Gravplassen på Tjelle

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Gravplassen på Tjelle

Legg inn av 6820 » 1. september 2010 kl. 1.58

Ofte når jeg kjører nordover passerer jeg gravplassen på Tjelle.

Det skulle vært interessant å høre historien bak dette gravstedet. Det ligger i en veldig bratt skråning - nærmest et brattheng, og krapp sving like ved veikrysset til Sølsnes vestover, Gussiås nordover og Eidsvåg østover (tror jeg det er). Forstår at det trolig er et "midt-i-mellom sted" mellom garder på denne siden av fjorden?

At den ligger så høyt oppe i fjellsiden og ikke ved sjøen tilsier vel at stedet her et veldig lokalt gravsted. At dette ikke var gravsted for de som kom sjøveien, på sørsiden dro de vel til Eresfjord eller Eidsvågen?

Ligger den i dette som nærmest kan kalles brattheng fordi de sparte på all dyrkbar jord eller hva. Det er så spesiell plassering. Her er sikkert noen som kjenner dette stedet :) Og neste gang skal jeg sørge for å stoppe opp og studere stedet : )
Hilsen fra Marianne

Sigrid Tjelle Lund
Sted: EIDSVÅG I ROMSDAL

Re: Gravplassen på Tjelle

Legg inn av Sigrid Tjelle Lund » 24. mars 2011 kl. 11.18

Etter at det ble bygget kirke i Eidsvåg i 1878 og den gamle kirka på Rød ble revet ble det laget en ny gravplass på Rød for de ytre kretsene i Nesset.
Det var meningen at det skulle bygges et kapell på Tjelle, men det ble det ikke noe av og rundt 1950 begynte gravstedet på Rød og fylles opp og det ble vedtatt å bygge en gravplass for Tjelle, Ranvik og Gussiås på Tjelle. Denne ble vigslet av Sokneprest Åkeson den 08. juli 1957 samme dag ble den første begravet og det var Olaf K.Gussiås. Han var den som hadde ledet arbeidet med byggingen av klokketårnet og han døde etter en ulykke på en annen byggeplass i nærheten.
Sokneprest Atle Stormark betegnet gravstedet som meget vakkert beliggende og det ser kanskje brattere ut enn det er, for alle har fått hvile i fred på Tjelle Gravsted og det er flere fra andre plasser som etter eget ønske har fått sitt siste hvilested her.
Ingen hadde bruk for båt for å komme hit for etter 1957 foregikk det meste av transporten med bil her. Det er mer å lese i boka Kyrkjene i Nesset av Magne Angvik

Svar

Gå tilbake til «Nesset»