Ragna Kristine Kristiansdtr. eller Konradsdtr. f. 25.06.1893
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Ragna Kristine Kristiansdtr. eller Konradsdtr. f. 25.06.1893
Hei
Jeg ønsker at noen kan tyde det som står om hennes far og det som står i siste kolonne til høyre, håper noen kan tyde.
Link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25B3
Mvh
Tor Ole
Jeg ønsker at noen kan tyde det som står om hennes far og det som står i siste kolonne til høyre, håper noen kan tyde.
Link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25B3
Mvh
Tor Ole
Re: Ragna Kristine Kristiansdtr. eller Konradsdtr. f. 25.06.
Jeg leser det slik:
"Den opgivne barnefader har frasagt seg paterniteten ved ed."
"Opgaven skeet ved gårdmand Konrad Fosli. Begges 1ste leiermål."
Navnet på den oppgitte far er overstrøket, men er lesbart: Ungk. meierist Kristian Klausen, Aas meieri.
Linken din viser forresten til feil side, 1894.
Mvh Eldbjørg Lyngstad
"Den opgivne barnefader har frasagt seg paterniteten ved ed."
"Opgaven skeet ved gårdmand Konrad Fosli. Begges 1ste leiermål."
Navnet på den oppgitte far er overstrøket, men er lesbart: Ungk. meierist Kristian Klausen, Aas meieri.
Linken din viser forresten til feil side, 1894.
Mvh Eldbjørg Lyngstad
-
Hei
Takker for hjelpen, men er da Kristian hennes far reelt da tru? etter som han har sakt fra seg dette under ed?
Disse linkene fungerer dårlig ser æ å!
Tor Ole
Takker for hjelpen, men er da Kristian hennes far reelt da tru? etter som han har sakt fra seg dette under ed?
Disse linkene fungerer dårlig ser æ å!
Tor Ole
Nei, dette kan en ikke vite! Mora måtte vel ha en grunn for å oppgi denne Kristian som barnefar. I bygdeboka er Konrad oppgitt som far.
- Marit Lorvik Sørli
Det har tydeligvis vært litt uklart med farskapet, og her ved konfirmasjonen er ingen far oppgitt :
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Namdalseid i Beitstad, Klokkerbok nr. 742C03 (1898-1910), Konfirmerte 1908, side 89.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690523.jpg
I 1900-tellinga kalles hun "Kristiansdatter" og er fosterdatter hos Konrad Fosslien
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =3757#ovre
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Namdalseid i Beitstad, Klokkerbok nr. 742C03 (1898-1910), Konfirmerte 1908, side 89.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690523.jpg
I 1900-tellinga kalles hun "Kristiansdatter" og er fosterdatter hos Konrad Fosslien
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =3757#ovre
-
Hei
Kristian Klausen kommer fra Ålen i Sør Trøndelag som meierist og var det på Byneset også, men han hadde vært det på Aas meieri også som agent og dro da sikkert rundt på gårdene i noe erend før i tiden. Min mormor og morfar som ikke lever i dag var også ikke sikkre på dette noen sier at faren var en meierist fra Ålen mens andre mente det var Konrad og da petter Fossli's bror som er veldig nære slekt.
Hadde vært morsomt og interesant å finne ut dette, men så lenge bøkene ikke har noe mere så blir det veldig vanskelig ja.
Min mormor er da Ragna sin datter og min morfar er da sønn av denne Petter, Konrads bror hehe
Tor Ole
Kristian Klausen kommer fra Ålen i Sør Trøndelag som meierist og var det på Byneset også, men han hadde vært det på Aas meieri også som agent og dro da sikkert rundt på gårdene i noe erend før i tiden. Min mormor og morfar som ikke lever i dag var også ikke sikkre på dette noen sier at faren var en meierist fra Ålen mens andre mente det var Konrad og da petter Fossli's bror som er veldig nære slekt.
Hadde vært morsomt og interesant å finne ut dette, men så lenge bøkene ikke har noe mere så blir det veldig vanskelig ja.
Min mormor er da Ragna sin datter og min morfar er da sønn av denne Petter, Konrads bror hehe

Tor Ole
-
- Sted: Årnes
I følge mamma (Ragnhild Sverkmo), som er sønnedatter av Ragna, var hennes familie av den oppfatning at (Andreas) Konrad Mikalson Fossli var faren. Det er dette mamma "alltid har hørt". I boken til Sturla Brørs ("Namdalseid - Bygd, Gard, Ætt) sid 290 er hun også nevnt som "Ragna Konradsdatter Fossli". Dette er selvfølgelig ikke bevis, men antydninger om hva ulike personer har ment og trodd. 

-
- Sted: OSLO
Det oppstår et godt spørsmål hvis Konrad Fossli er hennes far. Hvor sansynlig vil det være at hans kone ville være fadder til ektemannens barn ved sidesprang. Så vid jeg ser er både han og hans kone faddere ved Ragnas dåp.
-
Det er et knakende godt spørsmål! Kan være at farskapet ikke var kjent på tidspunkt for dåpen, men at sannheten kom for en dag på et senere tidspunkt? Det er ihvertfall sikkert at Ragna vokste opp i Fosslia sammen med Konrads familie, og at hun var arving ved hans død.
-
Hei
Ja dette har vært et godt spørsmål på hvem er det som egentlig er far her for hos meg og så sier de begge delene. Men hva betyr det som står i kirkeboka da om patentier? Det står også at det er han Konrad som har oppgitt dette om den faren fra Ålen som senere flyttet sørover og er gravlagt i Karmøy, død 10.11.1940. Som jeg vet uten familie noen plasser.
Tor Ole
Ja dette har vært et godt spørsmål på hvem er det som egentlig er far her for hos meg og så sier de begge delene. Men hva betyr det som står i kirkeboka da om patentier? Det står også at det er han Konrad som har oppgitt dette om den faren fra Ålen som senere flyttet sørover og er gravlagt i Karmøy, død 10.11.1940. Som jeg vet uten familie noen plasser.
Tor Ole
-
Kanskje gamle Konrad prøvde å sette en stakkars unggutt i stikken for sine egne gjerninger?
Det som står i kirkeboken er at Kristian Klausen har avlagt ed på at det ikke er han som er faren. Men hvem som har snakket sant og hvem som har snakket usant får vi kanskje aldri vite...

-
Hei
Ja det er det du, æ vet at Ragna ble adoptivdatter te Konrad og fruen, kanskje derfor arv!
Tor Ole
Ja det er det du, æ vet at Ragna ble adoptivdatter te Konrad og fruen, kanskje derfor arv!
Tor Ole
-
Har du noe mer informasjon om denne Kristian Klausen, Tor-Ole?
-
Hei
Han er født i Vennatræet, Ålen, Sør Trøndelag i 16.05.1866.
Konfirmert 02.10.1881 Grytbakk, Ålen.
Død 10.11.1940 Karmøy uten familie som jeg vet.
Aldri gift. var disponent og meierist som dro rundt på gårdene og da også på Namdalseid.
Bodde på Byneset og drev der spongdal meieri den gang det var i drift.
Tor Ole
Han er født i Vennatræet, Ålen, Sør Trøndelag i 16.05.1866.
Konfirmert 02.10.1881 Grytbakk, Ålen.
Død 10.11.1940 Karmøy uten familie som jeg vet.
Aldri gift. var disponent og meierist som dro rundt på gårdene og da også på Namdalseid.
Bodde på Byneset og drev der spongdal meieri den gang det var i drift.
Tor Ole
-