Hei,
Kan noen hjelpe meg å tyde dåpen helt nederst til venstre, Sara Larsdatter. Slektsnavn/stedsnavn på foreldre og faddere er ukjente for meg, og derfor vanskelig å tyde.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 1 (1756-1785), Kronologisk liste 1756, side 2.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Mvh.
S. Borge
Kirkebok, Lyngen, Troms, 1756
Moderator: MOD_tydehjelp
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Re: Kirkebok, Lyngen, Troms, 1756
Link
Se under punkt 2. Kan være til hjelp for de som eventuelt kan tyde dette bedre. Linken går til Nord-Troms museum sin oversettelse av Min.bok 1 for Lyngen.
Mvh
Øyvind
Se under punkt 2. Kan være til hjelp for de som eventuelt kan tyde dette bedre. Linken går til Nord-Troms museum sin oversettelse av Min.bok 1 for Lyngen.
Mvh
Øyvind
Den linken skulle man hatt før, så kunne man late som man var supertyder her
Jeg har forsøkt flere ganger, men stod kun med Dahlen, en tvilsom Timmir..og Skov.. Selv med fasiten klarer jeg ikke de stedsnavna.
Mvh
Linda

Mvh
Linda
Tusen takk for linken, og tusen takk for at dere er villige til å hjelpe meg, som verken er kjent med området eller med kirkebøkene i Lyngen. Sara gifter seg 1 des 1781 i Lyngen med Hans Samuelsen, og i FT 1801 bor de i Pollen, Lyngen og kalles "lapp-folk". Ser ut til at både sjøsamer, flyttsamer og kvener av og til blir puttet i samme kategori, så det med etnisitet er litt vanskelig å finne ut av. Tusen takk igjen!
Mvh,
Sylvi
Mvh,
Sylvi
- Else Berit Rustad
Øyvind skrev:Se under punkt 2. Kan være til hjelp for de som eventuelt kan tyde dette bedre. Linken går til Nord-Troms museum sin oversettelse
- og oversettelsen var nesten riktig

bortsett fra noen småfeil: Det står ikke ....Pigebarn til Sara... osv., men ....Pigebarn noe Sara (noe = ved navn). Akkurat denne tydefeilen er gjennomgående, ser jeg.
Barnets mor heter Guren, ikke Gusen.
Mvh
Else B.
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Link
Du finner familien under Stor=eng (Storeng i Lyngen) her på skattemantallet for Troms fogderi fra 1763. Der er kun Berit nevnt av barn. Sara er nok ikke nevnt her pga lav alder. Bare hyggelig å være til hjelp! Morens fornavn her Guru.
Mvh
Øyvind
Du finner familien under Stor=eng (Storeng i Lyngen) her på skattemantallet for Troms fogderi fra 1763. Der er kun Berit nevnt av barn. Sara er nok ikke nevnt her pga lav alder. Bare hyggelig å være til hjelp! Morens fornavn her Guru.
Mvh
Øyvind
Tusen takk igjen alle sammen!
Mvh
Sylvi
Mvh
Sylvi