Ukjente fødesteder og år.
I folketelling 1801 for Kvernes står Endre sammen med sin far og moren Inger Larsdt. På Woldqvernen. Det er vel ved Voldvatnet på Dale.
“Den første av slekten på morssiden (Iversen slekten) som jeg har hørt om, het Iver og var visstnok kommet fra Kristiansunds kanten til Levanger, men noe nærmere om han kjennes ikke. Han hadde en sønn (muligens flere barn) som hette Endre Iversen. Han var skipper og ble under krigen i begynnelsen av forrige århundre tatt til fange av engelskmennene og satt i prisoner til 1814”
Endre forfører en offisersdatter fra Skogn, får et barn med henne og gifter seg i 1802. De blir senere skilt. Vi kjenner hele hennes historie, men finner ikke Endres.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-189
Endre kjøper et hus på Grunden på Nordlandet i 1801 og går dundrende falitt to år senere. Hvordan kunne han få lånt så mye penger?
skifteprotokoll for Kristiansund 1796-1814 fol.185b-187a:
Jeg har fått oversatt hele skifteprotokollen.
Endre Iversen, far Iver Endresen mor Inger Larsdt
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Endre Iversen, far Iver Endresen mor Inger Larsdt
Hei.
Jeg har svart på ditt tilsvarende tema under Levanger:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=96527
Jeg har svart på ditt tilsvarende tema under Levanger:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=96527
Mvh Astrid
- Astrid Mollan
Er det noen i Kristiansund som kan hjelpe meg videre med Iver Endresens og Inger Larsdatters sønn Endre i Kristiansund. Se linken i svaret over.
Iver kom fra samme sted som Vold som bygde demningene på Voldvatnet og Voldkvernen. Iver har oppholdt seg i Levanger og sannsynligvis reist derfra til Kristiansund, evt oppholdt seg et annet sted i mellomtiden. De bor på Woldquernen i 1801.
Vi har ikke sikkert fødested for Endre og heller ikke konfirmasjon.
Iver kom fra samme sted som Vold som bygde demningene på Voldvatnet og Voldkvernen. Iver har oppholdt seg i Levanger og sannsynligvis reist derfra til Kristiansund, evt oppholdt seg et annet sted i mellomtiden. De bor på Woldquernen i 1801.
Vi har ikke sikkert fødested for Endre og heller ikke konfirmasjon.
- Astrid Mollan
Da har jeg funnet Endre Iversen Lie i "Extra Rulle for Trondhjems Søe-indrullerings-District og Kjøbstad Christiansund Anno 1831". Jeg fikk CD med de kannede ekstrarullene i dag!
Jægtfører Endre Iversen Lie f. i Skogn 11.01.1779. Oppholdsted Bergen.
Da må vi kunne gå ut i fra at morens navn er feil skrevet i kirkeboka. Det er Inger, ikke Kisti.
Hva gjorde faren Iver Endresen på Bolstad (Bolsta)?
Jeg har funnet en av tantene på Ørlandet.
Jægtfører Endre Iversen Lie f. i Skogn 11.01.1779. Oppholdsted Bergen.
Da må vi kunne gå ut i fra at morens navn er feil skrevet i kirkeboka. Det er Inger, ikke Kisti.
Hva gjorde faren Iver Endresen på Bolstad (Bolsta)?
Jeg har funnet en av tantene på Ørlandet.
- Astrid Mollan
Da har jeg fjernlånt "Ålen og Ålbyggen" bind to. Iver Endresen Lie vokste opp på gården Jordslien. Det står i boka at foreldrene drev gården til faren døde, men jeg er usikker på hvor lenge. Vi har ikke funnet fødselen til Iver ennå. Heller ikke hvor faren Endre kom fra.
Da faren døde giftet moren seg på nytt og de kjøpte Vestre Nesvoll. Da vokste Iver opp som nabo til Svend Voll som bygde Volldammene i Kristiansund. (Niesen til Svend giftet seg også i Kristiansund). Jeg skal tro at slike bekjentskaper/fjerne slektninger var med på å gi Iver Endresen Lie jobb/husmannsplass ved Woldquernen og sønnen Endre Iversen Lie mulighet til å låne penger.
Jeg venter nå på å få protokoll fra Søeretten 1831 i Bergen for å se hva Endre var blandet inn i der og bygdebøker fra Skogn om gården Bolstad.
Da faren døde giftet moren seg på nytt og de kjøpte Vestre Nesvoll. Da vokste Iver opp som nabo til Svend Voll som bygde Volldammene i Kristiansund. (Niesen til Svend giftet seg også i Kristiansund). Jeg skal tro at slike bekjentskaper/fjerne slektninger var med på å gi Iver Endresen Lie jobb/husmannsplass ved Woldquernen og sønnen Endre Iversen Lie mulighet til å låne penger.
Jeg venter nå på å få protokoll fra Søeretten 1831 i Bergen for å se hva Endre var blandet inn i der og bygdebøker fra Skogn om gården Bolstad.
- Astrid Mollan
Svar fra Riksarkivet i Bergen:
Slekt - Endre Iversen Lie f 1779
"Vi har sjørettsprotokoll for Bergen for 1831. Der er det bare registrert tre saker i 1831:
1/1831 skipskaptein Johan H. Hansen mot matrosene Mons Christian Rasmussen og Mons Andersen. Sak forlikt.
2/1831 skipskaptein Johan H. Kintzell mot matrosene Johannes Johannessen, Niels Nielsen og Ole Monsen. Sak forlikt.
3/1831 Jacob R. Ege mot skipper Michal Wesenberg. Dom 24. november 1833. Skipperen frifunnet.
Endre Iversen kan ha vært vitne eller på annen måte vært innkalt til en av disse sakene, men ikke som part."
Er det noen som kjenner til om noen av disse er fra Kristiansundkanten?
Slekt - Endre Iversen Lie f 1779
"Vi har sjørettsprotokoll for Bergen for 1831. Der er det bare registrert tre saker i 1831:
1/1831 skipskaptein Johan H. Hansen mot matrosene Mons Christian Rasmussen og Mons Andersen. Sak forlikt.
2/1831 skipskaptein Johan H. Kintzell mot matrosene Johannes Johannessen, Niels Nielsen og Ole Monsen. Sak forlikt.
3/1831 Jacob R. Ege mot skipper Michal Wesenberg. Dom 24. november 1833. Skipperen frifunnet.
Endre Iversen kan ha vært vitne eller på annen måte vært innkalt til en av disse sakene, men ikke som part."
Er det noen som kjenner til om noen av disse er fra Kristiansundkanten?