finnes det en oversikt/et arkiv over døde fra ca 1600 tallet
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
finnes det en oversikt/et arkiv over døde fra ca 1600 tallet
... for trondheim? Lurer på om noen av forfedrene mine på farmor sin side fortsatt ligger begravet. Derfor lurer jeg:)
På forhånd takk!:)
På forhånd takk!:)
Re: finnes det en oversikt/arkiv over døde fra ca 1600 talle
Ein gammal etterlysning som eg såg no
Eg tviler sterkt på at du finn noko graver frå dette tidsrommet, må eventuelt være nesten "Konglige" personer i såfall
Mvh
Ingmar

Eg tviler sterkt på at du finn noko graver frå dette tidsrommet, må eventuelt være nesten "Konglige" personer i såfall

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Else Berit Rustad
Re: finnes det en oversikt/et arkiv over døde fra ca 1600 ta
Gina skrev: Lurer på om noen av forfedrene mine på farmor sin side fortsatt ligger begravet.
De er nok uansett fremdeles begravet, ja

Mvh
Else B.
- Paul Johan Hals
Litt humor på tampen:
Da jeg så Elses kommentar kom jeg til å tenke på en sann, lokal historie.
På Langenes kirkegård (reg. i Gravminner. Nordland/Øksnes/Langenes) skulle far min sette på plass et gravmonument på graven til sin stefar. Monumentet besto av en granittplate som dekket hele graven. Vekt over 1 tonn. Jeg var sammen med far da steinen ble levert. Sjåføren på lastebilen som kom med steinen hadde betenkeligheter da krana ikke var godkjent for den vekta, og kommenterte. "Kan du skjønne at noen vil velge en så tung gravstein"? "Tja", svarte far, "kanskje de vil sikre seg at han holder seg i ro"?
Mvh Paul
På Langenes kirkegård (reg. i Gravminner. Nordland/Øksnes/Langenes) skulle far min sette på plass et gravmonument på graven til sin stefar. Monumentet besto av en granittplate som dekket hele graven. Vekt over 1 tonn. Jeg var sammen med far da steinen ble levert. Sjåføren på lastebilen som kom med steinen hadde betenkeligheter da krana ikke var godkjent for den vekta, og kommenterte. "Kan du skjønne at noen vil velge en så tung gravstein"? "Tja", svarte far, "kanskje de vil sikre seg at han holder seg i ro"?
Mvh Paul
-
- Sted: ÅLESUND
Hallo Gina.
Hvem sin grav er det du leiter efter.
Du finnes graver fra 1600 tallet, men det er forfedre til din tipp-oldefar.
Hilsen.
Bjørn
Hilsen.
Bjørn
Re: finnes det en oversikt/arkiv over døde fra ca 1600 talle
Ingmar skrev:Ein gammal etterlysning som eg såg no![]()
Eg tviler sterkt på at du finn noko graver frå dette tidsrommet, må eventuelt være nesten "Konglige" personer i såfall![]()
Mvh
Ingmar
Var ikke klar over at jeg er av "kongelig" byrd

På Hem kirkegård i Lardal har jeg aner med gravstøtter nesten tilbake til 1700

En del gravstøtter tas vare på en rekke steder, så Gina bør forsøke og se om det kan være noen igjen.
Ikke alle kirkeverger er kulturvandaler.
Paul skrev:Litt humor på tampen:
Mvh Paul
*knis*

Bjørn skrev:Hallo Gina.
Hilsen.
Bjørn
Hei.
Det er noe sånt jeg leter etter ja

Hvis vedkommende hadde i sin tid stor innflytelse i bygda eller gravminnet har generell historisk verdi og er over 100 år, hender det at gravminnet blir fredet og eksisterer den dag i dag.
Men om alle graver opp gjennom årene skulle vært tatt vare på er jeg i litt tvil om det ville være plass til bebyggelse, selv om landet er stort.
Men om alle graver opp gjennom årene skulle vært tatt vare på er jeg i litt tvil om det ville være plass til bebyggelse, selv om landet er stort.