Legg innav Arne Sigmund Thobru » 26. juni 2011 kl. 13.22
Min oldemor Karen Andrea Olsdatter, født 28.4.1863 i Larvik, død 11.9.1934 fikk ei datter Margit Ottilie 23. august 1892 med en sjømann, Borger Johnsen.
Jeg har søkt etter Karen Andrea i folketellingen 1900, men er ikke i stand til å treffe for å slå fast hvor hun bodde på det tidspunkt.
Legg innav Arne Sigmund Thobru » 26. juni 2011 kl. 14.25
Takk skal du ha.
Jeg har sett i dåpsprotokollen at Margit ble døpt 3. sept 1893 i Larvik. Og der står faren oppgitt til å være Borger Johnsen. Hun har temmelig sikkert blitt adoptert av Torvald.
Legg innav Arne Sigmund Thobru » 27. juni 2011 kl. 7.51
Jeg har heller ikke greidd å tyde merknadene.
Men, jeg har funnet ut at Torvald kjøpte Klæggen i Drammen i 1895. Det stedet ekteparet bodde på ved folketellingen i 1900. Karen Andrea fødte sitt neste barn, Olaf, 30. mai 1896 i Skoger (på Klæggen) med Torvald som far.
Så blir det litt spekulering hvordan ting henger sammen.
Margit konfirmeres 29. sept 1907 i Strømsgodset kirke.
Bosted er Klæggen. Etternavnet Torkildsen er etternavnet til stefarens far. Er det dette etternavnet familien brukte? Navnet står i ().
Legg innav Arne Sigmund Thobru » 27. juni 2011 kl. 11.34
Hei
Dette var oppklarende i den forstand at det kanskje ligger en naturlig forklaring på farsskapet og manglende ekteskap ved at sjømannen har dødd. Men, ved hennes fødsel og dåp var sjømannen i live.
Torkildsen var det familienavnet som ble og fortsatt blir brukt.
Takk for innspill - jeg har også registrert feil i folketellingen for 1910.