Hei,
Prøver å tyde konfirmasjons mini. til en slektning.
Link til Ministrialbok:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-244
Link til Klokkebok:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-290
Det er nr. 16 på side 495 - Siri Olsdatter med foreldre Ole Erichsen og Massi Gulsdatter.
Står det at de bor på "Hole eje"? Og hva står det i feltet for konfirmantens alder? Har nemlig ikke funnet Siri i født kirkeboken for Modum i perioden 1812-1816 så jeg tenkte at hun kanskje er født utenfor prestegjeldet og at dette feltet sier noe om dette.
Kirkebok, Modum, Buskerud, 1830
Moderator: MOD_tydehjelp
- Paul Johan Hals
Re: Modum: 1832-1841, Ministerialbok
Dette er fra Ministerialboka.
Ja, det står Hole Eie.
Under alder etc. tror jeg det står: Februari 3die 1813 ifølge Widnesbyrd af 4 endnu Levende(?) og faddere.
Det står ingenting om hvor hun er født, desverre.
Mvh Paul
Ja, det står Hole Eie.
Under alder etc. tror jeg det står: Februari 3die 1813 ifølge Widnesbyrd af 4 endnu Levende(?) og faddere.
Det står ingenting om hvor hun er født, desverre.
Mvh Paul
Takk skal du ha. Har funnet ekteskapet hennes senere samt folktelling i 1865, så da er det kanskje bare fødtselen som er "glemt" i kirkeboka.
Men når det er skrevet av 4 personer var vitne til dåpen, tyder kanskje det på hjemmedåp og at derfor er glemt i kirkeboken?
Men når det er skrevet av 4 personer var vitne til dåpen, tyder kanskje det på hjemmedåp og at derfor er glemt i kirkeboken?
- Paul Johan Hals
Etter min oppfatning kan det tyde på at daværende prest har glemt å føre inn dåpen, ja.
Mvh Paul
Mvh Paul
Takk for svar.
Har sett litt videre på disse anene og det er generelt vanskelig å tyde kirkebøkene i Modum før 1810.
Min forfar (tror jeg) Gul Nilsen døde i ca 1787-88, da hans datter som er min formor ble født i 1788 og hennes mor giftet seg på nytt i januar 1790.
Letet etter Gul Nilsen i kirkeboka og fant noe som kan være han: (Side 1035, nr. 21 fra toppen av). Da dette er et relativt sjeldent navn på dette tidspunktet (svært få i folktetelling som heter både Gul/Guel/Guul, så er jeg temmelig sikker på at det er rett person.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-501
Av det jeg klarer å tyde så står det "Gul Nilsen Hære" og at han er "46 aar" (Hære var/er en gård i Modum som datteren iallefall bodde på i folktelling i 1801 og når hun ble konfirmert i 1802.
Det står også "gl" like får alderen på han og de fleste andre. Betyr dette "gammel"? Har sett i min "Ordbok for slektsforskere" men fant ikke denne forkortelsen her.
Og hva står det før navnet?
Har sett litt videre på disse anene og det er generelt vanskelig å tyde kirkebøkene i Modum før 1810.
Min forfar (tror jeg) Gul Nilsen døde i ca 1787-88, da hans datter som er min formor ble født i 1788 og hennes mor giftet seg på nytt i januar 1790.
Letet etter Gul Nilsen i kirkeboka og fant noe som kan være han: (Side 1035, nr. 21 fra toppen av). Da dette er et relativt sjeldent navn på dette tidspunktet (svært få i folktetelling som heter både Gul/Guel/Guul, så er jeg temmelig sikker på at det er rett person.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-501
Av det jeg klarer å tyde så står det "Gul Nilsen Hære" og at han er "46 aar" (Hære var/er en gård i Modum som datteren iallefall bodde på i folktelling i 1801 og når hun ble konfirmert i 1802.
Det står også "gl" like får alderen på han og de fleste andre. Betyr dette "gammel"? Har sett i min "Ordbok for slektsforskere" men fant ikke denne forkortelsen her.
- Else Berit Rustad
Tom skrev:Det står også "gl" like får alderen på han og de fleste andre. Betyr dette "gammel"? Har sett i min "Ordbok for slektsforskere" men fant ikke denne forkortelsen her.
Det er rimelig at du ikke finner denne forkortelsen i "Ordbok for slektsforskere" - gl. er en helt vanlig forkortelse for gammel, ikke noe spesielt i forbindelse med slektsforskning, altså

Foran navnet står: D. 8. Maji ved Heg. K., dvs. begravelsen var den 8. mai fra Heggen kirke.
Mvh
Else B.
Takk skal du ha Else! D.8. så ut som "Do Do" for meg, så jeg prøvde å se lenger opp etter en dato