Hei!
Er det noen som kan hjelpe en amerikaner hvis slektsnavn stammer fra Solberg i Vardal? Han er på Ancestry men har begrensede datakunnskaper og snakker ikke norsk.
Det gjelder denne familien De utvandret visstnok i 1866, og vår venn er etterkommer etter Anton.
Beste hilsen
Ingebjørg
Anton Olsen Solberg f. 1848, fra Vardal til USA
Moderator: MOD_Oppland
Re: Hjelp! Emigranter fra Solberg i Vardal
Glemte å nevne at jeg fant Antons dåp
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei
I flg "Utvandringen til Amerika" - utgitt av Gjøvik historielag, emigrerte Anton i 1866 sammen med broren Hans Olsen Solberg f. 1845 og søsteren Mathea Olsdatter Solberg f. 1843.
I 1875 emigrerte søsteren Oline, f. 1856. Hun nevnes som "jomfru"
Marte Marie f. 1859 emigrerte 1878.
Marthe Maria, f. 1859 i 1882. Samme jente men sikkert hjem for ei tid?
Du får sjekke dette opp med emilistene.
Gjøvik og Toten Slektshistorielag har masser av kilder der du kan lete deg frem.

I flg "Utvandringen til Amerika" - utgitt av Gjøvik historielag, emigrerte Anton i 1866 sammen med broren Hans Olsen Solberg f. 1845 og søsteren Mathea Olsdatter Solberg f. 1843.
I 1875 emigrerte søsteren Oline, f. 1856. Hun nevnes som "jomfru"

Marte Marie f. 1859 emigrerte 1878.
Marthe Maria, f. 1859 i 1882. Samme jente men sikkert hjem for ei tid?
Du får sjekke dette opp med emilistene.
Gjøvik og Toten Slektshistorielag har masser av kilder der du kan lete deg frem.
Vennlig hilsen Gry
Hjertelig takk!
Hvor er emigrantlistene fra Gjøvik? Jeg fant ikke Anton i emigranter over Oslo på DA. Gjøvik er IKKE et kjent område for meg, det er derfor jeg spør her. Kanskje noen har forsket på bakgrunnen til denne familien?
Hvor er emigrantlistene fra Gjøvik? Jeg fant ikke Anton i emigranter over Oslo på DA. Gjøvik er IKKE et kjent område for meg, det er derfor jeg spør her. Kanskje noen har forsket på bakgrunnen til denne familien?
Hei
Emigranter i Digitalarkivet begynner ikke før i 1867, så da må en gå på andre kilder sånn som NorwayHeritage.
Fant Hans, Anton og Mathea i http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=148&ps=9276
Hvis ikke linken over fungerer så er det med et vedlegg!
De er nr. 199, 200 og 201.
Mvh
Geir Arne Myhrstuen
Emigranter i Digitalarkivet begynner ikke før i 1867, så da må en gå på andre kilder sånn som NorwayHeritage.
Fant Hans, Anton og Mathea i http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=148&ps=9276
Mvh
Geir Arne Myhrstuen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gry Onarheim Dahlmo
Fra boka "Slekter på garder i Vardal og Redalen" av Per Braastad, utgitt av Gjøvik og Toten slektshistorielag 2008 kan du følge slekten på Solbjør (Solberg) tilbake til 1612-1660. Send meg din email adresse på PM (privat melding).
Vennlig hilsen Gry
Geir skrev:Hei
Mvh
Geir Arne Myhrstuen
Takk skal du ha Geir Arne! Jeg fant dem også i skipslister på Ancestry, men der ankom de med et annet skip; Eos! De står dessuten som utflyttede fra Vardal på DA.
Gry skrev:Fra boka "Slekter på garder i Vardal og Redalen" av Per Braastad, utgitt av Gjøvik og Toten slektshistorielag 2008 kan du følge slekten på Solbjør (Solberg) tilbake til 1612-1660. Send meg din email adresse på PM (privat melding).
Har sendt en PM.