Regler for navngivning av barn

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj12148
Sted: Bergen

Regler for navngivning av barn

Legg inn av gj12148 » 26. juli 2011 kl. 13.52

Hei

Lette gjennom metodetråden og fant ikke noe tema på dette. Jeg lurte på hvilken metode som var den vanligste ved navngivning av barna sine? Jeg er fullt klar over at det ikke er en fast regel, men det kan være en hjelp når man f.eks. leter etter manglende navn, spesielt på mødre. Jeg har inntrykk av at de fire første navnene ofte var samme som de fire besteforeldrenes navn. Kan noen redegjøre litt mht dette konseptet?

Takk!

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Regler for navngivning av barn

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. juli 2011 kl. 17.38

Her er et utsnitt om temaet fra boka ’Våre Røtter’ av Nils Johan Stoa og Per-Øyvind Sandberg, som beskriver oppkallingsregler i eldre tider i generelle ordelag, sitat:
'Det var vanlig at unger ble kalt opp etter nære slektninger. I mange miljøer var det langt på vei regelbunden oppkalling, spesielt blant gårdbrukerne. Første sønn fikk navn etter farfar, første datter etter farmor eller mormor. Dette var avhengig av om eiendommen var kommet i foreldrenes eie fra manns- eller kvinnesiden. Andre sønn skulle kalles etter morfar og andre datter etter den andre bestemoren. Deretter var det vanlig å kalle opp de yngre barna etter andre slektninger eller etter fadderne. Døde et barn, gikk navnet i arv til neste unge av samme kjønn.’ sitat slutt.

Mvh Kjell H.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 26. juli 2011 kl. 17.46

Et annet eksempel jeg også har kommet over flere ganger, er dersom barnets far var gift for annen gang, så ble ofte den første datteren i annet ekteskap kalt opp etter farens første, avdøde hustru.

Dette har jeg bare observert på 1700-tallet, så det var nok ikke vanlig utover på 1800-tallet. Og noen regel var det jo ikke.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 26. juli 2011 kl. 17.47

Ja.

- Og i tillegg var det visst slik at en nylig avdød familemedlem gjerne ble kallt opp.
Om far eller mor hadde vært gift før; skulle nok ofte 1. ektefellen kalles opp.
Om far dør før barnet er født kalles faren opp.
Om mor dør i barsel kalles mor opp.
Ellers; iblant ser det vel også ut til at bygdas/områdets største kjendis/autoritet/rikmann kunne bli brukt som et mellomnavn.

Men nå kommer'e sikkert mange andre som har andre erfaringer, også!

Mvh Gunnar.

gj12148
Sted: Bergen

Legg inn av gj12148 » 26. juli 2011 kl. 17.48

Det er generelt sett mine erfaringer også, men greit å få det fra andre hold også! Takk

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 27. juli 2011 kl. 2.37

Jeg har også sett det samme som Else at når et barn ble døpt og en av foreldrene til barnet hadde vært gift før ble første ektefelle oppkalt. Så har jo også jeg i min slekt at første sønn ble oppkalt etter farfar, andre sønn etter morfar, eldste datter etter farmor og nest eldste datter etter mormor. Enkelte fulgte denne regelen selv om farmor og mormor hadde samme navn. Mine aner Peder Andersen(ca 1711-1793) og kona Siri Andersdatter(ca 1706-1788) kalte to av sine døtre Ingeborg. Hans mor het Ingeborg Olsdatter, og siden nevnte oppkallingsregel av besteforeldre ellers følges her regner jeg det som sannsynlig at Siris mor het Ingeborg.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 27. juli 2011 kl. 2.43

Har sett at i enkelte familier ble ikke besteforelde oppkalt før de var døde, og da kunne det godt være barn lengre uti(kanskje av de yngste) som ble oppkalt etter besteforeldrene. På samme familie som jeg har som eksempel i forrige innlegg kalte min formor sin sønn Peder i 1794, og faren Peder Andersen Lillevik døde i 1793. Peder født 1794 var yngst av 7 barn, og det var 3 brødre av Peder født 1794som var eldre enn han.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»