Tjenestejente hos Søren R. Schielderup 1801
Moderator: MOD_Nordland
Tjenestejente hos Søren R. Schielderup 1801
Folketellingen for 1801 Gulsta gård i Hassels prestegjeld i Nordland:
Peternella Pedersdatter 26 år og ugift tjenestejente hos borger og gaardmand Søren R. Schielderup, 75 år og gift for 3.gang med hustru Jonetta Maursund, 33 år og gift for 1. gang.
Petronelle (Pernille) gifter seg med Anders Klæboe Fridrichsen i 1802 iflg FamilySearch og de får barna Peder Andreas Rist Andersen og Fredrik Andreas Ringkjøp Andersen.
Peder flytter til Steigen og får der en datter ved navn Jonette Bergitte Riist.
Det har vært vanskelig å finne opphavet til Petronelle Pedersdatter. At hennes barnebarn kalles Jonette gir meg en tanke om at hun kan være knytte til Jonetta Moursund på en eller annen måte. Sønnen som heter Peder Andreas Rist kan jo også kanskje gi et navnespor mot Rist-slekt, men jeg har ikke kommet lengere. Er det noen som har forsket på denne slekten og som kanskje kan gi en ledetråd?
Peternella Pedersdatter 26 år og ugift tjenestejente hos borger og gaardmand Søren R. Schielderup, 75 år og gift for 3.gang med hustru Jonetta Maursund, 33 år og gift for 1. gang.
Petronelle (Pernille) gifter seg med Anders Klæboe Fridrichsen i 1802 iflg FamilySearch og de får barna Peder Andreas Rist Andersen og Fredrik Andreas Ringkjøp Andersen.
Peder flytter til Steigen og får der en datter ved navn Jonette Bergitte Riist.
Det har vært vanskelig å finne opphavet til Petronelle Pedersdatter. At hennes barnebarn kalles Jonette gir meg en tanke om at hun kan være knytte til Jonetta Moursund på en eller annen måte. Sønnen som heter Peder Andreas Rist kan jo også kanskje gi et navnespor mot Rist-slekt, men jeg har ikke kommet lengere. Er det noen som har forsket på denne slekten og som kanskje kan gi en ledetråd?
Med hilsen Anne B Nygaard
-
- Sted: OSLO
Re: Tjenestejente hos Søren R. Schielderup 1801
Vet du hva "R"-en før Schielderup står for? Kanskje det også kan være Rist?
Han het visstnok Søren Rogh Rasmussen Schjelderup.
-
- Sted: OSLO
Det er bare en håndfull personer som heter Maursund/Moursund i Norge i FT 1801. Nærmest å tenke på når det gjelder Jonettas familie, er jekteskipper og proprietær Hans Andreas Maursund i Tromsø, som teoretisk passer godt som Jonettas far, både alders-, yrkes- og standsmessig. Jeg finner henne ikke døpt verken i Hadsel eller Tromsø. Men Hans Andreas er gift for tredje gang, og han har en sønn fra andre ekteskap som heter Andreas Røst. Kan det være feil, slik at det egentlig skal være Andreas Rist? Det ligner jo veldig på noen fra Steigen... Jeg finner ham ikke i kirkebøkene.
Dersom du går inn på Pilot FamiliySearch, finner du flere som heter Rist i Hadsel etter 1800, f.eks. Ole, Hans Andreas (akkurat som han i Tromsø), Andreas, Jens Andreas osv.
Petternella Pedersdatter finner jeg ingen rimelig match for. Det er flere som heter lignende, men ingen i Hadselområdet, mest i Trøndelag, og ingen som passer helt i alder.
Dersom du går inn på Pilot FamiliySearch, finner du flere som heter Rist i Hadsel etter 1800, f.eks. Ole, Hans Andreas (akkurat som han i Tromsø), Andreas, Jens Andreas osv.
Petternella Pedersdatter finner jeg ingen rimelig match for. Det er flere som heter lignende, men ingen i Hadselområdet, mest i Trøndelag, og ingen som passer helt i alder.
Jonetta Andrea MOursund er født i Trondheim i 1765. Mousund/Rist/Røst var familier som var inngiftet med hverandre.
Jonetta er oppgitt å være 33 år ved folketellingen - Peternelle Pedersdatter 26 år. De er ikke så langt fra hverandre i alder.
Finner ingen Peder i disse slekter som kan tenkes å være Peternelles far. Boken om Ristslekten ser heller ikke ut til å gi meg noen kandidat. Men jeg leter og leter...
Jonetta er oppgitt å være 33 år ved folketellingen - Peternelle Pedersdatter 26 år. De er ikke så langt fra hverandre i alder.
Finner ingen Peder i disse slekter som kan tenkes å være Peternelles far. Boken om Ristslekten ser heller ikke ut til å gi meg noen kandidat. Men jeg leter og leter...
Vet ikke hvem Pernille Pedersdatter er datter av. Finner henne som enke i 1810 med 3 barn i skifteregister. Hun bor da i Søberg, Bø. Finner også hennes sønn Peder konfirmert der. Mulig de andre også er konfirmert der. Har ikke letet så mye.
Hilsen
Inger Melbøe
Hilsen
Inger Melbøe
Takk for kommentar. Vet du da også navnet på det tredje barnet? Jeg kjenner til Peder Andreas Rist og Fredrich Andreas.
Hun het Karen Maria og var 3 år i 1810 i skifte. I kirkeboken står hun som Karen Marie på side 590, 1807. Veldig vanskelig å tyde navn på faddere.
Har nå funnet ut at Petronella er født i Brønnøy i 1772. Vet ikke hvor rett det er.
Hilsen
Inger Melbøe
Har nå funnet ut at Petronella er født i Brønnøy i 1772. Vet ikke hvor rett det er.
Hilsen
Inger Melbøe
- Paul Johan Hals
Her er link til Karens dåp.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1808, side 590-591.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-293
Samt mesteparten av teksten.
Datoen er: 2den Søndag i Advent (4. desember 1807)
Andreas Klæboe Søeberg, hans 3de barn, aflet med hustr. Pernilla Pedersd- Barnet vare født 4de Octeb, Kaldet Karen Marsie - Fad: C(hristen) Falk, C(hristopher). Grønb(ech), ???? Hammer(?), ??? ??? ???, Sara Raanes, Søeberg, Sophie Fredriksdr ibid.
Fornavnene Christen og Christopher er antatt ut i fra FT1801.
Andreas Fredriksen Klæboe bor på gården Søberg ved FT1801. Da er han oppført med alder 30 år og ugift
Mvh Paul
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1808, side 590-591.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-293
Samt mesteparten av teksten.
Datoen er: 2den Søndag i Advent (4. desember 1807)
Andreas Klæboe Søeberg, hans 3de barn, aflet med hustr. Pernilla Pedersd- Barnet vare født 4de Octeb, Kaldet Karen Marsie - Fad: C(hristen) Falk, C(hristopher). Grønb(ech), ???? Hammer(?), ??? ??? ???, Sara Raanes, Søeberg, Sophie Fredriksdr ibid.
Fornavnene Christen og Christopher er antatt ut i fra FT1801.
Andreas Fredriksen Klæboe bor på gården Søberg ved FT1801. Da er han oppført med alder 30 år og ugift
Mvh Paul
Interessant.Brønnøy kirkebok? Stemmer det med farens navn er Peder? Nå ble jeg nysgjerrig. Har du selv forsket på denne slekten?
Stedet Søberg på ha vært en lite sentrum i på 1800tallet. Skal til Sortland 1.mai helgen og gleder meg til å ta en tur og se.
- Gry Onarheim Dahlmo
Nok er person som er på leit etter opphavet til denne tjenestejenta
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 752#641752

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 752#641752
Vennlig hilsen Gry