drevet gården Ajer i 18 år som sin egen. Så måtte han plutselig betale stesønnen sin penger for å få bo på en liten sted av gården. I ca. 1858 dro Johannes Ajer til Røhnebæk på Nes. I 1866 fikk han skjøtet på Røhnebæk gården. I 1961 eller 1962 giftet Johannes Ajer seg på nytt i sitt andre ekteskap med Johanne Nilsendater Alm. Hun var 22 år yngre enn Johannes.
Johanne N. A. Røhnebæk hadde datteren Karen f. 1860 med en "ugift gårdsmann" Anton Jenssen Bryni (f. 1837-d.1914) fra Romedal før hun giftet seg med Johannes. Johannes Ajer hadde hatt fem stesønnener i første ekteskapet kanskje det var derfor lettere å gifte seg med en som hadde en datter fra før av.
Karen var bare 1 eller 2 år når moren Johanne giftet seg som 25 åring med Johannes Ajer på 48 år.
Karen emigrerte til USA i 1877 år som 17 åring og giftet seg som 22 åring i 1882 med Carl Evensen. De bodde i Wisconsin og fikk 9 barn, hvor av 4 vokste opp.
Jeg vet ikke hva etterkommerne til Karen Røhnebæk heter dessverre. Skulle gjerne vist det.
Johannes Ajer og Johanne Alm Røhnebæk fikk to sønner sammen.
Anders Ajer og Nils Røhnebæk. Selv om de hadde samme foreldre valgte Johannes å kalle opp første sønnen etter gården til sin første kone. Dette likte ikke kone nr. to så deres andre sønn skulle oppkalles etter deres gård.
Anders Ajer f. 1863 var Johannes sin første sønn i en alder av 49 år.
Anders Ajer forlot Røhnebæk gården i 1881 som 18 åring. Han emigrerte til USA til Eau Claire i Wisconsin. I nærheten av sin "halv" store søster Karen.
Anders Ajer giftet seg i 1887 med Ingeborg Anna Sivertsen. De fikk 8 barn sammen.
Første barnet: To år før de giftet seg fikk de datteren Selma Julia Ajer f. 1885-1961. Hun var gift med James DeGarmo Stout. De fikk to barn sammen Margaret Ann Stout f. 1930. Og Marian Routh Stout som fikk fem barn. Vet dessverre ikke hvem hennes mann er eller navn på barna.
Andre barnet til Anders Ajer og Ingeborg Anna Siversen: Julius S. Ajer (1888-1966) han giftet seg med Sylvia Clough. De fikk to barn sammen. Lynn Wilfred f. 1915. ( Han fikk to barn. Genrald f. 1942 og James f. 1948.) og Geraldine f. 1923, (fikk to barn John Sobolinko f.1948 og Peter Sobolinko f. 1951)
Tredje barnet til Anders Ajer:
Nordmann Alfred Ajer (1890-1950). Han var gift to ganger. Først Pearl Shephard, ingen barn. Andre gang med Mae Belle Heisig. 4 barn sammen:
Robert Donald Ajer født 1920. 4 barn.
Douglas Nordmann Ajer f. 1921. 3 barn.
Louise Anna Ajer f. 1926.
Johanna Ajer Mayme f. 1923. 5 barn.
Fjerdebarnet til Anders Ajer.
Edvin Carl Ajer (1893-1945) gift med Lillie Luella Gaard.
Fikk fire barn:
Warren Edvin f. 1922. 2 barn.
Merle William f. 1924 - 4 barn.
Richard Marrion f. 1927. 5 barn.
Edwin Carl Ajer f. 1933. 4 barn.
Femte barnet:
Agnes Clara Ajer. 1899-1930. Ugift.
6. Barnet til Anders Ajer.
Ruth Luella Ajer. (1901-1968) gift med Oscar W. Olsen. - ingen barn.
7. Barnet til Anders Ajer.
Esther Midred Ajer 1903-1956. Gift med Christian A. Shern. Fem barn sammen.
David A. Shern født 1926. To barn.
Robert Allen f. 1930. Tre barn.
William Oliver. 1932. Tre barn.
Christine Esther. Fire barn.
James Richard 1939.
8. Barn til Anders Ajer.
Oliver Ajer. 1906-1963. Gift med Thelma Linnea Nyberg.
De fikk tre barn sammen:
Carle Ann Ajer 1932. En datter.
Johan Lea Ajer f. 1936 - tre barn.
Bonnie Linn Ajer f. 1939 fikk tre barn.
Anders Ajer og kona Ingeborg Anna Sivertsen. Kom en tur tilbake til Norge i 1941.
Ønsker du mer informasjon ta kontakt med meg på Facebook Victoria BG.
Hilsen Victoria.
Min familie kjøpte Ajer gård.
Min tipp, tipp, oldefar er Johannes (Anders Bjørge) Ajer. F. 09.09.1814.
Det er på dagens dato 200 årstiden hans fødsel. Det markerte vi med slekstreff på Ajergård i dag 09.09.1914.
Johannes kom fra Bjørge gården i Furnes. 20 år gammel kom han som gårdsgutt på Ajer gård. Der bodde Erik Olsen Narud og Anne Tomsdatter og deres fem barn. Erik Olsen Narud hadde kjøpt Ajer gård på auksjon i 1833, Erik døde etter 1 år på Ajer i 1834. Anne satt alene med en gård, en av de 12 største gårdene i område, og fem barn under 15 år.
I 1837 giftet Johannes Ajer på 23 år seg med Anne Tomsdatter på 45 år seg.
Anne døde i 1851 som 59 åring.
Når Anne døde ble hennes sønn Ole Ajer fra første ekteskapet med Erik Olsen Narud eier av Ajer gård.
Johannes Ajer var bare 38 år. Stesønnen sa at Johannes kunne ta føderåd på Ajer for 600 sp.daler. Etter dagens penger ca. 600 000 kr. Johannes hadde drevet gården Ajer i 18 år som sin egen. Så måtte han plutselig betale stesønnen sin penger for å få bo på en liten sted av gården. I ca. 1858 dro Johannes Ajer til Røhnebæk på Nes. I 1866 fikk han skjøtet på Røhnebæk gården. I 1961 eller 1962 giftet Johannes Ajer seg på nytt i sitt andre ekteskap med Johanne Nilsendater Alm. Hun var 22 år yngre enn Johannes.
Johanne N. A. Røhnebæk hadde datteren Karen f. 1860 med en "ugift gårdsmann" Anton Jenssen Bryni (f. 1837-d.1914) fra Romedal før hun giftet seg med Johannes. Johannes Ajer hadde hatt fem stesønnener i første ekteskapet kanskje det var derfor lettere å gifte seg med en som hadde en datter fra før av.
Karen var bare 1 eller 2 år når moren Johanne giftet seg som 25 åring med Johannes Ajer på 48 år.
Karen emigrerte til USA i 1877 år som 17 åring og giftet seg som 22 åring i 1882 med Carl Evensen. De bodde i Wisconsin og fikk 9 barn, hvor av 4 vokste opp.
Jeg vet ikke hva etterkommerne til Karen Røhnebæk heter dessverre. Skulle gjerne vist det.
Johannes Ajer og Johanne Alm Røhnebæk fikk to sønner sammen.
Anders Ajer og Nils Røhnebæk. Selv om de hadde samme foreldre valgte Johannes å kalle opp første sønnen etter gården til sin første kone. Dette likte ikke kone nr. to så deres andre sønn skulle oppkalles etter deres gård.
Anders Ajer f. 1863 var Johannes sin første sønn i en alder av 49 år.
Anders Ajer forlot Røhnebæk gården i 1881 som 18 åring. Han emigrerte til USA til Eau Claire i Wisconsin. I nærheten av sin "halv" store søster Karen.
Anders Ajer giftet seg i 1887 med Ingeborg Anna Sivertsen. De fikk 8 barn sammen.
Første barnet: To år før de giftet seg fikk de datteren Selma Julia Ajer f. 1885-1961. Hun var gift med James DeGarmo Stout. De fikk to barn sammen Margaret Ann Stout f. 1930. Og Marian Routh Stout som fikk fem barn. Vet dessverre ikke hvem hennes mann er eller navn på barna.
Andre barnet til Anders Ajer og Ingeborg Anna Siversen: Julius S. Ajer (1888-1966) han giftet seg med Sylvia Clough. De fikk to barn sammen. Lynn Wilfred f. 1915. ( Han fikk to barn. Genrald f. 1942 og James f. 1948.) og Geraldine f. 1923, (fikk to barn John Sobolinko f.1948 og Peter Sobolinko f. 1951)
Tredje barnet til Anders Ajer:
Nordmann Alfred Ajer (1890-1950). Han var gift to ganger. Først Pearl Shephard, ingen barn. Andre gang med Mae Belle Heisig. 4 barn sammen:
Robert Donald Ajer født 1920. 4 barn.
Douglas Nordmann Ajer f. 1921. 3 barn.
Louise Anna Ajer f. 1926.
Johanna Ajer Mayme f. 1923. 5 barn.
Fjerdebarnet til Anders Ajer.
Edvin Carl Ajer (1893-1945) gift med Lillie Luella Gaard.
Fikk fire barn:
Warren Edvin f. 1922. 2 barn.
Merle William f. 1924 - 4 barn.
Richard Marrion f. 1927. 5 barn.
Edwin Carl Ajer f. 1933. 4 barn.
Femte barnet:
Agnes Clara Ajer. 1899-1930. Ugift.
6. Barnet til Anders Ajer.
Ruth Luella Ajer. (1901-1968) gift med Oscar W. Olsen. - ingen barn.
7. Barnet til Anders Ajer.
Esther Midred Ajer 1903-1956. Gift med Christian A. Shern. Fem barn sammen.
David A. Shern født 1926. To barn.
Robert Allen f. 1930. Tre barn.
William Oliver. 1932. Tre barn.
Christine Esther. Fire barn.
James Richard 1939.
8. Barn til Anders Ajer.
Oliver Ajer. 1906-1963. Gift med Thelma Linnea Nyberg.
De fikk tre barn sammen:
Carle Ann Ajer 1932. En datter.
Johan Lea Ajer f. 1936 - tre barn.
Bonnie Linn Ajer f. 1939 fikk tre barn.
Anders Ajer og kona Ingeborg Anna Sivertsen. Kom en tur tilbake til Norge i 1941.
Ønsker du mer informasjon ta kontakt med meg på Facebook Victoria BG.
Hilsen Victoria.