Petter Bekkevold og familie
Moderator: MOD_Oslo
-
- Sted: MOSS
Petter Bekkevold og familie
Petter Svendsen Bekkevold ble viet i Domkirken i 1803 til Anne Sophia Hansdatter og fikk, så vidt jeg vet, 4 barn med henne før hun døde: Anne Marie 1804, Karen Dorthea 1807, Svend 1810 og Johanne Maria 1812. Barna ble født i Moss, og Anne Sophia ble begravet i Vår Frelsers Gravlund sommeren 1812, kort tid etter at familien flyttet tilbake til hovedstaden. I november 1818 ble Bekkevold gift med Gunild Maria Evensdatter Ihlen i Heggen kirke, Modum. Kort tid etter flyttet paret til Moss og er innført i Innflyttede i Moss Kirkebok sammen med en sønn Christian Frederik. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-263
Jeg finner ikke spor av dette barnet andre steder, hverken dåp, konfirmasjon, begravelse eller andre henvisninger, og lurer på om presten i Moss har skrevet feil da han førte over fra sine notater, ettersom det var en Christian Frederik i neste linje i kirkeboken også. Kanskje det var sønnen Svend fra første ekteskap som egentlig var med? Gunild var nokså ung til å kunne hatt et uekte barn før hun ble gift med Bekkevold, men det er ikke umulig.
Er takknemlig om noen kan kaste lys over denne saken. Fantes det en Christian Frederik (Pettersen Bekkevold?) eller ikke, når og hvor ble han evt. født og hvem var moren?
MVH M. Strand, Moss Historielag
Jeg finner ikke spor av dette barnet andre steder, hverken dåp, konfirmasjon, begravelse eller andre henvisninger, og lurer på om presten i Moss har skrevet feil da han førte over fra sine notater, ettersom det var en Christian Frederik i neste linje i kirkeboken også. Kanskje det var sønnen Svend fra første ekteskap som egentlig var med? Gunild var nokså ung til å kunne hatt et uekte barn før hun ble gift med Bekkevold, men det er ikke umulig.
Er takknemlig om noen kan kaste lys over denne saken. Fantes det en Christian Frederik (Pettersen Bekkevold?) eller ikke, når og hvor ble han evt. født og hvem var moren?
MVH M. Strand, Moss Historielag
Re: Petter Bekkevold og familie
Hei,han hadde en sønn men ikke Christian Fredrik men Fredrik August som ble født 28 Mars
1830.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 11 (1830-1836), Fødte og døpte 1830, side 17-18.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
1830.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 11 (1830-1836), Fødte og døpte 1830, side 17-18.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12
Fikk Petter 9 barn med Gunild?Det er hva jeg finner ihvertfall....
-
Jo, denne sønnen har jeg men han ble født først lenge etterpå. Bekkevold bodde i Moss i ca. 10 år (han hadde også bodd der tidligere) og flyttet tilbake til Oslo omkring 1829.
Det stemmer, jeg har også 9 barn på dem:
Amalie 1819, Petter 1821, Peder 1822, Elise 1825, Caroline 1827, Frederik 1830, Helene 1832, Niels 1834 og Gunda 1837.
Det stemmer, jeg har også 9 barn på dem:
Amalie 1819, Petter 1821, Peder 1822, Elise 1825, Caroline 1827, Frederik 1830, Helene 1832, Niels 1834 og Gunda 1837.
MVH Margaret Strand
Hei, jeg har i min database en pike, Petrine, født utenfor ekteskap 18.12.1846 i Moss. Morens navn er Christine Olsdatter og farens navn er ungkar og handelsborger Fredrik Bækkevold.
Christine og datteren bodde i 1875 i Fjerdingens gade i Christiania:
15966 30 1 Kristine Olsen k hm e 1812 Vaaler b
15967 31 Petrine Bækkevold k d ug Sypige 1847 Moss b
Siden Fredrik August ble født i 1830, har han vel neppe rukket å bli handelsborger i 1846, så muligheten er jo der for at faren til Petrine kan være Christian Frederik Bekkevold.
Men dette er bare spekulasjoner, altså - - - - -
Petrine ble i 1880 gift med Christian Larsen Schjermann fra Stange.
Hilsen Laila Kornstad.
Christine og datteren bodde i 1875 i Fjerdingens gade i Christiania:
15966 30 1 Kristine Olsen k hm e 1812 Vaaler b
15967 31 Petrine Bækkevold k d ug Sypige 1847 Moss b
Siden Fredrik August ble født i 1830, har han vel neppe rukket å bli handelsborger i 1846, så muligheten er jo der for at faren til Petrine kan være Christian Frederik Bekkevold.
Men dette er bare spekulasjoner, altså - - - - -
Petrine ble i 1880 gift med Christian Larsen Schjermann fra Stange.
Hilsen Laila Kornstad.
-
Hei Laila og takk for svar! Men jeg tror det er mer sannsynlig at den Fredrik du refererer til er Frederik August Bekkevold, født Moss 1818, sønn til Petter Svendsen Bekkevolds bror Frederik. Han var handelsmann i Moss og hadde et annet uekte barn omkring 10 år senere, også med en Christine (Thorvald f. 1858 i Moss, mor Christine Larsdatter fra Brevik).
Petter Bekkevolds sønn ved samme navn, født 1830, ble viet til Ovidia Alvilde Maria Amalia Olsen, datter til Peder Olsen Fossum, portner ved Rigshospitalet, i Domkirken i 1870.
Petter Bekkevolds sønn ved samme navn, født 1830, ble viet til Ovidia Alvilde Maria Amalia Olsen, datter til Peder Olsen Fossum, portner ved Rigshospitalet, i Domkirken i 1870.
MVH Margaret Strand
Hvis nogen i øvrigt studerer slægten Bekkevold, så er her en oplysning fra Danmark:
I Vejle By's Borgerbog (1754-1870) er opført en købmand Balzer Bekkevold født i Moss, som fik borgerskab i Vejle 25. november 1837, 26 år gammel, søn af købmand i Moss F. Bekkevold.
Grunden til at man bør kende Balzer er, at han i Vejle fik sønnen Hans Frederik August Bekkevold (1837 - 1905). Efter uddannelse som brygmester i Norge og Tyskland blev han ansat ved (headhuntet til) Tuborg i 1874, og blev her den ledende brygmester.
Se link Nordmanden-som-gjorde-danmark-grønnere
hilsen
Karsten Damén
Danmark
I Vejle By's Borgerbog (1754-1870) er opført en købmand Balzer Bekkevold født i Moss, som fik borgerskab i Vejle 25. november 1837, 26 år gammel, søn af købmand i Moss F. Bekkevold.
Grunden til at man bør kende Balzer er, at han i Vejle fik sønnen Hans Frederik August Bekkevold (1837 - 1905). Efter uddannelse som brygmester i Norge og Tyskland blev han ansat ved (headhuntet til) Tuborg i 1874, og blev her den ledende brygmester.
Se link Nordmanden-som-gjorde-danmark-grønnere
hilsen
Karsten Damén
Danmark
Denne Balzer er nok en skrivefeil, ettersom bryggerimester Bekkevold sin far i norske referanser er skrevet Balthazar Bekkevold, f. 1811 i Moss. Er det noen som vet hvem faren til Balthazar het? Ser F. Bekkevold, og i Bekkevold slekten har det vært mange Fredrik, og noen Fridriech...
Jeg er ganske så ny her, men dette interesserer meg stort, da jeg har sporet Bekkevold slekten, altså "min" gren, til Svend Pettersen f. 1747 i Moss. Ser at Bekkevoldene stadig dukker opp i Moss. Selv har jeg bodd flere år der...
Andre Baltazar Bekkevold Stormorken
Jeg er ganske så ny her, men dette interesserer meg stort, da jeg har sporet Bekkevold slekten, altså "min" gren, til Svend Pettersen f. 1747 i Moss. Ser at Bekkevoldene stadig dukker opp i Moss. Selv har jeg bodd flere år der...
Andre Baltazar Bekkevold Stormorken
Children of Peter Svendsen Bekkevolden and Anne Sophie Hansdatter are:
Anne Marie Pedersdatter, b. December 18, 1804, Moss.
Svend Pettersen Bekkevold, b. 1809, Moss, d. date unknown.
Christian Fredrik Pettersen.
Det står jo ingen datoer etter Christian Fredrik her i dette søket jeg fant på http://www.familytreemaker.genealogy.com
Andre.
Anne Marie Pedersdatter, b. December 18, 1804, Moss.
Svend Pettersen Bekkevold, b. 1809, Moss, d. date unknown.
Christian Fredrik Pettersen.
Det står jo ingen datoer etter Christian Fredrik her i dette søket jeg fant på http://www.familytreemaker.genealogy.com
Andre.
- Else Berit Rustad
Andre skrev:Denne Balzer er nok en skrivefeil, ettersom bryggerimester Bekkevold sin far i norske referanser er skrevet Balthazar Bekkevold, f. 1811 i Moss.
Baltzer/Baltazar/Balthazar er jo egentlig varianter over ett og samme navn, så at det forekommer forskjellige stavemåter i forskjellige kilder er vanlig.
Bare i folketellingen 1801 fantes det 13 forskjellige stavemåter for disse navnevariantene, så det er best å ikke legge for stor vekt på stavemåten de brukte på den tiden.
Mvh
Else B.
Margaret skrev:Det stemmer, jeg har også 9 barn på dem:
Det må vel være denne Amalie Bekkevold som giftet seg med dikteren Henrik Wergeland. Det passer både med hennes alder og hennes fars navn.
Hun skal også ha vært sin fars eldste datter og hadde en yngre bror som het Frederik: http://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Wergeland
Lisbeth skrev:Fikk Petter 9 barn med Gunild?Det er hva jeg finner ihvertfall....
Han fikk 10 barn med Gunhild, hvorav ni vokste opp. Se artikkelen nedenfor.
Her er Peter Svendsen Bekkevold omtalt i Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Svendsen_Bekkevold
Han var den berømte dikteren Henrik Wergelands svigerfar og drev et bevertningssted i Skippergata 3 i Kristiania.