Hva er den beste lærebok i gotisk skrift?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: TRONDHEIM
Hva er den beste lærebok i gotisk skrift?
Jeg kjøpte for noen år siden en lærebok i gotisk skrift utgitt ved universitetet her i byen. Den har hjulpet meg mye i min bestrebelse på å lese kirkebøker og senere skifter.
Det jeg savner i denne boka er en forklaring på forkortelser for myntenheter, ulike symboler for mål og vekt. Kanske også forklaringer på hva disse står for.
Kunne denne være verd å investere i?
http://www.slekt.no/index.php/litteratu ... unne_lese/
Det jeg savner i denne boka er en forklaring på forkortelser for myntenheter, ulike symboler for mål og vekt. Kanske også forklaringer på hva disse står for.
Kunne denne være verd å investere i?
http://www.slekt.no/index.php/litteratu ... unne_lese/
Mvh Astrid
Re: Hva er den beste lærebok i gotisk skrift?
Ja.- en helt nydelig bok som jeg fikk til jul.
Den har også mynt, mål, vekt, spesialtegn og andre forkortelser.
Som amatør anbefaller jeg den trygt, men om den profesjonelt dekker alt, vet jeg ikke.
Vh
Den har også mynt, mål, vekt, spesialtegn og andre forkortelser.
Som amatør anbefaller jeg den trygt, men om den profesjonelt dekker alt, vet jeg ikke.
Vh
-
Bjørn-Erik, takk for ditt svar. Jeg tror denne boken kunne være noe for meg, som er en "avansert amatør", men slett ingen proff.
Er det flere der ute som har brukt boka og kan anbefale den?
Er det flere der ute som har brukt boka og kan anbefale den?
Mvh Astrid
Ja, jeg har den, og den inneholder mye. Mange eksempler fra ulike tidsperioder med ulike varianter av skriften, og "fasit". Det krever mye øvelse og egeninnsats for å kunne tolke den vanskeligste skriften. Jeg har langt igjen før jeg kan komme i nærheten av Slektsforums eksperter.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
-
- Sted: STJØRDAL
Til Leif: Det viktigste er jo at vi øver oss i gotisk skrift, og det gjør jeg for tiden nesten hver dag nå med å skrive av skifter. Merker jo også veldig godt dette med personlig skrift kommer inn, og når det gjelder skiftene så var det jo mange forskjellige som skrev disse. I en periode var det en som skrev, så kommer noen skifter hvor en annen har skrevet. Det kan være alt fra sirlig og fin gotisk skrift, til å skrive gotisk skrift stygt og slurvete. Er enig i det du skriver om alle ekspertene her, og jeg har også en god del igjen å lære før jeg når opp til enkeltes nivå her inne når det gjelder tyding. Er vel kanskje på vei til å bli avansert amatør jeg også.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Du finner ikke bedre bok enn den nevnte på norsk. Men den beste læremesteren er nok slit og øvelse.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
Slit og øvelse kjenner jeg godt til. Jeg har ikke lest kirkebøker så mange år, siden 2005 kanskje, da var jeg allerede pensjonist. Først var det kirkebøker for Løten og Vang, der min morfars slekt kommer fra, lånt fra biblioteket på Hamar. Det var sist på 1700-tallet og videre utover på 1800-tallet, vanskelig nok særlig gårdsnavn. Jeg kopierte alle gårdsnavn i disse prestegjeldene fra FT 1801 og 1865 fra DA, det gjorde alt lettere.
Så var det kirkebok for Røros fra 1720 og videre fremover. Da jeg første så denne kirkeboken, skjønte jeg ikke et kvekk. Men det gikk seg til ved øvelse, som nevnes ovenfor av av Anne-Lise og Arild. Denne kirkeboken er for meg idag ført i en penn som skrev en pen og tydelig gotisk håndskrift.
Langt verre er det å lese i skifteprotokollene for Vang om min tippoldefars mange falitter fra 1840 og noen år fremover, ialt fire steder er dette nevnt uten at jeg har klart å tyde alt.
Men en god lærebok er nyttig, trass i det faktum at man ikke alle problemer løses ved å stirre i en lærebok.
Det jeg utvilsomt så langt har lært aller mest av, er å legge ut til tyding her inne det jeg ikke har skjønt. Det går opp et lys for deg, når du får se hvordan andre tolker det du ikke har skjønt eller kanskje misforstått. Derfor - takk til alle som er behjelpelige med å trå til når er stoppet opp for en amatør som meg.
Så var det kirkebok for Røros fra 1720 og videre fremover. Da jeg første så denne kirkeboken, skjønte jeg ikke et kvekk. Men det gikk seg til ved øvelse, som nevnes ovenfor av av Anne-Lise og Arild. Denne kirkeboken er for meg idag ført i en penn som skrev en pen og tydelig gotisk håndskrift.
Langt verre er det å lese i skifteprotokollene for Vang om min tippoldefars mange falitter fra 1840 og noen år fremover, ialt fire steder er dette nevnt uten at jeg har klart å tyde alt.
Men en god lærebok er nyttig, trass i det faktum at man ikke alle problemer løses ved å stirre i en lærebok.
Det jeg utvilsomt så langt har lært aller mest av, er å legge ut til tyding her inne det jeg ikke har skjønt. Det går opp et lys for deg, når du får se hvordan andre tolker det du ikke har skjønt eller kanskje misforstått. Derfor - takk til alle som er behjelpelige med å trå til når er stoppet opp for en amatør som meg.
Mvh Astrid
- Paul Johan Hals
Den boka virker interessant. Tror jeg må sette den høyt oppe på "ønskelisten".
Jeg har heller ikke holdt på med dette lenge. 3 - 4 år kanskje. Før det hadde jeg analog internettforbindelse, og den gikk som "sirup i januar" eller "lusa på tjærekosten". (Stryk det som ikke passer). Trykte gotiske bokstaver derimot har jeg vært vant med siden jeg leste "Asbjørnsen og Moe" som barn. Nyskjerrighet er en god drivkraft, og det har også vært til hjelp her.
Ha ei god helg.
Mvh Paul
Jeg har heller ikke holdt på med dette lenge. 3 - 4 år kanskje. Før det hadde jeg analog internettforbindelse, og den gikk som "sirup i januar" eller "lusa på tjærekosten". (Stryk det som ikke passer). Trykte gotiske bokstaver derimot har jeg vært vant med siden jeg leste "Asbjørnsen og Moe" som barn. Nyskjerrighet er en god drivkraft, og det har også vært til hjelp her.

Ha ei god helg.
Mvh Paul
-
Nysgjerrighet og undring over eget opphav er nok den drivkraft som gjør mennesker til slektsgranskere - der er jeg enig med deg, Paul Johan. Men når man livet begynner med å finne ut av sitt opphav, kan vel variere. Jeg fant frem til Digitalarkivet ca år 2000, da jeg gjennom min arbeidsgiver (Sør-Trøndelag fylke) kjøpte min første datamaskin med internett-tilgang. Da hadde jeg ikke tid på grunn av en krevende jobb, men det var begynnelsen til min interesse for slekt, en hobby som har reddet meg fra å svinne hen i sløvhet og ørkesløhet i min pensjonisttilværelse. Jeg tror aldri jeg vært så oppslukt av noe siden min studietid som jeg er av slektsgranskning idag.
Mvh Astrid
- Else Berit Rustad
Boken du lenket til, Astrid, kan anbefales på det varmeste! Jeg fikk den da den kom ut, og har vært gjennom den flere ganger (måtte jo sjekke om alle avskriftene der var riktige, vet du
)
Informativ, lettlest, nydelig utstyr, tydelige bilder og gode forklaringer - kort sagt: En meget vakker og meget nyttig bok. Spesielt satte jeg pris på de delene av den som omhandler skrift fra 1500- og 1600-tallet - det er så sjelden jeg leser såpass gammel skrift, og da er denne boken til god hjelp!
Mvh
Else B.

Informativ, lettlest, nydelig utstyr, tydelige bilder og gode forklaringer - kort sagt: En meget vakker og meget nyttig bok. Spesielt satte jeg pris på de delene av den som omhandler skrift fra 1500- og 1600-tallet - det er så sjelden jeg leser såpass gammel skrift, og da er denne boken til god hjelp!
Mvh
Else B.
Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilken bok dette er, da det er på tide å bli bedre på tydinga
Kunne noen være så snill å skrive navnet på boka, da lenken ikke virker for meg lenger?

Kunne noen være så snill å skrive navnet på boka, da lenken ikke virker for meg lenger?
mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Tusen takk
Nå har jeg noe å ønske meg til jul

Nå har jeg noe å ønske meg til jul