Stilling og stand

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Stilling og stand

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 19. april 2011 kl. 21.37

Jeg digitaliserer kirkebøker i Augustus2. Mulig at jeg pirker litt unødig her nå, men siden det eksisterer en standard, er det viktig å ha felles forståelse omkringe den.

Konkret eksempel: Presten har oppført Ungkarl, Arbeider Peder Hansen i en liste. Hvordan skal jeg føre dette?

I Augustus står det bare "Stilling og stand" foran rubrikken for innføring. Det virker da helt logisk å føre "Arbeider, Ungkarl"

Leser man derimot videre i kyrre står det om Stilling & stand: Opplysningar om sivilstand og yrke/stilling. Det virker da helt logisk å føre "Ungkarl, Arbeider"

Er dette faktisk så enkelt at jeg kan gjøre som jeg vil?

I fortsettelsen av dette spørsmålet, har jeg også undret meg litt på hvordan man skal innføre f.eks "Fattiglem" eller "Uekte" under lister for Døde og begravede. For meg virker det logisk å føre det under "Stilling og stand". Slik oppfatter jeg som regel at presten mener det.

Men det ville ikke vært direkte unaturlig å føre dette under rubrikken "Merknader" heller. Mot dette kan man kanskje hevde at det da blir vanskelig å gjøre søk. (Merknader er jo ikke et felt man normalt søker i) På den annen side er det antakelig de færreste som ville drømme om å søke etter "Uekte fattiglemmer"?

Jeg nevner søk, fordi jeg tenker meg at forskere en eller annen gang vil bruke dette som endel av sitt materiale, og dermed MÅ søke.

Så hva gjør dere andre i disse spørsmål?

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Stilling og stand

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 20. april 2011 kl. 21.25

Hei Kjell :)

Kjell skrev:Konkret eksempel: Presten har oppført Ungkarl, Arbeider Peder Hansen i en liste. Hvordan skal jeg føre dette?

I Augustus står det bare "Stilling og stand" foran rubrikken for innføring. Det virker da helt logisk å føre "Arbeider, Ungkarl"

Leser man derimot videre i kyrre står det om Stilling & stand: Opplysningar om sivilstand og yrke/stilling. Det virker da helt logisk å føre "Ungkarl, Arbeider"

Er dette faktisk så enkelt at jeg kan gjøre som jeg vil?

Jeg vil tro at prinsippet om kildetrohet gjør at man bør velge å skrive det i rekkefølgen kilden har. Selv gjør jeg det slik, men friheten til gjøre det slik man selv vil er nok tilstede sålenge man får med alt sammen i en fornuftig sammenheng.

Kjell skrev:I fortsettelsen av dette spørsmålet, har jeg også undret meg litt på hvordan man skal innføre f.eks "Fattiglem" eller "Uekte" under lister for Døde og begravede. For meg virker det logisk å føre det under "Stilling og stand". Slik oppfatter jeg som regel at presten mener det.0

Men det ville ikke vært direkte unaturlig å føre dette under rubrikken "Merknader" heller. Mot dette kan man kanskje hevde at det da blir vanskelig å gjøre søk. (Merknader er jo ikke et felt man normalt søker i) På den annen side er det antakelig de færreste som ville drømme om å søke etter "Uekte fattiglemmer"?

Her er jeg helt enig med deg, og ville ført det i feltet for stilling og stand. Merknadsfeltet oppfatter jeg som et samlingsfelt for alt som ikke kan plasseres andre steder, eller har mye tekst. Disse to opplysningene du nevner hører naturlig til i feltet for stilling og stand (slik jeg tolker det), og da er det ingen vits å vurdere å plassere det i merknadsfeltet.

Håper dette gir noen fornuftige svar på det du lurer på :)

Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Re: Stilling og stand

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 24. april 2011 kl. 21.15

Takker for svar.

jeg vet at dette vil hjelpe flere med samme problemstilling.

Kjell

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»