Dødsårsak: "Blodgg"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
50511
Sted: KONGSBERG

Dødsårsak: "Blodgg"

Legg inn av 50511 » 28. mai 2011 kl. 16.50

Hei,

Ser i en kirkebok fra Toten 1772-93 og har her funnet 2 barn som begge har oppgitt "Blodgg" som dødsårsak. Søkte på google og her på slektsforumet uten å finne ut av hva det var.

Er det noen her som vet hva dette var?

Mvh Tom Engen Aslaksby

dn18527
Sted: VÅGÅ

Re: Dødsårsak: "Blodgg"

Legg inn av dn18527 » 28. mai 2011 kl. 17.41

Blodgg= blodgang. Eldre navn på dysenteri.Se her;
http://www.snl.no/blodgang
Vennlig hilsen Tove

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 28. mai 2011 kl. 17.41

"blodgang" kanskje? - skal vere det same som dysenteri.

18654
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av 18654 » 28. mai 2011 kl. 17.42

Kanskje det kan være det gamle ordet for dysentri.Hilsen Unni.

Brukeravatar
50511
Sted: KONGSBERG

Legg inn av 50511 » 28. mai 2011 kl. 21.50

Takk for hjelpen. Var flere på hver side i kirkeboken som hadde det som dødsårsak - og de fleste av dem barn dessverre.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 1. juni 2011 kl. 22.19

Dysenteri i Norden blir vanligvis fremkalt av Shigella-bakterien som skiller ut shigella-toksin, sykdommen kalles også mer spesifikt for shigellose for å skille dette fra amøbedysenteri som er en mer subtropisk til tropisk sykdom man kan pådra seg på ferie.

Men om blodgang virkelig var forårsaket av ekte shigella-infeksjon vites ikke med sikkerhet.

Årsaken er at Eschericia coli kan konjugeres med shigella (har seg med Shigella mao :-) ) og kan da få overført genet for shigellatoksinet og da får man HUVEC som avisene skriver masse om i disse dager. Strengt tatt burde heller helsemyndighetene omdøpe dette bastardbarnet til Shiricia coli eller Escherella coli :-) og sykdommen kalles dysenteri eller blodgang :-)

E. coli som ikke har hatt seg med shigella-bakterier er livsviktige bakterier som er en av flere som bl.a. lager K-vitamin for oss. Uten det kan vi risikere å bli ihjel ved kuttskader. Friske uinfiserte E. coli utgjør mesteparten av avføringen. Uten den vil man få forstoppelse.

sannsynligvis var det tilsvarende hybrider som i gamle dager sto for en del av dysenterien, men det er umulig å bevise. En av årsakene til en slik teori er at immunforsvaret ikke slår ned bakteriene lenge før de når tarmene. Shigellainfeksjon må man være ganske svekket for å passere magen. Men det er nok med en gammel og svekket person, så vil vedkommende overføre shigellatoksinbærende E. coli til alle i sin omkrets og epidemien er i gang, bl.a. pga. dårlig hygiene den gangen (og dårlig håndhygiene i dag også, det ser vi på medisinerstudentenes vaner :-( Når en slik gruppe slurver, hva da med resten av befolkningen? Så utbrudd av tarmbakterieinfeksjoner forbauser meg ikke :-( ).

gj11938
Sted: ÅRNES

Legg inn av gj11938 » 2. juni 2011 kl. 9.29

takk for litt perspektiv, for pressen har vel ikke gjort leksen sin ang. denne "E.Coli" som herjer nå i tyskland.

Noen år siden ble dette kalt hamburgersyken såvidt jeg kan huske, og nå har pressen helt glemt det, mener jeg. Er jeg på rett spor? Eller var det bare en spesiell E-colivariant, men hvor fikk den det giftige fra?
Denne kom av ikke helt gjennom stekt kjøtt, men jeg leser i amerkanske forums at de der er så nøye å bruke nok redskap til steking, at man ikke rører det stekte med redskap som har vært i kontakt med rått kjøtt. Her tar vi vel samme gaffel til alt...

Men poenget er at E.coli vår venn har fått med seg shigella-gener, det er jo ikke normalt.

nrk hadde et innslag om vår manglende kjøkkenhygiene her om dagen. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7657139
"Et betydelig antall nordmenn (16 prosent) utsetter seg for smitterisiko ved å smake på rå kjøttdeig. Det gjør de alltid, ofte eller en gang i blant når de står ved komfyren og steker."
hæ?

Jeg er helt enig i at de burde kalle det dysenteri, ihvertfall i ettertid

Svar

Gå tilbake til «Generelt»