Tistedal Sentrum

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Ragnar Bjørge Johansen
Sted: GRÅLUM

Tistedal Sentrum

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 14. april 2011 kl. 21.04

God kveld Tistedalforskere.

Jeg har en svigerfar som stammer fra Nordby/Asak. Nå er det ikke det som er saken denne gang, men hans besteforeldre drev forretning i Tistedal sentrum, kolonial. Dette var Harald Mauritz Jensen. En av hans andre forfedre drev som høker i samme område.

Hvem har info om Tistedalen fra gamle dager og historiene rundt dette sentrum? Finnes det noe nedtegnet i bokform el.l.?

Takknemlig for all info. Ønsker vel at min sv.far får sitt ønske oppfyllt! :?

Aase Johanne Larsen
Sted: TISTEDAL

Re: Tistedal Sentrum

Legg inn av Aase Johanne Larsen » 8. juni 2011 kl. 16.05

FOLKETELLING 1910 Fredrikshald

Harald Mauritz Jensen

ID: pf01036333015607 Kjønn: m
Rolle: Alder:
Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 23.01.1876
Personnummer: 001 Fødested: Skoningfos i Berg
Familiestilling: hf Bostatus: b
Sivilstand: g Sedvanlig bosted:
Yrke: Reperatør ved Sagbruk
Trossamfunn: s Statsborgerskap: n

Husstandsmedlemmer

P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus
001 01 Harald Mauritz Jensen 23.01.1876 Skoningfos i Berg hf g Reperatør ved Sagbruk b
002 01 Randine Helene Jensen 02.11.1876 Tønsberg hm g Hustru b
003 01 Borghild Victoria Jensen 30.03.1902 Fredrikshald d ug d b
004 01 Thorleif Moritz Jensen 02.10.1906 Fredrikshald s ug s b

Leilighet

L.nr. Beliggenhet Etasje Husleie Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer
06 forhus 2den kr.12,00 pr md 4-2-2 4-2-2

Bosted (hus/gård/tomt)

B.nr. Navn Bydel Gårdens nr. Hustype Antall personlister Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer
0047 Nordre Tistedalen 866 755a vaaningshus 7 23 23

Tellingskrets

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader
020 Tistedalen Fredrikshald

Dette finnes i FT 1910 om en med det navnet du nevner. Vet jo ikke om det er han. Skoningsfoss ligger midt mellom Halden (Fredrikshald) og Tistedal. Vi bor i Tistedal og kan kanskje fortelle deg noe fra gamle dager. Men kan du si noe om hvilke år det gjelder, hadde det vært fint :)
Hilsen Aase

Ragnar Bjørge Johansen

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 8. juni 2011 kl. 17.03

Hei

Takk for svaret! Du har truffet rett familie.

Jeg er klar over de data du oversendte, men det er vel historikken rundt familien jeg forsøker å danne meg et bilde av. Rolf Thorbjørn Nordby, 86år, min svigerfar og undertegnede er jo interessert i dette. Harald Mauritz's datter Viktoria var Rolf Thorbjørns mor, g.m Thorvald Marenius Nordby, Nordby, Asak.

Harald Mauritz startet/overtok en forretning i Tistetal sentrum engang på 1900 tallet og drev den muligens før og under krigen, usikker på hva type forretning, muligens kolonial. Den lå på høyre side i sentrum dær hvor det str et nybygg i dag, en Rema eller Rimi-butikk mener jeg å huske.
Jeg hadde for noen år siden et navn på en "historiker" som hadde Tistedalen som et av sine interssefeldt, jeg tror også han var derifra, men ---- navnet er glemt.
Jeg vet ikke hvor mye som er skrevet om Tistedal sentrum og livet der fra den tiden, men alt er av interesse.

MVH
Ragnar B. Johansen, Sarpsborg

Aase Johanne Larsen
Sted: TISTEDAL

Legg inn av Aase Johanne Larsen » 8. juni 2011 kl. 23.03

Hei igjen!
Jeg tenkte nok at du hadde funnet familien i FT, og egentlig ønsker opplysninger om forretningen og Tistedal i "gamle" dager.

Mannen min er født og vokst opp i Tistedal, f. 1945, han husker ikke noen ved navn Jensen som drev butikkvirksomhet. Han har en bror som er ti år eldre, han husker heller ikke noe.

Vi synes lokalhistorie er både interessant og spennende og synes det er moro å drive litt "detektivarbeid". Mannen min kjenner mange eldre "tisdælinger", og han skal spørre dem når det passer sånn. Du vil få beskjed med en gang det er noe nytt.

Ellers kan jeg tipse deg om to fra Tistedal som kan mye historisk, kanskje det er en av dem du tenker på, nemlig Ivar Bjørndal og Oddvar Rakeng. Begge har skrevet flere lokalhistoriske bøker bl.a. Disse personerne kan du bare Google.

Når det gjelder beliggenheten, kan det ikke være der hvor Rema ligger i dag, fordi den er i en gammel bygning hvor det i sin tid ble tørket slipemasse for papirproduksjon ("Tørka" på folkemunne). Rimi finnes ikke i Tistedal. Skulle vært moro å vite i hvilken retning du står når du sier "på høyre side i sentrum".

Det er spennende å se om noen finner ut av dette. Lykke til!

Hilsen Aase J. Larsen, Tistedal
Hilsen Aase

Ragnar Bjørge Johansen

Re: Tistedal Sentrum, forts.

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 24. juni 2011 kl. 11.07

Hei igjen

Jeg har forsøkt med litt metodisk forskning siden sist, men det skal sies at det ikke er lett å finne de rette fakta. Jeg har snakket med min svigerfar og jeg er redd for at husken hans ikke nødvendigvis er den beste. Men,---- vi snakker om ca 1930 da var han 6år. Det er mulig at han har blitt fortalt noe og mener å huske resten :o ,men det er ikke i tvil om at hans bestefar H.M.Jensen drev kolonial i Tistedal. Se uttdrag fra "Haldenprofiler" nedenfor.

"Fra januar 1898 drev han kolionalhandel i Tistedalen til ut i 1900, hvoretter han tok fatt som mekaniker, denne gang ved sagene i Tistedalen" (Han hadde visstnok vært noe for snill som handelsmann, for mye "på bok" og dårlige betalere).

Vedr. sentrum, så ser jeg på sentrum i Tistedal bebyggelsen til venstre i krysset ved jernbaneovergangen. Området han snakker om er altså bebyggelsen på høyre side fram til broen over "fossen".
Han beskriver et bygg med mange vinduer, ei brakke, et bakeri og et lite (rødt)hus på berget bak sliperiet hvor H.M.Jensen bodde, med utsikt over Kokkhaugen. De, fam Jensen, flyttet derifra til Os Allé i Halden i 1936.

Svar

Gå tilbake til «Halden»