Dorothea Resen og hennes sønn Peder Jacob Brochs barn

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj11240
Sted: KRISTIANSAND S

Dorothea Resen og hennes sønn Peder Jacob Brochs barn

Legg inn av gj11240 » 25. mars 2011 kl. 17.47

Jeg driver med slektsgranskning, og holder for tiden på å ”forske” på Ole Pedersen Broch (ca 1670 - ca 1731) og hans familie, men står fast.
Har 2 spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med (som kanskje henger sammen?):
Ole Pedersen Broch var residerende kapellan i Vefsn, men ble avsatt i 1730. Da hadde han vært i stadig konflikter med sogneprest Anders Dass, en konflikt som ble avsluttet med en dom i høyesterett 23.01.1730. Han hadde reist fra embedet sitt i Vefsn i midten av 1720-tallet og bodd i Kjøbenhavn. Han døde i 1730 eller 1731 (Stamtavle over slægten Bernhoft, av Emilie Bernhoft), muligens i København?
Hans kone var Dorothea (Dorthe) Christophersdater Resen (Reisen). Hun var vekke fra Vefsn, en periode midt på 1720 tallet (i København med mannen?). Så returnerte hun, for deretter, sansynligvis i 1727 og flytte bort. Jeg lurer på om noen vet hvor hun flyttet da?
Hun var i følge kirkeboken fadder i sønnen Ludvig Fredrichs datter Christences dåp 18.05.1740 på Hitra. Jeg har foreløpig ikke funnet henne som fadder for noen av hennes andre barnebarn, verken på Hitra eller andre steder. Men siden hun var fadder på Hitra er det vel trolig at hun fortsatt bodde i Tøndelag/Nordlands området? Flere steder har jeg sett at det står hun døde 1760, men ingen kildehenvisning eller stedsangivelse. Er det noen som kan hjelpe?
Siste spørsmål gjelder Ole og Dorotheas sønn Peder Jacob Broch, f ca 1702 på Vefsn, død 25.12.1753 i Kristiansand, hans kone Ursula (Ursille)Maria Pedersdatter og hennes søster Anne Margrethe Pedersdatter(Lampe kaller denne søsteren Anna Sophie et annet sted). .
Peder J Broch var sogneprest i Holmedal, Kinn fra 1736, men ble avsatt 17.02.1741. Hans kone Ursula Maria Pedersdatter hadde da dødd på slutten av 1730-tallet, (jeg vet ikke når), og Peder hadde etterpå? fått et barn med søsteren Anne Margrethe. (Lampe) Dette hadde han prøvd å skjule, ved å få barnet døpt i et annet sogn (hvilket?) og deretter absolvere barnets mor. Broch ble i følge kirkeboken i Kinn, fengslet i februar 1739 i Bergen i påvendte av dom. Denne falt 08.11.1741 og begge ble dømt til døden (Lampe). Kongen omgjorde Brochs dom til livsvarig fengsel på Munkholmen. Sener ble han frigitt og døde altså i Kristiansand. Er det noen som vet hva som skjedde med Anne Margrethe (Sophie?) Pedersdatter og barnet?
Lampe sier at Peder J Broch hadde 3 barn: Peder, Dorte Cecilia og Ursula Marie. Er det noen som kjenner til disses skjebne?
En Cecilie Dorothea Broch døde 11.03.1753 på Heddalen (Akershus) ”19 år gammel” dvs født 1739 eller 1740 (Hvis alderen i kirkeboken er riktig). I følge ”Brochs familielegat” var hun datter av Ludvig F Broch, og døpt 18.05.1740 på Hitra. Det var ingen Cecilie Dorothea som ble døpt på denne datoen på Hitra, men Ludvig Fredrich hadde en datter Christence (se over) til dåpen denne dagen. Det var dette barnet som Dorothea Resen var fadder for.
Kan denne Cecilie Dorothea være en av Peder Jørgen Brochs barn (kanskje til og med den uekte datteren, hvis vi ser på mulig fødselsår)?
Kan hun ha vokst opp hos bestemoren Dorothea Resen, derav forvirringen?
Mange spørsmål, men de henger jo sammen, og kanskje det er noen som kan hjelpe meg litt videre på vei?
Sist redigert av gj11240 den 28. mars 2011 kl. 21.35, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Dorothea Resen og hennes sønn Peder Jacob Brochs barn

Legg inn av Paul Johan Hals » 25. mars 2011 kl. 19.20

Dette er vel egentlig noe du har fra før, men likevel.

Geistligheden i Tromsø Stift af Andreas Erlandsen

Mvh Paul

PS
Dette også: Geistligheden i Trondhjem Stift Samme forfatter. Vil ikke påstå at han er ufeilbarlig, men han er vel anerkjent som en av de største kirkehistorikerne våre.

Paul

gj11240
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av gj11240 » 25. mars 2011 kl. 20.40

Ja, takk. Det har jeg allerede lest, uten å bli særlig klokere. Forresten morsomt at han kaller hendelsen som førte til dødsdommen et uhell. Skulle tro han levde i 2011, for jeg har ikke intrykk av at sex før ekteskapet, og spesielt ikke med konens søster, ble sett på som uhell den gangen. :D

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 25. mars 2011 kl. 21.03

Ja, han (Erlandsen) var nok forsiktig med hva han sa. Det var jo kollegaer han skrev om, selv om de var døde før han skrev bøkene. Det er jo ikke noe nytt at slike ting bagatelliseres av deres egne, enten det er innen kirke eller poltikk eller hvilken som helst yrkesgruppe for den del.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»