Harald Ingemar Hanssen født 1885 fra Buksnes?
Moderator: MOD_Nordland
Harald Ingemar Hanssen født 1885 fra Buksnes?
Hei!
Eg har endelig klart å få frem et navn på min oldefar som i mange år var ukjent for oss da datteren (Henriette Marie Strand født 08.01.1920 på Bjørn i Dønna) var antagelig ikke planlagt og ingen på hjemmefronten ville si så mye om den saken.
Eg fant navnet Harald Ingemar Hannsen født 1895 oppført som far til min bestemor i kirkeboken og der sto det at han var fra Buksnes i Stamsund.
Det var sagt at han jobbet ved sildeoljefabrikken på Bjørn i den tid.
Barnets mor og min Oldemor het Bereth Henriette Brynlund født 26.09.1898 p0å Bjørn.
Når eg søker på folketellingen for 1900 finner eg en Harald Hansen født 1895 i Buksnes og da oppført som fostersønn hos Ove Johansson og Bertine Frandtsdatter på bruket Buøen store.
Er det noen som kjenner til navnet eller hvor han kom fra og hvor han dro i senere tid?
Det ble nevnt at han utvandret til Amerika.
Takker for alle opplysninger!
Det ble nevnt at han utvandret til Amerika
Eg har endelig klart å få frem et navn på min oldefar som i mange år var ukjent for oss da datteren (Henriette Marie Strand født 08.01.1920 på Bjørn i Dønna) var antagelig ikke planlagt og ingen på hjemmefronten ville si så mye om den saken.
Eg fant navnet Harald Ingemar Hannsen født 1895 oppført som far til min bestemor i kirkeboken og der sto det at han var fra Buksnes i Stamsund.
Det var sagt at han jobbet ved sildeoljefabrikken på Bjørn i den tid.
Barnets mor og min Oldemor het Bereth Henriette Brynlund født 26.09.1898 p0å Bjørn.
Når eg søker på folketellingen for 1900 finner eg en Harald Hansen født 1895 i Buksnes og da oppført som fostersønn hos Ove Johansson og Bertine Frandtsdatter på bruket Buøen store.
Er det noen som kjenner til navnet eller hvor han kom fra og hvor han dro i senere tid?
Det ble nevnt at han utvandret til Amerika.
Takker for alle opplysninger!
Det ble nevnt at han utvandret til Amerika
Re: Harald Ingemar Hanssen født 1885 fra Buksnes?
Folketellingen for 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036935005372/ og da kan du prøve å finne han i kirkeboken for Buksnes.
Kjell
Kjell
Hei
Dåp Harald Ingemar : KB Buksnes i Hol 1886-1898, side 64 nr. 13:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-67
Hilsen
Grethe Aud
Dåp Harald Ingemar : KB Buksnes i Hol 1886-1898, side 64 nr. 13:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-67
Hilsen
Grethe Aud
- Paul Johan Hals
En liten rettelse til innlegget fra Grethe.
Det er kirkebok for Hol i Buksnes.
Mvh Paul
Det er kirkebok for Hol i Buksnes.

Mvh Paul
Hei Paul
Det er det vettu, går litt fort noen ganger. Takk for at du passer på meg
Hilsen
Grethe Aud
Det er det vettu, går litt fort noen ganger. Takk for at du passer på meg

Hilsen
Grethe Aud
- Paul Johan Hals
Det var bare tilfeldig at jeg la merke til det. Er litt kjent i området. Bodde på naboøya (Flakstadøy) noen år i oppveksten.
Kan fra den tiden (Ca 1960) nevne at det var mye diskusjon angående kommunsammenslåing på Vestvågøy. Blant annet om navnet på den nye kommunen. Der var 4 kommuner: Valberg, Borge, Buksnes og Hol. En vittig hund foreslo som nytt kommunenavn at man tok litt fra hver kommune. Hans forslag ble da: Valborgs buksehol. Det er vel unødvendig å nevne at forslaget ikke ble godtatt.
Mvh Paul
Kan fra den tiden (Ca 1960) nevne at det var mye diskusjon angående kommunsammenslåing på Vestvågøy. Blant annet om navnet på den nye kommunen. Der var 4 kommuner: Valberg, Borge, Buksnes og Hol. En vittig hund foreslo som nytt kommunenavn at man tok litt fra hver kommune. Hans forslag ble da: Valborgs buksehol. Det er vel unødvendig å nevne at forslaget ikke ble godtatt.

Mvh Paul
Hei!
Takk for svar.
Det kan se ut som eg har kommet et stort skritt videre.
Ser han er søken av 9 så det blir jo en stor famile å slekte på.
Nå må eg prøve å finne ut hvor han tok veien etter oppholdet på Dønna.
Hvilken kirkegård tilhører han dersom eg skal prøve å finne ut om han er gravlagt på Buksnes?
Takk for svar.
Det kan se ut som eg har kommet et stort skritt videre.
Ser han er søken av 9 så det blir jo en stor famile å slekte på.
Nå må eg prøve å finne ut hvor han tok veien etter oppholdet på Dønna.
Hvilken kirkegård tilhører han dersom eg skal prøve å finne ut om han er gravlagt på Buksnes?
- Paul Johan Hals
Han er ikke registrert i Vestvågøy på DIS-Norges "Gravminner i Norge". Det betyr ikke at han ikke er begravet på en kirkegård der. Men i startinlegget sier du "Det ble nevnt at han utvandret til Amerika". Har du funnet Emigrasjonen? og vet du om han eventuelt kom tilbake?
Mvh Paul
Mvh Paul
Hei!
Ja det ble nevnt at han dro til Amerika ,men det kan ha blitt sagt for å stoppe videre utspørring av emnet på den tid.
Å få en uekte datter i de dager var ikke særlig godkjent og eg vet jo heller ikke om at han visste om sin datter på Dønna.
Eg tror han må ha reist fra Dønna før min bestemor ble født siden en annen tok henne som sin datter.
Det er en liten bygd og eg tror nok han reiste like etter at min oldemor ble gravid.
Både min bestemor og min mor er døde så det er ikke så enkel å finne frem til opplysninger.
De opplysningene eg har kommer fra tanten til min bestemor som husker at Harald jobbet på fabrikken på Bjørn og at han snekkret kjelker til ungene i bygda om vinteren.Mer vil hun ikke ut med .
Hvis noen er flink å tyde gammel skrift kan dere sjekke kirkeboken for Herøy/Nordvik under døpte i 1920 der han står oppført som far til min bestemor Henriette Marie f 08.01.1920
Står et navn forand Harald som eg ikke klarer å tyde.
Ja det ble nevnt at han dro til Amerika ,men det kan ha blitt sagt for å stoppe videre utspørring av emnet på den tid.
Å få en uekte datter i de dager var ikke særlig godkjent og eg vet jo heller ikke om at han visste om sin datter på Dønna.
Eg tror han må ha reist fra Dønna før min bestemor ble født siden en annen tok henne som sin datter.
Det er en liten bygd og eg tror nok han reiste like etter at min oldemor ble gravid.
Både min bestemor og min mor er døde så det er ikke så enkel å finne frem til opplysninger.
De opplysningene eg har kommer fra tanten til min bestemor som husker at Harald jobbet på fabrikken på Bjørn og at han snekkret kjelker til ungene i bygda om vinteren.Mer vil hun ikke ut med .
Hvis noen er flink å tyde gammel skrift kan dere sjekke kirkeboken for Herøy/Nordvik under døpte i 1920 der han står oppført som far til min bestemor Henriette Marie f 08.01.1920
Står et navn forand Harald som eg ikke klarer å tyde.
- Else Berit Rustad
Anne skrev:Står et navn forand Harald som eg ikke klarer å tyde.
Innlegg slettet 26.07. Det var tydeligvis ikke så viktig å få vite likevel?
Mvh
Else B.